بازدید 6505
۶
در شرایط کمبود جهانی

افزایش انتقاد‌ها از آمریکا به‌خاطر ذخیره‌سازی واکسن کرونا

در شرایطی که چین قرار است ۵۰۰ میلیون دوز واکسن به کشور‌های دیگر کمک کند، پایگاه خبری هیل از افزایش انتقاد‌ها از آمریکا به خاطر ذخیره کردن واکسن در شرایط کمبود‌های جهانی خبر داده است.
کد خبر: ۱۰۴۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰ 15 March 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، پایگاه خبری هیل در گزارشی به انبار کردن دوز‌های واکسن کرونا در آمریکا و افزایش فشار‌ها به دولت آمریکا برای به اشتراک گذاشتن واکسن‌های اضافی با بقیه کشور‌های جهان که با کمبود واکسن مواجه هستند پرداخت.

هیل نوشت، دولت فدرال آمریکا مقادیر زیادی واکسن ذخیره کرده است در حالی که بقیه جهان با کمبود واکسن دست و پنجه نرم می‌کنند. این درحالیست که ایالات متحده واکسن کافی برای واکسیناسیون افراد بزرگسال خود تهیه کرده است تا آنجا که هر فرد بزرگسال می‌تواند سه بار واکسینه شود و این ذخیره سازی در حال افزایش نیز است.

با این حال، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته دستور داده است که ۱۰۰ میلیون دوز دیگر واکسن شرکت «جانسون اند جانسون» (واکسن تک دوزی) خریداری شود. آمریکا پیش از این ۱۰۰ میلیون دوز واکسن جانسون سفارش داده بود.

کاخ سفید این ذخیره سازی را اینگونه توجیه کرده است که دوز‌های اضافی می‌تواند در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا، واکسیناسیون کودکان، مشکلات احتمالی در روند تولید واکسن و یا به عنوان دوز‌های تقویت کننده، کمک کننده باشند.

هیل در ادامه گزارش داد، هرچند که این سفارش تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ محقق نخواهد شد، اما باعث می‌شود که آمریکا ۲۰۰ میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون ذخیره کند که برای واکسیناسون ۲۰۰ میلیون نفر کافی است.

هفته گذشته خبرنگاران در کاخ سفید درباره ذخیره سازی واکسن توسط دولت آمریکا سوال کردند. بایدن در پاسخ به آن‌ها گفته است از شرایط جهانی پاندمی کرونا مطلع است، اما اولویت ما اول آمریکاست. رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت، اولویت دریافت واکسن کرونا با مردم این کشور است و اگر چیزی اضافه بماند به کشور‌های دیگر فرستاده می‌شود.

دیگر مقامات آمریکایی نیز تاکید کرده‌اند که آمریکا هیچ واکسنی به کشور‌های دیگر اعطا نخواهد کرد تا کل جمعیت این کشور واکسینه شوند.

اما کارشناسان و متخصصان خدمات بهداشت جهانی معتقدند که آمریکا توان هدیه و اعطای واکسن به دیگر کشور‌ها بدون اینکه تاثیر منفی قابل توجهی در این کشور بگذارد را دارد، اما آن‌ها مایل نیستند که کار را انجام دهند.

«سارا سوینهارت» یک سخنگوی «کمپین جهانی وان» (سازمانی در زمینه مبارزه با فقر) می‌گوید، جهان هم اکنون با بحران دسترسی به واکسن کرونا مواجه است و دولت بایدن تا کنون هیچ چارچوب و زمانبندی برای توزیع واکسن‌های اضافی خود تعریف نکرده است.

یک سازمان جهانی همکار سازمان یونیسف که با سازمان کوواکس برای توزیع واکسن کار می‌کند هم گفته، کشور‌هایی که کارکنان خدمات درمانی و افراد در معرض خطر خود را واکسینه کرده‌اند باید واکسن‌های خود را با دیگر کشور‌ها به اشتراک بگذارند.

سیاست آمریکا در این زمینه حتی باعث انتقاد همپیمانان این کشور نیز شده و تأمین واکسن کرونا به جدالی دیپلماتیک میان کشور‌های غربی تبدیل شده است. روز سه‌شنبه، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا در بیانیه‌ای نوشت: «از شنیدن اتهام ملی‌گرایی در خصوص واکسن که علیه اتحادیه اروپا مطرح شدند، شوکه شدم».

رئیس شورای اروپا افزود: «در این مسئله نیز حقایق دروغ نمی‌گویند. بریتانیا و ایالات متحده به‌طور آشکار صادرات واکسن یا اقلام ساخت واکسن به اتحادیه اروپا را ممنوع کرده‌اند، اما اتحادیه اروپا هرگز صادر کردن آن‌ها را متوقف نکرده است».

در مقابل «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در نامه‌ای به میشل ادعا‌های او درباره توزیع واکسن کرونا را «تماماً غلط» توصیف کرد و روز چهارشنبه «نیکول مانیون» معاون سفیر اتحادیه اروپا در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس فراخوانده شد.

انبار سازی واکسن کرونا در آمریکا درحالیست که چین به عنوان یکی از کشور‌های تولید کننده واکسن قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، ۵۰۰ میلیون دوز واکسن به کشور‌های دیگر کمک کند.

بی توجهی آمریکا به سایر کشور‌های جهان در حالیست که سازمان بهداشت جهانی همواره درباره توزیع ناعادلانه واکسن کرونا و وظیفه اخلاقی کشور‌ها برای کمک به کشور‌های فقیرتر هشدار داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
# تشتک واکسن بخرید ، انقد واکسن تولید کردن و اماده صادراتن که اظافه اومد کسی نیست بخره حتا متحدای اروپایی امریکا هم در حال تشکر و قدردانی از واکسنای امریکایی هستند که نه کور میکنه نه فلج و نه میبرت اون دنیا ، به خاطر نبودن واکسن کم مونده اتحادیه اروپا بیوفتن تو جون هم و ازونور اتحادیه روزی نیست به امریکا برای ندادن واکسن تیکه نندازه ، این اروپا چقدر مزدور و ذلیل فوری واکسن جانسونم تایید کردن بلکه امریکا چند دوز پرت کنه جلوشون
ای امریکا از سران باتقوا وخداترس چین یادبگیر وواکسنارو احتکار نکن.
چند مدیر از وزارت بهداشت ودرمان ایران جهت ساماندهی واکسیناسیون به امریکا بفرستید..... تا بلکه مثل ایران بعد از اتمام کرونا واکسیناسیون عمومی شروع شود.مگر همین مطبوعات ورسانه ها نبودند که ترامپ را به خاطر عدم پیشبینی وخرید واکسن کرونا مورد حمله قرار میدادند.
عشاق سینه چاک بایدن تحویل بگیرند
اتفاقاا خیلی کار خوبی کردن....اصل حرف یک حکمرانی خوب رو گفتن...اول مردم امریکا بعد کشورهای دیگر...چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است...مثل ما نیستن اول به فکر فلسطین و لبنان و....باشن
چه بهتر در عوض شما برکت را بده به اونها بقهمند ما چی داریم و مردم چی می کشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل