بازدید 3499
اقتصاد در گذر زمان

از «غیرعملی خواندن ملی شدن صنعت نفت» تا «بازدهی ۲۰۰ درصدی بورس»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ 03 March 2021
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۱۳ اسفند ۱۳۲۹، حاجیعلی رزم آرا، نخست وزیر، در سخنانی در جلسه کمیسیون نفت مجلس، ملی شدن صنعت نفت را در کشور غیرعملی خواند و مردم را از خطرات آن ترساند.

۱۳ اسفند ۱۳۶۱، براساس قراردادی که در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به امضا رسید، یک کارخانه تهیه روغن زیتون مشترک توسط ایران و تونس در کشور تونس احداث خواهد شد. به موجب این قرارداد محصول نهایی این کارخانه قسمتی به ایران و قسمتی دیگر به کشور‌هایی که نیاز داشته باشند صادر می‌شود. این قرارداد را از طرف ایران «امیرصالح» به نمایندگی از جانب مرکز نظارت در امور صنایع روغن نباتی و آقای «فرج جابس» مدیرعامل دفتر ملی روغن زیتون تونس امضا کردند.

۱۳ اسفند ۱۳۵۳، ایران و آمریکا یک قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری برای احداث ۸ نیروگاه اتمی امضا کردند.

۱۳ اسفند ۱۳۵۶، شرکت ملی گاز ایران اولویت‌های اجرای طرح لوله‌کشی گاز در برخی از مناطق تهران را به این شرح اعلام کرد: براساس این برنامه ریزی مردم مناطق شمال و گیشا و زعفرانیه و مناطق دروس تا پایان ۶ ماهه ۱۳۵۹، شهرک اکباتان از اول سال آینده (۵۷)، شهرک غرب (خوردین) تا پایان شش ماهه دوم ۱۳۵۸، مناطق تجریش و نیاوران، پایان سال ۱۳۶۰، تهرانپارس تا پایان سال ۱۳۶۰، منطقه محمودیه تا پایان شش ماهه اول ۱۳۶۱، منطقه بین شاهرضا (انقلاب) و بلوار الیزابت (کشاورز) تا پایان سال ۱۳۶۳، منطقه بین شهیاد (آزادی) تا شهرآرا، تا پایان سال ۱۳۶۵، منطقه شرق روزلت (مفتح) تا پایان سال ۱۳۶۶ دارای گاز لوله‌کشی خواهد شد.

۱۳ اسفند ۱۳۹۲، ۸۰ اقتصاددان، ۲۴ جامعه شناس و ۲۴هنرمند مشهور کشور، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار ایجاد زمینه‌های اجرایی از طرف دولت برای «چشم پوشی داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی» شدند. امضا کنندگان همچنین از روحانی خواستند که منابع یارانه نقدی آن‌ها «به نفع مدارس محروم کشور» هزینه شود. هنرمندان مشهوری، چون علی مصفا، لیلا حاتمی، اصغر فرهادی و فرهاد آئیش و اقتصاددانان سرشناسی مانند علینقی مشایخی، حسین عبده تبریزی، حمیدرضا برادران شرکا و جواد صالحی اصفهانی جزو امضاکنندگان این نامه بودند.

۱۳ اسفند ۱۳۹۴، طبق گزارش سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، ایران در میان کشور‌های خودروساز جهان، رتبه ۲۰ را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داد که بر این اساس نسبت به سال قبل ۲ پله نزول داشت.

۱۳ اسفند ۱۳۹۶، حسن روحانی به پنجاهمین مجمع سالانه بانک مرکزی رفت. وی دوباره از تمام بانک‌های دولتی و خصوصی خواست تا تکلیف اموال مازاد و راکد خود را مشخص کنند.

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، طی خبری اعلام شد: " اگرچه هنوز حضور روس‌ها در بازار خودروی ایران از سوی مسوولان صنعتی و خودرویی ایران تایید نشده است، اما برخی مقامات روسی مذاکره در این خصوص را تایید کرده‌اند. آنچه مشخص است با نهایی شدن همکاری‌های خودرویی دو کشور، ورود محصولات شرکت آوتوواز (خودروساز روس و مالک برند لادا) به بازار خودروی ایران کلید خواهد خورد".

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، رکورد‌ها در بورس اوراق بهادار تهران با ورود مستمر و بی‌امان پول‌های جدید یکی پس از دیگری شکسته می‌شوند. نرخ کل بازدهی بورس تهران در پی جهش ۸/ ۲ درصدی شاخص کل از ۲۰۰ درصد گذشت. شکل‌گیری موج مثبت در بازار جهانی پس از سقوط هفته قبل یکی از عوامل جذب تقاضا در سهام وابسته و جهش شاخص در معاملات دیروز به شمار می‌رود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل