بازدید 7038

رزمایش بزرگ نیروی دریایی ترکیه در اژه و مدیترانه

وزارت دفاع ترکیه از برگزاری رزمایش بزرگی در دریای اژه و مدیترانه، مکان‌های مورد مناقشه با یونان و قبرس دو همسایه خود خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳ 22 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، منابع خبری غروب دوشنبه به وقت تهران از برگزاری رزمایش دریایی بزرگ ترکیه در مدیترانه و دریای اژه، دو منطقه‌ای که کشور‌های قبرس و یونان از یک سو با ترکیه از سویی دیگر سال‌ها بابت آن اختلاف دارند، خبر دادند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که رزمایش موسوم به «میهن آبی ۲۰۲۱» از پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود و حدود دو هفته ادامه دارد. وزارت دفاع ترکیه به ترکیب یگان‌های شرکت کنده در این رزمایش دریایی بزرگ هیچ اشاره ای نکرده است.

یونان و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی می‌گویند فعالیت‌های حفاری ترکیه در شرق دریای مدیترانه، خارج از حوزه دریایی آنکارا و نقض قوانین حاکمیتی این کشور‌ها است، اما ترکیه معتقد است به دلیل نزدیک بودن این مناطق به ناحیه ترک‌نشین قبرس شمالی، می‌تواند در این بخش از دریای مدیترانه فعالیت کند.

مقام‌های ارشد یونان از جمله نخست وزیر و وزیردفاع این کشور نسبت به فروش زیردریایی‌های آلمان به ترکیه و تقویت بنیه نظامی این کشور ابراز نگرانی کردند. «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان از «آنگرت کرامپ کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان خواسته که فروش زیردریایی به ترکیه را به حالت تعلیق درآورد، اما همتای آلمانی وی این درخواست را رد کرده است.

وزیر دفاع آلمان نیز در این زمینه گفته است: «برنامه ساخت و فروش ۶ فروند زیردریایی مدل ۲۱۴ به ترکیه متوقف نمی‌شود یا حتی به تاخیر می‌افتد، زیرا شرکت "تیسن" موظف به اجرای قرارداد‌های امضا شده در سال ۲۰۰۲ است.»

«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان نیز در حالی نگران افزایش توان نظامی ترکیه است که این کشور با یک سری توافق‌ها با آلمان از جمله برای تقویت ناوگان زیردریایی و تانک‌ها، در پی به‌روزرسانی نیرو‌های مسلح خود است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان