دلار نقش اصلی جو ایجاد شده در بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه علل پشت پرده ریزش بورس مشخص نیست، مطرح کرد: دلیل اصلی جو حاکم در بورس، اعلام نرخ ۱۵ هزار تومانی از طرف دولتمردان است که باعث شده سرمایه‌گذاران به نگهداری پول نقد روی آورند.
کد خبر: ۱۰۳۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 06 February 2021

به گزارش بورس تابناک، این روزها بازار سرمایه تبدیل به یک بازار شده است که به جای اینکه عوامل بنیادی روی آن اثرگذار باشند، تحت تأثیر عوامل خارجی قرار گرفته است و در این میان، این سهامداران و پول حقیقی است که در این بازار روز به روز ریزش می‌کند و شرایط را برای سرمایه‌گذاری هم سخت‌تر از گذشته کرده است. با این حال، ناامیدی و بی‌انگیزگی از سرمایه‌گذاری در بورس باعث شده است که این روزها تالار شیشه‌ای در اکثر روزها نور قرمز را از خود ساطع کند و در نهایت اکثر صنایع بازار سرمایه، از جمله خودرو، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی یعنی صنایع بنیادی و بزرگ بازار با کاهش ارزش هفته خود را به پایان برسانند.

فرآورده‌های نفتی هم که دو هفته قبل به دستور رئیس جمهور مبنی بر جبران زیاد سرمایه‌گذاران در صندوق پالایش رشد خوبی را تجربه کرده بود،  هفته قبل با کاهش انگیزه سهامداران برای نگه داشتن سهم‌های خود، باز هم تحت فشار عرضه قرار گرفت و در نهایت، مانند دیگر صنایع با افت قیمت همراه بود. به هر حال، این مسئله، باز هم نتوانست دردی از زیان سهامداران دوا کند و این دستکاری در روند بازار، تنها در دوره‌ای کوتاه در بازار تأثیر گذاشت و توانست شاخص کل را بالا بیاورد و نتیجه آن دوباره پایین آمدن شاخص کل از نقطه حمایتی ۱.۲ میلیون واحدی شد.

مدت کمی نبود از صحبت‌های روحانی درباره واقعی نبودن ارزش دلار در کشور گذشته بود که صحبت‌های یکشنبه شب رئیس بانک مرکزی درباره پایین آمدن نرخ ارز دوباره به ریزش دوباره بورس دامن زد و از همان مصاحبه بود که عرضه‌ها دوباره در بازار شدت گرفت و سهامداران به فکر فروش سهم‌های بنیادی سبد سهام خود افتادند. البته، رد شدن لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم بی تأثیر در این ریزش‌ها نبوده است، چراکه با رد شدن این لایحه، بار دیگر اختلافات و دعوای دولت و مجلس عیان شد و در بازار سرمایه هم بیان شد.

مسلم شجاعی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت بازار و دلایل افت و خیز شاخص کل در معاملات هفته گذشته اظهار کرد: وضعیت این روزهای بازار سرمایه اصلا خوب نیست و علت این وضعیت بازار در هاله‌ای از ابهام است. البته، علل مختلفی می‌تواند بازار را به این سمت و سو کشانده باشد، ولی نمی‌توان گفت که یک عامل اصلی و قابل توجه داشته باشیم که عمده دلایل هم به عدم اطمینان و ابهام در بورس بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: این عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه می‌تواند به شاخه‌های مختلفی تقسیم شود و سرمایه‌گذاران با قرار گرفتن بازار سرمایه در هاله‌ای از ابهام، سعی در نقد نگه داشتن سرمایه خود دارند یعنی سهامداران بازار سهمی را خریداری می‌کنند و زمانی که به یک سود مناسب رسیدند، سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند تا جایی که دوباره سهم مورد نظر سرمایه‌گذار افت کند و به ارزندگی برسد تا آن را خریداری کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بازار در حال حاضر در یک سیکل گیر افتاده است، گفت: سهامداران خریدهای خود را انجام می‌دهند و در این هفته مشاهده شد که سهم‌های ارزنده‌ای مانند «شپنا» صف‌های خرید خوبی داشتند، اما افزایش عرضه این سهم‌ها است که باعث می‌شود ارزش سهم پایین بیاید.

شجاعی ادامه داد: آمار معاملات بازار کم نیست و کارگزاری‌ها، کارمزد خود را دریافت می‌کنند. در این میان، ممکن است برخی از سهامداران متضرر شوند، ولی به هر حال، معامله می‌کنند و حالا که بازار به سمت منفی حرکت می‌کند، فروش بیشتر شده است و در این چند روزه، حدود ۹۷۰ هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده است، اما در روزهای مثبت هم به همین اندازه پول وارد بازار می‌شود. بنابراین، نمی‌توان قبول کرد که سهامداران بازار خریداری نمی‌کنند، اما این خریدها نسبت به اوایل سال، کاهش چشمگیری داشته‌اند.

وی درباره از دست دادن حمایت ۱.۲ میلیون واحدی بازار تصریح کرد: پیش از این هم شاهد افت شاخص کل به زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بودیم، اما همیشه شاخص دوباره از این نقطه بالا آمده است و به این ترتیب چند سناریو برای شاخص کل رقم می‌خورد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اولین سناریو این است که دوباره شاخص کل بالاتر بیاید و در همین حدود، دوباره نوسان کند. سناریوی بعدی این است که شاخص از این نقطه هم پایین‌تر برود و به نقطه حمایتی بعدی خود که یک میلیون و ۸۰ هزار واحد است، برسد و یا در سناریویی دیگر می‌توان پیش‌بینی افت شاخص تا ۹۷۰ هزار واحدی را داشت که در این نقطه حمایت بسیار قوی دارد، اما این احتمال قوی است که شاخص از هیمن نقطه دوباره رشد کند و بین ۱.۳ میلیون واحدی تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نوسان داشته باشد.

شجاعی با تأکید بر اینکه شاخص با عبور از یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد، مقاومت قوی خواهد داشت، مطرح کرد: ابتدا باید دید که شاخص توانایی رد کردن این نقطه حمایتی را دارد یا خیر، اما به نظر می‌رسد که شاخص مدت‌ها به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نرسد و نقطه بعدی حمایتی را رد نکند.

وی در رابطه با سرنوشت بازار سرمایه در امروز گفت: صف‌های فروش سهم‌ها در روز چهارشنبه جمع نشدند و با این تفاسیر انتظار بازگشت بازار زیاد نیست، اما این احتمال وجود دارد که روز شنبه بازار از منفی آغاز به کار کند و در مثبت بسته شود. ما همیشه به این اشاره می‌کردیم که در بهمن ماه به دلیل سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بازار می‌تواند مثبت باشد، اما امسال قضیه کاملا متفاوت است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تأکید کرد: شاخص کل بورس می‌تواند در کانال خود به صورت نوسانی تا مدتی ریزش داشته باشد، اما حالت سقوط نخواهد داشت چراکه هنوز بارقه‌های امید برای رشد شاخص مشخص نیست.

شجاعی با اشاره به اینکه حتی لفظ دلار ۱۵ هزار تومانی می‌تواند در بازار تأثیر منفی بگذارد، تصریح کرد: همانگونه که بالا رفتن دلار برای بازار خوب نیست، پایین آمدن نرخ دلار هم در بازار اثری منفی می‌گذارد. دلار باید نرخ ثابتی داشته باشد چون بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه از جمله پتروشیمی‌ها و فلزات با نرخ دلار نوسان دارند و با نوسان زیاد دلار، این سهم‌ها متضرر می‌شوند.

وی افزود: اگر دلار تا مرز ۱۵ هزار تومان پایین بیاید، در دوره کوتاه‌مدت روی بورس اثر خواهد گذاشت، اما در بلندمدت این اتفاق نمی‌افتد و اگر تحریم‌ها لغو شود، افق بلندمدت بورس خوب خواهد بود، اما لفظ دلار ۱۵ هزار تومانی این روزها روی بازار تأثیر اصلی را گذاشته است، ولی با این حال، می‌بینیم که قیمت دلار باز هم روی ریل صعودی قرار گرفته است.

 

منبع: بازار

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تو این چند روز دلار مدام افزایشی بوده و بورس ریزشی چرا بیخود و بدون پشتوانه اصرار به چسباندن دلار به بورس دارید ؟!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها