بازدید 33153
پاسخ به سوال پرتکرار این روز‌ها در کشورمان با تکیه بر آمار

چرا کوبا واکسن «سوبرانا-۰۲» را با ایران شریک شد؟

نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در کوبا، در پانزدهم فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی (معادل ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ خورشیدی) شناسایی شد؛ دو روز پیش از شناسایی قطعی این ویروس در کشورمان ـ که با انتشار خبر مرگ دو شهروند ساکن قم مخابره گردید. آماری که در کوبا خیلی خیلی کندتر از ایران افزایش یافت، تا جایی که نخستین مورد فوتی در این کشور، یک ماه بعد گزارش شد، در حالی که تا آن روز ۱۱۳۵ مبتلای به کووید در ایران جان باخته بودند!
کد خبر: ۱۰۴۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 13 March 2021
تابناک اجتماعیچرا و به چه دلیل کوبا راضی شده که واکسن تولیدی اش برای کووید ۱۹ را با ایران شریک شود؟ آیا مسائلی پشت پرده در جریان است که موجب چنین تصمیمی شده است؟

به گزارش «تابناک»؛ این سوالی است که بار‌ها و بار‌ها بسیاری از هموطنان مان پرسیده و کمتر پاسخ گرفته اند؛ ابهامی که با انتقال یکصد هزار دوز از این واکسن به کشورمان در روز‌های اخیر به شدت پررنگ‌تر و موجب شده که برخی آگاهانه یا از سر بی اطلاعی، این ابهام را نشانه‌ای متقن برای بی کیفیت بودن این واکسن اعلام کنند یا از آن فراتر، برنامه ریزی برای شروع فاز سوم تست بالینی واکسن کوبایی در کشورمان را مصداق خیانت مسئولان بدانند!

اما واقعیت از چه قرار است؟ بهتر است تلاش برای پاسخ به این سوال را از مرور اظهارات مسئولان کشورمان شروع کنیم. بازخوانی سخنان امثال وزیر بهداشت که تاکید کردند چندین کشور‌ و شرکت‌ واکسن سازی، خواستار انجام مطالعات نهایی واکسن‌های تولیدی شان در ایران بودند که با این خواسته شان مخالفت شد، چون ایران اصولی در این زمینه تدوین کرده بود که اجازه آزمایش هیچ واکسن خارجی را نمی‌داد، مگر به چند شرط.

کلیدی‌ترین شرط‌های کشورمان برای این کار، تولید مشترک واکسن با آن کشور‌ها یا شرکت‌ها در ایران و البته انتقال تکنولوژی و دانش فنی این کار به میهنمان بود؛ شروطی که موجب شد تنها یک کشور موفق به دریافت تاییدیه آزمایش نهایی واکسنش در ایران شود. کشوری نسبتا کوچک واقع در آمریکای مرکزی که در اصل مجمع الجزایری هستند که جمعیت حدودا ۱۱ میلیون نفری را در خود جا داده اند و به دلایل مختلف، برای ایرانیان بسیار نام آشناست.

البته کوبا با کمونیسم، فیدل کاسترو، دخانیات یا حتی کشتی‌گیران چغر و بد بدن و کلیدواژه‌های دیگر به ذهن بسیاری از هموطنان مان سنجاق شده است، اما اهل فن و آن‌هایی که با حوزه بهداشت و درمان آشنایی دارند، می‌دانند که توانایی این کشور در این حوزه‌ها چه اندازه زیاد است و واقفند که این توانایی ویژه موجب شکل گیری چه زنجیره‌ای از ارتباطات میان کوبا و برخی کشور‌های جهان شده است؛ ارتباطی که از دیرباز بین ایران و کوبا هم برقرار بوده و شاهد ماجرا، تولید ادامه دار دو واکسن کوبایی در ایران در سال‌های گذشته است.
 
چرا کوبا واکسن «سوبرانا-۰۲» را با ایران شریک شد؟

همین یادآوری کافی است که بدانیم چگونه دو کشور خیلی سریع برای تولید مشترک واکسن کووید ۱۹ به تفاهم رسیدند، اما برای آنکه بیشتر به روابط حسنه دو کشور و همکاری تنگاتنگ شان در این حوزه پی ببرید، بد نیست که بدانید کوبا و ایران از سال‌ها قبل تفاهم نامه‌هایی در حوزه بهداشت و درمان با یکدیگر امضا کرده و به مفاد آن پایبند مانده اند که بر اساس آنها، دو کشور نظارت‌هایی در عرصه‌های تحقیقاتی یکدیگر به انجام می‌رسانند و در نتیجه، نتایج تحقیقات شان برای طرف دیگر پذیرفته و قابل اتکا محسوب می‌شود.

البته هیچ یک از این عوامل، عامل اصلی در تفاهم دو کشور برای تولید مشترک واکسن سوبرانا نیست و نمی‌تواند به این دست سوالات پاسخ دهد که چرا کوبایی‌ها حاضر شده اند واکسن تولیدی شان را با ایران شریک شوند و به ازای آن چه چیز‌ها و امتیازاتی از ایران خواسته اند؟ پرسشی که برای یافتن جوابش لازم است سری به آمار‌های جهانی ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن یعنی کووید ۱۹ بزنیم.

بر اساس آمار‌های منتشره و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در کوبا، در ۱۵ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی (معادل ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ خورشیدی) شناسایی شد؛ دو روز پیش از شناسایی قطعی این ویروس در کشورمان که در ۳۰ بهمن بود و با مرگ دو شهروند ساکن قم مخابره گردید. آماری که در کوبا خیلی خیلی کندتر از ایران افزایش یافت تا جایی که نخستین مورد فوتی در این کشور، یک ماه بعد (۱۸ مارس، معادل ۲۸ اسفند) گزارش شد، در حالی که تا آن روز ۱۱۳۵ مبتلای به کووید در ایران جان باخته بودند!

اگر این تفاوت اعداد برایتان دور از انتظار است، بد نیست که بدانید طی تقریبا سیزده ماه اخیر، تنها ۵۹ هزار و ۹۱۹ مبتلای به این بیماری در کوبا شناسایی شده که از این تعداد تنها ۳۶۵ تن جان باخته اند و مابقی (صرف نظر از افرادی که اکنون تحت درمان هستند)، بهبود یافته و مرخص شده اند؛ یعنی کمتر از یک مرگ در هر روز! آماری که تنها یک بار به ۶ جان باخته در روز رسیده، ۱۲ بار ۵ جان باخته در روز بوده و سوای این ۱۳ روز، همواره زیر ۴ جان باخته و اغلب صفر فوتی در روز ثبت شده است. اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد این بیماری در کوبا همواره در وضعیت «مهار شده» قرار داشته و به تعبیری، شکست خورده است.

این دستاوردی است که موجب شده کوبا یکی از امن‌ترین کشور‌ها در دوران پاندمی کرونا لقب گیرد. کشوری که به ازای هر میلیون نفر از جمعیتش، بالغ بر ۲۳۰ هزار تست پی‌سی‌آر انجام داده و از یکسو ثابت کرده که آمار اندک مبتلایان و مرگ و میرش، ناشی از کمبود تست و مسائلی از این دست نیست و از سوی دیگر، با تلاش‌های وسیع برای ساخت واکسن نشان داده که از دست دادن ۲۳ شهروند در هر یک میلیون نفر جمعیتش، برایش غیرقابل قبول است.

البته این آمار‌های درخشان همانقدر که برای کوبایی‌ها خوشایند و مسرت بخش است، نقطه ضعف بزرگی برایشان در عرصه تولید واکسن محسوب می‌شود، به ویژه در فاز تحقیقاتی و آزمایشی واکسن که برای بررسی میزان موفقیت واکسن، لازم است افراد واکسینه شده آزادانه در جامعه بچرخند و در معرض ابتلا قرار گیرند تا ایمنی بدنشان سنجیده شود؛ فضایی که کوبا از آن بی بهره است و لذا تلاش کرده با آزمایش بالینی واکسن در خارج از مرز‌های جغرافیایی اش، به آن دست پیدا کرده و نقطه ضعف خودش را بپوشاند؛ رویکردی که کوبا و ایران را به هم نزدیک کرد.

این عامل اصلی اشتیاق کوبا به آزمایش واکسنش در ایران است که قرار است به ازایش، تکنولوژی و دانش فنی این کار را هم به شریکش در حوزه بهداشت و درمان یعنی ایران منتقل نماید. اتفاقی که به زودی و با شروع همزمان فاز سوم آزمایش بالینی واکسن سوبرانا ۰۲ در کوبا، ایران و مکزیک ـ که آن‌ها هم تفاهم‌هایی با کوبا داشته اند ـ عملیاتی خواهد شد و اگر به نتایج دلخواه برسد، دست کوبایی‌ها را برای توسعه فعالیت هایشان در این عرصه بازتر خواهد کرد. تلاش برای تحقق چشم اندازی که برای خودشان ترسیم کرده اند و ساخت واکسن کووید ۱۹ برای کودکان و توسعه نسخه استنشاقی واکسن این بیماری از جمله آنهاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۰
سعیدنمکی ریاست ومدیرعاملی چندشرکت دارویی بنیادبرکت که اکنون مدعی ساخت واکسن کرونا هم شده وبه مدد تبلیغات شدیدرسانه میلی واکسن خودرا تبلیغ میکند ازسوابق جناب نمکی است. درزمستان 97 هم که به محض وزیرشدن دستور اکید داد داروهای دارای مثلا مشابه داخلی حتی با ارز دولتی وبدون پوشش بیمه ای هم وارداتشان ممنوع است وچقدر ازین بابت بیماران وبخصوص بیماران سیاه بخت سرطانی که داروهایشان اکثراخارجی بودند ضربه دیدند جای خود. درعوض قاچاقچیان دارو ودلالان ناصرخسرو دوساله میلیاردر شدند.تعجب بسیار ازآقای رئیس جمهور که چنین فردی رابرمسند وزارت نشاندند فقط دعاکنیم این چند ماه باقی ازوزارت ایشان هم زودتر تمام شود وملتی خلاص گردند.
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
ممنوعیت با ارز آزاد منظورم بود اشتباه شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
مطمعنین ملت خلاص میشن؟
به جای توجیه کردن واکسن کوبایی
به جای اینکه مردم را موش آزمایشگاهی واکسن کوبایی کنید
برید فایزر بخرید، همونی که مسئولین زدن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
خخخه مسوولین زدن چقدر سطحی حرف می زنید
در ضمن الان دارند یکی یکی کشور علیه این واکسن گارد می گیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
ناشناس 1350 میشه اسم فقط یک کشور بگید که بر علیه این واکسن گارد گرفتن البته بجز شما
باشه شما که اوردید واکسنو . تست کنید رومون دیگه اینقدر توجیه نداره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
حتی نمی‌داند همکاری در چه سطحی و به چه شکلی است این واکسن کرونا و فقط خبر زرد زده
تعیین تکلیف درشخصی ترین امور مردم درکشورما به قدری رایج شده که فردی مثل نمکی که برمسند وزارت بهداشت نشسته از همان اول وزارتش یعنی یکسال قبل کرونا با دستوری عجیب واردات دارو را حتی با پول خودمردم ممنوع اعلام نمود وفرمود: مردم ایران موظف ومکلفند تنها داروهایی رامصرف کنند که کارخانه های مورد نظرایشان میسازند.
حالا این همه روضه خوندی نگفنی چرا 197 واکسن در دنیا در حال ازمایش چرا هیچکدام از واکسن های غربی در ایران ازمایش نشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چو دانی و پرسی سوالات خطاست،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
وقت تنگ است .
باید سریعا واکسن بخزند.
از هند
از چین
لطفا واکسن را سیاسی نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مگر دولت بارها نگفت : که برکت و رازی و پاستور صاحب تکنولوژی واکسن سازی کرونا هستند ؟
و قادر به تولید ۱۸۰ میلیون دوز در سال آینده و صادراتی واکسن هستند،؟
پس این گزارش شما چه می گوید ؟
کدام را باور کنیم؟
چرا مسولان متوجه نیستند که تمام حرفها و ادعا هایشان تناقض دارد ؟
و مردم متوجه این تناقض ها می شوند و شده اند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
وقتی که خود هم پیمانان آن کشور ها حاضر نشدند چرا ما ریسک کنیم!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
خب گفت دیگه .به شرط انتقال تکنولوژی واکسن.فقط کوبا قبول کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کوبا از نظر سرانه جمعیت چندین برابر ایران پزشک دارد و به همه دنیا صادر می کنند.
بر خلاف کشور ما که رانت پزشکی وجود دارد و پذیرش بسیار محدود.
اما وکسن از هر کشوری باشد خوب است
غلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
ناشناس 1047 بنگلادشم پزشک صادرمیکنه.یادت باشه دهه 60 پزشگای بنگالی وپاکستانی
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چون غربگدا نیستیم
هر کس از شرق و غرب با عزت و احترام به شرایط بهداشتی کشور ما تن دهد و پاسخگو باشد قابل همکاری است و لا غیر
این ها داستان است
مردم موش آزمایشکاه نیستند
لطفا واکسن تایید شده بخیرید
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
كم اطلاعي يا بي اطلاعي از كرونا كشنده تره...جهت اطللاعتون، كشورهايي ميتونن تعداد بيشتري واكسن بگيرن كه با اون شركت توليد كننده واكسن ، در فاز مطالعاتي و انساني همكاري كنند..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
برا شماها : تایید شده = امریکایی یا اروپایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
شما در مورد کوبا و پزشکی آن کشور مطالعه بفرمایید، بعد اظهار نظر کنید! حتی اروپا هم پزشکی کوبا را قبول دارد
ناشناس
| France |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
واسه چى بخرن؟! خودشون فايزر زدن
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
ناشناس949 برای شماهم تاییدشده= هرکدام ساندیسش خوشمزه تر باشه
دقت کردید چه جو بی اعتمادی حاکم شده؟ کلا هر حرکتی می کنن همه میگن دروغ ه غلط ه اشتباست. ببینید از کجا آب می خوره؟ شاد از شروع کرونا. شاید مشکلات اقتصادی. شاید بورس. همه میدونن گزینه زیاده.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
نکنه انتظار داری مردم به مسئولین اعتماد کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خودت بگو تو این چند دهه چه مسایل باعث سلب این اعتماد شده، جز خود مسئولین؟؟؟؟؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
نه من تا بحال دقت نکردم .
چین و روسیه و فرانسه نباشند بقیه مهم نیستند
وقتی کشور کوبا اطلاعات به بیرون نمی دهد، مشخص هست که آمارش پایین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
دانشمندای جهان که دید گسترده ای مثل شما ندارن عقلشون نمی کشه که دلیلش این بوده و چون هوش شما زیاده فهمیدی
کرونا تا ۲۸ بهمن پنهان بود برای مقاصد سیاسی مثل بقیه موارد مثل بهمن همین امسال که یهو همجا رنگ عوض کرد!!
چرا خبری از دارو در هیچ کشوری نیست ؟
کرونا داره کم کم مشکوک میشه !!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
شما واکسن از همه جای دنیا وارد کن، مردم هرکدام را خواستند انتخاب می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مگه لباسه خخخ
چون کشور دیگری حاظر نشد شریک شود
4نفرم که با رعایت احتیاط کرونا نگرفتن، میگیرن دیگه
همین که تیتر رو خوندم، این جواب به ذهنم اومد:
چونکه از قدیم گفتن کبوتر با کبوتر باز با باز.
پس چی، انتظار داشتی آلمان یا انگلیس یا امریکا شریکمون بشه؟ حتی دوست و برادر چین و روسیه هم فقط چند تا دونه واکسن دادن و تازه در ازاش کلی هم تو دنیا تبلیغ کردن و کلی هم امتیاز از ما میگیرن حتما.
به اسم تولید واکسن چند میلیارد دلاری میره تو جیب مبارک شرکت های رانتی.
جالبه!! خودتون سئوال طرح می کنید و یک صفحه نوشتید و آخرش به این ابهام پاسخ ندادید
"چرا کوبا واکسن «سوبرانا-۰۲» را با ایران شریک شد؟ "
چون پوتین اینطور رو خواسته بود!!...
شرم آوره. یه بار دیگه استدلالش در پاراگراف یکی به آخر رو بخونید.
فایزر و مدرنا و بقیه بدن، فقط کوبایی خوبه!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
فقط همینقدربدونین که مردم کوبا خودروهای بعددهه60 میلادی رو ندیدند وماشینهای 70 سال پیشو سوارمیشن.
"لازم است افراد واکسینه شده آزادانه در جامعه بچرخند و در معرض ابتلا قرار گیرند تا ایمنی بدنشان مورد سنجش قرار گیرد"
دقیقا به خاطر همینه افراد واکسینه شده ایرانی را در هتل نگهداری می کنند؟
من میگم خودروهای کوبا هم اگر خوبه بیارین سوار شیم. دمتون گرم
تابی چرا انقد لفتش میدی منتشر نمیکنی؟ ظاهرا اونایی روکه میدونی مثبت زیاد دارنو عمدا دیر منتشر میکنی
پاسخ ها
Bet
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
دقیقا
اصل مطلب در پاراگراف ماقبل آخرگفته شده : آزمایش روی انبوه مردم !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
جوری هم نوشته که انگار کوبا برای آزمایش به اندازه کافی جمعیت نداره
بهتر است به جای این بازی ها و ورود واکسن های روسی و چینی و کوبایی تایید نشده توسط سازمان بهداشت جهانی، هر واکسنی که سازمان بهداشت جهانی تایید می کند را وارد کنیم. اینها هم اگر مدعی هستند واکسن خود را به سازمان بهداشت جهانی ارائه کنند اگر تایید شد قطعا مورد اجترام است وگرنه بیخود با جان مردم بازی نکنید
جوجه را آخر پاییز می شمارند و مشخص می شود که چه کسی مرد عمل است
خب باعث خوشحالیه که کرونا در کوبا تلفات بسیار کمی داشته ، هیچکس از مرگ همنوعش خوشحال نمیشه ...
ـ اما ما مردم عادی هم متوجه هستیم که کوبای کمونیست زیر سلطه چین کمونیست هست ، چطوره که ویروس کرونا در چین بوجود میاد (باحتمال زیاد توسط چینی های بی شرف) ، در خود چین یعنی پرجمعیت ترین کشور دنیا کمترین تلفات رو میده ، در کره شمالی فلک زده که تحت سلطه چین هست تلفات بسیار کمی میده و حالا هم طبق این گزارش در کوبای کمونیست هم تلفات بسیار کمی داده !!!!!!!!!!! خواهشا نگید که همه اینها اتفاقی هست یا اینکه به سیستم کنترل و بهداشت و این مزخرفات برمیگرده !!!!
هرچقدر بیشتر این گزارشات رو میبینیم ، بیشتر مطمئن میشیم که این پاندمی کار چین لعتی بوده
پیشرفت با خندیدن ظریف حاصل نمیشه باید چیزی برای عرضه داشته باشید وگرنه همه کشورها با امریکا ارتباط دارند ترکیه هم که میبیند کمکی پیشرفت کرد چون اروپا و روسیه برای اینکه به سمت اونیکی نره دارن داخل سرمایه گذاری میکنند ما باید قوی بشیم تا به ما بها بدن تنهاراهشم تولید دانش
شریک شد؟؟
واقعا شریک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی ما الان نمونه آزمایشگاهی واسه فاز انسانی شون نیستیم؟؟؟؟
یعنی واقعا شریکشون هستیم؟؟؟؟؟
وای خدا من چقد خوشحالم که شریک شدیم
خدا رو شرکت که موش آزمایشگاهی نیستیم
کوبا که هنوز ماشینهای مدل 1970 رو سوار میشند، تکنولوژی ساخت واکسن دارند؟ 7 کشور صنعتی دنیا همشون نتونستند واکسن درست کنند اونوقت کوبا تونسته!
پاسخ ها
قادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
دهه70 نه دهه60 و50
یه جوری می پرسید چرا؟ انگار موضوع خیلی پیچیده است. خوب با ما نمی شد با کی میشد؟ روسیه و چین که واکسن کوبایی نمی زنن، ونزوئلا هم که گور نداره کفن داشته باشه، کره شمالی هم که کرونا خیلی نگرفتن، میماند ایران و سوریه، باز ایران توان پرداخت کمی پول داشته دیگه!
ونزوئلا واکسن نساخته بریم باهاش شریک بشیم؟
مهمترین نقطه قوت کوبا اینه که از همون وقتی که مسالع در ووهان جدی شد، یک برنامه کامل تهیه کردند برای وقتی که ویروس به کشورشون برسه. چندماه بعد که کرونا وارد کوبا شد، برنامه کامل غربالگری، لعو پروازها و غیره آماده بود برای واکنش سریع. قبول دارم که شاید خیلی ایرادها به کوبا وارد باشه یا با سلیقه بعضی از ما جور در نیاد، اما واقعا در بحث بهداشت و درمان کشور قوی ای محسوب می شه.
مااز مسولان فقط نادرست میشنویم
حالا با فرض اینکه این عمل موفق امیز شد باید امتیازش به افراد واکسینه ازمایش شده داده بشه نه دولت یا شرکت دیگه
تابناک حالا تو این وسط چرا اینقدر سنگ این واکسن کوبایی رو به سینه میزنی؟ برای واکسن های دیگه چرا خبری ازت در نمیومد؟
یاد کبک و برف افتادم
نویسنده ارجاع داده به آمار کم بیماران در کوبا
فارغ ازینکه همه میدونن تو یه کشور کمونیستی روال آمارسازی چطوره
یاد کشور قرقیزستان افتادم که ادعا میکرد ما یه کرونایی هم نداریم
پس میرفتین با اونا یا حتی افغانستان که آمار خیلی پایینه شریک میشدین
واقعا همه چیز اینجا مسخزست
دور هم خوش باشین
رای بی رای
متاسفانه مابایدمنتطربمانیم.نھ روسی نھ چینی ونھ کوبایی ونھ کره شمالی!اول مسولین دلسوزبزنندبعد ما
بخشی از مردم ایران که یه سطح کم سواد هم دارند فکر میکنند همه چیز دان هستند. هر کار درست و غلطی که دولتها انجام بهند رو با تحلیل های مسخره رد میکنند.همین واکسن. کوبا از نظر پزشکی و دارویی کشور خوبی است. واکسن کرونا هم چیزی نیست که تکنولوژی خاصی باشه که فقط چند کشور بسازند. الان چین و روسیه و المان و فرانسه و انگلیس و بلژیک و خود امریکا واکسن کرونا ساختند. مطمین باشید بقیه هم دیر یا زود میسازند. به قولی کرونا واکسن خورش ملسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کدام تکنولوژی دوست گرامی؟
کوبا همراه با هایتی بدبخت ترین و عقب افتاده ترین کشورهای قاره آمریکا هستند!
این آقای نمکی به جای دکتر و وزیر شدن بهتر بود واعظ میشدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
به این بنده خدا میگن که اینجوری بگو او هم همون رو میگه.تصمیم گیرنده سهامدار اصلی داروسازی هست
قرار بود ایرانیها وسیله آزمایش واکسن های خارجی نشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کوبایی ها هم مثل چینی ها از خودمانند
سوال اینجاست از این همه پیغمبر چرا جرجیس البته جواب هم معلومه لی شما روزنامه نگارها چرا برای یک حرف اشتباه این همه استدلال برای تئوریزه کردنش میارید
کوبا به امریکا نزدیکتر است ایا واکسنهای انها ما را همجنسگرا نمیکند
پاسخ ها
ناشناس
| Korea (Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
هرچه از دوست می رسد نیکوست
اتفاقا بزرگترین مشکل وزارت بهداشت ایران عدم تست واکسنهای چینی و روسی ( که درخواست فاز سوم را برای ایران فرستاده بودند ) بود. این تست می توانست مانند کشورهای ترکیه و امارات در مرداد و شهریور در ایران روی کادر درمان داوطلب انجام شود و از مرگ و میر حداقل کادر درمان جلوگیری می کرد. متاسفانه با غرور و اینکه ما موش آزمایشگاهی هیچ کشوری نمی شویم از واکسیناسیون عقب افتادیم و همان چین و روسیه هم واکسن را قطره چکانی به ما می دهند در صورتی که اگر در فاز سوم این واکسنها مشارکت داشتیم الان حجم بیشتری واکسن دریافت می کردیم.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اتفاقا روسیه بعد از چند قطره و تست روی ایرانیها حالا با تمام دنیا غیر از ایران داره قرارداد تولید میبنده مثل ایتالیا
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
ماشالله ...دیپلمتو ازکدوم دانشگاه گرفتی؟
برای نشون دادن لجبازی و خصومت با آمریکا حاضرید هر اشغالی رو از هر کشوری که با امریکا رابطه خوبی رو نداره وارد کنید و رو ملت بدبخت آزمایش کنید.
ولی خود مسئولین فایزر و مدرنا رو زدن به بدن و حالا با خیال راحت دارند واسه مردم بدبخت ایران نسخه می پیچند
بعبارتی ملت شدند موش ازمایشی
چرا زمینه گردش آزادانه افرادی که واکسن زدن در کوبا وجود نداره؟ یعنی چیی؟؟
واقعیت این است که کوبا از دیرباز در حوزهء پزشکی بسیار سرآمد بوده است. از تلاش کادر درمان کشور تشکر میکنیم اما واقعیت این است مدیریت تولید یا واردات این واکسن ایراد دارد. خیلی پیش تر از این کمیتهء اضطرار می توانست مجوز تولید واکسن کو ایران برکت و پاستور و رازی را صادر کند. برای واکسن های وارداتی اینکار را انجام داد اما برای واکسن تولید داخل بسیار دیرتر و کندتر. همانند مجوز تولید اینپلنت اصفهان که ۵ سال طول کشید. شاید واردات برای عده ای در کشور مزایایی داشته باشد. ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار