بورس در سال ۱۴۰۰ صعودی می‌شود؟

حسین عبده تبریزی عضو سابق شورای عالی بورس در یک نشست آنلاین با موضوع اثر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت: بعید است که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را کاهش یا افزایش دهد زیرا هر تغییری در آن‌ها به جز تحولات نرخ دلار و برجام بر بازار سرمایه بیشتر تاثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۰۴۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸ 21 April 2021

به گزارش بورس تابناک، حسین عبده تبریزی عضو سابق شورای عالی بورس در نشست آنلاین " اثر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام" گفت: بازار سهام اکنون به وضعیت تعادلی خود نزدیک شده است. 

عبده تبریزی اظهار داشت: رشد نقدینگی قیمت‌ها در بازارهای مالی چون طلا، مسکن و ... را تعیین می‌کند. رشد بخش واقعی اقتصاد در ۱۴۰۰ به منابع و درآمدهای نفتی بستگی دارد. 

بورس صعودی می شود؟

وی افزود: در سال جاری نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بهره وری، قیمت‌ها در بورس را بالا ببرد و شاخص را صعودی کند. راهکارهای مالیاتی، بانکی، پولی و ... نتوانسته‌اند تاکنون نقدینگی را به تولید ببرند. احتمال اینکه ۵۰ میلیارد دلار صادرات فرآورده‌های نفتی صورت بگیرد، وجود دارد. 

برجام با بورس چه خواهد کرد؟

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: سه تا شش ماه اول پس از توافق ایران و آمریکا، قیمت دلار افزایش نمی‌یابد و با توجه به رشدهای شدید نقدینگی در سال‌های اخیر، انتظارات تورمی در سال جاری کاهش پیدا می‌کند. احتمال برگشت آمریکا به برجام عامل مثبتی در کوتاه مدت برای بازار سرمایه نیست اما اگر این اتفاق صورت گیرد، فضا را برای تولید و قیمت‌ها بهتر می‌کند و  عده‌ای را به سمت بازار سرمایه می‌کشاند. 

بانک مرکزی نرخ بهره را تغییر می دهد؟

عضو سابق شورای عالی بورس بیان کرد: بعید است که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را کاهش یا افزایش دهد زیرا هر تغییری در آن‌ها به جز تحولات نرخ دلار و برجام بر بازار سرمایه بیشتر تاثیر می‌گذارد. 

 چرا بورس در سال گذشته ریخت؟

وی افزود: بعد از افت یک میلیون واحدی در بورس، باید به سمت میانگین‌های تاریخی خود برگردد. 

عبده تبریزی با بیان اینکه بازار سهام به وضعیت تعادلی خود رسیده است، گفت: بورس در سال  ۱۳۹۹ معادل ۱۴۰ درصد رشد کرد، اما حضور عده زیادی فعال نا آگاه و غیر حرفه‌ای به ضرر آن تمام شد. سرمایه گذاران آگاه در سال گذشته یکسری وظایف داشتند که به آن عمل نکردند و موجب شدند تا کاهش‌ها و افزایش‌های زیادی در بازار رخ دهد./ ایسنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان