بازدید 10108
طرح ترافیک لغو شود

اجازه سفر در نوروز، اشتباهی استراتژیک بود

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه تاثیر سفرهای نوروزی در آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا طی روزهای آتی مشخص می‌شود، گفت: با توجه به افزایش‌های فعلی موارد مبتلایان متاسفانه از دو هفته دیگر افزایش فاحشی در تعداد مرگ و میر مبتلایان کرونا خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰ 05 April 2021

به گزارش «تابناک»، دکتر مسعود یونسیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سفرهای شکل گرفته در ایام نوروز، گفت: در مورد سفرها پیامی که مردم دریافت کرده بودند این بود که مسافرتشان به مناطق زرد و آبی بدون هیچ محدودیتی آزاد است که این تصمیم درستی نبود و به نظر بنده حتی اشتباهی استراتژیک بود؛ زیرا شرط منفی بودن نتیجه تست کرونا را برای رفتن به این شهرهای زرد و آبی را قائل نشده بودند در حالی که مهم‌تر از اینکه بگوییم به مناطق آلوده سفر نکنید این نکته مهم است که بگوییم افراد آلوده به مناطق پاک‌تر ( زرد و آبی) سفر نکنند؛ چون یک بیمار می‌تواند در آن منطقه جمع کثیری را به کووید۱۹ مبتلا کند.

وی افزود: از طرفی پس از بازگشت از سفر هم علی‌رغم توصیه‌ها می‌شنویم و می‌بینیم که افراد اقدام به دید و بازدید شغلی و کاری در محل کارشان می‌کنند. پرهیز از این رخداد در هفته سوم فروردین ماه در شرایط کرونایی کشور بسیار مهم است تا به این طریق عاملی برای انتقال بیماری نباشیم. لازم است کارمندان از دید بازدید در ادارات خودداری کرده و از همکارانشان هم بخواهند که این موضوع را رعایت کنند و اگر تصور می‌کنند شرایط برای امتناع از دید بازدید در محل کار فراهم نیست، به مرخصی بروند.

موج چهارم کرونا آغاز شده است

یونسیان درباره بروز موج چهارم کرونا در ایران، ادامه داد: به نظر می‌رسد این موج در کشور آغاز شده است زیرا اغلب استان‌های ما در حال طی کردن روند افزایشی بیماری هستند، وقتی اتفاقی مانند تعطیلات نوروز طی چندین روز تقریبا در تمام استان‌ها رخ می‌دهد دیگر نمی‌توان آن را به نوسانات تصادفی نسبت داد. معمولا اثرات هر اتفاقی یک تا دو هفته بعد در میزان مبتلایان و دو تا چهار هفته بعد هم در میزان مرگ و میر مشهود می‌شود و با توجه به افزایش‌های فعلی موارد مبتلایان متاسفانه از دو هفته دیگر افزایش فاحشی در تعداد مرگ و میر مبتلایان کرونا خواهیم داشت.

ابتلا و مرگ و میرِ بیشتر در سالمندان

وی با تاکید بر اینکه ویروس‌های جهش یافته کرونا واگیردار تر هستند، اظهار کرد: این در حالی است که شدت بیماری‌زایی بیشتری هم دارند اما از نظر توزیع سنی مبتلایان، اختلاف فاحشی با نوع پیشین ویروس وجود ندارند. همه ویروس‌ها با شدت بیشتری افراد سالمند را درگیر می‌کنند و کشتار بیشتری در این افراد رقم می‌زنند. البته ویروس جدید جهش یافته خطرات بیشتری نسبت به ویروس قدیمی برای جوانان و نوجوانان دارد ولی در هر حال ابتلا و مرگ و میر در سالمندان شدت بیشتری دارد.

طرح ترافیک لغو شود

این استاد ویروس‌شناسی، تاکید کرد: طبیعتا آغاز روزهای کاری و استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی هم به گسترش بیشتر ویروس و روند افزایشی آن کمک می‌کند و به نظر می‌رسد ملغی کردن طرح ترافیک و تشویق مردم به استفاده از خودرو شخصی منطقی‌تر باشد. ویروس از یک خودرو به خودرو دیگر منتقل نمی‌شود و شلوغی خیابان‌ها ممکن است از نظر آلودگی هوا و تاخیر در رسیدن به محل کار تاثیراتی برجای بگذارد ولی انتقال کرونا با ازدحام خودرو در خیابان افزایش نمی‌یابد. هر چه در خودروهای کوچک‌تر افراد کمتر و ساکن در یک منزل را داشته باشیم، طبیعتا احتمال انتشار ویروس در مقایسه با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد. هوا بهتر شده است و یکی از نکات بسیار مهم باز گذاشتن پنجره‌های وسایل حمل و نقل شخصی و عمومی است تا تهویه هوا صورت گیرد.
واکسیناسیون؛ مهمترین ابزار کنترل بیماری

وی در خاتمه تاکید کرد: مهم‌ترین ابزار کنترل شرایط بیماری در کشور تسریع در روند واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان و سالمندان است. همچنین در مراحل بعدی برنامه‌ریزی دقیقی برای واکسیناسیون سایر افراد جامعه داشته باشیم، عوامل مختلفی در اولویت بندی تزریق واکسن وجود دارد که ساده‌ترین و مهم‌ترین ملاک می‌تواند سن افراد باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۶
سفر نقش كمي در شيوع مجدد داره تجمعات مثل رستوران پاساژ گردي شب عيد و پاركهاي پر ازدحام و مراكز زيارتي و اقامتي شلوغ مسببه كسي اگه رفت به خانوادش و يا خونش سر زد كه مقصر نيست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
متخصص هستی؟؟؟؟؟؟
تمام جهان حرفشون روی تجمع هست که باعث شیوع میشه حالا جنابعالی نظر میدی که سفر رفتن باعث شیوع نمیشه؟؟؟؟؟؟؟
عجب آدمهایی هستید شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
ناشناس 10:55 با نظر افشین کاملا موافق هستم در سفرهای خانوادگی و یا انفرادی با خودرو شخصی کمترین ازدحام وجود دارد تجمع اصلی در مترو و حمل و نقل های عمومی است در مراکز خرید و مراسم های مختلف است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
ناشناس 10:55 خموش باش!
ایشون حداقل 25 سال از عمر شریف و گرانمایه شون رو توی وزه اپیدمیولوژی کووید 19 ایثار کردن و حرف بی پایه و باد هوایی نمی زنند که! !
فقط نمی دونند که 90 درصد از برننامه سفر یعنی ازدحام در رستوران ها، هتل ها مراکز گزدشگری، پاساژها مراکز زیارتی و سایر اماکن عمومی شلوغ...
پژوهشگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
متاسفانه رسانه ها در ایران اطلاعات خوبی در مورد روشهای انتقال کرونا به مردم ارائه نمی دهند. اتفاقا بر خلاف گفته شده مهمترین روش انتقال کرونا از طریق همین رفت و امد فامیلی است. شما می روی شهر پدر و مادر و یک ناهار با پدر و مادر و خانواده مثلا خواهر و برادر ها و عروس و داماد ها( جمعا مثلا 12 نفر ) می خورید . در طول مدت حدود 2 تا 3 ساعت با هم هستید بدون ماسک که اگر یکی از افراد جمع ناقل ( با علامت یا بدون علامت ) باشد یقینا چند نفر مبتلا می شوند ولی مثلا در اتوبوس چون همه ماسک دارند و چند دقیقه هم
بیشتر نیست خطر کمتر است.
سفر؟؟؟

مردم داخل شهر و سرکار تو دهن هم هستند.
تو مترو و اتوبوس تو دهن هم نشستند.

اونوقت سفر مشکل اصلی بوده؟؟؟ مگه میلیونها نفر هر روز صبح از کرج به تهران نمیرند. این سفر محسوب نمیشه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
برای شعله ور شدن نیاز به جرقه دارید
جرقه را سفرها زدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
درود به شرفت
ولی به زغم مسئولان ما سفر اونه که با ماشین شخصی از عوارضی رد بشی!
رحیم شاکری فرد
| Germany |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
چه کسی این اشتباه را انجام داد محاکمه اش کنید ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
حالا که دیدی سفر عامل اصلی بود.
اگه ادعات اینه که تو شهر همه تو دهن هم هستند و این خطرناکتره پس چرا تو روزهای عادی کاری که همه مناطق آبی شده بود ولی 7-8 روز تعطیلی بلایی بر سر مردم آورد که تا یکی دو ماهع تبعات و تلفات میدن و کاریش هم نمی تونند بکنند. هرچند تو روزهای عادی سال هم اگه همه توی مترو و .... رعایت می کردند از آبی هم عبور می کردیم و احتمالا به رنگ بندی سبز هم نمی رسیدیم که به لطف امثال حضرتعالی احتمالا این امر از محالاته!.
حالا باز خودتو بزن به خواب خرگوشی...
خسته نباشد. تازه فهمیدین کار غلطی بوده . ضمن اینکه شب عید هم مردم به معنی واقعی ریخته بودن خرید و اتوبوسها و متروها مملو از آدم بود. از همونجا معلوم بود که چه وضعی پیش میاد.
ماسک رو هم که خیلی ها واسه چونه شون میزنن . بعد از گذشت بیش از یکسال از پاندمی هنوز نحوه ماسک زدن رو نفهمیدن یا شایدم براشون فرقی نداره. خلاصه داغانیم ، داغان.
به جای اینکه مثل همیشه مردم را مقصر جلوه بدین، لطف کنید به مسئولین خدمتگزار و مدبر یادآوری کنید که واکسیناسیون را جدی بگیرن.
متاسفانه فقط مردم با جریمه و ممنوعیت های کسب و کار تنبیه می شن!. باید مسئولانی که علی رغم هشدار کارشناسان باعث ایجاد این موج و مرگ هم میهنان عزیز مان شدند به سختی مجازات بشن.
فقط کادر درمان واکسینه شدند؟
دیگر اهمیتی ندارد. هرکس مسول سلامتی خویش است.
با بهانه کردن سفر برای افزایش بیماران هم مردم مقصر می شوند هم با جریمه خودروها درآمد حاصل می شود
هميشه اسانترين راه رو مسئولين انتخاب مي كنند.جلوگيري مردم از سفر.....
چرا ازمتروشلوغ يا اتوبوسهاي داخل شهركه مردم رو كول هم سوارميشن ،مشكل رو حل نمي كنند؟چرا در بازار شلوغ تهران مردم توهم لول مي خورند،جلوگيري نميشه؟ولي كسي كه ميره شهرستان خودش ودر خانه شخصي خودش بايد جلوگيري بشه؟
احتمالا فکر انتخابات اند که با یک ایمنی جمعی راحت انجامش بدن
چه مشکلی با مسافرت رفتن مردم با ماشین شخصی دارین؟ با اتوبوس و قطار و هواپیما مشکل نداشت فقط ماشین شخصی بد بود؟ همونی هم که توو عید نرفته مسافرت، از روز ۱۴ فروردین توو متروی شلوغ نفس به نفس بقیه داره تنفس میکنه. توو اتوبوس شلوغ میشینه، توو صف مرغ و گوشت و روغن و دفترچه بیمه و... می ایسته. اینا هیچ فقط سفر با ماشین شخصی بد!
موزه ها

وحشتناک شلوغ بود
همه تجمعات خطرناک هستند به هم دیگر گیر ندهیم چه مترو چه دورهمی چه مراسمات مذهبی چه مسافرت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
تجمع ماهانه و یا سالانه حداکثر 10 نفری خانوادگی با تجمع روزانه چند میلیونی مترو و دیگر موارد بسیار متفاوت است متاسفانه فقط مسئولان سفر با خودرو شخصی را مقصر اعلام می کنند
در سفر هم می توان بهداشت رعایت کرد اما از این جماعت انتظاری نیست!
بله موافقم. با این تفاوت که:
اجازه تردد بین استانی به جای قانون بی معنی (و احتمالا از سر بازکنی و درآمدزای) پلاک بومی، فقط می بایست به متولدین استان مقصد داده بشه. چون این افراد نه تنها درصد خیلی کمی از متقاضیان سفر و مسافران، به خصوص به استان های گردشگری و شمالی رو تشکیل می دهند بلکه اغلب با داشتن خانه و کاشانه پدری در شهر مقصد، تو خیابون و پارک چادر نمی زنن و بساط قابلمه و پیک نیکی پهن نمیکنن و مزاحم مردم نیستن و با عدم رعایت بهداشت منجر به فشار و چرخش ویروس در این شهرها نمیشن. مهمتر از هم این که بعد از یک سال دوری می تونن خانواده و پدر مادر خودشون رو ملاقات کنند. اما افسوس از یه جو عقل و تفکر. قابل توجه ستاد نه چندان محترم کرونا
تابناک جان بی زحمت چاپ کن و در صورت امکان به مسئولین منعکس کن.
آقای دکتر ، به عمد اجازه سفر دادن که مردم برن سفر اونوقت یهو اعلام کنن که شرایط تغییر کرده و روزی یک میلیون تومن جریمه کنن ... هدف طبق معمول خالی کردن جیب مردم هست که از این راه هم برای پر کردن جیبشون نمیگذرند ......
باید مانع کلیه تجمعات اعم از عروسی-عزا و مراسم مذهبی شوید و وزارت بهداشت اجازه مدیریت داشته باشد نه هر آخوند و مسیولی برای خودش یک ساز کوک کند.اینکار آزاد گذاشتن مردم در سفر و صفوف مرغ و... فقط نشان از بی کفایتی مسئولان دارد و بس ....
اشتباه استراتژیک همانند گران کردن بنزین وکشته شدن یک عده بی گناه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس