مهار هیجانات با تصمیمات جدید شورای عالی بورس

دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار وارد مرحله هیجان فروش شده بود که با تصمیم جدید شورای عالی بورس مبنی بر تغییر دامنه نوسان، مهار شد.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸ 08 February 2021

 به گزارش بورس تابناک، همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تصمیمات اخیر شورای عالی بورس از جمله تغییر دامنه نوسان خرید و فروش سهام از منفی دو درصد تا مثبت شش درصد افزود: یکی از راه حل‌های فروکش کردن هیجانات بازار، افزایش بازده به ریسک است که با تغییر دامنه نوسان میسر شد.

وی ادامه داد: وقتی دامنه نوسان از منفی دو درصد تا مثبت شش درصد تغییر می‌کند یعنی این بازار سه واحد احتمال صعود و یک واحد احتمال زیان دارد و به این شکل، بازار از مرحله هیجان فروش دور می‌شود.

دارابی گفت: در چند ماه اخیر عملا معامله گرها در حال فروش سهام خود بودند و اقبال آن‌ها به سمت صندوق‌ها با درآمد ثابت بیشتر شده بود.

وی افزود: به دلیل فروش سهام توسط معامله گرها، بازار به شدت هیجانی شده بود و تغییر دامنه نوسان یک ایستی به هیجان‌های بازار داد.

دارابی با اشاره به این که دولت اقدامات خوبی در خصوص مهار هیجانات بازار انجام داد گفت: با برگزاری جلسه شورای عالی بورس و اقداماتی که از طرف دولت انجام شد مثل تغییر دامنه نوسان، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و دریافت منابع از صندوق توسعه ملی، سبب شد که دیروز شرایط بازار با رشد چشمگیری همراه باشد.

وی در خصوص اعتماد مردم به بازار سرمایه افزود: عرضه اولیه‌ای که اخیرا توسط بازار انجام شد با استقبال چهار میلیون نفری مردم همراه بود و این امر نشان می‌دهد که مردم هنوز به بازار سرمایه اعتماد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اگر دولت می‌خواهد که مردم در اقتصاد حضور داشته باشند و به این بازار اعتماد کنند باید برای این بازار کاری انجام دهد، زیرا رابطه مردم با دولت یک رابطه یک به یک است.

دارابی گفت: دولت در شش ماهه نخست امسال در خصوص بازار سرمایه به خوبی عمل کرد، زیرا نرخ بهره پایین بوده، عرضه‌های اولیه کنترل شده بوده و دولت از بازار حمایت می‌کرد، اما از مرداد این روند تغییر کرد.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال نرخ بهره حدود هشت درصد بوده، اما از مرداد به بالای ۲۰ درصد رسید و تاثیر نامناسبی در بورس داشت.

دارابی گفت: اگر دولت می‌خواهد از بازار سرمایه در سال آینده استفاده کند باید در یک تعامل سازنده با مردم ارتباط داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دولت باید سهام پالایشگاه‌ها را شفاف کرده، از قیمت گذاری دستوری در حوزه خودرو و فولاد و حوزه‌های این چنینی خودداری کرده و در یک تعامل مناسب با مردم باشد.

دارابی گفت: در صورتی که یک ارتباط و تعامل مناسب بین مردم، دولت و بازار سرمایه برقرار باشد همه کارها بخوبی انجام شده و در سال آینده دولت با مشکل مواجه نخواهد شد.

 

منبع: بازار

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار