بازدید 14465
۵

سد انتقال آب به دریاچه ارومیه فردا افتتاح می‌شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سد اصلی انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به نام «کانی سیب» فردا (پنجشنبه) افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱ 30 December 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: ساخت سد اصلی انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به نام سد «کانی سیب» به پایان رسیده و فردا افتتاح می شود. این سد قادر است حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

وی اظهار داشت: اگر تا پایان سال تونل انتقال آب این سد تمام شود در سال ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل می کند که با این انتقال تقریبا ۱۵ سانتیمتر به ارتفاع آب دریاچه افزوده می شود و این میزان می تواند کمبود بخشی از آبهایی که در گذشته از حقابه دریاچه برداشت شده بود را جبران کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با این روند امیدواریم در سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیک دریاچه که ۱۲۷۴.۱ متر با ۱۵ میلیارد متر مکعب آب و ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه با ۲۵ درصد غلظت نمک است برسیم.

کلانتری گفت: کارهای سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه امسال تمام می شود و باید در سنوات آتی انتظار این را داشته باشیم که حداقل سالی بیش از حدود نیم متر ارتفاع دریاچه افزایش یابد، وقتی آب اضافه می شود املاح کف دریاچه که شامل میلیاردها تن نمک است در آب حل می شود که این مساله موجب می شود هم ارتفاع دریاچه بالا بیاید و هم عمق آن زیاد شود که با این روند پیش بینی کردیم که تا سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژکی دریاچه برسیم.

امروز هوای تهران قرمز است

معاون رییس جمهوری گفت: بر اساس اطلاعاتی که امروز به من دادند مشخص شد که وضعیت هوای تهران امروز در شرایط قرمز و ناسالم برای همه اقشار قرار دارد و باید افرادی که دچار بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی هستند تا حد امکان از منزل خارج نشوند و مراقبت کنند.

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از آلایندگی هوای تهران به سوخت مازوت مربوط می شود که در نیروگاه ها و صنایع می سوزانند، همچنین بخش دیگری به تردد خودروهای سنگین گازوییل سوز بر می گردد که باید استاندارد تهران بر اساس اختیاراتی که دارد تصمیم بگیرد در چنین شرایطی از رفت و آمد خودروهای دیزلی جلوگیری شود، همچنین باید تکلیف نیروگاه ها روشن شود ما تمی توانیم به صرف اینکه می خواهیم برق تولید کنیم و گاز نداریم به صنایع مازوت بدهیم تا به جای سوخت استفاده کنند و هوای شهر را به این روز بیندازیم.

کلانتری گفت: ستاد کرونا روز شنبه تصمیماتی اتخاذ کرد و آنجا رییس جمهوری و دادستان کل کشور به صرحات اعلام کردند که هیچ کسی حق ندارد قانون را زیر پا بگذارد، برای هوا هم قانون هوای پاک داریم و این قانون هم جاری است و استانداران مسوولیت اجرای آنرا دارند اما اکنون این قانون در تهران زیر پا گذاشته می شود که دادستانی کل باید رسیدگی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵
گاز را به عراق صادر می کنیم ولی داخل کشور باید مازوت مصرف بشه چرا مگه جان مردم اهمیت نداره!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی باور کنیم شماها یک کار مثبت نتیجه بخش ، دارید انجام میدهید...
با کدام منطق آب شیرین را وارد دریاچه آب شور میکنند و از اون طرف آب شور را شیرین سازی میکنند.
زاب یک رود بین المللی است , حال یک درگیری جدید خواهیم داشت بین ایران و عراق.
همین الان که این آب سد زاب سردشت وحوزههای آبی که از کانی سیب وقندیل وپرده بانان و مناطق دیگر سرچشمه میگیرند برای تامین درحال پایین آمدن این سد بوده و۵۰ درصد کسری دارد واگر با افتتاح رسمی برای ارومیه شاهد خشکی این سد سردشت بوده وسبب بحران آبی حتی برای سد دوکان سلیمانیه عراق هم خواهد بود امید است کار کارشنآسی میشد وخرج کردن این همه پول بهتر بود از مازندران این آب تهیه میشد و مسیر اردبیل آستارا بهترین گزینه بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار