بازدید 2600

تي‌شرت بپوشيد و درمان شويد!

کد خبر: ۱۰۲۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۵ 06 June 2010
فناوري‌هاي جديد تا کنون تي‌شرت‌هايي عرضه کرده بودند که مي‌توانند نبض را اندازه‌گيري و تنفس را ثبت کنند. اكنون محققان در صدد هستند تي‌شرت‌هايي توليد کنند که بتواند حرکات بيمار را ثبت و درمان بيماران مغزي را آسانتر کند.

"دکتر تي‌شرت" يا تي‌شرتي که تيم تحقيقاتي دانشگاه پيزا به رياست دانيلو دِ روسي (Danilo De Rossi) مشغول تحقيق بر روي آن است طرحي ساده دارد. بيمار بايد ابتدا تي‌شرتي چسبان وقابل انعطاف (الاستيک) بپوشد. بعد بر روي اين تي‌شرت نوارهايي چسبانده يا تعبيه مي‌شود که به آنها چون حاوي حس‌گر يا سنسور هستند نوارهاي حس‌گر يا سنسور گفته مي‌شود. نوارهاي حس‌گر را طوري بر روي تي‌شرت مي‌چسبانند که مسير آنها موازي با عضلات زير آن باشد.

دانيلو دي روسي براي روشن شدن چگونگي کارکرد اين تي‌شرت مي‌گويد: «طرح اين لباس اگر چه ممکن است خسته‌کننده به نظر برسد، اما سودمند است. چون وقتي که بيمار حرکتي مي‌کند يا حالتي به خود مي‌گيرد، برخي عضلات کشيده مي‌شوند. کشش اين عضلات باعث مي‌شود که نوارها نيز کشيده شده و حس‌گرها واکنش نشان بدهند. بعد مي‌توان با سنجش تعداد زيادي از اين سنسورها به حالتي که بيمار به خود گرفته پي‌برد و گفت، اندام‌هاي او در چه حالتي قرار گرفته‌‌اند».

در بيماراني که دچار سکته‌‌مغزي شده‌اند در مرحله‌ توانبخشي يا Rehabilitation مي‌توان از اين تي‌شرت‌ها استفاده کرد.

دکتر روسي مي‌گويد: «بيمار تي‌شرت را مي‌پوشد و جلوي کامپيوتر ورزش مي‌کند. کامپيوتر حرکات بيمار را ثبت و به کلينيک ارسال مي‌کند. پزشکان که واکنش‌هاي بيمار را در کلينيک دنبال مي‌کنند، مي‌توانند از حالت‌هاي او تشخيص دهند که آيا اين ورزش براي او مفيد بوده يا باعث خستگي‌اش شده است و سپس ورزش بعدي را از طريق کامپيوتر به او توصيه ‌مي‌کنند. اين باعث مي‌شود که بيمار در خانه‌ خود به پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي دست يابد و نيازي به مراجعه به کلينيک نداشته باشد».

دکتر تي‌شرت در درمان سندرم Tourette

پروفسور جيوز‌په آندرئوني از دانشگاه ميلان ايتاليا معتقد است که از تي‌شرت‌هاي حس‌گر مي‌توان براي درمان سندروم تورت کمک گرفت.

سندرم تورت يک اختلال عصبي است که با حرکات غير ارادي و ناگهاني يا تيک‌ها (Tic) و صداسازي‌هاي تکرار شونده مشخص مي‌شود. بيمار تيک‌هاي ناخواسته دارد، ناگهان داد مي‌زند، صورتش را کش مي‌دهد يا شانه‌ خود را بالا مي‌برد. تيک‌ها به صورت غير منظم بروز مي‌کنند و براي پزشک دشوار است، تشخيص دهد آيا دارويي که براي بيمار تجويز کرده اثربخش‌بوده است يا نه. براي همين در حال حاضر از دوربين‌هاي فيلم‌برداري کمک گرفته مي‌شود. با نصب اين دوربين‌ها در منزل بيمار و شمارش تيک‌ها در حرکت سريع فيلم تلاش مي‌شود تعداد و مدت تناوب آنها اندازه‌گيري گردد.

پروفسور آندروئوني اعتقاد دارد که اين روش مشکلاتي به همراه دارد، از جمله اينکه بيمار در خانه‌ خود احساس راحتي ندارد و همچنين براي اينکه فيلم از دقت برخوردار شود حضور يک فيلم‌بردار ضروري است.

پروفسور جيوزپه آندروئوني موفق شده است با استفاده از "دکتر تي‌شرت"‌هايي که در آنها سنسورهاي حساس به تغيير سرعت نصب شده دفعات و شدت تيک‌ها را اندازه‌گيري کند. وي مي‌گويد، اين سيستم بايد بهبود يابد و دقيق‌تر شود، با وجود اين هم پزشکان و هم بيماران نظرشان نسبت به آن بسيار مثبت بوده است.

دانيلو دِ روسي، رئيس تيم تحقيقاتي دانشگاه پيزا ايتاليا، بر اين باور است که از "دکتر تي‌شرت‌ها" مي‌توان در درمان بسياري از بيماري‌هاي رواني نيز بهره گرفت. براي مثال در بيماري manic depressive يا افسردگي روان‌شيدايي مي‌توان با استفاده از "دکتر تي‌شرت"ها و مطالعه‌ حالت‌هاي بيمار به وضعيت روحي او پي برد.

طرح استفاده از "دکتر تي‌شرت"ها هنوز بررسي‌هاي اوليه‌ خود را طي مي‌کند. در مورد ثمرات و قيمت اين تي‌شرت‌ها بحث‌هايي در جريان است. اما در کنار ثمرات و قيمت اين تي‌شرت‌ها يک مشکل ديگر نيز وجود دارد و آن طرح و ظاهر آنها است. روسي مي‌گويد: «هيچ کس نمي‌خواهد چاق به نظر برسد يا شبيه هيولاها شود، براي همين ما بايد از طراحان و متخصصان مد هم کمک بگيريم».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی