بازدید 4457
۱

ساعت زمین؛ فراخوانی برای حفظ طبیعت در سایه کرونا

میلیون‌ها نفر از مردم جهان شامگاه شنبه ۲۷ مارس، رویداد سالانه ساعت زمین ۲۰۲۱ را به شیوه‌ای متفاوت جشن می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۴۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵ 27 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، امروز بیش از ۱۸۰ کشور در این سنت سالانه و یکی از بزرگترین رویدادهای محیط‌زیستی جهان که برای نخستین بار توسط صندوق جهانی طبیعت (WWF) در سیدنی استرالیا در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد، شرکت می‌کنند.

میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر دنیا آخرین شنبه ماه مارس چراغ‌های خود را یک ساعت خاموش می‌کنند و بناهای معروف جهان در خاموشی فرو می‌رود تا توجه رهبران جهانی را به بحران آب و هوایی و از دست دادن تنوع زیستی و منابع طبیعی جلب کنند.

صندوق جهانی طبیعت رویداد ساعت زمین ۲۰۲۱ را با شعار "درباره طبیعت صحبت کنید" ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه شامگاه شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۰ (۲۷ مارس) به مدت یک ساعت برگزار می‌کند.

با توجه به همه‌گیری کرونا و لزوم رعایت موازین بهداشتی، ساعت زمین در یک پلتفرم دیجیتال برگزار و شرکت کنندگان با به اشتراک گذاشتن ویدئو و تصاویر می‌توانند صدای خود را به چهار گوشه جهان برسانند.

هدف ساعت زمین ۲۰۲۱ جلب توجه به معضل جنگل زدایی

یکی از دلایل اصلی کاهش تنوع زیستی، از بین رفتن جنگل‌ها است. بر اساس گزارش صندوق جهانی طبیعت حدود ۴۳ میلیون هکتار جنگل بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ در ۲۴ منطقه و زیست‌بوم بسیار مهم از جمله جنگل‌های بورال یا تایگا، معتدل و گرمسیری، ساوانا، مدیترانه‌ای و …به دلیل جنگل زدایی جهانی از دست رفته است.

مطالعات نشان می‌دهد جمعیت مهره داران ساکن جنگل‌ها نیز بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۴ میلادی به طور متوسط ۵۳ درصد کاهش یافته است. با وجود این جنگل‌زدایی همچنان با شتاب و در سطح هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است. از این رو ساعت زمین در پانزدهمین سال برگزاری با شعار "درباره طبیعت صحبت کنید" به موضوع جنگل‌ها اختصاص یافته تا شاید سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران چشمان خود را روی تهدید رو به رشد جنگل زدایی و نابودی تنوع زیستی باز کنند.

ایجاد پیوند محکم بین نابودی طبیعت و ظهور بیماری‌های عفونی مانند کووید -۱۹

شاید این معضل برای بسیاری از افراد دور به نظر برسد اما به انسان‌ها بسیار نزدیک است؛ دانشمندان جهان معتقدند پیوند محکمی بین نابودی طبیعت و ظهور بیماری‌های عفونی مانند کووید -۱۹ برقرار شده است.

با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری کرونا ویروس، همچنان بسیاری از کشورهای جهان تحت مقررات ایمنی قرار دارند و رویداد جهانی ساعت زمین مجازی برگزار می‌شود. ضرورت برگزاری یک جشن آنلاین به دلیل همه‌گیری کووید -۱۹، اهمیت حفاظت از جهان طبیعی را نیز منعکس می‌کند.

حفاظت از طبیعت مسئولیت اخلاقی ماست اما از دست دادن آن نیز آسیب پذیری ما را در برابر همه‌گیری‌ها افزایش می‌دهد، تغییرات آب و هوایی را تسریع کرده و امنیت غذایی ما را تهدید می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
این غربی ها هم تو چیزهایی که به نفع خودشونه و عامل خرابی هم خودشونن انتظار دارن بقیه مردم باهاشون همکاری کنن ولی جاهایی که عامل خرابی خودشونن ولی اصلاحش به نفعشون نیست و وقتی کشورهایی که از کارهای اونا صدمه دیدن خواستار اصلاح هستن، موافقت که هیچ، حتی جلو کارهای کشورهای متضرر رو میگیرن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار