بازدید 1728

استفاده از عینک آفتابی، صبح و عصر ضروری‌تر است

کد خبر: ۱۰۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳ 06 June 2010
رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران گفت : استفاده از عینک‌های آفتابی در ساعات اولیه صبح و عصرها به هنگام غروب خورشید در مقایسه با بقیه اوقات روز مهمتر و ضروری تر است.

به گزارش شبکه خبر، دکتر پرویز زرین بخش جراح و متخصص چشم با بیان این مطلب افزود: بسیاری از افراد تصور می‌‌کنند در ساعات اولیه صبح و همچنین عصرها که نور خورشید شدت کمتری دارد، به استفاده از عینک آفتابی نیازی نیست و بر این اساس ممکن است در این ساعات کمتر از عینک استفاده کنند.

وی افزود: این در حالی است که در همین ساعات چون خورشید به صورت مورب می‌‌تابد، میزان اشعه بیشتری وارد چشم می‌‌شود، اما در سایر اوقات روز مثلا در ظهر که شدت تابش نور خورشید به حداکثر خود می‌‌رسد، نور مستقیم وارد چشم نمی‌‌شود بلکه بیشتر روی سر متمرکز می‌‌شود.

زرین بخش یادآور شد: تحقیقات نشان داده است، در بهار، پاییز و تابستان شدت اشعه UV یا همان اشعه فرا بنفش خورشید در ساعات اولیه تابش (صبح زود) و ساعات پایانی (بعدازظهر) به علت آن که پرتو خورشید با زاویه کمتر می‌‌تابد، دو برابر است و چشم‌ها در این ساعت‌ها کاملا در معرض خطر قرار دارند.
 
این متخصص با اشاره به اینکه استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد در همه فصل‌های سال لازم است، گفت: عینک آفتابی غیراستاندارد، به علت کیفیت نامناسبی که دارد باعث ورود میزان بیشتری از نور خورشید به داخل چشم‌ها می‌‌شود.

وی افزود: عینک‌های آفتابی، در دسترس‌ترین وسیله محافظت از چشم‌ها در برابر نور خورشید است، اما عینک‌های آفتابی غیر استاندارد نه تنها قادر به کنترل ورود نور خورشید به داخل چشم نیستند، بلکه سبب بازتر شدن مردمک چشم و ورود اشعه بیشتر به داخل چشم می‌‌شود.
 
جراح و متخصص بیماری‌های چشمی اضافه کرد: با توجه به وجود عینک‌های آفتابی غیر استاندارد در بازار، بهتر است افراد برای خرید آن به مراکز معتبر و مراکزی که دارای دستگاه‌های سنجش UV (اشعه فرابنفش خورشید) هستند، مراجعه کنند.
 
عضو انجمن چشم پزشکی ایران با بیان اینکه مهمترین مشخصه عینک آفتابی جلوگیری از ورود اشعه فرا بنفش به داخل چشم است گفت: این اشعه و سایر اشعه‌های موجود در نور خورشید به پوست اطراف چشم آسیب می‌‌رساند و یک عینک آفتابی که مانع ورود این اشعه نشود نه تنها مفید نیست، بلکه خطرناک هم هست.
 
وی افزود: همچنین استفاده از عینک‌های کوچک باعث ورود اشعه از اطراف و بالای چشم به داخل چشم می‌‌شود و توصیه می‌‌شود افراد از عینک‌هایی استفاده کنند که اطراف چشم را به طور کامل بپوشاند.

رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران یادآور شد: در محیط‌هایی مانند کنار دریا، استخر، فضاهای باز و در بیشتر شهرهای ایران که آفتاب شدید دارند، استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب، برای همه افراد لازم و ضروری است.

عضو انجمن چشم پزشکی ایران گفت: اشعه آفتاب می‌‌تواند باعث پیری زودرس پوست و برخی سرطان‌های پوستی شود که پوست اطراف چشم به علت نازک‌تر بودن، بیشتر در معرض عوارض نور خورشید قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با اشاره به اینکه، استفاده از عینک‌های آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب به خصوص در کودکان، ضروری است افزود: چشم کودکان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض عوارض و آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید قرار دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر