پیش بینی بورس تا پایان هفته

تاثیرپذیری رفتارهای معاملاتی در بازار سهام را می‌توان در پیوند با تصمیمات اخیر سیاست‌گذار درباره تقویت سمت تقاضا در روزهای آینده به تماشا نشست.
کد خبر: ۱۰۴۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹ 18 April 2021

به گزارش بورس تابناک، با اقدامات و تصمیمات اخیر سیاست‌گذار، حالا اما بازار انتظار دارد رویکرد سیاست‌گذار در جهت تقویت تقاضا و کاهش توان عرضه حرکت کند تا در نهایت با مکانیزم تعادل بخشی به بازار، هیجانات طبیعی بازار سمت و سوی منطقی گیرد. از دید ناظران، تصمیم برای تغییر دامنه نوسان و گره معاملاتی می‌تواند در راستای همان کاهش محدودیت‌ها در مسیر تقاضا و تقویت خریداران برای انگیزه دوباره به سرمایه گذاری در بازار سهام ارزیابی شود.

با این وصف اقدامات سیاست‌گذار حداقل فعلا نتوانسته در کوتاه مدت کاری از پیش ببرد، البته سهم عمده ای از شرایط پیش آمده را باید در بی اعتماد بازیگران به تصمیمات سیاست‌گذار کاوید و سهم دیگری را نیز در موج هیجانی ایجاد شده در بازار در شش ماه ابتدایی سال گذشته ناشی از تغییرات نرخ ارز و روانه پول های داغ به سمت بازار سهام مورد کنکاش قرار داد.

در این میان به نظر میرسد پیش بینی دادوستدها برای امروز و روزهای آینده را باید در چارچوب تاثیر سیاست‌های سیاست‌گذار ارزیابی کرد، هر چند که بازار به اشتباه یا به صحیح، نیم نگاهی هم به مولفه‌های بیرونی همچون تحولات احیای برجام و انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز دارد.

در این هفته امید به تغییر مسیر فعلی بازار هست اما رفتار بازیگران همیشه چیزی خلاف تحلیل ها و منطق تحلیلگران است. بورس بازان رفتارهای معاملاتی را در بستر چارچوب ذهنی خود براساس تجربیات بسیار تلخ در 8 ماه گذشته مورد ارزیابی قرار می‌دهند و البته بازیگران آماتور هم به دلیل منطق خارج از سواد و دانش مالی، بیشتر در پشت سر موج‌ها و رفتارهای توده‌ای در بازار تصمیم به انتخاب می‌گیرند که خود شرایطی را به دنبال داشته که خارج از منطق بنیادی بازار است.

از همین زاویه است که بسیاری از تحلیلگران و ناظران، شرایط کنونی را بهترین موقع خرید ارزیابی می‌کنند و حتی قیمت‌های کنونی را برای خرید در بلندمدت وسوسه برانگیز می‌دانند.

همچنان در ایستگاه انتظار

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

ارزش معاملات خُرد در بازار دیروز سهام حدود 1250 میلیارد تومان بود که رکورد دیگری از حیث کمترین میزان معامله در طول یک سال اخیر به حساب می‌آید. تکرار دوگانه افت شاخص‌کل و کاهش ارزش معاملات در روزهای اخیر، از تداوم رکود در بورس حکایت دارد.

بررسی ارزش معاملات خرد در ماه‌های اخیر به وضوح نشان‌ می ‌دهد از 25 بهمن سال گذشته که دامنه نوسان، نامتقارن شد روند کلی بازار به سمت رکود متمایل شده است. در آن زمان ارزش معاملات خرد در هر روز بین 8 تا 10 هزار میلیارد تومان بود و اکنون به کمتر از 3 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این شرایط اغلب سهامداران از بازار کنار نشستند و تا زمان بازگشت دامنه نوسان به حالت عادی، نظاره‌گر بازار خواهند بود. از سوی دیگر مسئولان نیز اعتقاد دارند اگر میزان کاهش روزانه قیمت سهام به منفی 2 درصد محدود نشده بود، اکنون باید ریزش بیشتر نماگر بازار را شاهد می بودیم.

در نتیجه از یک سو سهامداران منتظر هستند دامنه نوسان به حالت عادی بازگردد و شاید با تزریق نقدینگی از سوی آن‌ها بورس دوباره متعادل شود. از سوی دیگر مسئولان سازمان بورس نیز منتظر هستند بازار متعادل شود تا دامنه نوسان را به حالت قبل برگردانند. این دور تسلسل تا زمانی ادامه می‌یابد که یک محرک قوی از بیرون بازار سرمایه، روند بورس را تکان اساسی دهد.

 

منبع: اقتصادنیوز

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان