دولت و همه شرکتهای بزرگ از حباب بورس خبر داشتند

اعتمادی، مدیر یکی از شرکت‌های سرمایه گذاری سبدگردان گفت: در شرایطی که نظارتی برای هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید وجود ندارد حباب شکل می‌گیرد و البته همه شرکت‌های بزرگ و دولت به جز مردم از این حباب خبر داشتند.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵ 30 January 2021

به گزارش بورس تابناک، امیر اعتمادی مدیر یکی از شرکت‌های سرمایه گذاری سبدگردان اظهار کرد: اتفاقی که در سال ۹۹ برای بورس افتاد در گذشته هم رخ داده بود.

وی با بیان اینکه وضعیت بورس در ایران همیشه با نرخ دلار تغییر می‌کند افزود: وقتی نرخ دلار جهش پیدا می‌کند ابتدا یک تورم قیمتی در کالاها ایجاد می‌شود و بعد در بورس ظاهر می‌شود و مردم هم برای عقب نماندن از این تورم و جبران کاهش ارزش پول، به سراغ این بازار می‌روند.

اعتمادی ادامه داد: وقتی نرخ سود بانکی کاهش یافت، پولها به سمت بازارهای موازی از جمله بازار سرمایه هدایت شد اما مشکل اینجا بود که بازار سرمایه زیرساخت لازم را برای این قضیه نداشت و آموزش‌های لازم هم به مردم ارائه نشد.

وی افزود: در شرایطی که نظارتی در این حوزه برای هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید وجود ندارد طبیعی است که حباب شکل می‌گیرد البته همه شرکت‌های بزرگ و دولت از این حباب خبر داشتند و ماجرا را می‌دانستند و فقط مردم بودند که از این مسائل خبر نداشتند.

اعتمادی با بیان اینکه روزی ۶۰ هزار میلیارد تومان از بورس مالیات دریافت می‌شود گفت: بورس، اسماً محل تأمین منابع مالی شرکتهاست اما عملاً محل تأمین مالی دولت است.

وی تصریح کرد: اعتماد مردم به بازار سرمایه از بین رفته اما اگر نرخ سود بانکی دوباره کاهش پیدا کند شاید دوباره مردم سرمایه‌های خود را روانه این بازار کنند.

در ادامه، دکتر فردین آقا بزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اشباع بیش از اندازه تقاضا و تشویق مردم به روش ناصحیح سرمایه گذاری مستقیم در بورس بدون آموزش و تجربه در سال ۹۹ گفت: عدم توجه به ریسک‌های سرمایه گذاری و مستعد بودن شرایط اصلاحی قیمتها از عواملی بود که بورس را دچار مشکل کرد.

وی با بیان اینکه آموزش ابتدایی برای ورود مردم به بورس، غلط صورت گرفت افزود: مسئولان اقتصادی کشور بورس و معاملات ثانویه را طوری تبلیغ کردند که گویی همه منابع در گردش در بازار ثانویه دردی از تولید، صنعت، ناشران و شرکتها را دوا می‌کند درحالیکه هیچ دردی را دوا نکرد.

آقا بزرگی تأکید کرد: نباید اطلاعات معاملات بازار ثانویه را طوری منعکس کرد که کماکان انتظار داشته باشیم با خیل تقاضاها از اصلاح قیمت جلوگیری شود.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه دیوار اعتماد در بازار سرمایه به سختی به دست می‌آید و به راحتی هم از بین می‌رود گفت: احیای مجدد این بازار زمان بر و وابسته به قیمت و روشهاست.

آقا بزرگی با بیان اینکه اطلاعات غلط دادن به مردم در این حوزه نوعی تشویق اشتباه است افزود: اگر کپی برداری دولت از عملکرد سال ۹۹ در بورس عینا برای سال ۱۴۰۰ نیز اتفاق بیفتد یعنی دولت دست به دامن حقوقی‌ها شود این حس بی اعتماد به بازار سرمایه ادامه پیدا خواهد کرد.

 

منبع: بازار

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار