واکنش وزارت علوم به مهاجرت ۹۰۰ استاد از ایران

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به اظهارات رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی مبنی بر خروج ۹۰۰ استاد از کشور در سال ۹۸ اظهار داشت: من دقیقا نمیدانم این آمار را از کجا کسب کردهاند. این آمارها باید رسمی باشد. در هر صورت مشکل اصلی استادان دانشگاههای ما و اعضای هیات علمی در کشور در شرایط فعلی جامعه، مسائل اقتصادی است.
وی خاطرنشان کرد: استاد جوانی که با مدرک PHD به عنوان استادیار در یک دانشگاه و در شهر تهران استخدام میشود، با حقوقی که دریافت میکند، شاید بتواند با آن فقط اجاره یک خانه در منطقه متوسط را پرداخت کند. بنابراین بیشترین مسائل اعضای هیات علمی دانشگاهها مسائل اقتصادی آنها است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
خاکی صدیق بیان کرد: امیدواریم با این ترمیم حقوقی که در حال انجام است، بتوانیم مشکلات اقتصادی به جهت حقوق اساتید و اعضای هیات علمی را به نوعی حل یا برطرف کنیم.
او گفت: استادان جوان و حتی اساتید باتجربه ما مشکل معیشتی و اقتصادی شدیدی دارند و در مضیقه زندگی میکنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره افزایش حقوق اعضای هیات علمی غیربالینی به نسبت اعضای هیات علمی وزارت بهداشت اظهار داشت: حقوق اعضای هیات علمی وزارت بهداشت یک مقدار بالاتر اعضای هیات علمی وزارت علوم است. طی طرح همسانسازی که فکر میکنم این طرح از سوی مجلس و نمایندگان تصویب شده است، میتوان مشکل را به نوعی برطرف کرد.
خاکی درباره تاثیر همسان سازیها گفت: همسانسازی به نفع آموزش عالی است و این باعث میشود که حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم تا یک حدی ترمیم و کاستیهایی که از قبل وجود دارد به نوعی جبران شود.
وی درباره عمده چالشهایی که در سال جاری معاونت آموزشی وزارت علوم با آن مواجه شده بود، گفت: من در خصوص معاونت آموزش باید بگویم که عمده مسائل و چالشهای ما بحث آموزش الکترونیک بوده است.
معاون وزیر علوم بیان کرد: امیدواریم همه دانشگاههای ما بتوانند از یک سطح قابل قبول در زمینه آموزش الکترونیکی برخوردار باشند و دانشگاههای بزرگترمان بتوانند با استانداردهای خیلی بالایی این آموزشها را ارائه کنند. در هر صورت تلاش شد آموزش در کشور به هیچ وجه توقف پیدا نکند و یا از سرعت آن کاسته نشود.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که آیا در دوره پساکرونا به شیوه آموزشی سابق بازخواهیم گشت، گفت: آموزشهای دانشگاهی در دوران پساکرونا ترکیبی خواهد بود؛ یعنی ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی که دانشجویان و اساتید میتوانند از این دو طریق استفاده کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که برخی دانشجویان هنوز بابت اینترنت دچار مشکل هستند و هزینه از آنها کسر میشود. ارائه اینترنت رایگان برای دانشجویان به کجا رسید؟ گفت: فکر میکنم مخابرات اینترنت را به دانشجویان میدهد. وزارت ارتباطات اعلام کرده که در این مورد مقداری به دانشجویان اینترنت خواهد داد. حتی از آنها نیز ثبت نام کرده است، اما باید مساله اینترنت رایگان را از وزارت ارتباطات پیگیری کرد، چون آنها این موضوع را بررسی میکنند.
علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چند روز پیش در جلسه علنی نوبت سوم مجلس و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه گفت: در سال ۹۸، ۹۰۰ استاد از ایران خارج شدند.
او با اشاره به مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق ۲۵ درصدی برای حقوقهای زیر ۱۰ میلیون تومان و افزایش حقوق 2.5 میلیون تومانی برای حقوقهای بالای ۱۰ میلیون تومان گفت: اساتید را از این مصوبه مستثنی کنید.
این نماینده مجلس گفت: در سال ۹۸، ۹۰۰ استاد از ایران خارج شدند. استادی هست که ۴۰ سال استاد تمام است و حقوقش ۱۴ میلیون تومان است. در حالی که فلان عضو هیات مدیره ۵۰ میلیون تومان حقوق میگیرد.
وی افزود: آقا فرمودند به معیشت استادان برسید. آیا باید چنین عضو هیات مدیرهای را با استاد دانشگاه کنار هم بگذارید؟
بهترین راهبرد آن بوده و هست و خواهد بود که برای این عزیزان در حوزه ه های مختلف اجتماع بهره مندی های ویژه تعریف کرد. مثلا از تمهیدی که قبل از انقلاب برای اساتید دانشگاه شیراز( پهلوی) چیده شده بود الگو گرفت. بدینصورت که در عالی ترین و با پرستیزترین نقطه شهر ( کنار باغ ارم) برای ایشان کوی اساتید سامان داده شده بود به نحوی که با اعطای یارانه به سلیقه خود منازل مناسب( در مقام مقایسه لاکچری) بسازند یا خریداری کنند.
اقتضای شخصیت و روحیه نخبگانی چون اساتید دانشگاه آن نیست که در زمره ثروتمند ترینهای جامعه باشند. اقتضای شخصیت آنان آن است که در زمره محترمترین ها باشند که این مهم لزوما با تعقیب تورم با افزایش حقوق یا میدان دادن به آنان در مشارکت در حوزه های سوداگرانه اقتصاد یا ... میسر نخواهد شد.
ایالات متحده امثال اینشتین و فون براون و علی جوان و کامران وفا و ... را با شیوه گفته شده در کنار ایجاد وسایل ارضای میل اعتلاطلبی علمی جذب می کرد نه با پول ریختن بپای انها.
به نظرم هدف آقای دکتر خاکی از تشکیک این آمار، تکذیب غیرمستقیم و کمرنگ نشان دادن این معضل مهم و سیل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور هست، در حالیکه با فرو کردن سر پر زیر برف، نه تنها اتفاق خوبی در انتظارمان نخواهد بود، بلکه، اتفاقات بد زیادی هم در آینده گریبانگیرمان خواهد شد، هرچند شاید برای مسؤولین وزارت علوم ما این موضوع ذرهای اهمیت نداشته باشد
اما یکی بگه این استاد ها توان حل چه مشکلی از کشور را دارند.
به اندازه افراد بی مدرک خاصیت ندارند.
درک کافی هم از هیچی ندارند. کجایند اقتصاد دان هایی که از روحانی حمایت می کردند





