بازدید 10659

گفت‌وگوی بلینکن با چاووش‌اوغلو پس از احضار سفیر

پس از آنکه ترکیه امروز سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کرد، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه تلفنی با وزیر خارجه ترکیه گفتگو کرد.
کد خبر: ۱۰۳۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰ 16 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت‌ؤگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این تماس تلفنی بر اهمیت روابط دوجانیه میان آمریکا و ترکیه و منافع مشترک دو کشور در مقابله با تروریسم و اهمیت موسسات دموکراتیک و احترام به حقوق بشر تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که دو طرف بر تقویت همکاری و حمایت از راه‌حل سیاسی برای درگیری‌ها در سوریه صحبت کردند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین همدردی خود را به دلیل مرگ گروگان‌های ترکیه‌ای در شمال عراق ابراز داشته و تاکید کرد که از دیدگاه آمریکا تروریست‌های پ‌ک‌ک مسئول این اقدام هستند.

بلینکن از همتای ترکیه‌ای خود خواست تا آنکارا استفاده از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسی را رها کند.

وی همچنین حمایت خود از ادامه گفتگو‌ها میان یونان و ترکیه درباره فعالیت‌های اکتشافی در دریای مدیترانه ابراز داشت.

این تماس تلفنی در حالی انجام می‌شود که عصر امروز (دوشنبه) وزارت خارجه ترکیه «دیوید سترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کرد.

این اقدام پس از صدور بیانیه واشنگتن درباره کشته شدن ۱۳ شهروند ترکیه‌ای در شمال عراق صورت گرفته است.

خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی» نیز در این خصوص نوشت که وزارت خارجه ترکیه اعتراض شدید خود را به سفیر آمریکا ابلاغ کرده است.

اخیرا منابع خبری گزارش دادند که عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) سیزده شهروند ترکیه‌ای را در شمال عراق کشته‌اند که این اقدام واکنش واشنگتن را در پی داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتشار این خبر، در بیانیه‌ای به دولت ترکیه و خانواده‌های جان باختگان تسلیت گفت؛ اما به نوشته روزنامه دیلی صباح، روز یکشنبه، چند خودروی نظامی آمریکایی به شاخه سوری پ‌ک‌ک (ی‌پ‌گ) کمک ارسال کرده‌اند.

واشنگتن در بیانیه خود اعلام کرده بود که کشته شدن شهروندان ترکیه را محکوم می‌کند اگر صحت گزارش‌های منتشر شده درباره اینکه پ‌ک‌ک مسئول این اقدام است، اثبات شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز ضمن اعتراض به آمریکا بابت حمایت از گروه پ‌ک‌ک، از دولت جدید واشنگتن خواست که درباره این گروه تروریستی به خوبی شناخت پیدا کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار