مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفت‌وگو با بورس تابناک پاسخ داد

سهام پالایشی یکم با ۴۸ درصد ضرر را چه کنیم؟

پالایشی یکم همچنان در حال از دست دادن ارزش خود است و امروز ۲۹ دی ۹۹ ضرر سهامداران پالایشی یکم به ۴۸ درصد رسید. حالا پرسش بسیاری از سهامداران این است که با این ضرر ۴۸ درصدی پالایشی یکم چه تصمیمی بگیرند؛ بفروشند یا نگه دارند؟ عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک به این پرسش‌ها پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۰۲۸۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳ 18 January 2021

پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولت بعد از کلی حاشیه از ۵ شهریورماه سال جاری آغاز شد و این پذیره نویسی تا سی ام  شهریورماه سال جاری ادامه داشت. دومین صندوق ETF دولت شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بود.

به گزارش بورس تابناک، هر شخص می‌توانست ۵۰۰ واحد از این صندوق را به قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان و در مجموع ۵ میلیون تومان خریداری کند.

بعد از مدت‌ها چشم انتظاری خریداران واحد‌های صندوق پالایشی یکم برای بازگشایی و آزاد شدن معاملات واحد‌های این صندوق، سرانجام در یازدهم آذرماه بود که معاملات ثانویه واحد‌های این صندوق آغاز شد.

در ابتدای معاملات، این نماد توانست با ۱۹ درصد رشد در قیمت ۱۱۹۰۰ تومان بازگشایی شود، اما در نهایت قیمت پایانی هر واحد از پالایشی یکم با رشد ۱۳.۷۴ درصدی نسبت به زمان عرضه ۱۱ هزار و ۳۷۴ تومان بسته شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۵ میلیون ۶۸۷ هزار تومان افزایش پیدا کند.

در روز دوم معاملات پالایشی یکم قیمت پایانی هر واحد از پالایشی یکم با افت ۶.۶۶ درصدی نسبت به روز قبل ۱۰ هزار و ۶۱۷ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۵ میلیون ۳۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کند.

پس از آن دیگر پالایشی یکم روی خوش به خود ندید و هر روز منفی تر از روز گذشته دنبال شد و ارزش خود را رفته رفته از دست داد.

امروز ۲۹ دی ۹۹ تا لحظه نگارش این متن باز هم ارزش پالایشی یکم با افت ۷ درصدی به ۵۲۴۲ تومان کاهش یافت تا ضرر پالایشی یکم تا به امروز به ۴۸ درصد برسد!

این ضرر در حالی به سهامداران پالایشی یکم تحمیل شده است که بیشتر آن ها به دعوت رئیس جمهور اقدام به خرید واحدهای این صندوق کردند.

رئیس‌جمهور بیست‌ودوم مردادماه سال جاری در خصوص خرید صندوق ETF پالایشی یکم گفت: مردم می‌توانند وارد بورس شوند و خریدهایی کنند تا برای آینده و دارایی‌شان اطمینان بیشتر پیدا کنند؛ «ETF» که در ماه شهریور سهام آن با تخفیف فروخته می‌شود، برای این است که مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست، اما بورس جای سرمایه‌گذاری است.

حالا پرسش بسیاری از سهامداران این است که چه تصمیمی در قبال سهام پالایشی یکم بگیرند؛ بفروشند یا نگه دارند؟

سهام پالایشی یکم را بفروشیم؟

سهام پالایشی یکم با ۴۸ درصد ضرر را چه کنیم؟

عظیم ثابت کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری بانک سپه  در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: واگذاری واحدهای صندوق های دولت به مردم به واسطه اینکه در شرایط خوب بازار اتفاق افتاد و به دلیل آنکه پالایشی ها به دلیل مشکلات هسته معاملات به همراه خودرویی ها به نیمه دوم بازار منتقل شدند، رشد بسیار زیادی را در آن مقطع تجربه و چند برابر ارزش ذاتی خود رشد کردند. بعد از آن که بازار با ریزش همراه شد و اختلافاتی بین وزیر نفت و اقتصاد سر واگذاری صندوق پالایشی یکم پیش آمد، پالایشی ها اوضاع نابسامانی پیدا کردند.

ثابت ادامه داد: در حال حاضر هم کلیت بازار منفی است و ربطی به سهام پالایشی ندارد. متاسفانه زمانی که بازار در حال رشد بود، یک شعف و هیجان غیرمنطقی بر بازار حاکم بود و هم اکنون هم که بازار در حال ریزش است، باز هم با یک ترس زیاد و هیجان غیرمنطقی رو به رو هستیم. به نظر می رسد که بازار از حالت تعادل خارج و مقدار زیادی ترس و هیجان به بازار حاکم شده است و این با وجودی است که قیمت ها بسیار اصلاح شده اند.

وی در مورد نگهداری یا فروش واحدهای پالایشی یکم گفت: منطق این را می گوید که مردم چاره ای ندارند جز اینکه منتظر بمانند تا شرایط بهتر شود. البته باید این را نیز در نظر داشت که بازار شاید منطقی عمل نکند. بهترین کار این است که مردم فرض کنند یک تکه زمینی را جهت سرمایه گذاری در منطقه ای خریداری کرده اند و با توجه به اینکه سهام، سهام ارزشمندی است و دولت نیز تعهداتی را پذیرفته و این صندوق ETF را به مردم فروخته است، در زمان مقتضی تلاش خواهد کرد که حداقل مردم ضرر نکنند. کما اینکه مردمی که در دهه 80  سهام عدالت خریداری کرده بودند در آن مقطع ضرر و زیان هایی را متحمل شدند اما هم اکنون ضرری متوجه آن ها نیست و سود هم کرده اند. با توجه به شرایط تورمی کشور ما، قطعا هر چیزی را که خریداری کنید بعد از مدتی قیمت آن افزایش خواهد یافت و سودآوری دارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه پیرامون سهام پالایشی یکم اظهار داشت: اگر مردم این سهام را به دید سرمایه گذاری خریداری کرده اند، به نظر من شش ماه تا یک سال این سهام را نگه دارند تا شرایط مقداری بهتر شود. چون هم اکنون جو احساسی، هیجانی، وحشت و ترس بی دلیل است.

وی درباره قیمت دلار نیز گفت: طبیعتا قیمت دلار هم قطعا ساز و کارهای خود را دارد و با توجه به شرایط تورمی کشور و کسری بودجه خیلی نمی تواند ریزش کند. اگر دلار خیلی افت کند قطعا بسیاری از مردم دارایی های خود را به این ارز خارجی تبدیل خواهند کرد و شاهد خروج سرمایه از کشور خواهیم بود؛ پس منطقی نیست که قیمت این ارز خارجی از یک حدی پایین تر برود.

مشکل پالایشی یکم چیست؟

وی در پاسخ به این پرسش که مشکل پالایشی یکم چیست و آیا نداشتن بازارگردان این صندوق را به این حال و روز دچار کرده است، گفت: می تواند یک دلیل همین باشد؛ اما پرسش این است که بقیه سهام از جمله شستا که بازارگردان دارند چرا در صف فروش قفل می شوند؟ ثابت گفت: قیمت ها بسیار اصلاح شده اند و بازار هم اکنون از لحاظ منطقی ارزنده است. مشکل کنونی اصلا بازارگردانی نیست. مشکل این است که مردم بیش از حد ترسیده اند و قیمت گذاری های دستوری پیرامون فولاد هم ضرباتی مهلکی را به بازار وارد کرد. همچنین اظهارنظر رئیس جمهور درباره دلار 15 هزار تومان هم در ریزش بازار بی تاثیر نبود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پیشنهاد این است که مسئولین به سمتی حرکت کنند که مردم را بتوان در این بازار با اطمینان و امنیت دادن نگه داشت. وی افزود: متاسفانه هم اکنون هیچ کدام یک از مسئولین هم در این رابطه اظهارنظرهایی نمی کنند که مردم احساس کنند اگر سرمایه خود را به این بازار وارد کنند، دارای حامی هستند. وقتی مردم را به این بازار دعوت می کنیم باید زیرساخت های آن را فراهم کنیم و هماهنگی بین حوزه های مختلف صورت گیرد. متاسفانه بحث های جناحی و سیاسی و عدم هماهنگی باعث آسیب به بازار سرمایه شده است.

ثابت در پایان گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه در بلندمدت نشان داده است که از همه بازارها از لحاظ نقدشوندگی و سودآوری بهتر و دارای سازوکار قانونی بیشتری است، به نظر من هر چند شرایط کنونی بازار طبیعی نیست، در این شرایط تنها باید صبوری کرد، چون خروج در این وضعیت از بازار، خاطره خوشی به همراه نخواهد داشت و سهامداران را با ضرر و زیان مواجه می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۴
چی رو بفروشید؟
اگر خریدار داشت که سقوط نمی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
الان دلار ۲۱۷۰۰ هست همینطور بره پایین بورس تا اخرامسال میره زیر ۶۰۰ هزارواحد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
حاجی تا حالا صف عرضه و تقاضای دارایکم را دیدی اصلا؟؟
تنها سهم بازار که هر روز میشه خرید و فروخت همینه
هر چند با ضرر زیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
روزی که بورس های ایلات متحده به دلیل کرونا نزولی شد دولت آمریکا با سیاست های انبساطی از جمله کاهش نرخ بهره بانکی و تزریق شدید نقدینگی جلوی ریزش ها رو گرفت.الان شرایط کاملا برعکس شده و دولت با افزایش نرخ بهره وعده صدمن یه غاز در ارتباط با ریزش قیمت دلار و عدم حمایت موثر از بازار کمر بورس رو شکست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
رئیس‌جمهور بیست‌ودوم مردادماه سال جاری در خصوص خرید صندوق ETF پالایشی یکم گفت: مردم می‌توانند وارد بورس شوند و خریدهایی کنند تا برای آینده و دارایی‌شان اطمینان بیشتر پیدا کنند...
امضای رئیس جمهور ضمانت است. مثل امضای جان کری
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اگر پیشگیری نکنیم قیضه بورس مثل قضیه بنزین می شود میگه منکه خبر نداشتم.
اقای روحانی کجاست که جواب بدهد ان روزی که میگفت مردم با خرید سهام میتوانند سود کنند وکاسبی کنند همانند احمدی نژادمیگفت که مردم انقدر وضعشان خوب میشود که احتیاج به یارانه نداسته باشند این رود حرف با مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
مطمئن باشید آقای روحانی و هیات وریران برای آینده بورس برنامه دارند.
بیطرف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
این که نیاز ندارند به یارانه رو راست گفته و شاید تنها حرف راست آقای روحانی همین باشه.
الان پول یارانه چهل و پنج تومنی رو بدن یا نه کسی بهش دیگه فکر نمیکنه از بس که وضع مردم خوب شده....!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
روحانی فقط جمعه های از دنیا خبردار میشه
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
حسن روحانی گفت نه احمدی نژاد دشمنی نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
روحانی الان فکر کاهش نرخ ارز که واسه ظریف جون رای بخره . بیسوادی تو اطرافیان دولت موج میزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دنبال تامین کسری بودجه بودندکه خیلی خوب هم ازطریق بورس (بخوانیدجیب مردم) تامینش کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
این گفته روحانی بود که مردم آنچنان وضعشان خوب می شود که نیازی به یارانه نداشته باشند... نه احمدی نژاد. احمدی نژاد گفته بود و میگوید که یارانه خیلی بیش از این مبلغ حق همه آحاد است از ثروتمند تا فقیر... که درست هم همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
کلام گوهربار دوم هم مال روحانیه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
آقا اون احمدی, نژاد, نبود, که گفت مردم وضعشون خوب میشه به یارانه احتیا ج پیدا نمی کنند اون روحانی بود, گفت:::آنچنان, رونق اقتصادی به وجود, می آورم که اصلا مردم به یارانه احتیاجی نداشته باشند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
علی برکت الله !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
من سی پنج میلون ضرر کردم .
ذوب اهن و فولاد مبارکه .
خیلی ضرر داده
از روز اول قیمت گذاری 10،000 تومان کاملا غلط بوده و ارزش این سهام حتی کمتر از 4000 تومان بوده است. کلاهی که بر سر مردم شد را کسی هست پاسخگو باشد!؟ ای وای بر ما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
دولت کلاهبرداری بزرگی کرد از مردم!!! البته این مردم حقشان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
قیمت یک روزه مثبت نیز دروغی بیش نبود
مشکل از بورس و دلار و طلا نیست. کی می خواهید بفهمید مشکل از "ریال" است. ریال که یک اصطلاح است در واقع مشکل از بانک مرکزی است انقلابی هستید؟ تمام کارکنان بان مرکزی را اخراج کنید از رئیس تا دربان دم در. سپس از میان فارغ التحصیلان رشته اقتصاد استخدام کنید. (چرا رشته اقتصاد در زیر گروه علوم انسانی قرار دارد؟ آن را به رشته ریاضی فیزیک انتقال دهید فقط به این دلیل که دانش آموزان نخبه و خلاق رشته ریاضی فیزیک انتخاب می کنند)
پاسخ ها
باران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
آفرین. اقتصاد و قضاوت رو به دانش آموزان نخبه بسپارید تا وضع درست بشه.
مبلغان بورس در هر شکلش ( تحلیل های امیدبخش به اصطلاح کارشناسان و انتشار آن) در نابودشدن سرمایه مردم موثر و مقصرند
نفروشید دولت برای حمایت از بورس برنامه دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
برنامش بیاد میخرن ملت باز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
ماشاله به دولت تدبیر وامید واقعا چه تدبیری برای بورس بکار برند کسی فکرش را نمی کرد..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
نفروش تاکل سرمایه دودشه
این چرندیات چیه تحویل مردم میدید؟ از خدا بترسید همیشه نفس نمیکشید
هیچی دومیشو بیارید حاضر شدیم ما
من عذر میخوام. مقصر مشکلات ما مردم هستیم و عذر می خوام. چون مسئولین که هیچ وقت عذر خواهی بلد نیستن و هیچ تقصیری ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
بله مقصر شماها هستید که دنبال سود مفت میگردید به جای کار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
ناشناس 13:56
متاسفم برات که از حسادت نمی تونی فکر کنی
مردم پول نقد پس انداز داشتند و ارزش پول روز به روز کم می شد
یا باید دلال دلار و سکه می شدند یا وارد بورس می شدند

رئیس جمهور و بقیه گفتند امن ترین جا بورس است
مردم هم اعتماد کردند
این چه ربطی به کار کردن داره ؟
صبح تا شب کار کنیم به ریال حقوق بگیریم و ارزش پولمون به سرعت کاهش پیدا کنه و ما هم بنشیمیم نگاه کنیم طماع نیستیم ؟؟
چرا هر حرفی به دهنت نیاد قبل فکر کردن تایپ می کنی ؟؟
من که قصد ورود به بورس رو نداشتم با دعوت و تشویق دولت بی‌کفایت کل پس اندازم رو برای چهار اعضای خانواده پالایشی گرفتم اما الان نصف شده ....همه دنیا به خانواده ها کمک می کنند و در ایران دولت تدبیر با هزار تدبیر جیب مردم رو خالی میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
فقط دولت تشویق کرد ؟؟
مشکل سهام پالایش این است که اصلا در اختیار خریداران قرار نگرفته است و سهامداران عادی نمی توانند ان را خرید و فروش کنند. به لحاظ حقوقی این سوال مطرح است که زیان کالایی که فروخته شده و به موقع تحویل خریدار داده نشده است با دولت است یا خریداران . امرو 29 دی ماه هم مردم نمی توانند این سهام را خریدو فروش کنند و سهام از ابتدا تاکنون قفل است .
وی در مورد نگهداری یا فروش واحدهای پالایشی یکم گفت: منطق این را می گوید که مردم چاره ای ندارند جز اینکه منتظر بمانند تا شرایط بهتر شود. البته باید این را نیز در نظر داشت که بازار شاید منطقی عمل نکند. !!!!!ً‌
بهترین کار این است که مردم فرض کنند که یک تکه زمینی را جهت سرمایه گذاری در منطقه ای خریداری کرده اند!!!!!
ایهم از اقای کارشناس و راه حل گره گشایش !!!
یک برگ کاغذ را بازمین مقایسه وهمسنگ میکند !!!ً
تبخیر ساعتی و مداوم امید !!!!!!!!!!
مچکرررررررررررررریم
شما بگو دو سال
مطمئنید بعد از دو سال مردم اصل پولشون گیرشون میاد؟؟
ما نم که کل سرمای زندگیمون توبانک با گرانی دلار از بین رفت به کی شکایت کنیم
مجلس و دولت و همه مسئولین دست به دست هم داده اند و حداکثر تلاش خود را می کنند که مردم هرگز به بورس برنگردند ...
شاخص کل حداقل تا ۶۰۰ هزارواحد سقوط میکنه
امروز هم (دوشنبه ۲۹ دی) همچنان روند نزولی داشت وبه زیر یک میلیون وصدوپنجاه هزار واحد سقوط کرد و تا دوهفته دیگه میاد زیر یک میلیون واحد
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
معلومه از بورس چهار تا خبر تو رسانه ها خوندی و هیچ اطلاعی نداری.به موقعش اقای بازار خیلی سخاوتمند هست.بورس اصلاحشو کرده پلی باز من راضیم دلار بشه 15 مسکن 50 درصد اصلاح کنه طلا هم بیاد زیر 700 .سهامی که من خریدم با این قیمت سود سالانه 25 درصد میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
بشین تا بهت ۲۵ درصد سودبده خخخخ
جمع کنید گفتید چرا مردم به حرف ما گوش نکردن توی صندوق های دولتی سرمایه گذاری نکردن الان پالایش صندوق دولتی نبود؟چرا گرون به مردم فروختید؟پول مردم خوردید
شرایط بی ثبات در ایران نابودی سرمایه گذار غیر رانتی و در نهایت دودش میره تو چشم کارگران . فرض کنید دوران افزایش قیمت سازنده ارزان فروخت و بعد الان هم با هزار جور وام گران ساخت و باید با قیمت پایین تر بفروشه . این دیگه کمرش راست نمیشه . دلار ۲۵ تومنی وقتی ثبات داشته باشه در عرض دو سال مردم خودشون رو با افزایش درامد وفق میدن . ولی بی ثباتی یعنی نابودی پردم عادی و پولدار شدن یکسری رانتی . الانم بهترین موقعیت بود که دلار حداقل تا ده سال دیگه بالا نره و همین ۲۵ بمونه منتهی اینکه هدف دولت از اینکار چیه معلوم نیست . موندم مغازه داری که رفته وام گنده گرفته جنس خریده الان میتواد چه کنه با ریال تقویت شده رسما ملتو بدبخت کرد . اگر یک درصد خواستم رای بدم دیگه خام اطرافیان اصلاح طلب و میانه رو نمیشم
این زمستون هم میگذره اما گذر پوست به دباغ خونه خواهد افتاد.
بنده خدا سهام عدالت کی قابل خرید و فروش بوده که میگی دهه 80 مردم از خرید سهام عدالت ضرر کردند ؟؟؟؟
وقتی دیدید شهریور عباس آخوندی سرمایه اش رو از بورس خارج کرد باید می‌فهمیدید خبرهایی هست.
این دولت متشکل از چند منفعت طلب است که حاضرند برای منفعت هزار تومنی خود، میلیاردها به مردم و کشور ضرر بزند.
دلشان هم برای این کشور نمی‌سوزد چون اصلا اینجا قرار نیست به ادامه زندگی.... بپردازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
شما از كجا فهميدي؟
همش کلیات چیزی برای گفتن نداشت چون بورس ایران تحلیل نداره نه تکنیکال نه بنیادی اون موقع که دلار بالا میرفت بورس ریزش داشت می گفتند سرمایه داره میره سمت دلار الان هم دلار ریزش داره میگن مشکل ترس مردم است
خیلی ها 5میلیون پول روباهزازحمت جور کردن این سهم روگرفتند الان صبر کنند که چند سال بعد همین پول رو بهش برسند بخدا من کشاورزی دارم اگر این پول رو کود حیوانی میگرفتم الان دوبرابر شده بود
خیلی ها 5میلیون پول روباهزازحمت جور کردن این سهم روگرفتند الان صبر کنند که چند سال بعد همین پول رو بهش برسند بخدا من کشاورزی دارم اگر این پول رو کود حیوانی میگرفتم الان دوبرابر شده بود
قرار نیست که همیشه مردم سود کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
حالت خوبه؟
مردم عادی همین که وارد بورس شدن ریزش شروع شد کجا سود کردن؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
شما بفرمایید مردم کجا سود برده اند؟ شما از مریخ تماس می گیرید؟
متاسفانه بورس قرباني جنگ جناح ها بر سر انتخابات 1400 شده است !!
بورس كشور را به خاطر انتخابات فلج كرده اند !! فرياد رسي نيست؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
خيال بافي!
کامنتها را منتشرکنید
48 درصد ضرر نیست استاد
78 درصد ضرره
دولت قرار بود این سهام رو با 30 درصد تخفیف بده به ملت
دولتي که هيچ ابايي در سوزاندن پس اندار مردم فلک زده اش نداره بجاي محاکمه دل بستن به دشمني مثل امريکا و سرمستي در انتخاب بايدن ( و فراموشي ملت خود به عيان در بورس نمايان است.
اگر قیمت هر سهم را حاصل قیمت روز امکانات و سرمایه یک شرکت تقسیم بر تعداد کل سهام موجودآن نماییم باید قیمت بسیاری از سهام هآ بیش از این باشد .

اگر تعدادی افراد هماهنگ اول وقت تعدادی سهام را با قیمت پایین برای عرضه بگذارند این می شود مبنای قیمت آنروز یک سهم .

من حدس می زنم افرادی از جایی بیرون کشور ساپورت پولی می شوند که حاضرند این مقدار ضرر روزانه را متحمل شوند .و قیمت شکنی کنند .
امروز سهام را با قیمت روز می خرند فردا نزدیک به 5 درصد ارزانتر می فروشند .
در همه جای دنیا مردم ، دولت را از خودشان می دانند و در مواقع ضروری به کمکش می آیند . با این وضعیتی که برای ما در صندوق پالایشی به وجود آورده اند می توانیم دولت را حامی خودمان بدانیم ؟ با وعده و وعیدی که دادند و با این ضرر مردم چه کار می خواهند بکنند ؟ تضمینی هست که این کار را تکرار نکند و یا این که در جاهای دیگری نیز با مردم این رفتار را نداشته باشد ؟
دیگه همینه، قرار نیست هر روز شاخص بره بالا و رشد در سهام‌های بورسی مشاهده بشه که. سقوط هم جزئی از سیستم های بازار سرمایه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
اونوقت چرا حرفی از ریزش بورس نمیزنید ؟!! دلیل ریزش بورس رو به دلار ربط ندید که وقتی 6 ماه روزانه دلار بالا میرفت و بورس ریزش جوابی نداشتید !! چه معنی داره بورس در هر دو صورت بالا پایین شدن بورس ریزش کنه ؟!! این چه فرمول مزخرفیه ابداع کردید ؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
از طرف عوامل بانک و سازمان بورس و دولت
ریزش بازار سهام تا چه زمانی ادامه دارد؟
پاسخ مازیار فتحی کارشناس بازار سهام:
روند بازار نزولی خواهد بود و شاخص کل بورس که عملا سهام بزرگ در آن نقش تعیین‌کننده‌ای دارند همراه با نوسانات شدید، روند ریزشی در پیش خواهد داشت به‌طوری که حتی ممکن است سهامداران شاخص زیر یک میلیون واحد را هم ببینند .
در حالی که از هفته گذشته برخی پیش بینی‌ها از توقف نزول شاخص خبر می‌داد اما این اتفاق نیفتاد و شاهد ریزش شدید قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم و با توجه به شرایط فعلی بازار این نوسانات می‌تواند برای چند ماه ادامه داشته باشد بر همین اساس حتی ادامه روند ریزشی شاخص کل ممکن است به دولت بعد هم برسد.
واقعیت این است که رئیس‌جمهور بعدی کشور هم که بر سرکار بیاید قطعا سیاست کنترل تورم و مهار قیمت‌ها را در دستور کار قرار می‌دهد.
از سوی دیگر احتمال اینکه مجلس به دنبال کنترل دستوری قیمت‌ها باشد نیز بیش از قبل قوت گرفته از این رو به نظر می‌رسد ادامه روند کاهشی قیمت سهام بزرگ به دولت بعد هم برسد به‌طوری‌که حتی ممکن است P/ Eسهام با P/ Eنرخ بهره بانکی یکسان شود بر همین اساس بازار سرمایه در افق یکساله، کاهشی پیش بینی می‌شود و قیمت سهام بزرگ بازار با نوسانات بر مدار ریزشی قرار خواهد گرفت.
تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که بازار کم کم متعادل شود اما با توجه به اینکه بعید به نظر می‌رسد اتفاق جدیدی در مذاکرات دو کشور رخ دهد نباید منتظر رونق بازار سهام باشیم.
بازگشت آمریکا به برجام نیز دستاورد مهم اقتصادی در پی نخواهد داشت و از نظر عملیاتی و بنیادی انتخاب بایدن به غیر از جو روانی تاثیر مثبتی در وضعیت اقتصادی کشور به وجود نخواهد آورد.
سلام با توجه به اینکه ریاست جمهور و وزیر اقتصاد خرید این سهام را به مردم پیشنهاد کردند
حالا باید با ضمانت بانک مرکزی جبران زیان مردم را تقبل نمایند.
این کمترین کاری است که مسولین می توانند انجام دهند.
مردم در دوران تحریم به خزانه دولت کمک کردند پس باید دولت در زمان گشایش اقتصادی
این سهام داران زیان دیده را دریابد.
با تشکر حسین رسان نژاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
يعني از جيب بقيه مردم حاتم بخشي كنند!
با سلام
مشکل ما عدم ثبات تصمیمات دولت است. دولت از جیب مردم مایه گذاشت.

تا الان
دولت بایدسهامی که داده پس بگیردوپول مردم رابرگرداند.
توجه کنید که مدیرعامل کارگزاری بانک سپه چه گفته است: «وی درباره قیمت دلار نیز گفت: طبیعتا قیمت دلار هم قطعا ساز و کارهای خود را دارد و با توجه به شرایط تورمی کشور و کسری بودجه خیلی نمیتواند ریزش کند. اگر دلار خیلی افت کند قطعا بسیاری از مردم دارایی های خود را به این ارز خارجی تبدیل خواهند کرد و شاهد خروج سرمایه از کشور خواهیم بود؛ پس منطقی نیست که قیمت این ارز خارجی از یک حدی پایین تر برود.»
این یعنی چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
عجب !! بخاطر اینکه مردم دلار نخرن قیمت دلار باید بالا باشه ؟!!
بررسی ها از معاملات انجام شده بر روی سهام های بزرگ بخصوص وابسته به دولت نشان می دهد که حقوقی های این سهم ها بصورت گسترده ای با استفاده از کدهای حقیقی اشان اقدام به خرید و فروش سهم می کنند تا علاوه بر تکمیل حجم مبنا قیمت سهم را در این آشفته بازار کاهش بدهند برای نمونه سهم شستا امروز حقیقی 36.239 میلیون سهم خریداری کرده حقوقی 36.193 میلیون سهم خریداری کرده در طرف دیگر حقوقی 3.764 میلیون سهم فروخته و جمع تمام این سه خرید و فروش حقیقی و حقوقی می شود عددی که حقیقی فروخته در واقع در این سهم عمده خرید و فروش توسط خود سهامداران حقوقی با کد حقیقی خریداری شده که اصطلاحا کد به کد کرده اند این در واقع از نوع معاملات صوری هست بمنظور کنترل غیر قانونی سهام شرکت ها متاسفانه در اکثر سهم ها در این روزها این اتفاق افتاده و موجب شکسته شدن شاخص کل شده است اینکه چرا ناظر ین بورس در مقابل این گونه معاملات پر ضرر برای سهامدارن حقیقی بخصوص حقیقی های خرد که با اندک سرمایه در بورس حاضر شده اند سکوت کرده است دلیل روشنی ارائه نشده ظاهرا سازمان بورس از بوجود آمدن اعتراض گسترده استقبال می کند.
وقتی خودشون میگن بایدمدیرازخارج وارد کنیم دیگه چه حذفی میمومه؟
به یزدان که گر ما خرد داشتیم / کجا این سرانجام بد داشتیم
اونوقت چرا حرفی از ریزش بورس نمیزنید ؟!! دلیل ریزش بورس رو به دلار ربط ندید که وقتی 6 ماه روزانه دلار بالا میرفت و بورس ریزش جوابی نداشتید !! چه معنی داره بورس در هر دو صورت بالا پایین شدن بورس ریزش کنه ؟!! این چه فرمول مزخرفیه ابداع کردید ؟!!!
متاسفانه هم اکنون هیچ کدام یک از مسئولین هم در این رابطه اظهارنظرهایی نمی کنند که مردم احساس کنند اگر سرمایه خود را به این بازار وارد کنند، دارای حامی هستند.
اینو از جملات این جناب کارشناس کپی کردم. جناب کارشناس مردم از اینکه مسئولین حامی شون باشن، بسیار میترسن. مسئولا از دشمنا هم بدترن.
دوستان فهم اوضاع بورس و دلار این روزا خیلی راحت است دولت ودولت مردان سههمشن را مرداد ماه فروختند

دلارهایشان را روی33 تومان خالی کردن حالا دستوری هم بورس را اوردند پایین هم دلار را تا دوباره خریدشان را بکنند
دولت باید پول مردم را پس بدهد. هم گران فروشی هم کلاه برداری شده است.
رئیسی کجایی دقیقا کجایی؟
عجب آشفته بازاریست این گوشه از دنیا...مسئولین کشور مواقع خوب وخوش همه از بالا تا پایین تو تمام رسانه ها قدعلم میکنن و میگن این خوشی کار ماست پس این وضعیت افتضاح کار کیه کی میخواد جواب بده من کارمند با چندر غاز امسال ۵۰ میلیون وام گرفتم با صحبت حسن روحانی وارد بورس شدم از دست رفت الان باید بگم فدای سر کدامیک از مسئولین؟کسی هست آقای روحانی رو محاکمه کنه من میگم نیست چون پشتیبان خیلییییییییی قوی داره اونی که محاکمه میشه منم به خاطر توهین نکرده به جناب روحانی تو این پیام
ریزشهای اخیر بورس قطعا عامدانه و با هدف گذاری انجام شده و به نظر میاد دولت هدفی غیر از ایجاد آشوب و بلوا نداره. ضمن اینکه تمام اون سهمهایی که تا مردادماه در اوج قیمتی روی سر مردم بی گناه خالی کرد رو قصد داره با قیمت بسیار بسیار ناچیز مجددا از مردم خریداری کنه و مجددا به پرتفوی دولت برگردونه. کافیه به روند تصمیم گیریها و رفتارهای دولت بی مسئولیت و لاقید دقیق بشیم تا همه چیز رو متوجه بشیم
چرا از خدا نمی ترسید هرچه بدی در عالم وجود دارد را به ریس جمهور مردمی که به مردم خدمت کرد نسبت میدهید اونی که میخواست رونق اقتصادی ایجاد کنه دولت تدبیر و امید بود نه احمدی نژاد
دولت باید پالایش را با تخفیف سی درصدش به علت دروغ گفتن در معامله پس بگیرد و هرکس که نفروخته و دست اول هست را با قیمت ده تومن بخرد و کسانی هم با ضرر فروختن خسارت آنها را بدهد
دراین مملکت هیچ چیزی جای خودش نیست کسی که باید ابدارچی شود مدیر است ومدیر شده ابدارچی و... دلار تا چند روز پیش بالا میرفت بورس ۵ ماه ریزش داره ارتباطی نداشت حالا مرتبط شده فقط باید گفت اینجا ایران است ه
با سلام
بر اساس اصل 156 قانون اساسی قوه قضاییه باید رسیدگی کند
حکایتی قدیمی که هنوز هم مصداق دارد:

در زمانهای دور، مردی از همسایه اش دیگی قرض گرفت. پس از چند روز دیگ را همراه با قابلمه ای درون آن به همسایه پس داد. همسایه با تعجب پرسید : این قابلمه چیست؟ مرد گفت : دیگ شما در خانه ما زایید و این بچه اوست و متعلق به شماست!
همسایه خوشحال شد و تشکر فراوان کرد...
بعد از مدتی آن مرد دوباره به سراغ همسایه آمد و درخواست دیگ کرد. همسایه با ذوق و شوق زیاد دیگ را به او داد.
مدتی گذشت و همسایه در انتظار آن بود که مرد دیگش را پس بیاورد (احتمالا با قابلمه یا قابلمه هایی دیگر) ولی هیچ خبری نشد...
به در خانه مرد رفت و پرسید: دیگ چه شد؟ چرا آن را نیاوردی؟
مرد گفت : دیگ شما به رحمت خدا رفت و ...!
همسایه با عصبانیت گفت : این چه مسخره بازی است؟ مگر دیگ می میرد؟!
مرد پاسخ داد: دیگی که می زاید، یک روزی هم می میرد ...
دولت روحانی همه را بدبخت کرد ، همه را بیچاره کرد ، همه را ذلیل و بیچاره کرد ، همه را به خاک سیاه نشاند ، همه را نابود کرد ...... این دولت باید برود که انشاالله تا مرداد برود و
من از سهم خودم گذشتم ولی با تدبیر این عزیزان نگرانم سهم از منفی 100 رد بشه و تا منفی 1000 بره و کل اموالمون روبدیم چون اسم ما جزو سهامداران هست
سلام.مردم پالایش یکم را به سفارش دولت تدبیروامید اقای روحانی خریدند،دولت تدبیروامید باید با دادن حداقل هفتصد سهم هدیه به سهامداران خسارتشان را جبران نماید،در غیر اینصورت قوه قضائیه باید به مبحث پالایش یکم ورود کند و تمام اموال اقای روحانی و وزیران را مصادره و خسارت وارده بر مردم جبران شود،چون این خسارت وارده بر مردم در پالایش یکم مصداق کلاهبرداری میباشد.با تشکر
متاسفانه شرکت نفت بصورت یک بنگاه قدرتمندی درآمده است که ثروت هنگفتی در آن است و حتی دولت هم حریف آن نمی شود و این بت کی شکسته شود خدا می داند. نفت یک ثروت ملی است و این صنعت باید توسط شرکت هایی اداره شود که عام و ملی و سهام آنها در بورس ارائه و مدیران آن توسط سهامدارانی انتخاب شوند که بجای آنکه جایگاه و پست و مقام برایشان مطرح باشد سود سهامداران و شرکت و توسعه کشور مطرح باشد و اولویت چندم آنها نباشد و دولت هم فقط مالیاتش را بگیرد و صرف عامه مردم کند. اینکه بگوییم در 29 اسفند صنعت نفت ملی شد کاملا غلط است و در واقع ملی نشد و همچنان حالت دولتی دارد و اگر قسمت هایی از آن هم خصوصی شده باشد بیشتر شبه دولتی است که مدیران آن توسط دولت و بر اساس باند بازی انتخاب می شود.
مدیران دولتی فقط به جایگاه خود می اندیشند و سیاسی فکر می کنند و دنبال این هستند که چکار کنند تا بتوانند از لحاظ سیاسی خود را در بالاترین نقطه قرار دهند و بسیار اتفاق می افتد که هدف وسیله را توجیه می کند
اما شرکت هایی مثل نفت نیاز به مدیران کارآفرین دارد که به جای سیاست و باندی عمل کردن هم خودشان خلاق و مبتکر باشند و هم بتوانند از خلاقها و مبتکران استفاده کنند و آنها را بکار بگیرند و به عبارتی برای حل مشکلات باید صورت را شست و جور دیگر دید
من پولم را می خواهم. وگرنه....
۴۸ درصد ضرر یعنی نصف سرمایه سهام دار رفته، مگر بورس در سال چقدر می تواند رشد داشته باشد، که سرمایه برگردد. اکثر کارشناسان اقتصادی علت ریزش سهام را؛ اوضاع تحریمی، رکود بازار، تورم، نوسانات ارزی منفی، تحولات سیاسی، ناهماهنگی عرضه و تقاضا و به طبع آن بی اعتمادی مردم و فراز از بازار بورس، عنوان می کنند، رفع این شاخصه های منفی بر بازار بورس هم، زمان بر است. ولی با این وجود سهام داران محترم صبر داشته باشند، اقدام به فروش عجولانه سهام خود نکنند یا حداقل مشاوره ای با کارشناسان برجسته حوزه سهام و بورس داشته باشند، چون سهام در حال حاضر به کف ارزشی خود رسیده، به نظر نمی رسد بیشتر از این ریزش کند، اگر در حال حاضر بفروشند خیلی ضرر می کنند، مدتی صبر داشته باشند حداقل از این بیشتر ضرر نخواهند کرد.
جان خودتان بورس رو که نابود کردید دست از سر طلا بردارید
تو گرونی ازدواج کردیم با۵۰میلیون۲۰گرم طلا خریدیم الان ۲۰میلیون هم نمیکنن
بدبخت بدبخت شدم
این چه فرمولیه
قصدتون خالی کردن جیب من بود....
سلام.باتوجه به این که مردم پالایش یکم را به سفارش اقای روحانی و باارزش بودن و چندبرابر شدن ان خریدند پس باید اقای روحانی و دولت تدبیروامید با دادن هفتصد سهم هدیه خسارت مردم را جبران کنند و در غیر اینصورت توسط قوه قضائیه محاکمه شوند و اموالشان مصادره شود چون مصداق کلاهبرداری میباشد،از خبرگزاری تابناک انتظار پیگیری داریم.با تشکر
وقتی بورس ریزش کرده بود می گفتند چنانچه در نتیجه انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن قیمت دلار وطلاو مسکن پایین بیاید قیمت بورس کاهشی نیست چون بورس قبل از انتخابات ریزش داشته و قیمت ها کاهشی بود بنابراین تاثیر چندانی در قیمت سهام ندارد ولی متاسفانه مشاهده می کنیم که حقوقی ها و سرمایه گذاران بزرک با جلب اعتماد حقیقی ها در یک مدت کوتاه سرمایه ها را جذب بورس کرده و سپس با حقه و شارلاتانی با صف های فروش باعث ریزش بورس شده و قیمت سهام حتی سهام ارزنده را به زیر قیمت اصلی کاهش و سپس نسبت به خرید آن اقدام می کنند که در نتیجه سودبسیاری به جیب می زنند . واقعا" برای دولتمردانم بسیار متاسفم زیرا خیلی از مردم گذشته از هیجان ناشی از سود شارپی اوایل سال 99 براین باور شدن که یکی از بهترین سرمایه گذاری بورس است که هم به تولید کمک می کند و هم از سفته بازی در طلاو مسکن و ارز جلوگیری می کند .
خدا یا مرگ بده فقط ، هیچ چی نمیخوایم
منطق حکم می‌کند که پول رو به کالایی تبدیل کنی که بتوان در هر بنگاه اقتصادی نقد کنی حتی جایی مثل سوپر مارکت. مکانی که دست دولته وازرشش واقعی1/10 ارزش اعلامیست وهمه اعلام کردند مردم آگاه باشید که دردام دولت نیفتید‌ کسی توجه نکرد وبرای همدیگه کلاس گذاشتند وهمه شدند اقتصاد دان وتحلیلگر. حالا 20سالی تحمل کن تا به پولت برسی. بهتر بود ارز یا طلا ویا ملک وزمینی میخریدی که هیچ وقت ضرر نمیکنی.
من به عنوان کسی که هیچی از اقتصاد نمی فهم به نظرم ارزش یک سهام را باید بر اساس سود سالیانه آن سهم فهمید نه بر اساس روزی 10 درصد بر مبنای عرضه و تقاضا
به عنوان مثال وقتی که سود سالانه گل گهر برای 10 میلیون تومان حدود 100 هزار تومان است یعنی همه این شرکت های بورسی ضرر ده هستند.
در کدام کار اقتصادی موفق بوده اند که این دومیش باشد.ب
ببین استاد عزیز...البت حیف گفتن کلمه استاد
من ۴۰۰ ت آوردم تو بورس هم کمک به تولید بشه و هم منم خیر سرم سودی کنم...اما بعد از ۶ ماه که پولم دادم دست شماها...سود نکردم که هیچ ۳۰۰ میلیون از پولم رفت...
خیالی نیست
ولی از این به بعد اگه شماها بگید الان شبه منم روش قسم میخورم که صد درصد روزه... وسلام
۳۸ میلیون پالایش خریدم یعنی تا اخرین ریال پس اندازم.حالا شده ۱۸ میلیون.در عرض کمتر از دو ماه
دولت این سهام رو با 30درصد تخفیف به مردم واگذار کرد پس 48درصد ضرر نکردن مردم 78 درصد ضرر کردن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی