بازدید 17897
گزارشی از شرایط سیاسی سه ماه مانده به انتخابات

‌می‌خواهند «رئیسی و قالیباف» را سرگرم انتخابات کنند/ «اقتصاد و معیشت» مطالبه جدی مردم در انتخابات ۱۴۰۰

قطعا تمرکز روسای قوای مقننه و قضائیه بر حوزه‌های تحت مدیریتشان ـ که اتفاقا تاکنون توانسته اند به خوبی امورات آن را پیش ببرند ـ اتفاق بسیار مبارکی است و صد البته پرهیز اصولگرایان از تعدد کاندیدا‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، موضوع و اتفاقی مبارک‌تر و میمون تر. قطعا موضوعات و مسائل انتخاباتی نباید باعث شود که تمرکز روسای قوای قضائیه و مقننه از حوزه تحت امرشان برداشته شود.
کد خبر: ۱۰۳۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 28 February 2021

واکنش قالیباف به انتصاب رئیسی به ریاست قوه قضائیه

تحرکات انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری، رفته رفته جدی و جدی‌تر می‌شود؛ به نوعی که در هفته گذشته، اصلاح طلبان مطابق با پیش بینی‌ها «بهزاد نبوی» را به ریاست نهاد اجماع ساز این جریان برای انتخابات برگزیدند و گفت و شنود‌های انتخاباتی بین اصولگرایان آنقدر جدی شد که حتی به سمت معرفی مصادیق مورد نظر این جریان برای کاندیداتوری در خرداد ماه ۱۴۰۰ هم رفت.

به گزارش «تابناک»؛ اصولگرایان که پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ تقریبا در هیچ انتخاباتی پیروز یا پیروز مطلق نبودند و عمدتا در مقابل ائتلاف اصلاح طلبان – اعتدالیون نتیجه را واگذار می‌کردند، به دلیل عدم تحقق شعار‌های انتخاباتی این ائتلاف و عملکرد نامطلوب دولت و مجلس در اختیار آن‌ها برای بهبود وضعیت مردم و در شرایطی که مشارکت در انتخابات به سطح نزولی نسبت به گذشته رسیده بود، در انتخابات مجلس یازدهم و پس از ده سال یعنی در سال ۹۸ پیروز مطلق عرصه انتخابات لقب گرفتند.

اصولگرایان به ‌دنبال اقتدار از دست رفته

آن‌ها (اصولگرایان) بیش از ۷۵ درصد کرسی‌های سبز بهارستان را در انتخابات اسفند ماه سال گذشته از آن خود نموده و کمتر از ۲۵ درصد آرای انتخاباتی را به رقیبان خود اعم از اصلاح طلبان، اعتدالیون و مستقل‌ها واگذار کردند تا بدین ترتیب، پس از گذشت یک دهه از حاکمیت ائتلاف اصلاح طلبان – اعتدالیون، این جریان بتواند بار دیگر اقتدار گذشته را باز یافته و پیروزی مطلقی در انتخابات به دست آورد.

اصولگرایان بنا به تجربه تاریخی گذشته ـ که باعث تقسیم قدرت در بازه‌های زمانی ۸ ساله بین آن‌ها و رقیب شان یعنی اصلاح طلبان شده ـ و با توجه به عملکرد نامطلوب دولت منتسب به این جریان و مجلسی که بخش عمده‌ای از آن در اختیار طیف رقیب جریان اصولگرا یعنی اصلاح طلبان و اعتدالیون بود، شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی همچون مجلس یازدهم بسیار بالا می‌بینند.

«انا رجل»‌ها پاشنه آشیل اصولگرایان

البته یک نقطه ضعف جدی در خصوص جریان اصولگرایی هم اکنون مشاهد می‌شود، چون بخش زیادی از سیاسیون حاضر در زیر چتر اصولگرایان، فریاد «انا رجل» سر داده اند و سودای پاستور در سر دارند. این ازدیاد کاندیدا‌ها پاشنه آشیلی است که هم رقیب اصولگرایان به خوبی به آن واقف است و هم سعی می‌کنند در آتش کاندیداتوری افراد مختلف در این طیف بدمند. این موضوعات می‌تواند رویای پیروزی را به کابوس شکستی تلخ تبدیل کند.

اکنون بیش از ده چهره سیاسی در جریان اصولگرایی هستند که داعیه دار کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال ۱۴۰۰ هستند. اگر بنا باشد دست فرمان این جریان سیاسی ـ که خود را به پیروزی نزدیک می‌داند، برای همین افراد زیادی تلاش می‌کنند، خود را در قامت کاندیدای واقعی یا کاندیدای امتیاز گیرنده معرفی کنند ـ همین باشد، نباید آینده همراه با پیروزی برای اصولگرایان ترسیم کرد.

مشکلات اقتصادی دلیل اصلی نارضایتی مردم

برخی می‌گویند اکنون نوبت یک جوان انقلابی است تا سکان امور کشور را به دست بگیرد؛ برخی به انقلابی بودن صرف بسنده می‌کنند؛ عده‌ای دنبال کاندیدای جریان خود هستند و برخی هم مطرح و کاندیدا شدن یک چهره نظامی را کافی و وافی می‌دانند. البته شاید همه این شرایط باید در یک دولت جمع باشد؛ اما به نظر می‌رسد نیاز فعلی کشور بیش از همه این‌ها در مسائل و موضوعات اقتصادی نهفته باشد و آنچه به شرایط معیشتی مردم برمی‌گردد، چون بخش زیادی از نارضایتی‌های امروز آحاد جامعه، حاصل ضعف‌های جدی اقتصادی و معیشتی در کشور است.

اکنون دو کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در سال ۹۶، بر کرسی عالی قوای مقننه و قضائیه تکیه زده و اقدامات جدی هم در خصوص وظایف حوزه تحت نظارت شان انجام داده اند؛ اقداماتی که بخشی از آن برمی‌گردد به سفر‌های استانی و سرکشی‌های محلی این دو مقام عالیرتبه قوای سه گانه آنهم در شرایط کرونایی که بعضا شائبه‌هایی در خصوص احتمال کاندیداتوری آن‌ها مطرح کرده است.

پالس منفی رئیسی و قالیباف به کاندیداتوری

طی هفته گذشته، زمزمه‌ها درباره کاندیداتوری حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف به اوج خود رسیده بود که در مورد اول یعنی کاندیداتوری رئیس قوه قضائیه و نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری برای ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ پس از آنکه جمعی از اعضای مجلس خبرگان سعی داشتند با وی جلسه‌ای را در این خصوص برگزار کنند، با واکنش حجت الاسلام رئیسی مواجه شد و او با این اقدام پالس منفی به موضوع کاندیداتوری اش برای ریاست جمهوری داد.

در مورد کاندیدا شدن رئیس قوه مقننه برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز یکی از نمایندگان نزدیک به او موضوع را منتفی دانست؛ هرچند سعی کرد جلوی منتفی شدن کاندیداتوری حجت الاسلام رئیسی را بگیرد و اخبار مربوط به احتمال کاندیدا شدن او برای ۱۴۰۰ را زنده نگه دارد. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «قالیباف» نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود، از احتمال کاندیداتوری آیت الله رئیسی خبر داد.

«محسن پیرهادی» در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: «قالیباف» در پاسخ به توصیه‌ها برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «بر مجلس تمرکز داشته و بنای کاندیداتوری ندارند؛ نیرو‌های انقلاب تلاش کنند ظرفیت خود را متمرکز بر موفقیت گزینه واحد کنند.» رئیس شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت تاکید کرد: برداشت من این است که با افزایش احتمال حضور آیت‌الله رئیسی، قالیباف آمادگی کمک به او را دارد.

بدشان نمی‌آید رئیسی و قالیباف سرگرم انتخابات باشند

هرچه هست، قطعا تمرکز روسای قوای مقننه و قضائیه بر حوزه‌های تحت مدیریتشان ـ که اتفاقا تاکنون توانسته اند به خوبی امورات آن را پیش ببرند ـ اتفاق بسیار مبارکی است و صد البته پرهیز اصولگرایان از تعدد کاندیدا‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، موضوع و اتفاقی مبارک‌تر و میمون تر. قطعا موضوعات و مسائل انتخاباتی نباید باعث شود که تمرکز روسای قوای قضائیه و مقننه از حوزه تحت امرشان برداشته شود؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد برخی خیلی بدشان نمی‌آید، رقم بخورد.

اکنون جریان اصولگرایی نیاز به آرامش، تصمیم گیری در فضایی منطقی، پرهیز ار تعدد کاندیداها، تمرکز بر قوای تحت مدیریت و صد البته انتخابی که به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بینجامد، دارد. برای این مهم علاوه بر تاکید و تمرکز بر حوزه‌های دفاعی و نظامی، سیاست خارجی، استفاده از جوانان، مسائل و موضوعات فرهنگی – اجتماعی، لازم است برنامه جدی برای بهبود وضعیت اقتصادی و شرایط معیشتی مردم طراحی و هدایت آن هم به افراد خبره در این بخش سپرده شود؛ نیازی که به نظر می‌رسد در انتخابات ۱۴۰۰ بیش از هر چیزی خودنمایی کرده و مورد مطالبه مردم باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۵
اقتصد ووضعیت معشیت مردم با رفتن یکی وامدن دیگری که این پازل 40 سال در مدار دوره ای با نفرات مشخص دور میزند هیچگاه اصلاح پذیر نیست مگر اینکه بعضی مثل دهه های اول انقلاب با خدا معامله کنند وارد گود شوندبیرون گود نمانند بگن لنگش کن وازکثرت بی محتوا قوه مجریه کاسته ویگانگی دران ایجاد شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
رئیس جمهور غیره چکاره هستن که انقدر مهم باشه حالا کی میاد یه دستگاه فکس هم بذاریید اونجا دستتورات رو میگیره ابلاغ مییکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
واسه حل مشکلات
فقط یه اقتصاددان سیاستمدار مقتدر باید مسول شه
کدام عملکرد مثبت ای سایت تبلیغاتی
رييسي خوب كار كرد وعملكردش عالي بود ولي قايباف صرفا يراي انتخابات كارميكنه و تا حالا خروجي خوبي نداشته اخه چقدر حرف حرف حرف
خخخخخ چقدر هم از از خودتون متشکرید !!! کجا قالیباف در کارش موفق بوده!!!! و اگر رییسی نسبت به روسای قبلی قوه بهتره دلیل این نیست که همه کاراش درسته فقط نسبت به قبلی ها بهتره( همین امروز حکم صادقی بخاطر اینکه گفته کرونا داره صادر شد) ضمنا مردم علل واقعی عدم موفقیت دولت را خوب میدانند و میدانند حتی در مجلس قبلی اکتریت بازهم به مدد شورای نگهبان با شما بود و کارشکنی های جناحی شما را بر ضد مردم از یاد نخواهند برد شما که با سنگ اندازی مانع استفاده کامل دولت از برجام در دوره اوباما شده اید یا لوایح اقتصادی را معطل گذاشتید یا لایحه شفافیت دولت را دور انداختید کسی هم برای اینها فرش قرمز نینداخته کاندید هم نشدند برای مملکت بهتره
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
درود
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
عجب
"قطعا تمرکز روسای قوای مقننه و قضائیه بر حوزه های تحت مدیریت شان که اتفاقا تاکنون توانسته اند به خوبی امورات آن را پیش ببرند"
اونقدر خنده دار بود که از خوندن بقیه مطلب منصرف شدم
چندین دوره بررسی دقیق کردم.بهترین گزینه فقط محسن رضایی هست.کاش مردم عینک بدبینی رو بردارن و بخاطر نظامی بودن دست از مخالفت با ایشون بردارن.فوق العاده روشن فکر و مدیر هستن.از نظر سیاستمدار بودن در حد مرحوم هاشمی و از نظر هردو جناح شخصیت قابل احترام
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
درود
ایشون در کربلا 4سابقه درخشانی ندارند
انتخابات فرمایشی است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
قدرت اصلی در مملکت اشتباه می کند و بازی دادن مردم دیگر عمل نمی کند به ریشه تمام بحرانها باید پرداخته شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
باشه رای نده
اقای رئیسی عقل داره و در انتخابات شرکت نمیکنه
خسته شدیم از اصلاحات
من به شخصه به یه غیراصلاح‌طلب رای خواهم داد
پاسخ ها
Heدل برنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
من که اصلا رای نمی دهم ههههههههه
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
اگه سرِ عقل اومده بودی، اصلا رای نمی دادی
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
ﻭاﻗﻌﺎ ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ ﺭاﻱ ﻣا ﻣﺮﺩﻡ اﻫﻤﻴﺖ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺎ ﺩاﺭﻩ
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
تو هم اگرعقل داشتی اصلا رای نمیدادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
رای نمیاره جانم.
آخه ، الان هواسشون ازمشكلات و بدبختي هاي مردم پرت ميشه.بيچهاره ميشيم...........
هر کسی میخواهد باشد بعدا نگوید اختیارات نداشتم
پیروزی مطلق در صحنه انتخابات مجلس؟؟؟
پیروزی در ریاست جمهوری؟؟؟؟
واقعا اگر چیزی غیر از این افراد برای مجلس از صندوق بیرون می آمد تعجب نمی کردید؟ مگر رقیبی داشتنید؟؟؟؟
خداوکیلی عملکرد قالیباف کجا خوب بوده؟ فقط شعار و فقط عکس یادگاری.
صرف اصول گرایی و اصلاح طلبی روشی برای اداره کشور نیست. کاندیدا باید برنامه مشخص و قابل ارائه برای اداره امور در حوزه های مختلف داشته باشد و ارائه کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
و قدرت و اختیار که ندارد!
با شلوغ کردن انتخابات و دلایل را معیشت و این سیاستمدار و آن سیاست مدار دانستن مشکل را نمیتوان پنهان کرد.
اگر انتخابات هم کاملا دمکراتیک و با شرکت نمایندگان همه اقشار انجام شود ،مشکل اصلی که مراکز قدرت متفاوت هست را حل نکرده اید!
قانون اساسی را باید تصحیح کرد!
بزرگوار آقای قالیباف که چهار سال دنبال انتخابات و تبلیعات برای رییس جمهوری است
2 مشهدی! فقط جای جلیلی خالیه که مملکت بیفته کلا دست مشهدیا!
عوض شدن رئیس جمهور اصلا شرایط را تغییر نمی دهد
مهم نگرش ودید حاکمیت است.باید به رای واقعی مردم در مسائل داخلی و خارجی رجوع کرده وسیاست داخلی وخارجی را تغییر داد وچهره های تکراری و نالایق برکنار شده وامثال طیب نیا با قدرت تام امور کشور را سر وسامان دهند
چرا چیزی درباره ی احضار سفیر ایران در ترکیه چیزی نمی نویسید؟ ترک ها چرا به خاک عراق و سوریه تجاوز می کنند و ایران ساکت می ماند؟
پاسخ ها
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
مگر ما سازمان ملل هستیم ما فعلا کارهای مهمتری داریم
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
می ترسند چیزی راجع به ترکیه بنویسند
اینکه می گو یند جوان انقلابی آتشم می گیرد بعضی افراد مسن خیلی زرنگتر هستند تاز اگر روابط خارجی درست نشو اینها هیچ تاثیری نمی گزارد دیگر احساسات کارای در جامعه ندارد باید عقل خدادادی را حاکم کرد تا جامعه از لحاظ اقتصادی درست شود
اقتصاد و معبشت همیشه خواسته اول مردم بوده ولی عملا ثابت شده که این فقط یک شعار تبلیغاتی است و هیچ رییس جمهوری به فکر بدبختی های مردم نبوده، نیست، و نخواهد بود ، بنابراین:
رای بی رای
مشکل اصلی سلب اعتماد عمومی است با این شرایط بعید می دانم میزان مشارکت حتی ۳۰درصد هم بشود زیرا مردم دیگرهیچ اعتمادی به اصول گرا واصلاح طلب ندارند ،درتمام سطوح،سیاست داخلی ،خارجی ،اجتماع،فرهنگ وازهمه مهمتر اقتصاد کشور دچار بحران جدی هست لذا عدم توجه به واقعییات خسارات ازاین بدتر به کشور وارد می کنند با این وضعییت بهتر هست یک نفر اصول گرا رییس جمهور شود تا مشخص گردد آیا بااستراتژی موجود آنان اداره کشور بهتر خواهد شد
جمع کنید این بساط رو ...دیگه از همتون خسته شدیم ...
مغول زاده‌های عثمانی تو آذربایجان دخالت می‌کنه، شمال سوریه و عراق رو اشغال کرده، در لیبی داره دخالت می‌کنه، در ارمنستان داره دخالت می‌کنه، مرتیکه اردک خان عثمانی خیلی پرو هست.ترکیه هم واسه ایران شاخ وشونه میکشه.خیلی جالبه که ترکهای ترکیه الان فقط میان به بلژیک. از پنج سال قبل تاحالا ده هزارتا ترک ترکیه وارد بلژیک شده. سیستم بلژیک فقط به ایرانی سخت میگیره وگرنه عراقی و سوری و مراکشی و ترکها گله یی میان جواب مثبت هم میگیرن.
مارکو ... از سرزمین روسیه چی سوغاتی آوردی برای ما .... درین درین
اقتصاد ورشکسته وپیش بینی عدم مشارکت مردم در انتخابات دغدغه اصلی دولت
آقای رئیسی بهترین ابلاغ را از ولی فقیه خود دارد. حالا که مبارزه با فساد اداری و سازمان یافته تازه روی ریل افتاده، حضرات با القاء این مطالب میخواهند پروژه تازه شروع شده در قوه قضائیه بایکوت شود. خدا نگهدارت باشد سید. همانطوریکه گفتید فقط و فقط به قوه قضائیه فکر کنید.
کدام اقتصاد کدام معیشت....
اب اگر از سرچشمه گل آلود باشد تمیز کردنش سخت است.
من یکی از مردم غلط بکنم که مطالبه ای داشته باشم مردما چه به این غلطا تازه اگه طلبی هم دارید بیایید تو خیابون بگیرید برامون گذاشتند برادران عزیز
آقایان رئیسی وقالیباف باید به حرف چاپلوسان گوش ندهند وکاندید نشوند واصولگرایان باید شخصیت جدید جوان جذاب مدیر غیر سیاسی واقتصاددان مقتدری رابه صحنه بیاورند وظاهرا هیچکدام از افراد سالخورده قدیمی از آنها حمایت نکنند چون مردم بر عکس عمل خواهند نمود امیدوارم مردم آگاهانه انتخاب نماین احزاب آگاهانه کاندید بفرستند ودور پیران خود را خط بکشند امیدوارم مردم به کاندیدها با وزیران منتخبشان رای دهند ودیگر به امسال روحانی و... رای ندهند اگر رای دادند دیگر گله نداشته باشند تشکر
43سال گذشت وهردو جناح سرکار بودند .مگر به غیر از کوچک شدن سفرهای 96درصد مردم اتفاق خاصی رخ داده که این بار هم 96درصد مردم مشارکت کنند تا 4درصدی ها به نون ونوا برسند .به خدا خسته شدیم از دعواها ی یوشالی این حزب وآن حزب . تورا به خدا هرشخصی میخواهد رئیس شود کلید پاستور را دو دستی تقدیمش کنید ولی دست از سر مردم بیچاره بردارید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار