بازدید 16623
۱

رئیس‌جمهوری که اجازه ندادند در ‌کشورش دفن شود

«پی‌یر بویویا - Pierre Buyoya» رئیس جمهوری سابق بروندی که به اتهام ترور جانشین خود در سال ۱۹۹۳، دو ماه پیش و در یک دادگاه غیر حضوری به حبس ابد محکوم شده بود، بامداد امروز چهارشنبه در باماکو پایتخت مالی به خاک سپرده شد. حکومت بروندی اجازه نداد جسد بویویا در خاک وطنش دفن شود.
کد خبر: ۱۰۲۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ 30 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بویویا که در پی اتهام ترور «ملچیور ندادایه - Melchior Ndadaye» سال‌ها پیش کشورش را ترک کرده بود، در جریان دادگاهی در اکتبر سال جاری میلادی که خود در آن حضور نداشت، به همراه ۱۵ نفر دیگر به حبس ابد محکوم شد.

بویویا این حکم را رد کرده و گفته بود چنین حکمی با انگیزه سیاسی صادر شده است.

ندادایه در حالی که تنها چهار ماه از قدرت‌گیری‌اش در بروندی گذشته بود، در ۲۱ اکتبر سال ۱۹۹۳ ترور شد؛ در دادگاه اکتبر امسال، سلف او بویویا و ۱۵ متهم دیگر به اتهام حمله به رئیس دولت، حمله به اقتدار دولت و تلاش برای قتل عام و ویرانی، علاوه بر پرداخت جریمه ۱۰۲ میلیارد فرانک بروندی، به حبس ابد و سه متهم دیگر به ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

بویویا ۸ سال پایانی عمر خود را به عنوان نماینده عالی اتحادیه آفریقا در مالی و ساحل فعالیت می‌کرد. او نوامبر گذشته از این سمت استعفا کرد.

بویویا ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به دنبال ابتلا به کرونا، در ۷۱ سالگی در پاریس درگذشت.

او به مدت دو دوره و در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ قدرت را در این کشور در دست داشت.

«کائورو مگاسا - Kaourou Magassa» گزارشگر رادیو بین‌المللی فرانسه روز چهارشنبه از باماکو گزارش کرد: بویویا در ۱۹ اکتبر به جرم ترور ملچیور ندادایه رئیس جمهوری پس از خود در سال ۱۹۹۳ از سوی دادگاه عالی بروندی به حبس ابد محکوم شد. او با خطر زندانی شدن در کشورش مواجه بود. او امروز در گورستان مسیحیان «باماکو کورا - Bamako Coura» به خاک سپرده شد.

رادیو بین‌المللی فرانسه به نقل از فرزندش «اولیویه» گزارش کرد: مانند هر آفریقایی، آرزوی ما این است که روزی در سرزمین اجدادی‌مان دفن شویم و من می‌دانم که آرزوی او(پی‌یر بویویا) هم این بود اما این کار امکان پذیر نبود اما امید خود را از دست نمی‌دهیم تا که روزی این اتفاق بیفتد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
ما هم چند تا رییس جمهور داشتیم و داریم که اجازه ندادند مردم در کشور خودشان در رفاه و آسایش باشند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها