بازدید 11149
۶

افزایش هزینه‌های بانکی در غیاب FATF

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور معتقد است به‌دلیل عدم‌تایید لوایح FATF، در بحث نقل‌وانتقال پول با مشکلاتی مواجه هستیم و در نتیجه قیمت تمام شده کالای وارداتی افزایش معناداری داشته‌است.
کد خبر: ۱۰۲۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰ 31 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایبِنا، در هفته‌های اخیر به‌دنبال درخواست رئیس‌جمهور از مقام معظم رهبری مبنی بر بررسی مجدد الحاق ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی، خبر موافقت رهبر انقلاب با تمدید زمان بررسی لوایح FATF رسانه‌ای شد. موضوعی که روز شنبه نیز با صحبت‌های رئیس‌جمهور دراین‌باره همراه بود و روحانی اظهار کرد: دولت ۴ لایحه ارائه کرده که دو لایحه تصویب و دو لایحه هنوز تصویب نشده و دلمان می‌خواهد دو لایحه باقی‌مانده هم تصویب شود.

در این خصوص رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و از فعالان اقتصادی کشورمان با اشاره به اینکه قوانین بانکی در دنیا کاملا مشخص و شفاف است، اظهار کرد: پیوستن به FATF لازمه حیات اقتصادی ایران است. اما این موضوع دستخوش اظهارنظر کسانی شده است که تخصصی درباره آن ندارند و بعضا بدون اطلاع از شرایط ویژه اقتصادی کشور درباره آن صحبت می‌کنند. ما اگر بخواهیم در حوزه تجارت بین‌الملل از ناحیه تحریم‌ها کمتر به اقتصادمان زیان وارد شود و هزینه‌های اقتصادی کشورمان کاهش پیدا کند، طبیعتا FATF می‌تواند یکی از آن مسیرهایی باشد که تاثیر تحریم‌ها را برای ما کمتر کند.

مجید موافق قدیری در ادامه افزود: نکته دوم این است که نپذیرفتن FATF یعنی خودتحریمی؛ در واقع ما با تصویب لایحه CFT و پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مطابقت‌پذیری خود با قوانین بین‌المللی را اعلام می‌کنیم و بزرگ‌ترین بهانه نظام بانکی بین‌المللی برای همکاری نکردن با ایران را از بین می‌بریم.

وی افزود: نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا همیشه نگران از کار کردن با ما باشد. ضمن اینکه نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم. وقتی ما FATF را تصویب نمی‌کنیم یعنی قبول می‌کنیم که ایران وارد لیست سیاه FATF شود که نه‌تنها اقدامات ذکر شده بیشتر تشدید خواهد شد بلکه مؤسسات پولی و مالی دنیا به‌ هیچ‌وجه حاضر نخواهند شد تراکنش‌های مالی با ظن ارتباط با ایران را انجام دهند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: ایران باید بتواند با بانک‌های جهانی تعامل داشته باشد و نباید دچار خودتحریمی شویم. ضمن اینکه همه این اتفاقات باعث می‌شود که اقتصاد کشور و مردم زیان ببینند. چرا؟ چون قیمت ارز، هزینه‌های بانکی و قیمت تمام شده کالاهایی که وارد کشور می‌شود افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: برای کشورهایی که در ثبات اقتصادی و سیاسی به سر می‌برند، عدم‌همکاری با FATF، نتیجه‌ای جز انزوای کشور و افزایش مشکلات در تمام دنیا برای دارندگان گذرنامه آن کشورها نداشته است. در ارتباط با ایران این تبعات دوچندان خواهد بود؛ چراکه اقتصاد ایران، در شرایط عادی قرار ندارد؛ بی‌ثباتی‌های کم‌سابقه اقتصادی و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در کنار انزوای مالی ناشی از عدم‌همکاری با گروه کاری اقدام مالی، شوک جدیدی را به کشور وارد می‌کند که بنیه اقتصادی به‌ خصوص در حوزه واردات تاب تحمل آن را نخواهد داشت.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با تاکید بر اینکه بیشترین حوزه‌ای که آسیب دیده است، بخش نهاده‌های دامی است، گفت: امسال ایران متوسط باید حدود ۶ میلیارد دلار انواع نهاده‌های دامی خوراک دام وارد کند. در واقع بیشترین ارز کشور بابت واردات این اقلام صرف می‌شود. در صورتی که این رقم می‌تواند با هزینه کمتری منجر به واردات نهاده‌های دامی به کشور شود. امروز متوسط قیمت نهاده‌های دامی که وارد کشور می‌شود ۱۵ درصد گران‌تر از کشورهای همسایه ایران است که مستقیم به تحریم‌های بانکی و FATF باز می‌گردد.

وی افزود: طبیعتا اگر کشور می‌خواهد هزینه تمام شده کالاهای وارداتی و بالطبع قیمت تمام شده محصولات تولیدی‌اش را کاهش دهد، یکی از اقدامات تایید لوایح FATF است. اگر FATF را تایید کنیم، یک چراغ سبز به تمام دنیا می‌دهیم که نگران تجارت با ایران نباشند. به همین دلیل تاثیرات مثبت حضور ایران را در FATF، از تبعات منفی آن بیشتر می‌دانم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۶
کنتور که نمی اندازه.... همه چی را به FATF ربط بدید دیگه ... فاضلاب اهواز را هم بهش ربط بدید تا خیالتون راحت بشه
کمر بستید کشور جوری تحریم کنید نونم پیدا نشه اف ای تی اف وقتی تحریمی مثل این میمونه که به دزدا ادرس جابه جایی پول بدید
کو گوش شنوا.هزینه اش را ما مردم باید بدیم
مگر دکانداران تحریم می گذارند اب خوش از گلوی مردم پایین برود
هزینه هایی که نهایتا مصرف کننده ایرانی پرداخت خواهد کرد (البته + پورسانت تعرفه های عحیب و غریب گمرکی + مالیات) مصرف کننده ای که درآمدش به ریال بی ارزش است اما "باید" با دلار مضاعف هزینه کند. بهرحال «انتخاب کردند که اینگونه زندگی کنند»
خوب تاییدش کنین تا الان هم دیر شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان