بازدید 6998

انتقاد سازمان جهانی بهداشت از احتکار واکسن کرونا

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت احتکار واکسن توسط کشور‌های ثروتمند را اقدامی غیراخلاقی توصیف کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹ 18 January 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت دوشنبه گفته احتکار واکسن کووید-۱۹ توسط کشور‌های ثروتمند نه تنها غیراخلاقی است بلکه این بیماری همه‌گیر را طولانی می‌کند.

آدهانوم دوشنبه در یک نشست خبری در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت در فقیرترین کشور‌های جهان تنها ۲۵ دوز واکسن تزریق شده در حالی که در ۴۹ کشور ثروتمند دنیا بیش از ۳۹ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت که در جمع مدیران ارشد این سازمان حضور داشت درباره میزان واکسن تزریق شده در کشور‌های فقیر گفت: «این رقم، ۲۵ میلیون دوز نیست، ۲۵ هزار نیست بلکه فقط ۲۵ است.»

تدروس آدهانوم بر همین اساس گفت: «دنیا، در آستانه یک زوال اخلاقی وحشتناک است. هزینه این زوال اخلاقی با جان انسان‌ها در فقیرترین کشور‌های دنیا پرداخت خواهد شد.»

سازمان جهانی بهداشت و چند صندوق جهانی فعال در زمینه بهداشت و درمان سال گذشته میلادی برنامه‌ای موسوم به «کوواکس» را با هدف توزیع عادلانه واکسن میان کشور‌های توسعه‌یافته و کشور‌های در حال توسعه راه‌اندازی کردند.

با آنکه بسیاری از کشور‌های ثروتمند عضو این برنامه شده‌اند آن‌ها به منظور تأمین واکسن برای شهروندان خودشان اقدام به انعقاد قرارداد‌های جداگانه با شرکت‌های دارویی کرده‌اند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت که این اقدام به ضرر کشور‌های ثروتمند هم خواهد بود. او تصریح کرد رها کردن کشور‌های فقیرتر در برابر کرونا به معنی این خواهد بود که این بیماری همه‌گیر بیشتر دوام خواهد آورد.

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد. در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار