بازدید 15072
۴

کرونا چگونه چرخ‌های اقتصادی چین را حرکت داد؟

گزارش عملکرد تولید ناخالص داخلی چین و آمریکا در پایان ۲۰۲۰ از رقابت نزدیکتر اقتصاد چین و آمریکا خبر می‌دهد.اگرچه این اتفاق به مدد پاندومی ویروس کرونا رخ داده، اما روندهای پیش‌بینی شده حکایت از آن دارد که چین به سرعت در حال نزدیک‌تر شدن به جایگاه اقتصاد اول دنیاست.
کد خبر: ۱۰۳۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴ 03 February 2021

به گزارش تابناک، خبرآنلاین نوشت: چین جای آمریکا را می‌گیرد؟ این سئوالی است که پس از انتشار گزارش عملکرد اقتصادی کشورها در سالِ سخت ۲۰۲۰ مطرح شد و به دنبال آن بازار پیش‌بینی‌ها بر اساس مفروضات داغ شد.

رشد مداوم اقتصاد چین در سال‌های اخیر از نزدیک شدن شاخص‌های اقتصادی این کشور به آمریکا که اقتصاد اول دنیاست، خبر می‌دهد. هم آمارها روایت می‌کنند و هم پیش بینی ها که چین در دهه آینده به اقتصاد اول دنیا تبدیل خواهد شد. البته مثل خیلی از پیش بینی های دیگر مخالفانی هم می گویند، آنچه اقتصاد چین را به آمریکا نزدیک کرد،سیاست های دولت دونالد ترامپ بود.از همین رو با روی کار آمدن جو بایدن و رونق گرفتن سیاست دمکرات ها درقبال چین و تغییر رویکرد احتمالی سیاست خارجی آمریکا در مواجهه با جهان،ورق به نفع آمریکا برخواهد گشت و همچنان این کشور فاصله خود را با چین به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا حفظ خواهد کرد.

کرونا به کمک چین آمد

واقعیت های اقتصادی نشان از آن دارد که اقتصاد چین دست کم در دورانی که کرونا امان اقتصاد همه کشورها را بریده بود،بهتر از سایر کشورها عمل کرده است. آنطور که سی ان بی سی نوشته در پایان ۲۰۲۰ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا با ۲.۳ درصد کاهش در مقابل رشد ۲.۳ درصدی تولید ناخالص چین رقم خورده است.

هرچند که دو کشور با دوساختار اقتصادی متفاوت،درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی شان* (per capita) هنوز فاصله زیادی با هم دارد،با این حال پیش بینی‌ها از رقابت نزدیک دو کشور در آینده نه چندان دور خبر می دهد.

درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی (per capita) شاخصی است که بر مبنای آن درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی کشور را بر جمعیت تقسیم می کنند تا درآمد سرانه کشور مشخص شود.

تولید ناخالص داخلی آمریکا در پایان ۲۰۲۰ بنا بر اعلام گزارش های جهانی به ۲۰.۹۳ میلیارد دلار رسیده است.در مقابل چین در همین دوره با ۱۰۱ میلیارد یوان که معادل ۱۴.۷ میلیارد دلار است، رشدی ۲.۳ درصدی را در سال ۲۰۲۰ برای خود رقم زده است. این یعنی اقتصاد چین تنها ۶.۲ درصد کمتر ازاقتصاد آمریکاست و رقابت به تدریج نزدیک‌تر خواهد شد.

نمودار مقایسه رشد اقتصادی چین و آمریکا درپایان ۲۰۲۰

آنطور که برخی ناظران پیش بینی می کنند اگرچین رشد خود را با همین روند ادامه بدهد در پایان سال ۲۰۲۸ می تواند به جایگاه نخست اقتصاد دنیا برسد. البته یک پیش شرط هم دارد و آن اینکه برابری یوان چین به حدود ۶ یوان نسبت به هر دلار تقویت شود.در اینصورت این کشور می تواند حتی سریعتر از این پیش بینی هم حرکت کند.یعنی تا پایان ۲۰۲۶ تبدیل به اقتصاد اول دنیا شود.

کووید ۱۹ که اولین بار درنیمه دوم ۲۰۱۹ در ووهان چین ظهور پیدا کرد سبب شد که تا ماه فوریه ۲۰۲۰ نیمی از اقتصاد چین تحت تاثیر پاندومی این بیماری قرار بگیرد و نتیجه این شد که در سه ماهه اول نرخ بیکاری در این کشور به ۶.۲ درصد رسید.با این حال این کشور توانست با مدیریت بحران،درسه ماهه دوم ۲۰۲۰ روند رشد اقتصادی خود را در پیش بگیرد.

همزمان که چین در حال بازسازی اقتصاد خود از تبعات ویروس کرونا بود،شیوع بیماری کرونا اقتصادهای جهان را درگیرکرد.در این میان ایالات متحده بیشترین ضربه را از پاندومی کرونا متحمل شد.به طوری که مطابق آمارهای جهانی،آمریکا بیشترین تعداد کشته شده های کرونا را در میان همه کشورهای دنیا دارد.

نرخ بیکاری در آمریکا در ماه آوریل ۲۰۲۰ به بالای ۱۴ درصد رسید ومیانگین نرخ بیکاری در این کشور به ۱۰ درصد درپایان ۲۰۲۰ به معضل بزرگی برای این کشور تبدیل شد.

آخرین گزارش تولید ناخالص داخلی چین نشان می دهد که تکانه های مثبت در اقتصاد این کشور در پایان ۲۰۲۰ ، از توانایی چین در کنترل اثر کرونا بر اقتصادش روایت می کند. در همین حال گزارش اخیر شاخص کسب و کار چین بیانگیر آن است که در هفت ماه گذشته در این کشور روند مثبتی دنبال شده است.هرچند مقامات چینی می گویند همچنان شاهد تاثیر کرونا بر شاخص کسب و کارها هستند اما آنها امیدوارند که شاخص کسب و کار در سال ۲۰۲۱ بهبود یابد.

مقایسه تراز تجاری دو کشور در آخرین سال دولت دونالد ترامپ هم علامت دیگری است که نشان می دهد که در پایان ۲۰۲۰ میزان صادرات چین به آمریکا با ثبت رشد ۳.۶ درصدی در مقابل کاهش ۱.۱ درصد واردات از آمریکا تبدیل به تراز مثبت به نفع چین شده است.در این میان صادرات ماسک و محصولات محافظت در مقابل ویروس کرونادر صدر صادرات چین به آمریکا قرار گرفته است.

برخی تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند که کرونا سبب پیشی گرفتن اقتصاد چین از آمریکا طی سه تا پنج سال آینده شود. اما این نقطه عطف واقعی،زمانی رخ خواهد داد که چین بتواند سرانه تولید ناخالص داخلی را به سرانه تولید ناخالص داخلی در آمریکا برساند.در حال حاضر سرانه تولید ناخالص داخلی در چین ۱۱ هزار دلار ثبت شده،حال آنکه این میزان در آمریکا ۶۳.۲۰۰ دلار است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
چرخ اقتصاد ایران رو هم حسابی چرخاند درآمد بیشمار دولت از بورس و جریمه خودروها و جریمه مغازه ها گرانی وحشتناک تمام مواد غذایی و اجناس و خودرو..... بنام کرونا به کام دولت
اگر از وقوع پدیده ای تنها یک کشور سود برده واقتصادش شکوفا شده شایعاتی مبنی بر اینکه خواستگاه کرونا از چین بوده وسفارشی بودن احتمال آنرا بیشتر باید بررسی کرد
کرونا چگونه توانست؟
چرا دلایل را مطرح نکردید و به آمار دادن بسنده کردید!!
مرگ بر چین.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر