بازدید 21693

مذاکره با طالبان؛ برای دیگران خوب برای ایران بد!

سفر هیاتی از طالبان به ایران و دیدار با مقامات کشورمان با واکنش‌های مختلف و متفاوتی روبه رو شده است. در حالی که برخی ناظران و کارشناسان، این مذاکرات را برای منافع و امنیت ایران ضروری تلقی می‌کنند، عده‌ای دیگر بر این باورند که مذاکره با طالبان به عنوان یک گروه تروریستی خلاف منافع ملی است.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ 03 February 2021

مذاکره با طالبان؛ برای دیگران خوب برای ایران بد!

بین الملل تابناک: سفر هیاتی از طالبان به ایران و دیدار با مقامات کشورمان با واکنش ها مختلف و متفاوتی روبرو شده است. در حالی که برخی ناظران و کارشناسان این مذاکرات را برای منافع و امنیت ایران ضروری تلقی می کنند، عده ای دیگر بر این باورند که مذاکره با طالبان به عنوان یک گروه تروریستی خلاف منافع ملی است.

این دوگانه مذاکره و عدم مذاکره با طالبان هم اکنون به یک مناظره جدی در فضای سیاسی ایران تبدیل شده است.

سوال این است که مذاکره با طالبان خلاف منافع و امنیت ملی و همچنین قواعد بین المللی است؟ پاسخ را باید مذاکره بازیگران منطقه ای و بین المللی و هم مرز بودن طالبان با ایران پیدا کرد.

مذاکره سایر بازیگران با طالبان

در حال حاضر آمریکا، روسیه، قطر، عربستان سعودی، پاکستان و دولت مرکزی افغانستان از جمله مهم ترین بازیگرانی هستند که مستقیم در حال مذاکره با طالبان هستند.

زمانی که عکس های مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ با هیات طالبان منتشر شد، بسیاری از کسانی که اکنون از عکس وزیر خارجه ایران با هیات طالبان برآشفته شده اند، اقدام و مذاکرات پمپئو را برای صلح و ثبات منطقه مثبت ارزیابی کردند!

مذاکره با طالبان؛ برای دیگران خوب برای ایران بد!

به نظر می رسد، در شرایطی که سایر بازیگران منطقه ای و بین المللی در حال مذاکره با طالبانی هستند ـ که هم مرز با ایران است ـ مخالفت ها با مذاکره تهران با طالبان غیر واقع بینانه و در مواردی جهت دار است.

مذاکره با طالبان؛ برای دیگران خوب برای ایران بد!

حفظ امنیت مرزها

مساله دوم، هم مرز بودن طالبان با ایران است. به جز پاکستان تمام بازیگرانی که اکنون در حال مذاکره با طالبان هستند، مرز مشترک با افغانستان و مناطق تحت کنترل طالبان ندارند. ایران بیش از ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد‌.


لذا، ‏راهبرد اساسی تهران حفظ امنیت مر های خود است و امروز تقریبا کنترل اکثر مرزهای کشور افغانستان در اختیار ‎طالبان است؛ بنابراین، با این شرایط نباید از ‎ایران توقع داشت که با طالبان مذاکره نکند، در حالی که دولت ‎افغانستان به شدت ناکارآمد و ضعیف است و توانایی کنترل مرزهای خود را ندارد.

به طور کلی، اگر مذاکره با طالبان خوب نیست، برای همه بازیگران منطقه ای و بین المللی نباید خوب تلقی شود. اگر نه، این موضع گیری ها نوعی استاندارد دوگانه است که همواره از سوی برخی رسانه های ضد ایرانی دنبال شده است.

موضع ایران

سخنگوی وزارت‌خارجه گفت، ما معتقدیم طالبان بخشی از واقعیت اکنون و آینده افغانستان است و نه همه آن. سعید خطیب‌زاده در نشست خبری روز دوشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود، طالبان برای انجام گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شرطی را تعیین کرده از جمله اینکه دولت کنونی افغانستان استعفا دهد، نظر وزارت‌خارجه در این ارتباط چیست، با توجه به اینکه اخیرا گفت‌وگوهایی بین ایران و هیات سیاسی طالبان مطرح شده است، گفت: آنچه وزارت‌خارجه از صحبت‌های صورت گرفته بین ایران و طالبان بیرون داد کاملا دقیق و معتبر است. در آنجا وزیرخارجه اشاره کردند که هیچ دولتی در آینده افغانستان نمی‌تواند شکل بگیرد، مگر اینکه بر مبنای مجاهدت‌های مردم افغانستان باشد.

این دیپلمات ارشد ادامه داد: هر دستاورد و توافقی که حاکمیت فعلی و مستقر افغانستان و نمایندگان مردم افغانستان از جمله طالبان در جریان مذاکرات بین‌الافغانی به آن دست پیدا کنند، برای ما محترم است. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کرده‌ایم این موضوع از مسیر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌گذرد و نه حذف یکی از آنها؛ چه برسد به حذف دولت فعلی و مستقر افغانستان. ما همواره بر این موضوع تاکید داریم که تمام دستاورد ملت افغانستان باید حفظ شود.

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هیات افغانستان اخیرا به تهران سفر داشته و مذاکراتی را با مقامات ارشد ایران داشته، این درحالی است که وزیر امورخارجه چندی پیش در مصاحبه با شبکه خبری طلوع‌نیوز افغانستان گفته گروه طالبان گروه تروریستی است، بنابراین دلیل گفت‌وگوی انجام شده چیست، گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ایم گروه طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است. دفتر سیاسی طالبان در قطر و پاکستان و برخی جاهای دیگر به‌صورت رسمی فعالیت دارد. این گروه در مذاکرات مستقیم با حاکمیت و دولت رسمی افغانستان حضور دارد.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه سفر هیات سیاسی طالبان به تهران به اطلاع دولت افغانستان رسانده شده بود و بسیاری از تبادلات پیرامون آن صورت گرفته است، گفت: این سفر هم در چارچوب گفت‌وگوهای جاری میان دولت افغانستان و این گروه صورت گرفته بود. وی با بیان اینکه درخصوص ماهیت و فعالیت‌های این گروه صحبت‌های زیادی مطرح است، ادامه داد: ما موضوع شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکرده‌ و همواره بر پیگیری آن و پیدا کردن عاملان آن تاکید داشته‌ایم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این سفر هم در چارچوب گفت‌وگوهای جاری میان دولت افغانستان و طالبان انجام شده است، ادامه داد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که از انجام گفت‌وگوهای فراگیر بین‌الافغانی حمایت می‌کنیم و طالبان هم بخشی از این روند است. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به این که به هر حال طالبان یک گروه تروریستی است، ادامه داد: دولت ایران با جمهوری افغانستان رابطه بسیار خوبی دارد و جزو یکی، دو کشوری هستیم که برخلاف بسیاری از کشورها همواره از دستاوردهای دولت و ملت افغانستان حمایت کرده‌ایم. تمام گفت‌وگوهایی که صورت گرفته یا به خواست یا با اطلاع دولت افغانستان بوده است. خطیب‌زاده ادامه داد: ما معتقدیم طالبان بخشی از واقعیت اکنون و آینده افغانستان است و نه همه آن.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۴۲
طالبان از طرف عربستان تجهیز و حمایت می شوند دلیل اینکه ترامپ با طالبان وارد گفتگو شد تلافی الطاف شیرهای دوشیده بسیار بود شما چرا به طالبان شکست خورده رسمیت دادید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
واقعا ادم از این همه ضعف دانش سیاست خارجی و داخلی کادر سیاست خارجه و مسئولین و تحلیلگران تعجب می کند. تصور می کردند بایدن با یک فرمان اجرایی همانطور که ظریف وبا وعده سرتاسر نادرست در 1395 گفت یک روزه همه تحریمها را بر می دارد! اینها متوجه نیستند که اصلا موضع بایدن در مورد برجام سر ایران یا اسراییل و عربستان نیست. سالهاست که حزب دمکرات و روسای جمهور ان از اهرم تحریم به عنوان بزرگترین سلاح استفاده می کنند. الان کره شمالی و روسیه و کوبا و ونزویلا و.... منتظرند ببینند که ایا ایران می تواند از بایدن امتیاز بگیرد. اگر بایدن بدون گرفتن امتیازات بسیار مکفی از ایران تحریمها ار بر دارد یا شل کند ناگهان به ماه نمی کشد که کره شمالی و ونزویلا و روسیه و کوبا و.... شروع به تهدید و ایجاد مسئله برای امریکا خواهند کرد تا تحریمها بر داشته شود. انوقت بایدن با چهار یا پنج بحران بزرگ بین المللی مواجه خواهد شد. اخر این همه سال مدیریت و کار و تجربه هنوز این اصول ساده را نمی دانید که طرح در مجلس مطرح می کنید و به نام مجلس می خواهید بایدن را مجبور کنید توی هچل بیافتد. غیر ممکن است که کوتاه بیاید. اگر کوتاه بیاید کره شمالی و چین و روسیه دیگر یک لحظه در باجگیری از امریکا درنگ نخواهند کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
فقط مذاکره با غرب ؛از نظر غربگداها خوبه1111111111
امروز طالبان

فردا داعش


آیا مردم ایران حق زندگی عادی هم ندارند !؟!؟!؟
از نظر برخی هر کاری ایران بکند بد ولی کد خدا بکند خوب
این ها همان کسانی هستند که می گفتند چرا در مناقشه قره باغ ایران کاری نمی کند و منفعل است و از قضا باز اگر دخالت می کردیم می گفتند به ما چه!
مسئله این است که کشورهایی مثل امریکا با همه دنیا تعامل دارند در حالی که ما با همه دشمن هستیم و با طالبان دوست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
به آمریکا جانت بگو دشمنی با ما نکند که به دروغ تمام دنیا بنامید
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
بفرمایید
اولاً داعش و طالبان توسط کدام کشور بوجود آمده‌اندو ساپورت میشدند و نیز میشوند.
دوماً همین کشور امریکا تا چند وقت پیش در پی گفتگو با طالبان بود یاخیر؟
سوماً وقتی میگویی آمریکا با همه کشور ها تعامل دارد روی کلمه "همه" کمی فکر کن
اهداف مذاکره با طالبان را شفاف سازی کنید انوقت کسی ایراد نمیگیرد
17 مرداد روز خبرنگار و شهادت محمود صارمی بدست طالبان اتفاق افتاد ها. این طالبان با اون طالبان فرقی داره؟؟؟
عراق هم گفتن حزب بعث با مردمش فرق داره شاید یه روز هم برسه مذاکره با اسراییل کنیم چون یهود با صهیونیسم هم فرق میکنه بخدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
طبق وعده خدا اسرائیل نابود است و آن روز نمی بیند
پس داستان خون دیپلمات هامون چی میشه؟
اگه برای همه خوبه و ما مقلد دیگران هستیم پس توی همه زمینه ها هم مقلد خوبی باشیم!!
پاسخ ها
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
پس در رابطه با مزاکره با آمریکاه هم میتوان گفت
پس داستان سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی چه شد؟
پس این همه خرابکاری و تررو که توسط مزدوران آمریکا در این مملکت انجام گرفت چه شد؟
و خیلی پس‌های دیگر
خوب کردید و این از دور اندیشی است که مذاکره کرده اید.
اینکه ما تا دیروز با طالبان دشمن بودیم و امروز آن را به عنوان یک واقعیت قبول کردیم، نه تنها بد نیست بلکه نشان دهنده رشد عقلانیت سیاسی است. مشروط به اینکه این عقلانیت سیاسی در قبال دیگر دشمنان دیروز هم وجود داشته باشد.
مذاکره خوب است اما برای کسانی که مدعی اسلام ناب محمدی هستند مذاکره با گروهی که خودشان رسما اعلام می کنند تروریست آدم کش هستند ایراد دارد ضمن اینکه طالبان برای مردم افغانستان همانند منافقین برای ملت ایران هستند اگر دولت افغانستان با منافقین مذاکره کنند شما زمین و زمان را به هم می ریزید پس به مردم افغانستان خیانت محسوب می شود .ممکن است آمریکا و عربستان با داعش مذاکره کنند شما هم باید مذاکره کنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
عزیزم طالبان با درخواست دولت افغانستان با ما مذاکره می کند
تازه خطیب زاده میگه بدنبال پیدا کردن قاتلین مزار شریف هستیم یعنی چرخش ۱۸۰درجه، عزیز برادر چطور شده یادتون رفته طالبان عامل این جنایت بودند.
جالبه واقعا. مذاکره با طالبانی که دیپلماتهای ما را در مزار شریف سر بریدند منعی ندارد ولی با اسراییل و امریکا منع دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
تا الان خیلی با آمریکا مذاکره کردین شما حافظه تاریخی را یاد نمی آوری!
اسرائیل هم با حذف کردن هویت ملت دیگر ایجاد شد و مقایسه از اساس اشتباه است
تابی جون دست مریزاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آقای ظریف واقعیت ایران رو هم میبینه؟ !!!!!!!! حالا، دشمنان مردم بیچاره افغانستان که دائم در حال ترکیدن یا ترکوندن مردم بیچاره و متمدن افغانستان هستن شد واقعیت قابل احترام!!!!!!!!!!!!!!!!
اول اینکه مذاکره با گروه تروریستی طالبان برای همه بده. دوم اینکه ما به بقیه کشورها چکار داریم؟ وقتی کشوری مثل آمریکا با این گروه مذاکره میکنه ما ذینفع نیستیم اما الان ذینفعیم. از این که هستیم بیشتر به عقب برمون نگردونید.
طالبان حدود 50 درصد خاک افغانستان را در اختیار دارد یا در ان فعال است . بخش و سیعی از مناطق مرزی افغانستان با ما در تسلط طالبان است و انها بخش قدرتمندی از معادله قدرت در افغانستان را تشکیل میدهند و هیچ روند صلحی بدون حضور انها در افعانستان موفق نخواهد بود به این دلایل ما ناچار به مذاکره با طالبان هستیم. برخی در ایران تصور می کنند طالبان یک گروه کوچک است اما واقعیت ان است که قدرت طالبان شاید اندکی کمتر از دولت مرکزی افغانستان است . امریکایی ها مدتهاست که با طالبان در حال مذاکره هستند متاسفانه مردم کشورما شناخت صحیحی از واقعیات کشورهای همسایه ندارند و گرفتار جو سازی رسانه های غربی هستند. ما و هیچ کشوری نمی تواند نسبت به انچه در کشورهای همسایه اش می گذرد بی تفاوت باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
پس چراباداعش که 80درصد سوریه وعراق راتحت اشغال داشت وقدرانتد بود صلج نکردید؟ ایاهرگروهی که اکثریت اراضی یک کشورراداشته باشد باید صلح وکذاکره کرد ولو تروریست وخشن وافراطی باشند؟ عجب طرز فکری دارید شماها نخیر عزیزم
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
ظالبان از همسایه غربی تغذیه می شوند وگرنه یک شبه از بین می رفتند پس کل استدلالت در مورد آنها پوچه
گفتگو با طالب های افغانستان به عنوان قسمتی از مردم کشور افغانستان با رویکرد ارتقاء صلح و دوستی در این کشور همسایه در موقعیتی که آنها هم مثل دیگر گروه ها و اقوام افغانستانی به دستگاه دیپلماسی ایران اعتماد کرده اند و برای نزدیک تر شدن به صلح و امنیت در کشورشان از ایران کمک خواسته اند کاری است کاملا درست، هرچند عده ای در خارج از ایران یا افغانسان و حتی داخل این کشورها سعی کنند سنگ اندازی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
طالبان قمستی از مردم افغانستان نیستند بلکه تروریست های مزدوری هستند که جلوی امنیت و آرامش در افغانستان را گرفته اند
مذاکره با امریکا برای دیگران خوب برای ایران بد!!!!
نویسنده این مقاله آبروی هر چه تحلیلگر بود، برد ..... مرد حسابی! ما چکار داریم که دیگران با طالبان مذاکره کرده اند یا نکرده اند ، مگر ما بقیه کارهایی را که خارجی ها میکنند، انجام میدهیم و قبول داریم؟ بیش از ۳۰ سال است که ما طالبان را بعنوان یک گروه کافر و خرابکار میدانیم، ولی حالا صرفا چون بقیه کشورها با این تروریست ها مذاکره کرده اند، ما هم باید آنها را در غوش بگیریم !!!!
شروط ایران برای بازگشت به برجام چندماه پیش: دولت جدیدامریکا باید بابت خروج ترامپ ازبرجام خسارت پرداخت کند و ترور شهیدسلیمانی رامحکوم کند وکل تحریمهارابردارد تا ماهم برگردیم
شروط ایران یک ماه پیش: دولت جدید امریکا باید کل تحریمهارابردارد تا ماهم برگردیم
ظریف دیروز و روحانی امروز: همزمان با بازگشت امریکا (فقط بازگشت ونه لغوتحریمها) ما هم به برجام برمیگردیم و تعهداتمان رابطورکامل انجام میدهیم !!!!!!
پاسخ امریکا : فعلا تصمیمی برای مذاکره نداریم !!!!!!
همه این دیگران که نام بردی سابقه بدی تو کشتار دارن ، ایران شیعه نباید با یه عده خوارج آدم کش و کودک کش که سابقه بسیار بدی دارن مذاکره کنن
اگه به خدای پیامبر ایمان دارین بجای مذاکره باید نقشه محو اینارو از زمین بکشین که سالها اسلام بدنام کردن
به جای نقشه و اتحاد با دولت مرکزی افغانستان برای نابودی این انگل روی زمین که البته ایران بخواد میشه دنبال مذاکره هستین
ول کنید بابا دشمن مشترک ، شاید هر انگلی روی زمین با امریکا بد باشه باید متحد ایران شه
پس چرا با آمریکا که یک کشور مستقل است مذاکره نمی کنید بس است این یک بام و دو هوا ها
گروه طالبان از نظر جامعه جهاني چه بخواهيم و چه نخواهيم يك گروه تروريستي است.
تلاش ارتباط با اين گروه نتيجه اش خريد تنفر جهاني است.
در این هیرو ویر ناامنی منطقه ای ،ایران برای امنیت خود باید هر اقدامی را انجام دهد به کسی هم ربطی ندارد.
ما یک دوست داشتیم برای اینکه خودش خودش را محکوم کنه کافی بود ده دقیقه حرف بزنه اخرش خودش محکوم می شد .
طالبان دیپلماتهای امریکایی را هم کشت؟؟؟؟
مصانبه ای از اقای ظریف هست که میگویند طالبان را عربستان و امارات ایجاد و الان؟؟؟؟
طالبان تروریست
به نظر قبل از مذاکره باید اطلاع دقیق و درستی از خواست اکثریت ملت افغانستان در نظر گرفته میشد اگر دسترسی به این فاکتور بطور دقیق میسر نبود عاقلانه این بود که هیچ موضع مشخصی گرفته نشود و به نوعی بی طرفی اتخاذ گردد
چه سودی داره برای ما؟؟؟؟؟؟
آمریکا، روسیه، قطر، عربستان سعودی، پاکستان و دولت مرکزی افغانستان
از این مذاکرات سود میبرند چیزی میفروشند پولی میگیرند و یا ....
ایران چه منافعی داره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار