قیمت سهام پالایشی‌ها چند تومان شود تا پالایشی یکم ۱۰ هزار تومانی حباب نداشته باشد؟

پالایشی یکم چند روزی است که روند صعودی به خود گرفته است و هر روز تقریباً افزایش ۱۰ درصدی را تجربه می‌کند. این در حالی است که قیمت هر واحد پالایشی یکم هم اکنون ۱۲۳۴ تومان بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود. برای آنکه پالایشی یکم ده هزار تومانی حباب نداشته باشد باید قیمت سهام شپنا، شبندر، شبریز و شتران چقدر رشد داشته باشند؟
کد خبر: ۱۰۳۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸ 26 January 2021

پالایشی یکم از زمان آغاز معاملات ثانویه آن به قصه پرغصه‌ای برای سهامداران تبدیل شده است. هر چند در چند روز اخیر قیمت هر واحد دومین صندوق دولتی رشد قابل توجهی را داشته است، اما هنوز قیمت هر واحد از آن ۲۰۰۰ تومان تا رسیدن به نقطه سر به سر فاصله دارد.
به گزارش بورس تابناک، بعد از کاهش شدید قیمت هر واحد پالایشی یکم، در ۳۰ دی ماه سال جاری بود که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی گفت: بازار سرمایه سقوط شدید را تجربه کرده است. صندوق پالایشی تا ۴۴ درصد زیان را به خریدارانش تحمیل نموده و صندوق دارا یکم نیز ۳۵ درصد کمتر از ارزش واقعی‌اش معامله می‌شود. این وضعیت بازار سرمایه را قابل قبول نمی‌دانیم. دولت باید در این خصوص پاسخگو باشد. نمی‌شود در تریبون رسمی از مردم دعوت کرد تا همه چیز را به بورس بسپارند و بعد با سو مدیریت سرمایه مردم را کم ارزش کنند.
بعد از این سخنان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در مورخه ۱ بهمن ۹۹ گفت: سهامداران دارایکم و پالایشی یکم به دلیل شرایطی که در دو ماه گذشته (در بورس) پیش آمد ضرر کرده‌اند. وی افزود: دیروز در این خصوص در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صحبت شد. چراکه این وظیفه دولت است اجازه ندهد افرادی که به نظر وزیر اقتصاد و تخفیفی که داده بود اعتماد کرده و (به بورس) آمده‌اند، زیان کنند. واعظی ادامه داد: رئیس جمهور نیز دیروز دستور دادند طرحی آورده شود تا افرادی که اعتماد کرده و برای سرمایه‌گذاری در این دو صندوق آمدند، اعتمادشان سلب نشود.

قیمت سهام پالایشی‌ها چند تومان شود تا پالایشی یکم ۱۰ هزار تومانی حباب نداشته باشد؟
قیمت هر واحد پالایشی یکم تا ۷ بهمن ماه به چقدر رسید؟
بعد از این صحبت‌ها و جلب اعتماد سهامداران پالایشی یکم روند صعودی خود را آغاز کرد و چند روزی با پایانی نزدیک به ده درصد بسته شد.
تا پایان روز گذشته، قیمت هر واحد پالایشی یکم به ۷ هزار و ۹۸۷ تومان رسید. هر چند که اندکی از ضرر سهامداران جبران شده است، اما قیمت هر واحد از این صندوق تا روز گذشته تا رسیدن به نقطه سر به سر ۱۰ هزار تومان، فاصله ۲۰۰۰ تومانی دارد. برای رسیدن به قیمت ۱۰ هزار تومان هر واحد پالایشی یکم حداقل باید ۲۶ درصد دیگر رشد کند.
با توجه به اینکه قیمت پایانی هر واحد پالایشی یکم تا روز گذشته ۷ بهمن ۹۹ به ۷۹۸۷ تومان رسید، اما واقعیت این است که ارزش خالص دارایی‌های این صندوق (NAV) آن بر روی ۶۷۵۳ تومان قرار دارد. این یعنی هر واحد پالایشی یکم حدود ۱۲۳۴ تومان حباب دارد.


ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟
خرید واحد‌های صندوق به معنی سهیم شدن در دارایی‌های صندوق است. ارزش این دارایی‌ها نیز با توجه به شرایط بازار دائماً تغییر می‌کند.
برای مثال، بخشی از دارایی‌های صندوق که به سهام شرکت‌ها اختصاص یافته، با نوسانات روزانه سهام، بالا و پایین می‌رود. علاوه بر این، سود سهام تقسیم شده توسط شرکت‌ها نیز به منابع صندوق اضافه شده و ارزش دارایی‌های آن و به طبع آن ارزش واحد‌های خریداری شده را افزایش می‌دهد؛ بنابراین دارایی‌های هر صندوق روزانه ارزش‌گذاری می‌شود.
اگر بدهی‌های صندوق را که عموما شامل بدهی بابت خرید سهام به کارگزاری‌ها و بدهی به ارکان صندوق می‌شود از آن کم کنید، ارزش خالص دارایی‌های صندوق بدست می‌آید که با تقسیم آن بر تعداد واحد‌های صندوق، می‌توان ارزش خالص هر یک از واحد‌ها یا NAV صندوق را بدست آورد.


قیمت سهام پالایشی چقدر شود که پالایشی یکم ۱۰ هزار تومانی حباب نداشته باشد؟
همان گونه که گفته شد تا روز گذشته هر واحد پالایشی یکم حداقل هزار و ۲۳۴ تومان بیشتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد. اگر فرض بگیریم که با رسیدن قیمت هر واحد از صندوق پالایشی یکم به ۱۰ هزار تومان، ارزش خالص دارایی‌های آن نیز به همان ۱۰ هزار تومان برسد، باید گفت که با توجه به اینکه ارزش خالص دارایی‌های صندوق پالایشی یکم تا روز گذشته ۶۷۵۳ تومان بوده است باید این رقم ۴۹ درصد رشد کند تا به ۱۰ هزار تومان برسد. برای این کار چه اتفاقی باید رخ دهد؟
همان گونه که می‌دانیم سهام چهار نماد شبریز، شبندر، شپنا و شتران در صندوق پالایشی یکم وجود دارد؛ بنابراین برای اینکه قیمت ۱۰ هزار تومانی هر واحد پالایشی یکم حباب نداشته باشد، باید سهام چهار نماد بالا در مقایسه با روز گذشته ۴۹ درصد رشد کنند.
روز گذشته قیمت هر سهم شپنا ۱۰۸۹ تومان، شبریز ۲۶۵۳ تومان، شتران ۸۹۴ تومان و شبندر ۲۲۵۷ تومان بود. برای آن که پالایشی یکم ۱۰ هزار تومانی حباب نداشته باشد باید قیمت هر سهم شپنا به ۱۶۲۲ تومان، شبریز به ۳۹۵۳ تومان، شتران به ۱۳۳۲ تومان و شبندر به ۳۳۶۳ تومان افزایش یابد.
برای اینکه هر واحد پالایشی یکم ۱۰ هزار تومانی حباب نداشته باشد، رسیدن ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) صندوق به قیمت ۱۰ هزار تومان کمی سخت به نظر می‌رسد چرا که هم اکنون هر واحد این صندوق ۱۰ درصد رشد را تجربه می‌کند و سهام پالایشی تنها در روز مجاز به افزایش ۵ درصدی هستند.
به نظر می‌رسد که احتمالا با تصمیماتی که اتخاذ شده است برای جبران ضرر و زیان سهامداران پالایشی یکم هر واحد از این صندوق به ۱۰ هزار تومان برسد، اما این قیمت بیش از ارزش ذاتی هر واحد این صندوق خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار