نوسان بازار سرمایه همچنان ادامه دارد

کارشناس بازار سرمایه نوسان بازار را ادامه‌دار خواند و مطرح کرد: این روزها سهم‌های بزرگ بیشترین تأثیر را از تصمیم‌های وزارت صمت گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۰۲۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱ 12 January 2021

به گزارش بورس تابناک، بازار سرمایه دیروز تبدیل به دریایی طوفانی و مواج شد. اتفاقات دیروز بازار سرمایه باعث شد که این بازار به یک میدان سرخ رنگ تبدیل شود که در آن هم رنگ سهم‌های بزرگ و هم رنگ سهم‌های کوچک بازار به صورت مساوی خونین شوند. با این وجود، دیروز روند معاملات به گونه‌ای بود که خروج پول حقیقی از بازار به طور کامل احساس شد و همین مسئله وضعیت بازار را در بازار بدتر کرد. بر این اساس، می‌توان گفت در کل روز خوبی در بازار نگذشت و باز هم امید از سهامداران این بازار گرفته شد.

با اینکه نوسان‌های این هفته توسط کارشناسان بورس حدس زده شده بود، شرایط بازارهای جهانی از چیز دیگری خبر می‌دهند. در حالی که بسیاری از بورس‌های جهان در حال پیشرفت هستند و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، بازار سرمایه باز هم به سمت منفی‌ها در حال حرکت است. به هر حال، هنوز شرایط بازار با توجه به منتقل نشدن قدرت در آمریکا به بایدن و همچنین مشخص نشدن شرایط اقتصادی ما با دنیا در صورت در دست گرفتن قدرت باید، تثبیت نشده است و به نظر می‌رسد تا مشخص شدن همه این شرایط، باید منتظر بمانیم.

وضعیت شاخص کل و شاخص کل هم وزن
یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تلاطم بازار دیروز اظهار کرد: ما مجددا واگرایی بین شاخص کل و شاخص هم‌وزن را در بورس اوراق بهادار تهران شاهد بودیم به این ترتیب که سهم‌های بزرگ یا شاخص‌ساز عموما توسط بازیگران بازار در صف فروش بودند و سهم‌های کوچک‌تر وضعیت مناسب‌تری داشتند.

وی در ادامه گفت: دیروز شاخص کل بازار حدود ۵ هزار واحد منفی شد و شاخص هم‌وزن ۲ هزار واحد مثبت بسته شد و این نشان می‌دهد تحرک خوبی در سهم‌های کوچک بازار وجود دارد و خواهان و تقاضای بیشتری برای ورود به سهم‌ها کوچ‌تر دیده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از مسائلی که می‌توان به آن اشاره کرد، نبود یک آینده و نگرش خوش‌بینانه در مورد برخی اتفاقات اقتصادی در بین بازیگران بازار وجود دارد که البته در واقعیت ممکن است اتفاقات دیگری به وقوع بپیوندد، اما انتظارات این است که در حال حاضر، بازار دچار یک بلاتکلیفی است و انتظار می‌رود دولت حمایت بهتر و جانانه‌تری از بازار سرمایه کند.

فلاح همچنین تأکید کرد: با این وجود، این مصوبه لغو فولادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق اثرگذار بازار بود و حمایت صندوق توسعه ملی هم باید هرچه زودتر در اختیار بازار سرمایه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز به عنوان آخرین روز پذیره‌نویسی اوراق مرابحه دولت یک روز تأثیرگذار در بازار سرمایه بود، مطرح کرد: این اوراق ۷ هزار میلیارد تومان ارزش داشت و ممکن است خیلی از صندوق‌ها و یا حتی برخی را که به دنبال مناسب‌سازی فضای پورتفوی خود هستند و یا می‌خواهند ریسک خود را پایین بیاورند، به این سمت هدایت کند که در این نوع اوراق درآمد ثابت و کم‌ریسک سرمایه‌گذاری کنند.

صف های فروش سهم ها
این کارشناس بازار سرمایه افزود: این مسئله هم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که صف‌های فروش سهم‌ها و شرکت‌ها را تشکیل داده باشد. البته، شاهد این بودیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان در بورس معامله انجام شد در حالی که رقم معاملات اوراق مرابحه در فرابورس به ۲۳ هزار میلیارد تومان هم رسید.

فلاح در پیش‌بینی معاملات روزهای آینده بازار سرمایه گفت: در رابطه با پیش‌بینی روزهای آینده بازار باید گفت که به نظر می‌رسد بازار در همین سطوح نوساناتی داشته باشد و ممکن است بازار یک روز را منفی و یک روز را مثبت سپری کند، اما شرایط بازار، شرایط نوسانی است و دلیل نوسانات این است که بازار نیازمند ثبات در مباحث بین‌المللی، دیپلماتیک، تعیین تکلیف برابری ریال در برابر دیگر ارزها و تعیین تکلیف تمایلات شرایط اقتصادی ما با دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: این مسائل در هر صورت باید تعیین تکلیف شوند چراکه وجود داشتن ابهام در این مسائل و نوع تعاملات دنیا با ما بازار به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد سهم‌های شاخص‌ساز که دولت در آن‌ها سهمی دارد و سهام عدالت هم در آن‌ها وجود دارد، ممکن است همچنان توسط سهامداران عرضه شوند و بازار به نوعی بهتر در سهم‌های کوچک داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: به هر حال، آنچه که امکان دارد این است که بایدن تا ۲۱ ژانویه و انتقال قدرت در آمریکا منتظر باشیم تا مواضع ایالات متحده در آن روز نسبت به شرایط اقتصادی مملکت ما مشخص شود.

 

منبع:بازار

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس