بازدید 25161

سه روایت جدید که نشان می‌دهند، اقدام کشورمان برای تولید واکسن هوشمندانه بوده

چهارمین محموله ارسالی واکسن از مسکو به کشورمان، تنها حاوی ۱۰۰ هزار دوز است و میزان واکسن دریافتی از روس‌ها را به ۴۲۰ هزار دوز خواهد رساند، در حالی که قرار بود به یک میلیون دوز در سال ۹۹ برسد. اما آیا این تاخیر‌ها قابل پیش بینی نبودند؟ تامل در این خصوص به نکات قابل اعتنایی می‌رسد که از جمله آن‌ها تصمیم گیری هوشمندانه در اوایل سال ۹۹ است.
کد خبر: ۱۰۴۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴ 26 March 2021
تابناک اجتماعیچرا مسئولان کشورمان واکسن کرونا نمی‌خرند؟ این سوال مدتهاست که مطرح می‌شود و پاسخ بسیاری به آن، قصور مسئولان است، اما در روز‌های اخیر چند اتفاق رخ داده که می‌تواند تاثیر زیادی در پاسخ‌ها بگذارد.

به گزارش «تابناک»؛ واپسین ساعات روز گذشته، چهارمین محموله واکسن روسی اسپوتنیک، در حالی به مقصد کشورمان بارگیری شد که بر اساس وعده‌های مسئولان، قرار بود هر هفته محموله‌ای جدید از این واکسن به مقصد ایران بارگیری شود و به مدد این واردات و همچنین دریافت دیگر محموله‌های خریداری شده واکسن از هند و چین، قریب به یک و نیم میلیون از هموطنانمان در سال ۱۳۹۹ واکسینه شوند.

این وعده محقق نشد چراکه واردات محموله‌های واکسن به تاخیر افتاد و پیگیری‌ها در این خصوص هم به نتایج مورد نیاز نرسید، تا جایی که می‌بینیم چهارمین محموله ارسالی از مسکو به کشورمان تنها حاوی ۱۰۰ هزار دوز واکسن است؛ صد هزار دوز (احتمالا همه دوز دوم واکسن اسپوتنیک) که با رسیدن آن به کشورمان، میزان واکسن دریافتی از روس‌ها به ۴۲۰ هزار دوز خواهد رسید، در حالی که قرار بود به یک میلیون دوز در سال ۹۹ برسد.

روندی بسیار کند که نتیجه تقاضای بسیار واکسن در جهان و کمبود‌ها در این عرصه است تا جایی که این کمبود را در کشور‌های تولید کننده واکسن نیز می‌توان دید؛ از جمله در روسیه که هنوز شمار واکسینه شده هایش از چند میلیون عبور نکرده، در حالی که جمعیت این کشور بالغ بر ۱۴۵ میلیون نفر است. شرایطی مشابه آنچه هند، چین و برخی دیگر از تولیدکنندگان واکسن دارند.
 
علم به همین نکته کافی است تا دریابیم که قدم گذاشتن کشورمان در مسیر ساخت واکسن تا چه اندازه هوشمندانه و آینده نگرانه بوده است. اقدامی که خیلی پیش از نهایی شدن تولید واکسن در بسیاری از کشور‌ها در دستور کار کشورمان قرار گرفت و شرایط این روز‌های جهان نشان می‌دهد که بسیار سنجیده و حساب شده بوده، چون تولید واکسن محدود و تقاضا برای آن بسیار زیاد است.
 
۳ روایت جدید که نشان می‌دهند اقدام کشورمان برای تولید واکسن هوشمندانه بوده

اما آیا تنها عامل موثر در واردات واکسن، عدم توازن میان تولید و تقاضاست؟ آن گونه که از هند خبر می‌رسد، پاسخ این سوال منفی است و آنچه موجب شده محموله‌های واکسن هندی «کوواکسین» به ایران ارسال نشود، نه بدقولی موسسه باهارات بیوتک در تحویل به موقع واکسن‌های خریداری شده توسط ایران، که ممانعت دادستانی هند از ارسال واکسن از این کشور به دیگر کشور‌ها از جمله ایران بوده است.

دومین عامل مهمی که مانع از تحویل بموقع واکسن خریداری شده به دیگر کشور‌ها شده و خواهد شد و در جهان نمونه‌های فراوانی از آن رقم خورده است؛ مثل بدقولی برخی شرکت‌های آمریکاییِ تولید کننده واکسن در تحویل واکسن‌های خریداری شده توسط کانادا که ظاهرا ریشه اش مسائل سیاسی و دخالت مقامات آمریکایی در این صادرات بوده است؛ عاملی که در ارسال محموله واکسن خریداری شده توسط کشورمان از سبد کواکس سازمان بهداشت جهانی نیز خودنمایی کرده است.

همین تاخیر در ارسال چند میلیون (احتمالا ۳ میلیون) دوز واکسن آسترازنکا از مبدا کره جنوبی به مقصد ایران، یکی از دلایل مهم تاخیر در واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشورمان است و نشانه آشکار دیگری بر هوشمندی تصمیم مسئولان کشورمان برای ورود قدرتمندانه و همه جانبه به عرصه تولید واکسن در ایران؛ عرصه‌ای که می‌تواند به این خلف وعده‌ها و تاثیرپذیری شدید برنامه واکسیناسیون کشورمان در مقابل آن‌ها پایان دهد.

البته این مسیر هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که از جمله آنها، کمبود برخی مواد مورد استفاده در تهیه واکسن هاست. کمبود‌هایی که موجب شده وزارت بهداشت کشورمان برای رفع سریع آن‌ها همه تلاشش را به کار گیرد و از جمله این تلاش ها، انتشار چندباره فراخوان بخش خصوصی در حوزه واکسن است اخیرا یکی از آن‌ها با سوءتعبیر مواجه شده و حاشیه‌هایی آفرید؛ فراخوانی که اگر بدانیم تا کنون به نتایج قابل اعتنایی ختم نشده، بار دیگر پی خواهیم برد که تولید واکسن در ایران بسیار هوشمندانه بوده است.

سلسله دلایلی که تا پیش از این کمتر به چشم می‌آمدند و موجب می‌شدند که بسیاری بر تکرار این سوال اصرار بورزند که چرا مسئولان ایرانی واکسن نمی‌خرند و نتیجه بگیرند که قصور و کوتاهی مسئولان موجب شده که در واکسناسیون کند عمل کرده ایم، در حالی که حالا به وضوح شاهد تاخیر و بدقولی تولیدکنندگان واکسن، کارشکنی مقامات این کشور‌ها در تحویل واکسن‌های فروخته شده و حتی ناتوانی بخش خصوصی در رفع این مشکلات هستیم؛ عواملی که دست در دست هم موجب شده اند ۷۵ درصد واکسن عرضه شده فعلی، تنها در ۱۰ کشور ثروتمند جهان مصرف شده باشند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۹
خب فکر میکنی به شکل انبوه واکسن رو به دست همه مردم می رسونند؟ خیر قربان، واکسن رو به صورت قطره چکانی میدن و 2 سال شاید بیشتر زمان ببره بلکه چند میلیون واکسینه بشن. همانطور که پدر بنده برای خرید انسولین قلمی مجبور شد کل شهر اصفهان رو طی طریق کنه با خواهش و التماس سهم 1 ماه رو بگیره تا ماه بعد چه پیش بیاد. وقتی تامین انسولین که بیش از نیم قرن هست داره در جهان تولید میشه اینقدر برای حضرات سخته، ببین برای واکسن کرونا چه بدبختی خواهیم داشت تا بدست مصرف کننده برسه. مشکل کشور ما یک چیزه خودتون هم خووووووب میدونید. خسته مون کردین به مولا علی قسم
همون بهتر که نرسند زیرا بجای فایزرو مدرنا و جانسون اند جانسون بی کیفیت ترین و خطرناکترین واکسن ها از جمله آسترازنکا را وارد می کنید.
تولید واکسن داخلی که قطعا کاری درستی بوده البته به قبای دوستانی که مکان عمق پیشرفت و کارایی یک واکسن رو اروپا و آمریکا میدونن برنخوره که ما هم آره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
نکشیدمون پیشرفته ها........
شما ظاهرا تفسیر به مطلوب میکنید. برید ببینید بقیه کشورها پس چرا تونستن!!!
اینکه هیچ چی به ما نمیرسه دلیلش چیزای دیگه است!!!!
شما ظاهرا تفسیر به مطلوب میکنید. برید ببینید بقیه کشورها پس چرا تونستن!!!
اینکه هیچ چی به ما نمیرسه دلیلش چیزای دیگه است!!!!
مقاله تان دارای نقص های فنی بسیاری است.
واکسن مشترک ایرانی کوبایی یا ایرانی روسی کی اماده میشود؟؟
اگر طرح شکست خورد چه میشود؟؟
فرانسه ۴ ماه پیش رسمی اعلام کرد تولید واکسن او شکست خورد ایا ما هم اعلام میکنیم؟؟؟
به موازات سعی و کوشش برای تولید واکسن وطنی اقایون بهداشت باید واکسن معتبر وارد میکردند که نکردند و تازه روسها که ادعای رفاقت زیاد با ایران میکنند چرا بدقولی کردند؟؟؟؟؟
واکسن استرازانکا و جانسون ان جانسون و مدورنا و فایزر و حتی چینی الان موجوده و باید اقایون تا زمان‌اماده شدن واکسن وطنی مقداری از ان واکسنها وارد کنند تا گروههای حساس را واکسینه کنند تا زنجیره کرونا قطع شود مانند امارات و عربستان و کشورهای اروپایی .
دولت ترامپ ۴۰۰ میلیون دلار از طریق کانال سوییس مگر ازاد نکرد برای واکسن ان چه شد ؟؟؟
زدند ۴۰۰ میلیون دلار را زخم کار دیگری؟؟؟؟؟
تاسف تاسف
احتمالا مجددا مردم مقصر همه گیری کرونا میشوند نه قصور وزارت بهداشت در واردات واکسن.
اقای محترمی که بوضوح جانبدارنه خبرو نوشتی.در اینکه حمایت از تولید واکسن داخلی خوبه تردیدی نیست ولی چرا نمیگی تو همین وضعیت مثلا ترکیه بیش از ۱۲ میلیون از شهروندانشو واکسینه کرده.پس ما دولت و سیستم بهداشتی مون کاملا ضعیف عمل کرده هرچند شما تابناک عزیز بخوای حقایقو کتمان کنی
ما مثل چين پشتوانه اقتصادي نداريم موازي كاري كنيم و چند تا واكسن توليد كنيم بايد تمركزو ميزاشتيم روي يدونه واكسن
با همه این تأخیرها و بدقولی ها و کمبود ها، در همین سه ماه بیش از پانصد میلیون دوز واکسن در دنیا تزریق شده که روزانه ده دوازده میلیون دوز هم به آن اضافه می شود.
فعلا که همه وزارتخانه ها دارند واکسن تولید میکنند ولی بچشم ما که هنور چیزی ندیده ونخواهد دید مثل واکسن انفولانزا همه اینها جنبه تبلیغاتی وسرگرم کردن مردم هست ازواکسن خبری نیست ونه توان تولید دارند ونه توان خریدن
واکسن سیاسی نیست (که هست)!
همانطور که
ورزش سیاسی نیست (که هست)!
واکسن را باید پیش خرید می کردیم یعنی در سود و زیان شریک می شدیم .نه اینکه بعد از تولید بخریم .
دلیل دیگر همچون عوارض آن واکسن ها بوده که خیلی از کشورها ممنوع کردن واردات ان
وقتی می خواهید چنین مقاله هایی بنویسید یا کلماتش را عوض کنید یا بگذارید حداقل چهل و هشت ساعت بگذارد تا اینقدر تابلو مشخص نباشد که به طور مثال این گزارش عین ادعاهای آقای کیانوش جهانپور در توجیه بی کفایتی های وزارت بهداشت در موضوع واکسیناسیون است که قبلاً هم در همه سایت ها از جمله خود تابناک منتشر شده است.
دفاع از مسئولین بی کفایت وزارت بهداشت بی فایده است
ترکیه هم داره خودش واکسن می سازه ولی 15 میلیون واکسن وارد کرده و بخش زیادی از افراد در خطر رو واکسینه کرده . در ضمن مطمنم امکان تولید واکسن انبوه به شکلی که همه مردم تا پایان سال واکسینه شوند وجود نخواهد داشت چون اقایان تازه می خواهند شروع کنند.
این روایت ها در مقابل زمان 8 میلیون ایرانی که نتوانستند مشغول به کار شوند در دو سال گذشته و یا کارشان را از دست دادند یا به خاطر کرونا مراکز تعطیل شد
از آن هوشمندانه تر دستور جلوگیری از ورود واکسن انگلیسی و آمریکایی بود
مرگ بر روسیه
کاملا مشخص است که دلالها و خود را آماده کرده اند تا پول هنگفتی از بابت واکسن های وارداتی، به جیب مبارک سرازیر کنند
شما مرغ را نمی توانید کنترل کنید ان وقت از مدیریت خواهش و تمنایی و التماسی کرونا می گویید؟ بسیاری از همسایه های ما بسیار بیشتر از ما واکسن زده اند
حرف. زیادی نزنید دیگه کی؟!!!
بستگان ما در آمریکا در کانادا در امارات واکسن زده اند .
حداقل این را خبر داریم .
اینهایی که شما گفتی مثل مشکلات مرغ است و گرانی خودرو و خانه و نخود و لوبیا و قبر و ..... که خودت هم میدونی از بی کفایتی مسئولین است
چقدر شما هوشمندید مرغ و تخم مرغم و مسکن هم با همین هوشمندی تولید کنید خب ای هوشمندان مریخ کی تشریف میبرید کلاس اول رو پاس نکرده دانشمند شدید
فقط این خیال پردازیها در داخل ایران اتفاق میفته
نویسنده محترم بیخش گوشمون امارات بالای هفتاد درصد حمعیتشا واکسن زده ترکیه ده درصد
نگاهی به امار بفرماییید بعد سخن پراکنی کنید
غلط املایی و تایپی در یک نوشته نشان می دهد خودتان هم نمی خوانید آنچه نوشته اید.
و این رتبه شما را از نظر حرفه ای بودن پایین می آورد
اکر ماهم جزء کشورهای فقیر نبودیم میشدیم جزء ده کشور ثروتمند دنیا و دیگر مشکلی نبود تا مثل همیشه تمام مشکلات را به گردن دیگران بیندازیم
ما هم ثروت داریم اما مدیر و سیاستمدار نداریم ، ازیکطرف می خواهیم با همه کشورها دشمن باشیم و ازطرف دیگرهم نیازهای خود را از طریق آنها بر طرف کنیم، چه معامله هوشمندی!!!
چرا خودتان را به کوچه علی چپ میزنید؟ هیچ کس نمی گوید که روی تولید واکسن داخلی کار علمی واقعی (نه خالی بندی های معمول!) انجام نشود. حرف ملت این است که واردات واکسن حیاتی را معطل آماده شدن واکسن داخلی نکنید، چون صدها ایرانی هر روز قربانی این تعلیل می شوند. بقیه ادعاهای این مقاله هم چیزی بجز تقلای بیهوده برای توجیه مسئول در تهیه و توزیع واکسن نیست. چگونه است که تا امروز بیش از 501 میلیون نفر در 140 کشور واکسن دریافت کرده اند و سهم ملت ایران عملاً هیچ است؟ چطور کشورهای زیر، که هیچکدامشان تولیدکننده واکسن نیستند موفق به تهیه و واکسینه کردن این تعداد از مردمانشان شده اند، ولی مسئولان ما حتی وعده های حداقلی خود را هم نتوانسته اند اجرا کنند و حتی شهامت انتشار آمار تعداد تزریق روزانه یا جمعی واکسن را ندارند؟ شما که کار بلد نیستید اقلاً از کار بلدها بپرسید.

برزیل: 18,418,557
ترکیه: 14,393,612
اندونزی: 9,745,646
شیلی: 9,265,504
امارات: 7,730,375
مراکش: 7,360,398
مکزیک: 6,119,298
بنگلادش: 5,069,049
عربستان سعودی: 3,788,531
آرژانتین: 3,365,839
ترکیه و امارات خریدند.شما نمی،خواهید بخرید
اگه واقعا واکسن کارآمد باشه چه کسی بدش میاد که کشورش تولیدکننده واکسن باشه؟ اما قرار هست چه سازمان بین المللی بهداشتی واکسن رو تابید کنه؟
اونوقت هوشمندانش کجا بود خوب تا موقعی که ما بخواییم تا شهریور تولید کنیم دیگه تو دنیا فت و فراوان شده منت میکشن بفروشن به ما
تولید واکسن مثل تولید ماسک هستش که به صورت تصاعدی تولیدش زیاد میشه این ابتدای کاری یه مقدار مثل ماسک برای خودش بازار شیاه درست شده
حدودا دهتا کشور دنیا واکسن تولید خاص خودشون رو کردن
ولی کلی کشور دارن تحت لیسانس اون واکسن ها رو توکشور تولید میکنن مثل همین واکسن کره ای که همون واکسن انگلیسی سوئدی خودمونه
ترکیه تولیدکننده نیست اماتا کنون 10 میلیون واکیسناسیون داشته. حتی اگر درست بگید بازهم این سوال مطرح میشه که چرا کشور ما نباید جزو این 10 کشور باشه
کانادا روزی ۱۵۰۰۰۰ تا واکسن میزنه، کلا ۲۲۰۰۰ نفر کشته داده که آمارش واقیعه، نه مثله ایران آمار دستکاری شده و تقلبی، تا الان ۱۰ درصد هم واکسینه شدن و تا آخر تابستون همه واکسینه میشن، شما تا یکسال دیگه هم به این آمار نمیرسین ، بیچاره مردم ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
جالبه که آمار آمریکا و انگلیس و فرانسه را نمی گید.. حالا شد کانادا..
از جمعیت ۸ میلیاردی دنیا چند نفر با شما دوست هستند؟ تا حالا بهش فکر کردین؟ توقع دارین یهتون واکسن هم بدن؟ از قدیم گفتن دشمن یکیش هم زیاده ولی شما الی ماشاءالله دشمن دارید.
اما دیر!!!!ما الان باید صادر کننده بودیم
اونا که تولید واکسن ملی رو مسخره می کردن و باعث تاخیر تولید داخلی شدن و همچنین اونا که تحلیل پزشکی می کردنواکسن روسی اشغاله برن وارد کنن یا بیان معذرت بخوان که باعث بانی مشکلات کشور همیشه خودشونو و نظر نقدشونم همیشه بازه و راهکار می دن بیخود در صورتی که وجودشون مشکلسازه برای همه
تولید واکس در داخل خیلی اقدام مفید وبجا می باشد
میشه در مورد واکسن فایزر مدرنا هم بگین دلیل چی بود؟ سئوال بعدی اینه چطور اسرائیل و امارات تونستن اکثریت جمعیت واکسینه کنن؟
مدیریت فشل خودتون رو گردن بقیه نندازین.
چه دلایل بی منطقی.ما از افغانستان در بحث واکسیناسیون عقب تریم.تولید داخلی واکسن بحثش جدا از خرید واکسن.اگه زمانی واکسن داخلی نهایی و كارایی موثر بود دیگر لزومی به واردات ندارن نه اینکه هنوز هیچی معلوم و تایید نشده منتظر باشیم تا واکسن تولید کنیم.جوابگو این همه مرگ بخاطر عدم واکسیناسیون کیست؟؟؟؟
خواهشااا هر کاری میکنید سریع ترر خواهشااااا
حالا نیست ایران خیلی تند داره در ابعاد میلیونی دوز واکسن تولید میکنه!!
وقتی قراره تازه ۶ ماه دیگه واکسن ایرانی دست مردم برسه خیلی هم آینده نگری در کار نبوده!!!
ماهی ۱ میلیون دوز از ۶ ماه دیگه یعنی به من ممکنه ۸۰ ماه دیگه هم دوز اولش نرسه!!!
اسرائیل ۲ دوزش رو زد ۱۰۰ درصد واکسینه کرد تموم شد...بگو مرگ بر اسرائیل!
ما تنها كشوري هستيم كه همه چيزمان هوشمندانه است ، منتهي نميدانيم چرا همه چيزمان درهم و برهم است ،
فقط این اقدامات هوشمنده چرا نمود ندارند؟!!! این اقدامات دقیقا نشانه بی مسیولیتی، بی توجهی است که سالهاست گریبانگیر کشور است در زمینه واکسن هم تمام مسئولین قطع به یقین واکسن زده اند چون دیگه هیچ مسئولی به کرونا مبتلا نمی شوند
بابا قویهای هوشمند مقتدر کو الان واکسن ؟ اینهمه کری واسه چیزی که هنوز آماده نیست چرا میخونید ؟؟؟
چه طنزیه وضعیت ما
اینقدر هوشمند بوده که بعد از 3 ماه از واکسیناسیون جهانی ، در ایران فقط 400 هزار نفر واکسینه شدن

ترکیه ، اسرائیل ، دبی ، هند هیچکدام واکسن تولید نکردن اما درصد زیادی از جمعیتشون واکسینه شدن .پس مشکل بدقولی تولیدکنندگان نبوده

مایه تاسفه که یک رسانه رسالت خبری رو زیر پا میگذاره
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
یعنی چی هند واکسن تولید نکرده؟ هند بزرگترین تولید کننده واکسن در دنیاست. درضمن ترکیه و امارات و عربستان هم که با چین در مطالعات واکسنش سهیم بوده اند (همانی که به ما ایرانیها می گفتند واکسنهای چینی اخ است..حالا چی شد؟ یه دفعه جنس چینی خوب شد؟) و اسرائیل هم که نورچشمی است.. لطفا حداقل مثالهای درستی بیاورید
سفره عربستان و کویت و امارات چرب تره واسه روسیه تا ایران
حالا این عملیات هوشمندانه شما حتما بعد اینکه کل دنیا واکسینه شدن به نتیجه خواهد رسید یا امام زمان باید واکسن رو بیاره
شما همه کار هاتون هوشمندانه است ،این از وضع کشور معلومه
چطور ترکیه و امارات میتوانند حجم بالایی از واکسن را تهیه کنند
به ما که رسید بدقولی و تحریم و ... بهانه مسئولان نالایق جور است!
جمع کنید.
قضیه بدقولی اجنبی نیست
منفعت طلبی خودی است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
چون اونا اونان مامائیم وباهمه قهریم تاروزقیامت
با سلام همه این مسائل فقط برای ایران است ترکیه کویت عربستان قطر امارات حتی عراق هم چندین برابر ایران واکسن تحویل گرفته اند مخاطب را چی فرض می کنید 15 میلیون ترکیه از آسمان نازل شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خیلی هوشمندانه؟!
چشم نخورین جنابان ژن خوب
من به عنوان يک سلبريتي بيسواد اين حرفها سرم نمي شود. من ماسک نزنم و جشن تولد و دور همي بگيرم و بميرم در حقيقت شهيد واکسن هستم.
کل کشورهای بزرگ دنیا جمعا ۶ واکسن را ساخته و دارند استفاده میکنند
ولی ما به تنهایی ادعا داریم که : ۵ واکسن ایرانی ساخته ایم !!!
ولی کی و کجا و چگونه استفاده میکنیم ؟
را هیچ کسی ، تا حالا دقیق اعلام نکرده است !!!
چرا از طریق کواکس خریداری نمیشه؟
لازم نکرده طرفداری مسىولانو بکنین. انقدر این مسئولین کوتاهی کردن در انجام وظایفشون که قابل شمارش نیست!
در مورد واکسن هم انقدر دیر اقدام بذای خرید کردن که همه سهیمه اولیه شونو خریدن و تزریق کردن. اینکار باید زودتر انجام میشد.
واکسن ساخت داخل زمانی ساختش ارزش داره که به موقع باشه.گر قرار باشه این واکسن ۶ ماه دیرتر تزریق بشه بصورت میانگین روزی ۵۰ نفر هم به دلیل این تاخیر فوت بشن میشه حدود ۹۰۰۰ نفر.میدونی مرگ ۹۰۰۰ انسان یعنی چی ?
استدلالتان درست نبود.
عموجون هروقت هوشمندیت تموم شد یه نگاه هم به آمار ترکیه بنداز
دلبستگی به روس وچین بدبختی است
ای هوشمندهای مقتدر چشم نخورید شماها قند عسلا ، شما تو یه زمینه هوشمندید اونم که سانسوریه اگه بگم
چه فیلمی درست کردید واسه واکسنا، چه فیلمی
کل دنیا ۶ واکسن تولید کرده
و ما به تنهایی ۵ واکسن !!!
ولی آنها ماه هاست که دارند استفاده میکنند
و ما داریم کف و سوت میزنیم و مراسم رونمایی اجرا می کنیم فقط !!!!
توجیه خطا
خطای بزرگتری است
مردم به خوبی می بییند که کشورهای همسایه چقدر خوب و حساب شده عمل میکنند
ما هیچ وقت به روسیه و چین اعتماد نداشتیم و نخواهیم داشت و معلوم بود که اینها به ما واکسن نمیدن. نکته دوم در مورد واکسن ایرانی هم اینکه اول تولید انبوه کنید بعد هارت و پورت کنید
کم واسه خودتون نوشابه باز بکنید. به نظرتون ترکیه هوشمندانه عمل نکرده که الان چند میلیون نفر رو واکسن زده؟ امارات چی؟ اونها هم هوشمندی شما رو نداشتن احتمالا.
کم واسه خودتون نوشابه باز بکنید. به نظرتون ترکیه هوشمندانه عمل نکرده که الان چند میلیون نفر رو واکسن زده؟ امارات چی؟ اونها هم هوشمندی شما رو نداشتن احتمالا.
کم واسه خودتون نوشابه باز بکنید. به نظرتون ترکیه هوشمندانه عمل نکرده که الان چند میلیون نفر رو واکسن زده؟ امارات چی؟ اونها هم هوشمندی شما رو نداشتن احتمالا.
از کدوم اقدام حرف میزنین؟ هنوز که اتفاقی نیفتاده فقط شعاره و حرف طبق روال همیشه
اصلا معلوم نیست دارن چیکار میکنن دنیا داره واکسیناسیونو با سرعت پیش میبره اونوقت ما مثل یه جزیره دور افتاده وسط ناکجادآباد هرروز داریم یه شعار تازه میشنویم
مردم دارن میمیرن
برو عمو ، هوشمندی کجا بود
خود گویی خود خندی حقا که هنرمندی
چه توجیهی واقعا من یکی که قانع شدم
من احساس می کنم بارها و بارها این زود قضاوت کردنها در مورد کرونا بطلانش مشخص شد. حالا همه فقط منفی بافی می کنند. بگذارید اینبار هم واکسیناسیون تمام شود، می بینید ایران بازهم از بسیاری از این کشورهایی که نام برده اید (حالا نه همه) جلو تر خواهد بود. فقط مشکل اینه که ما تو ذهنمون عقب تریم اینه که هم چیز رو طوری تفسیر می کنیم که اینطوری باشه. مثلا همین ترکیه و عربستان و امارات از همون اول شروع به همکاری با چین کرد برای واکسن. اونوقت ما چی می گفتیم؟ چین؟ اوه اوه چقدر بد! همه این نظرات متناقض تا چند ماه بعد بصورت جک بنظر می رسند، متاسفانه دیگر اونموقع خود این افراد نمی آیند که بهشان بخندند.
فکر کنید اگر واقعا تلفات واقعی روزی 500 - 1000 نفری را اعلام می کردند دیگر مردم چقدر متفی بافی می کردند. حالا خوبه می بینید که واقعا آمارها کم شده حتی در بیمارستانها... مگر میشه این چیزها را پنهان کرد؟ آمارهای واقعی حداکثر دو سه برابر بیشتر است همانطور که خود وزارت بهداشت می گه و جاهای دیگه هم کم و بیش همینه
اقا شما کارت ملی مارو بعد 2 سال تولید کن بعد ادعا واکسن سازی کن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار