بازدید 10334
۲

علت بارش باران ‌گِل در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سه منشا گرد و غبار از درون و برون استان و خارج از کشور استان اصفهان را احاطه کرده است که با وزش باد آسمان استان را درمی‌نوردد.
کد خبر: ۱۰۴۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰ 19 April 2021

به گزارش «تابناک»، منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: استان اصفهان در احاطه سه منشأ گرد و غبار داخلی و خارجی است دارد که گاهی شدت وزش بادها سبب فعال شدن آنها می‌شود.

وی ادامه داد: گرد و خاکی که منشأ درون استانی دارد به علت خشکسالی، کم آبی، نبود کشت و کشاورزی و خشکی رودخانه زاینده رود بوجود آمده است که در فروردین ماه سال جاری شاهد بودیم با وزش باد از اراضی خشک کشاورزی و بستر رودخانه خاک خیزش می‌کرد.‌

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: کویری‌های استان که در استان‌های مجاور مانند قم، سمنان، یزد و خراسان جنوبی امتداد یافته است منشأ بیرون استانی گرد و غبار اصفهان بوده و ضروری است استان‌های همسایه نیز برای اجرای طرح‌های مقابله با بیابانزایی و گسترش کویر اقدام کنند.

شیشه فروش ابراز داشت: سومین منشأ گرد و خاک اصفهان، بیرون کشور از عربستان و عراق است که گاهی به علت کم بارشی و وزش تندباد ریزگردها به مناطق مرکزی می‌رسد. اواخر اسفند سال گذشته هوای اصفهان به دلیل ریزگردهای با منشأ عربستان دو روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

وی علت خیزش توده گردوخاک و بارش باران گِل روز گذشته در کلانشهر اصفهان را فعال شدن کانون‌های گردوغبار داخلی اصفهان اعلام کرد و گفت: گذر موج ناپایدار موقت از جنوب استان سبب بارش رگبار بهاری همراه با تندباد بود که تا مناطق مرکزی ادامه داشت و با توجه به اینکه مدتی باران نباریده، زمین خشک است و ۹ ماه آبی در بستر رودخانه زاینده‌رود جاری نبوده و مزارع کشت نشدند وزش باد لحظه‌ای سبب خیزش گرد و غبار می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: دستکم در ۴۰ روز گذشته در شهر اصفهان بارندگی نشده در حالی که دمای هوا نسبت به مدت مشابه سال‌های پیش تا دو درجه گرم‌تر شده است و گرما، تبخیر بالا و نبود بارش شرایط مستعدی را برای فعالیت کانون‌های گرد و غبار داخلی فراهم کرده است.

شیشه‌فروش افزود: بر اثر تندبادهای عصر یکشنبه در جنوب و مرکز استان ۱۰ اصله درخت، چهار داربست، سه تابلو و سقف دو گلخانه در شهرهای اصفهان، فلاورجان و شهرضا شکسته شد ولی خسارت جانی به افراد گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه بارندگی مؤثری از پاییز سال گذشته تاکنون در استان رخ نداده است، اظهار داشت: کم بارشی، بالا بودن دما نسبت به نرمال، افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش پوشش برف نسبت به بلند مدت، کاهش رطوبت خاک سبب خشکی سال زراعی کنونی شده و فعالیت سامانه‌های جوی به دلیل شکل گیری الگوهای نامناسب جوی، افزایش لایه‌های میانی جو و نبود تغذیه رطوبتی کافی کاهش یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ابراز داشت: فروردین ماه به علت استقرار سیستم‌های جوی فاقد رطوبت پدیده غالب جوی استان وزش باد به نسبت شدید و شدید همراه با گرد و خاک بود که خساراتی وارد کرد اما خروجی و تحلیل الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد که اردیبهشت ۱۴۰۰ با توجه به کاهش ارتفاع در لایه میانی جو شرایط برای گذر امواج ناپایدار فراهم شود و بارش‌های رگباری و بهبود نسبی شرایط بارش پیش بینی شده است.

شیشه‌فروش با اشاره به خسارات بیش از ۴۰ میلیارد تومان فعال شدن کانون‌های فرسایش بادی در استان، گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور لازم است برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی و کنترل کانون‌های گرد و غبار و اجرای طرح‌های آبخیزداری اعتبارات مناسبی اختصاص دهد تا استان بتواند در مناطق مختلف طرح‌های تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و پیشگیری از سیلاب را اجرا کند.

وی تصریح کرد: از وزارت نیرو انتظار داریم نسبت به اجرای طرح‌های تأمین آب در حوضه زاینده رود و احیای تالاب گاوخونی اقدام کند زیرا اثرات خشکی این رودخانه و کمبود آب سبب افزایش کانون‌های گرد و غبار، فرونشست زمین، کم آبی و مشکلات بسیاری در این استان شده است و تأمین نشدن آب در بخش‌های مختلف مشکلات اقتصادی- اجتماعی به ویژه برای کشاورزان ایجاد کرده است؛ همچنین سازمان محیط زیست کشور نیاز است نسبت به احیای تالاب گاوخونی اقدام کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
تابناک چرا از تعرض کشاورزان اصفهان به پروژه انتقال آب چهارمحال خبری ازت منتشر نشد. یهو تا اصفهان باران گل اومد اخرش ربط پیدا کرد به جای همیشگی. رسالت شما اینکه عادل باشید و حقیقت را بگید.
آب پشت سد برای نوشیدن کافی نیست در خواست آب برای زاینده رود و گاو خونی میکنید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر