بازدید 5802
با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام شد:

انتقاد حزب مخالف اردوغان از بازداشت نظامیان ترکیه

رهبران دو حزب بزرگ مخالف دولت ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، اقدام دولت اردوغان برای بازداشت ۱۰ فرمانده بازنشسته نیروی دریایی این کشور را محکوم کرد.
کد خبر: ۱۰۴۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵ 05 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از مهر به نقل از اسپوتنیک، «حزب جمهوری خلق» ترکیه به عنوان اپوزیسیون اصلی دولت این کشور، اقدام دولت اردوغان برای بازداشت ۱۰ فرمانده بازنشسته نیروی دریایی ترکیه توسط دولت را محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، در نامه سرگشاده‌ای که به امضای رهبران حزب جمهوری خلق و «جنبش میهنی» این کشور صادر شده، آمده است: اگر اقدام به کودتا یا نشانه‌ای از آن باشد، مسلماً همه ما با آن مخالف هستیم. حزب ما آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه تلاش برای کودتا اعلام می‌کند، اما مساله دریاداران و ملوانان، پیمان مونترو است. اگر آن‌ها اقدامی برای صدور چنین بیانیه‌ای نکنند، پس این وظیفه چه کسی است؟ امام جماعت مسجد ایا صوفیه؟ آن‌هایی که دم از آزادی بیان می‌زنند اقدام به بازداشت دریاداران کرده و آن‌ها را به تلاش برای کودتا آن هم تنها به دلیل ابراز نگرانی در خصوص منافع کشورمان متهم کرده اند.

در همین راستا، «انگین اوزکوک»، معاون رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه نیز با شرم آور خواندن این اقدام دولت ترکیه، در پیامی جداگانه در صفحه توئیتر خود نوشت: ما پیشتر هم از این بازی‌ها دیده‌ایم. میهن پرستان سر خود را خم نخواهند کرد.

لازم به ذکر است این بازداشت‌ها و بازجویی‌ها به دنبال انتشار نامه سرگشاده‌ای از جانب نظامیان سابق نیروی دریایی ترکیه است که محتوای آن نگرانی از بابت سیاست احتمالی آنکارا مبنی بر کنار گذاشتن پیمان ۱۹۳۶ «مونترو» است که حفظ حاکمیت ترکیه بر دو تنگه ارتباطی میان دریای سیاه و مرمره را تضمین می‌کند.

دولت ترکیه از این نامه به خشم آمده و می‌گوید یادآور کودتا‌های متعددی است که در تاریخ معاصر این کشور رخ داده و می‌تواند تهدیدی برای دولت غیرنظامی باشد.

در قلب این پروژه آبی، کانال ۵۰ کیلومتری استانبول است که به موازات کانال «بسفر» قرار دارد و احداث آن از حمایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برخوردار است.

منتقدان می‌گویند این کانال در پیمان مونترو لحاظ نشده و می‌تواند مقدمه تقابل نیرو‌های دریایی قدرت‌های بزرگ را فراهم کند.

طبق پیمان مونترو، شناور‌های غیرنظامی حق عبور از دو تنگه موجود در حد فاصل دریای سیاه و مرمره را دارند حال آنکه رزم ناو‌های کشور‌هایی که به حوزه دریای سیاه تعلق ندارند مشمول محدودیت‌هایی هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل