دلیل فشار فروش در سهام‌های بزرگ چیست؟

وطن خواه معتقد است که علت اصلی افزایش فشار فروش در سهام بزرگ بازار بی اعتمادی مردم به دولت است. سوءمدیریت دولت و اشتباهاتی که ما خوشبینانه می گوییم از عمد نبوده اند.
کد خبر: ۱۰۲۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲ 05 January 2021

به گزارش بورس تابناک، هفته گذشته در روزهای منتهی به تعطیلات بازار، شاخص کل پس از سپری کردن روزهای سبزپوش وارد مدار قرمز رنگ شد و شاخص حمایت یک میلیون و ۴۰۰ هزارواحد را از دست داد. شاخصی که اکنون کارشناسان آن را حد مقاومت تلقی می کنند، هفته گذشته شاخص حمایتی بود و پیش بینی می شد که از دست نرود. اما اکنون ماه هاست که بازار بورس ثابت کرده است غیرقابل پیش بینی تر ازآن است که بتوان آن را تحلیل کرد. دیروز بازار به ویژه شاخص سازها مثبت شدند امروز بازهم شاخص سازهم ریزشی شده و سهم های کوچک پرتقاضا شدند.

 علل ریزش شدید و آینده بازار را در گفتگو با محمد وطن خواه، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت وگو بررسی کنیم که در ادامه از نظر می گذرانید.

چرا سهام های بزرگ انقدر فشار فروش دارند؟

یک مثال بسیار ساده عرض می کنم تا فهوای کلام بیشتر مشخص شود، دولت در مورد صندوق پالایش و صندوق دارا یکم تبلیغ بسیار زیادی کرد، وضعیت صندوق دارا یکم باز به نسبت بسیار بهتر از صندوق پالایش است و باوجود این حجم از مانور تبلیغاتی برای حضور مردم در بورس، همین امروز که در حال صحبت هستیم ۲۱ درصد از اصل پول مردم در ضرر است و فکر می کنم قیمت سهم حدود ۷۹۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار تومان بوده است. این مسلما به این معنی است که مردم نسبت به دولت و حرف های دلتمردان و سهم هایی که تحت حمایت دولت است، بی اعتماد هستند و علت دیگری که برای فشار فروش بر سهم های بزرگ بیشتر به چشم می آید این است که در این سهم ها حقوقی ها و بازارگردان هایی که باید از سهام دار خرد حمایت داشته باشند، فقط در بوق و کرنا می کنند که ما داریم حمایت می کنیم. اما این رویکرد در تاریخ بورس بی سابقه بوده است زیرا تماما شعار و شو آف بوده است.

من برای شما مثال می زنم. سهم شستا درهفته گذشته نهایتا ۳ روز مثبت بود که آن هم قیمت پایانی به مثبت ۵ نرسید ولی طی یک روز هر آنچه داده بود را پس گرفت. به این معنی که فقط از سهام دار خرد در جهت منافع خودشان نوسان می گیرند.

به همین دلیل اقبال به سمت سهام شرکت های بزرگ کم بوده است. مردم سعی می کنند سراغ سهم هایی بروند که دولت در آن ها ذی نفع نباشد و حقوقی وبازگردان هایشان متناسب تر کار کنند، بنابراین زمانی که نقدینگی وارد بازار بورس می شود، سمت سهم های بزرگ می رود یا سمت سهم های کوچک و یا به صورت گله وار وارد تمام سهم ها می شود. مثال ورود گله وار نقدینگی در اوایل امسال رخ داد که تمام سهم ها بدون هیچ توجیهی مثبت ۵ در صف خرید قفل بودند.

البته همانطور که در تحلیل قبلی هم عرض کردم؛ نه به آن حالت خوب است که تمام سهم ها به صورت گله ای مثبت ۵ باشند و نه اینطور که تا این حد بی اعتمادی در بازار موج بزند.

بنده پیشنهاد می کنم چه برای خرید سهم های کوچک و چه سهم های بزرگ، البته این روزها سهم های کوچک وضعیت بهتری دارند اما باید باز هم بسیار دقت کنند. زیرا بازار در این روزها به شدت نوسانی شده است و برخی از سهم ها توسط سفته گذار بالا می رود و به اصطلاح خودشان پروژه می کنند که رشد خیلی خوبی دارند و اگر مردم بتوانند آن ها را شناسایی کنند و زمان درستی به آن سهم ها ورود کنند و در زمان مناسب خروج بزنند، خوب است.

کلیت بازار ما به این صورت است که اکثر سهم ها مشابه هم عمل می کنند. اگر دقت داشته باشید در بسیاری از روزها به ندرت برخی سهم های کوچک در شرایطی که سهم های بزرگ منفی هستند، مثبت می شوند.

حجم معاملات چه تاثیری در روند بازار دارد؟

طبیعتا هرچه حجم معاملات بیشتر باشد متناسب با آن ورود و خروج پول در بازا صورت می گیرد که اتفاق خوبی است. زیرا بسیاری از سهم ها بایستی دست به دست شوند و افراد جدیدی و به اصطلاح پول تازه نفسی وارد آن سهم ها و بازار شود و فنر بازار را جمع کند تا یک شروع خوبی داشته باشد.

پیش بینی شما از آینده بازار چیست؟

آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در آخر وقت بازار فعالیتی در سهم های بزرگ و بسیاری از سهم های کوچک صورت گرفت که صف فروششان جمع یا بسیار کم حجم شد. پیش بینی بنده  در هفته گذشته از بازار هفته جاری این بود که روز شنبه شنبه بازار از مثبت به منفی میرود و این حالت خوش قضیه است و قسمت بد قضیه این بود که اگر حمایت یک میلیون چهارصد را با قاطعیت از دست بدهد که داد.

بنابراین باید این مورد را توجه داشته باشیم هر حمایتی که شکسته می شود همان حمایت در نقش مقاومت ظاهر می شود. بدین معنی اکنون که بازار بورس حمایت یک میلیون و چهارصد را از دست داده و ریزش کرده دوباره این سطح یک میلیون و چهارصد به مقاومت جدید بازار تبدیل می شود و بعد از آن مقاومت یک میلیون و چهارصد و سی و چهار را در پیش داریم و سپس یک میلیون و چهارصد و هفتاد و الی آخر.

البته با این حال به نسبت آینده بازار همچنان خوشبین هستم. چرا که ما یک موج صعودی پنج را قطعا پیش رو خواهیم داشت و یکی از مهم ترین عللی که باعث می شود تا به این موضوع قوت قلب پیدا کنم بحث انتخابات ایران است که البته از دوجنبه می توان به این موضوع نگاه کرد و ما از جنبه مثبت نگاه کردیم.

قطعا بازار بورس یکی از ابزارهای سران که اگر می خواهند شور و نشاط را و حال خوب وارد جامعه  کنند، می توانند از آن بهره بگیرند. به همین دلیل یک رشد محتمل را در آینده پیش بینی می کنم.

 

منبع:بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر