بازدید 7931
۲
تامل در آمار‌های رسمی وزارت کشور از ثبت نام انتخابات شورا

هجوم داوطلبان حضور در شورا‌های آتی به فرمانداری‌ها! / پسرفت در اقبال به ثبت نام الکترونیک

هر چه به پایان مهلت قانونی ثبت نام در انتخابات شورا‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، اقبال مردم به گزینه امن و ضدکرونایی یعنی ثبت نام غیرحضوری کمتر و کمتر می‌شود؛ این را آمار‌هایی نشان می‌دهد که ستاد انتخابات کشور اعلام کرده و بر اساس آنها، میزان استفاده داوطلبان از روش‌های ثبت نام غیرحضوری روز به روز کاسته شده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ 15 March 2021
تابناک اجتماعیهر چه به پایان مهلت قانونی ثبت نام در انتخابات شورا‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، اقبال مردم به گزینه امن و ضدکرونایی یعنی ثبت نام غیرحضوری کمتر و کمتر می‌شود!

به گزارش «تابناک»؛ این را آمار‌ها نشان می‌دهد که ستاد انتخابات کشور اعلام کرده و بر اساس آنها، در سه روز ابتدایی ثبت نام، ۳۵ درصد از داوطلبان به شیوه الکترونیک ثبت نام کرده بودند، در حالی که این عدد در روز چهارم به ۳۱ درصد کاهش یافت، بعد در روز پنجم به ۳۰ درصد رسید و حالا که ششمین روز ثبت نام پایان یافته، به ۲۷ درصد سقوط کرده است.

این در حالی است که بر اساس تدابیر اندیشیده شده در این دوره از انتخابات، زیرساخت لازم برای ثبت نام الکترونیک فراهم آمده تا نگرانی‌ بابت شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ نباشد و داوطلبان بتوانند بدون خروج از منزل و حضور در ازدحام فرمانداری ها، در هر ساعت از شبانه روز و بدون صرف هیچ هزینه اضافه ثبت نام کنند.

نکته جالب توجه در این میان، سنجش و ارزیابی همه ابعاد ماجراست، به گونه‌ای که هم ثبت نام با رایانه مقدور است و هم امکان ثبت نام با گوشی‌های تلفن همراه فراهم آمده است؛ ابزاری که بعید است جایی از کشورمان در دسترس داوطلبان حضور در شورا‌های اسلامی شهر و روستا نباشد، هرچند شیوه سنتی ثبت نام یعنی دایر کردن ستاد‌های ویژه در فرمانداری‌ها نیز حفظ شده است.
 
هجوم داوطلبان حضور در شورا‌های آتی به فرمانداری‌ها! / پسرفت در اقبال به ثبت نام الکترونیک

اما بشنوید از نکته جالب توجه و قابل تامل دیگری که امروز در آمار‌های ثبت نام انتخابات شورا‌ها خودنمایی کرده است: «تا ساعت ۱۸ امروز دوشنبه بیست و پنجم اسفند ماه، ثبت نام ۲۵۵۸۵ نفر برای انتخابات شورا‌های شهر، نهایی شد.» این را ساعاتی پیش سید اسماعیل موسوی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور به خبرنگاران گفت، در حالی آمار ثبت نامی‌ها تا روز گذشته، ۱۵۰۴۹ نفر بوده است.

متوجه ماجرا شدید؟ در حالی که تا ساعت ۱۸ پنجمین روز ثبت نام، تنها ۱۵ هزار نفر ثبت نام کرده بودند (به طور میانگین روزی سه هزار نفر)، در روز جاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن به شمار ثبت نام کنندگان افزوده شده است. رشد بیش از سه برابری ثبت نام‌ها که احتمالا فردا با قوت بیشتری بروز خواهد کرد و چه بسا در صورت تمدید مهلت ثبت نام، رکوردشکنی کند!

این در حالی است که به گفته موسوی، اغلب ثبت نام کنندگانِ امروز، با حضور در فرمانداری‌ها نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند؛ ۵۴ درصد ثبت نام کنندگان. عددی که می‌شود به هجوم داوطلبان به فرمانداری‌ها تعبیرش کرد، اما اهمیت آن زمانی خودنمایی می‌کند که بدانیم در این بازه تنها ۲۷ درصد داوطلبان ثبت نام غیرحضوری را برگزیده اند؛ نصف افرادی که به رغم کرونا روانه فرمانداری‌ها شده اند.

حضور تقریبا ثابت روزانه ۱۹ درصد از داوطلبان در دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت نام در انتخابات شورا‌های آتی، تفاوت فاحش و چشمگیر نسبت مردان به زنان (کمتر از ۹۰ درصد ثبت نام کنندگان مرد و بیشتر از ۱۰ درصد زن هستند)، سهم چشمگیر گروه سنی ۳۱ تا ۵۰ سال در ثبت نام کنندگان (۴۱.۴ درصد را افراد بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۳۱.۱۵ درصد را افراد بین ۴۱ تا ۵۰ سال)، از دیگر نکات شاخص آماری تا ساعت ۱۸ امروز است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
واژه هجوم را کاملا مناسب بکار بردی زیرا این افراد قصد خدمت به شهرهایشان را ندارند و فقط شوراها را سکوی پرتابی به مجلس و سایرپست های مهم می دانند.
چقدر شیفتگان خدمت زیاد شده اند حقوق هم نمیگیرند ازجیب خوشان هم خرج مردم میکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل