بازدید 36559
پیمانه اقتصادی

واکنش همتی به مصوبه کمیسیون تلفیق/ شاخص کل بورس جان گرفت/ معاون وزیر صنعت: ۲۴ خودروساز کوچک در کشور وجود دارد/ سقوط قیمت بیت‌ کوین در بازار جهانی/ دلار در مبادلات تجاری بین مسکو و پکن کمرنگ شد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت افزایش یافت، نرخ دلار و یورو گران شد، دلار در مبادلات تجاری بین مسکو و پکن کمرنگ شد، واردات موز منوط به صادرات سیب؟، سخنگوی کمیسیون تلفیق: مجلس ارز را تک نرخی کرد، وزیر صنعت:رسوب کالا در گمرک به حداقل می‌رسد و افزایش قیمت سکه در بازار تهران را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ 04 January 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت افزایش یافت، نرخ دلار و یورو گران شد، دلار در مبادلات تجاری بین مسکو و پکن کمرنگ شد، واردات موز منوط به صادرات سیب؟، سخنگوی کمیسیون تلفیق: مجلس ارز را تک نرخی کرد، وزیر صنعت:رسوب کالا در گمرک به حداقل می‌رسد و افزایش قیمت سکه در بازار تهران را در بر دارد.

شاخص کل بورس جان گرفت

امروز شاخص کل با ۱۹۱۴۹ واحد افزایش معادل ۱.۴۱ درصد به یک میلیون و ۳۷۴ هزار و ۵۰۱ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۵۰۰۴ واحد افزایش معادل ۱.۴۱ درصد به ۳۵۹ هزار و ۱۷۷ واحد، شاخص کل هم وزن با ۶۷۷۷ واحد افزایش معادل ۱.۴۹ درصد به ۴۶۲ هزار و ۴۷۸ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۴۴۳۶ واحد افزایش معادل ۱.۴۹ درصد به ۳۰۲ هزار و ۷۲۸ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۴۸۷۸ واحد افزایش معادل ۱.۳۰ درصد به یک میلیون و ۹۳۱ هزار و ۸۲۰ واحد، شاخص بازار اول با ۱۶۳۷۵ واحد افزایش معادل ۱.۶۶ درصد به یک میلیون و ۸۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۰۳۷۹ واحد افزایش معادل ۱.۱۰ درصد به ۲ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۳۳ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در یک میلیون و ۵۹۸ نوبت معاملاتی، ۹ میلیارد و ۴۴۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۰۴ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

بورس امروز دوشنبه ۱۵ دی ۹۹/ سبزپوشی شاخص ها

بورس امروز دوشنبه ۱۵ دی ۹۹/ سبزپوشی شاخص ها

ارزش سهام عدالت افزایش یافت

همزمان با رشد شاخص کل بورس تهران ارزش سهام عدالت امروز افزایشی بود. قیمت پورتفوی بورسی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز ۱۵۲ هزار و ۱۲۳ تومان معادل ۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۹ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۸۰۵ تومان رسید.
بر این اساس، ارزش ۶۰ درصد از سهام عدالت آزاد شده به ۵ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۸۳ تومان رسید.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۵ دی ماه ۹۹
 

نرخ دلار و یورو گران شد

در معاملات امروز (دوشنبه پانزدهم دی ماه ۹۹) بازار ارز، در صرافی‌های بانکی و مجاز هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۴۷۲۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۲۵۶۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۳۰۵۲۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افزایش ۱۵۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه، به قیمت ۳۱۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

بهای سکه در بازار تهران رشد کرد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در مقابل ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون  و ۱۸۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۱۱۵ هزارتومان رسید.

قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح ۸ هفته‌ای رسید

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، دوشنبه جهش کرد و بالای ۱٫۹۰۰ دلار برای هر اونس باقی ماند. این بالاترین قیمت طلا در ۸ هفته اخیر است. تشدید شیوع کرونا در آمریکا و انگلیس. علی‌رغم شروع توزیع واکسن در این کشورها، نگرانی از بازگشت مجدد محدودیت‌های قرنطینه‌ای را تشدید کرد و ارزش دلار را پایین آورد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۱.۲۸ درصد یا ۲۴.۲۱ دلار جهش کرد و به ۱٫۹۲۲.۳۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۱.۶۸ درصد یا ۳۱.۸۰ دلار جهش کرد و به ۱٫۹۲۶.۹۰ دلار رسید. افت شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان در معاملات روز دوشنبه باعث شد تا قیمت طلا برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن بالا برود.

دلار در مبادلات تجاری بین مسکو و پکن کمرنگ شد

آندری دنیسوف سفیر روسیه در چین اعلام کرد: سهم ارزهای ملی از مبادلات تجاری بین مسکو و پکن افزایش چشمگیری داشته است. وی تأکید کرد: سهم ارزهای ملی در مبادلات تجاری ما با چین به طور مداوم در حال افزایش است و در 9 ماهه نخست سال جاری به حدود 25 درصد رسیده است. این یک پیشرفت بسیار بزرگ است. روند استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه سخت است اما با توجه به شرایط ژئوپلتیک کنونی بی‌نهایت مورد نیاز است. به خاطر فشارهای اعمال شده علیه دو کشور که شریک تجاری هم هستند آنها مجبور شده‌اند که به سمت مبادله بر مبنای روبل و یوآن بروند. دنیسوف گفته طی 7 سال گذشته سهم ارزهای ملی دو کشور از کل مبادلات انجام شده از 2 درصد به 25 درصد رسیده است. سفیر روسیه در چین ادامه داد: مسکو و پکن در این زمینه تنها نیستند و بسیاری دیگر از کشورها هم مجبور هستند تا دلار آمریکا را کنار بگذارند چرا که این ارز فقط یک ابزار مالی نیست بلکه اهرمی برای اعمال فشار آمریکایی‌ها است. روسیه و چین در ابتدای سال 2019 توافقی را با هدف استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری دوجانبه خود امضاء کردند. در آن زمان دو طرف موافقت کردند که سهم ارزهای ملی خود از مبادلات تجاری را به 50 درصد افزایش دهند.

سقوط قیمت بیت‌ کوین در بازار جهانی

قیمت بیت‌کوین طی 24 ساعت گذشته 14 درصد در بازار جهانی سقوط کرد. در واقع بیت‌کوین طی روز یکشنبه رقم 34 هزار و 800 دلار را لمس کرده بود، اما در 2 روز معاملاتی اخیر قیمت آن سقوط کرده است. در حال حاضر هر توکن بیت‌ کوین 30 هزار و 556 دلار در بازار جهانی داد و ستد می‌شود. به طور کلی از سال 2017 بازار جهانی ارزهای مجازی شاهد شکل گرفتن ارزهای مجازی مختلف و موازی با بیت‌ کوین بوده است. یکی از دلایل افت قیمت بیت‌کوین در 2 روز معاملات اخیر رفتن پول از بیت کوین به سمت بازارهای موازی است. حدود سه هفته پیش بود که بیت کوین برای نخسیتین‌بار در تاریخ معاملاتی خود از قیمت 20 هزار دلار عبور کرد. به طور کلی در سال 2020 قیمت بیت‌کوین چهار برابر شده است. 

معامله‌گران می‌گویند، افت قیمت بیت‌کوین در روزهای معاملاتی دوشنبه و سه‌شنبه خیلی غیرمعمول نیست، چرا که این دارایی همواره پرنوسان بوده است. در واقع همین نوسان بالای قیمت بیت کوین است که از تبدیل شدن آن به یک ارز متعارف در داد و ستدهای معمول جلوگیری می‌کند. جوزف ادواردز کارشناس مؤسسه انیگما می‌گوید؛ بیت کوین هنوز به شکل غیرقابل انکاری طبیعت پرنوسانی دارد. دلیل رشد قیمت بیت کوین طی هفته‌های گذشته روی آوردن سرمایه‌داران به بازار ارزهای مجازی است که به این دارایی‌ به عنوان پناهگاهی برای در امان ماندن از حفظ ارزش دارایی‌ها و تورم نگاه می‌کنند.

واردات موز منوط به صادرات سیب؟

وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت خواستار منوط شدن واردات موز در ازای صادرات سیب درختی شد. در متن این نامه آمده است: با توجه به حجم سیب تولیدی در سالجاری و امکان کسب سهم بزرگ‌تری از بازارهای هدف این محصول، خواهشمند است دستور فرمائید در اجرای بند (۵) یادداشت ذیل فصل هشتم کتاب مقررات صادرات و واردات، مجوز واردات موز منوط به صادرات سیب شود.

واکنش همتی به مصوبه کمیسیون تلفیق

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص تعیین نرخ تسعیر ارز، گفت: مبنای محاسباتی آن مشخص نیست و رسمیت دادن به نرخ تسعیر ۱۷۵۰۰ تومان را به صلاح اقتصاد نمی‌دانم.
 
عبدالناصر همتی در این باره گفت: موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای همین در بحث های مربوط به لایحه بودجه در جلسات دولت در خصوص نرخ تسعیر درآمدهای ارزی دولت (ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی) با حساسیت خاصی تصمیم گیری شد. وی تاکید کرد: تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومان به ازای هر دلار و رسمیت دادن به این نرخ تسعیر ارز در بودجه را با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم های جاری از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریم ها در سال آتی ازطرف دیگر، به صلاح اقتصاد کشور نمی دانم. همتی در گفتگو با تسنیم افزود: نکته‌ای که باید توجه شود موضوع تأثیر آن بر رشد پایه پولی است. ممکن است در ظاهر این اقدام با کم کردن از میزان صادرات نفت موجب تراز دخل و خرج بودجه شود ولی براساس تجربه کشور و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی، تاثیر آن در نقدینگی را نمی توان نادیده گرفت. به جای بالا بردن نرخ تسعیر ارز در بودجه که مبنای محاسباتی آن نیز مشخص نشده است، بهتراست تلاش مجموعه نظام به صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است متمرکز شود.  
 

سخنگوی کمیسیون تلفیق: مجلس ارز را تک نرخی کرد

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه۱۴۰۰ در رابطه با نرخ ارز توضیح داد: دولت 4 نرخ ارز را در لایحه پیش‌بینی کرده است  1- ارز 4200 تومانی 2-11 ارز  هزار و 500 تومانی، 3- ارز 17 و 500 تومانی و 4- ارز حدود 25 هزار تومانی، همچنین در تبصره 1 و 4 دولت حکمی را نوشته که براساس آن از مجلس اجازه بگیرد آنچه درباره نرخ ارز مدنظر دارد در سامانه مبادلات الکترونیکی -که 25 الی26 هزار تومان است- را بفروشد بنابراین باید توجه شود مجلس، نرخی را برای ارز مصوب نکرده بلکه فقط از پیشنهادات دولت استفاده کرد، درواقع مجلس تنها کاری که انجام داد این است که دست عده ای را ارز رانتی 4200 تومانی و مابقی ارزهای -که تفاوت قیمتی با بازار داشت- کوتاه کرد بنابراین مردم مطمین باشند این مابه التفاوت را در حوزه های معیشت و سلامت هزینه خواهیم کرد و ما هیچ نرخ ارزی را اضافه نکردیم.

زارع با بیان اینکه عده ای دست شان از این ارز رانتی در سال 1400 کوتاه شده است، گفت: مردم یقین داشته باشند بانک مرکزی، نرخ ارز را تا پایان تلفیق هر چه کنترل کرد ما به مراتب کمتر در بودجه محاسبه می‌کنیم و مابه التفاوت این ارزهای چند نرخی که موجب فساد شده است که در برخی مواقع به عملکرد مدیران بستگی داشته در  زندگی مردم خواهد آمد. وی با اشاره به اینکه مجلس ارز را فعلا تک نرخی محاسبه کرده است، البته مجلس نرخ مصوب نکرده است بلکه براساس محاسبات  لایحه بودجه، -که نرخ  ارز را 17 و 500 خود دولت پیشنهاد داده است- را در نظر گرفتیم که تفاوت 17 و 500 با نرخ ETS (درگاه اینترنتی معاملات ارزی) بیش از 7 هزار و 500 تومان است که این فقط به دست عده ای  خاصی می رسد لذا کمیسیون تلفیق ارز رانتی و عملکرد ناشفاف مدیران در حوزوه ارزی را شفاف کرد. /خانه ملت

وزیر صنعت:رسوب کالا در گمرک به حداقل می‌رسد
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رسوب کالا در گمرک به حداقل خواهد رسید تا تاثیر مناسب بر بازار را شاهد باشیم. 
علیرضا رزم حسینی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصوبات لازم در زمینه کاهش رسوب کالا در گمرکات را پیگیری خواهیم کرد تا تسریع در ترخیص کالا ادامه داشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گزارش گمرک مبنی بر ترخیص ۱۶ میلیون تن کالای اساسی، خاطرنشان کرد: روان کردن ترخیص کالاهای دپو شده از برنامه های جدی این وزارتخانه و وزارت امور اقتصادی و دارایی است و بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت با همکاری گمرک نسبت به ترخیص کالاهای بنادر کشور اقدام کرده ایم. وی تاکید کرد: چهار میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد که در حال انجام مراحل قانونی برای ترخیص است تا مواد اولیه کارخانجات تولید داخل به موقع تامین شود زیرا در عرضه کالا در بازار تاثیر گذار است و همچنین تامین کالاهای اساسی نیز طبق برنامه واردات انجام می شود. رزم حسینی با بیان اینکه نسبت به تامین ذخایر کالاهای راهبردی اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: از ذخایر خوبی برخوردار هستیم تا با عرضه به موقع در مقاطعی نسبت به تنظیم بازار اقدام کنیم.

ثبات قیمت‌ها در بازار در دستور کار قرار دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص بررسی قیمت کالاها در بازار، اظهار داشت: ۱۰۰ قلم کالا در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است که حدود ۴۰ قلم از آن از ثبات نسبی برخوردار است و ۶۰ قلم دارای نوسانات قیمتی بود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد سازمان حمایت و دیگر نهادهای مسئول در جهت کاهش قیمت و تنظیم بازار اقدام کنند.

معاون وزیر صنعت: ۲۴ خودروساز کوچک در کشور وجود دارد

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع این وزارتخانه گفت: وزارتخانه در وهله نخست به دنبال افزایش تولید خودرو است تا به‌تدریج آن را از یک کالای سرمایه‌ای به کالایی رقابتی تبدیل کند. به گفته این مقام مسوول، اگر در بازار خودرو عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، آن‌گاه خودرو هر چه بیشتر به کالای رقابتی تبدیل خواهد شد. علاوه بر دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا ۲۴ خودروساز کوچک در کشور وجود دارد که به دنبال تقویت آنها هستیم تا تیراژ تولیداتشان افزایش یابد. صادقی‌نیارکی بیان‌داشت: برخی از این خودروسازان خط رنگ‌هایی با ظرفیت سالیانه یکصد هزار دستگاه و حتی ۲۰۰ هزار دستگاه دارند. آنچه یک خودروساز را از شرکت‌های مونتاژکار متمایز می‌کند، خط رنگ آن، همچنین فرایند رنگ، فرایند بدنه و پرس‌چاپ است. برنامه وزارت صنعت این است که اگر به‌طور مثال مجموعه شمارگان تولید این خودروسازان کوچک ۵۰ هزار دستگاه در سال است، آن را به تیراژ چهار برابری یعنی بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهد. وی تصریح‌کرد: در شرایط کنونی و لزوم مدیریت منابع ارزی که ارز کشور باید به‌طور عمده برای تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی اختصاص یابد، استراتژی وزارتخانه تقویت سمت عرضه از طریق راهکارهای این‌چنینی است. /ایرنا

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ثبات قیمت با تحریم ونداشتن اقنصاد شفاف وخصوصی به معنی کامل امکان پذیر نیست
مجلس باید دلار را به زیر ۱۰۰۰۰تومان برساند نه اینکه رسما خود متولی افزایش نرخ ارز در راستای سیاستهای ترامپ باشد.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
الان ما هرچی میخریم و خدمات دریافت میکنیم براساس دلار 30000 تومان میباشد و دلارهای 4200 و غیره که پایینتر از 30 هزار تومن در بودجه امده فقط رانت ایجاد کرده و به جیب رانت خواران میرود اگر مجلس بتونه همین 17500 را تثبیت کنه و قیمت دلار به 17500 برسه قیمت ها میتونه پایین بیاد بازم میگم ما در جامعه و خرید های روزانه هیچ نفعی از دلار 4200 نمیریم و فقط به جیب دلالان رانت خواران میرود
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
از کجا برساند؟؟
الان دلار مگر ۲۶۰۰۰ تومان نیست ؟عددها مگر بازیچه است به راحتی یک عددی عنوان کردن؟
چرا زیر ۱۰۰۰۰ بگو بیاید زیر ۱۰۰۰ منتهی باید خواستا ها منطقی باشد و ارزوها.
نیروگاهها سوخت ندارند و دولت کسری بودجه دارد ان وقت
میگویید دلار چه قیمتی باشد؟؟
اتفاقا خود دولت میداند دلار چند باید باشد منتهی سال انتخابات است و میخواهد مجلس را مقصر واقعی کردن قیمت دلار نشان دهد.
بله همه ما دوست داریم ارزش پول ملی بالا رود ولی با وضع اقتصاد فعلی و تحریمها؟؟؟؟
۲ نکته:
۱- هر وقت صحبت استیضاح وزیر اقتصاد میشود بورس هم جان میگیرد و وقتی بحث تمام میشود بورس سقوطهای وحشتناکش شروع میشود
۲- اقای همتی برابری ارزی دلایل مختلفی دارد : تحریم و میزان فروش نفت و دسترسی به منابع ارزی و هزار دلیل دیگر وجود دارد تا ارزش پول یک کشور با چه عددی برابری کند در مقایسه با سایر ارزها و الان به صلاح میدانید قیمت ارز در بازار این باشد؟؟؟
اتفاقا مجلس باید زودتر این کار میکرد تا جلوی حیف و میل ارز ۴۲۰۰ گرفته شود.
اگر ارز ۴۲۰۰ باید باشد خوب برای واکسن کرونا اختصاص دهید که این از واجبات است و سر مردم منت نگذارید که واکسن کرونا گران است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
بورس امروز همان عددی که دیروز رفت بالا را سقوط کرد یعنی در ۲ روز حاصل جمع بورس ۰ بوده
سلام سر صحبتم با مسعول باشگاه خبرنگاران جوان است اقای مسعول یک بار این گذارش و گذارش های دیگر که در این سایت چاپ می شود بدهید همان گذارشگر بخواند و شما به عنوان مسعول هم بخوانید ببینید چیزی از این گذارش دستگیرتان می شود یا نه اخه شما چه مسعولی هستید که گذارشها را چک نمی کنید
شاخص کل بورس جان گرفت !!!!
فردادوباره جانش درمیره (:
احسنت به آقای همتی که جانب حق را گرفته و نگران مردم است نه دولت و سرمایه داران نفتی
ان شاالله که تسلیم آن سرمایه داران نمیشود
اخه معاون محترم وزارت صمت این حرفهای تکراری برای چه میزنی اخر که چی خورو کیفیت ندارد و بسیار گران شما دارید با گران فروشی رانت به عده ای میدهید از جیب مردم تولید میکنید لطفا راه حل اجرایی بده این حرفها بدرد نمیخورد
بهترین تصمیم واقدام برای جلوگیری از حیف ومیل همان اعلام ارز تک نرخی است .
...شستا رو دولت 6000 تومان به مردم فروخت و امروز خودش روی 2000 تومان نمی خره
دلار باید بیاد . زیر ده هزار تومان آخه این چه وضعی سر ملت در آورید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار