بازدید 4420
اقتصاد در گذر زمان

از «تشکیل اولین بانک ایرانی» تا «روز سیاه بازار نفت»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.  
کد خبر: ۱۰۴۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳ 21 April 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

 

1 اردیبهشت 1304، اولین بانک ایرانی از محل کسور بازنشستگی صاحب ‌منصبان، به نام بانک پهلوی قشون تشکیل شد. ریاست بانک به عهده سرهنگ قلی‌خان، خزانه‌دار کل قشون، محول شد.

1 اردیبهشت 1315، شرکت سهامی ساختمان ایران با سرمایه سیصد میلیون ریال تشکیل شد.

1 اردیبهشت 1319، سفارت امريكا در تهران طي يادداشتي از وزارت امور خارجه ايران خواست آخرين نقشه خطوط آهن و راه هاي شوسه مهم كشور را به آن سفارت تحويل دهد.

1 اردیبهشت 1323، کارخانه‌ های اصفهان دچار اختلال شدند و عده‌ زیادی از کارگران دست به اعتصاب زدند.

1 اردیبهشت 1327، هیات وزیران برای ابنیه و مستغلات و اراضی واقع در حوزه تهران عوارض تعیین کرد.

1 اردیبهشت 1337، کار لوله‌ کشی آب مشهد آغاز شد.

1 اردیبهشت 1347، ایران و کنسرسیوم به توافق کامل رسیدند و درآمد نفتی ایران افزایش یافت.

1 اردیبهشت 1352، سازمان تعاون مصرف شهر و روستا با سرمایه پانصدمیلیون ریال با یازده فروشگاه در تهران و شهرستان‌ ها کار خود را آغاز کرد.

1 اردیبهشت 1379، بازار تهران و چند شهر ديگر مانند تبريز، مشهد، اصفهان و اردبيل در اعتراض به برگزاري «كنفرانس برلين» تعطيل شد.

1 اردیبهشت 1389، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: طبق سیاست‎های فعلی نرخ مالیات بر ارزش افزوده افزایش نمی‌یابد.

1 اردیبهشت 1392، طی خبری اعلام شد تولید انواع خودرو طی سال ۹۱ نسبت به سال ماقبل آن با کاهش ۴۴ درصدی مواجه شده است. در این خبر آمده بود: تولید انواع خودرو در سال ۱۳۹۱ به ۹۲۱ هزار و ۳۸۰ دستگاه رسید این در حالی است که در سال ۹۰ یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۵۲۹ دستگاه خودرو تولید شده بود.

1 اردیبهشت 1394، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: همه اسناد و مدارکی را که نشان ‌دهنده ورود پول‌ های کثیف در حوزه قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا و بقیه روزنه ‌ها در حوزه اقتصادی است، آماده کرده ‌ام تا در مجلس به نمایندگان با برخی مصداق ‌ها ارائه دهم.

1 اردیبهشت 1397، بانک ولز فارگو آمریکا که چهارمین بانک بزرگ این کشور می باشد، به دلیل اعمال کلاهبردارانه خود از سوی رگولاتورهای مالی آمریکا یک میلیارد دلار جریمه شد.

1 اردیبهشت 1399، روزهای سیاه طلای سیاه در بازارهای جهانی در حال رکوردشکنی است. امروز قیمت نفت خام در بازار آتی آمریکا برای سررسید ماه مه بیش از ۳۵ درصد کاهش یافت و به مرز ۱۱ دلار بر بشکه رسید. این بزرگ‌ترین افت قیمت‌ها در یک روز از زمان تاسیس بازار آتی است.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار