مجلس تا فردا درباره بودجه تصمیم گیری می‌کند

مجلس شورای اسلامی در اقدامی جدید قبل از تصمیم گیری کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه در جلسه‌ای غیررسمی به بررسی ابعاد مختلف دخل و خرج دولت در سال ۱۴۰۰ پرداخت تا در این باره به اجماعی دست پیدا کند؛ نشستی که به گفته سخنگوی هیات رییسه پارلمان به رای گیری ختم نشد.
کد خبر: ۱۰۲۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴ 28 December 2020

مجلس شورای اسلامی در اقدامی جدید قبل از تصمیم گیری کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه در جلسه‌ای غیررسمی به بررسی ابعاد مختلف دخل و خرج دولت در سال ۱۴۰۰ پرداخت تا در این باره به اجماعی دست پیدا کند؛ نشستی که به گفته سخنگوی هیات رییسه پارلمان به رای گیری ختم نشد.

به گزارش «تابناک»؛ امروز (دوشنبه) بر خلاف روال کاری همیشگی، مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را غیرعلنی و غیر رسمی برای بررسی گزارش کمیسیون تلفیق پیرامون بودجه سال ۱۴۰۰ برگزار کرد؛ نشستی که به گفته محمد حسین فرهنگی، سخنگوی هیات رییسه مجلس به مدت دو ساعت طول کشید و تعدادی از نمایندگان دیدگاه‌های خود را درباره بودجه مطرح کردند.

او توضیح داد: «اعتقاد مخالفان کلیات بودجه بر این است که امکان اصلاح کلی لایحه وجود ندارد و باید به دولت ارجاع شود. موافقان نیز معتقدند مجلس باید از فرصت تاریخی فعلی برای اصلاح بودجه استفاده کند. در همین باره الیاس نادران، رییس کمیسیون تلفیق پیشنهاد دو سقفی شدن لایحه بودجه را مطرح کرد؛ علی رغم مباحث مطرح در این جلسه رای گیری و تصمیم گیری صورت نگرفت. کمیسیون تلفیق احتمالا فردا درباره کلیات بودجه رای گیری می‌کند که در صورت تصویب وارد بررسی جزییات شده و در غیر این صورت، گزارش رد کلیات به صحن علنی برای تصمیم گیری ارجاع می‌شود.»

فرهنگی درباره علت برگزاری این جلسه بر خلاف روال ادوار گذشته مجلس گفت: «بودجه سال ۱۴۰۰ آخرین بودجه دولت فعلی و اولین بودجه مجلس جدید است؛ لذا حساسیت درباره آن زیاد بوده کما اینکه دولت هم درآمد‌های غیرمتعارفی در آن پیش بینی کرده است.»

علی نیکزاد، نایب رییس مجلس نیز با بیان اینکه بودجه مشکلات عدیده‌ای همچون افزایش وابستگی به نفت و کسری تراز عملیاتی دارد، گفت: «بودجه فعلی به معنای تورم سنگین در سال آینده خواهد بود لذا باید مسئولان دولتی آن را اصلاح کرده و مجددا به مجلس ارائه دهند.»

او در توصیه‌ای به دولت گفت که اشکالات فنی بودجه را اصلاح کرده و بودجه عملیاتی ارائه کند که نتیجه آن تحمیل تورم نباشد، همچنین زیرساخت‌ها توسعه پیدا کرده و به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر شویم.

محمدرضا میرالتاج الدینی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز درباره نشست غیررسمی مجلس توضیح داد که نمایندگان با اشاره به ایرادات اساسی بودجه، بر لزوم واقعی شدن نرخ ارز و کاهش وابستگی بودجه به نفت تاکید داشتند. همچنین بیان کردند دولت در سال آخر، بدترین بودجه و سیاسی‌ترین بودجه را داده است که نیاز به تغییر اساسی دارد.

یکی از موارد مطرح شده در این جلسه غیررسمی مربوط به انتشار اوراق بود که به باور برخی از نمایندگان دولت می‌خواهد برای تامین کسری بودجه، آینده را بدهکار کنند و آن‌ها بر لزوم اصلاح بودجه تاکید کردند.

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد نیز این طور جلسه غیر رسمی را روایت کرد که نقطه محوری صحبت‌های نمایندگان بر کسری ۵۰ درصدی بودجه با این لایحه و به دنبال آن مواجهه کشور با ابرتورم در سال آینده بود، اتفاقی که نتیجه‌ای جز ثروتمندتر کردن ثروتمندان و ضعیف‌تر شدن قشرهای ضعیف جامعه ندارد. همچنین تأکید شد که باید معافیت‌های مالیاتی شامل حال افراد باشد، نه مشاغل و افراد به تناسب درآمدی که دارند، باید یا از معافیت مالیاتی برخوردار شوند یا معالیات پرداخت کنند. در مورد پرداخت یارانه بنزین نیز این موضوع مطرح شد که یارانه بنزین به جای خودرو به افراد پرداخت شود.

در نهایت رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ در جمع بندی اظهار کرد: اگر کار کمیسیون تلفیق به شیفت سوم بکشد، امکان رأی گیری درباره کلیات لایحه بودجه سال آینده وجود دارد و نمایندگان تصمیم‌گیری خواهند کرد. در کمیسیون تلفیق بیشتر بحث نمایندگان به درآمد‌های نفتی، نرخ ارز، درآمد‌های مالیاتی و فروش اوراق منتشر شده معطوف است که رقمی حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای اصل و سود این اوراق در نظر گرفته شده و دولت باید به تعهدات خود عمل کند. اگر کلیات لایحه بودجه امروز در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسد، به صحن علنی ارجاع شد تا در آنجا درباره لایحه تصمیم گیری شود، اگر تأیید شود هم به تلفیق بازمی‌گردد و در صورت رد کلیات روانه دولت خواهد شد.

او این را هم گفت که در جلسه کمیسیون تلفیق بعد از نشست غیر رسمی مجلس، پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در دفاع از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ فروش اوراق حدودا به نصف کاهش یافته است. همچنین اوراقی که در سال‌های پیش فروخته شده در زمان مقرر اصل و سود آن‌ها پرداخت شده و هیچ تأخیری در این زمینه نداشته‌ایم.

با توجه به صحبت‌های سخنگوی کمیسیون تلفیق، دور از ذهن نیست که امروز رای گیری درباره کلیات لایحه بودجه در این کمیسیون انجام شود که بعد از آن می‌توان نظر قطعی پیرامون تصمیم گیری مجلس در خصوص دخل و خرج دولت در سال آینده را داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
نماینده مجلس یه درصد بندی بلد نیست و انوقت در خصوص بودجه تصمیم گیری میکند!!!!!!!!
دیشب امیری نماینده قم در تلویزیون جناحی و سیاسی طوری حرف زد که کلا مردم ناامید شدند ...........
و مشخص شد این مجلس و دولت هیچ کاری برای مردم انجام نخواهند داد متاسفانه!!!
تنها راه ساده برای اصلاح این بودجه اینه که بگید در سال آینده کارمندان دولت فقط و فقط حقوق درج شده در فیش های حقوق خودشون رو دریافت خواهند کرد و هیچ پرداخت اضافه ای به اسم کارانه، پاداش و ... در کار نخواهد بود. بسیاری از کارمندان دولت در دستگاه خاص، چندین برابر ارقام درج شده در فیش حقوقی، دریافتی های جانبی دارند که نه در جایی ثبت می شود و نه حتی یک ریال مالیات به آن تعلق می گیرد. بهتر است دولت دست از رویه های چندگانه در پرداخت های بی حساب و کتاب دست بردارد.
پاسخ ها
باز نشسته منتظر اضافه حقوق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
صرف نظر از دریافتهای گوناگون در مورد بازنشسته ها هم بسیار تفاوت است
من باز نشسته تامین اجتماعی حقوق فروردین تا اسفند ریال تفاوت ندارد
ولی بازنشستگانی هستند که 12 حقوق سالیانه با یکدیگر فرق دارد
گرفتن مبلغی بواسطه هر عیدی(عید فطر - عید قربان - کارانه سه ماهی - بستن حساب وزارتخانه مربوطه دادن لباس سالیانه دادن برنج سالیانه انواع واکسنها یک برج حقوق قبل لز عید با سود صفر درص در 11 قسط پرداخت کلیه نسخ بیماری وبا کسر 15 درصد و بسیاری دیگر
حال تامین اجتماعیها پرداخت هزینه بیماریها 85 درصد توسط بیمار در صورتیکه دارو ایرانی باشد در غیر اینصورت با نگاه به دفتر چه سریعا میگویند فلان دارو را نداریم
سئوال ما از دولت این است چه فرقی بیمه با بیمه باید داشته باشد
ما متوجه شدیم چرا انان که میبایست قانون مساوات را به اجرا درآورن در پایان خدمت خود خود را وارد دستگاه های بیمه خدمات درمانی میکنند مثل
کلیه بانکها
دارایی
وزارت نفت
شرکتهای وابسته به نفت
شرکتهای بیمه
وزارت امورخارجه
و خیلی از شرکتها و وزارتخانه ها
اگر حقوق یک بازنشسته در بانک ماهیانه 6 ملیون تومن باشد دریافتی غیر از حقوق سالیانه هر بازنشسته 60 در صد اضافه میگیرد یعنی بطور متوسط ماهیانه 2/5 الی 3 ملیون تومن میباشد
ولی من در فروردین که همون حقوق اسفند را میگیرم بعدا در حقوق خرداد واریز میشود به مبلغ 20945872 ریال تا آخر اسفند
واقعا این بی حساب و کتاب نیست پس چیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
حالا تو زورت به کارمند مفلوک رسیده
مردم دلش به چی خوش و امیدوار باشه ..
طرحهای این مجلس همه نگاه انتخاباتی دارد و به فکر مردم نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
البته بسیار ناوارد و بی تجربه
واقعا دولت با چه منطقی ویا توهمی فروش بیش از دو میلیون تو بودجه اورده
ما در کشور با خلاقیت و نوآوری بیگانه هستیم و اگر در جایی هم نوآوری وجود داشته باشد یا کپی برداری است و یا دوام و قوام کافی ندارد و علت آن این است که به جای اینکه دنبال مدیریت کارآفرین محور باشیم بیشتر دنبال مدیریت رئیس محور هستیم. در واقع افراد موثر دو نوع هستند یا هنرمند و مبتکر و مخترع و دانشمند هستند و یا دارای منصب و ریاست هستند افراد نوع اول بیشتر دنبال علم و هوشمند کردن کارها هستند و افراد نوع دوم بیشتر دنبال لابیگری و زد و بند و ارتباطات هستند ولی وقتی که ما از افراد هوشمند و مبتکر برای منصب ها و ریاست ها استفاده کنیم در واقع کارآفرین پرورش می دهیم که دارای ویژگی های برتر از مدیران معمولی هستند و این افراد هستند که می توانند منابع و هزینه ها را بخوبی مدیریت کنند و بودجه نویسی بهینه انجام دهند
آمار و اطلاعات دقیق و پالایش شده لازمه مدیریت درست کشور در تمام ابعادش است و تا وقتی که آمار و اطلاعات دارای شاکله درست نباشد حتی بهترین مدیران هم غیر موثر می شوند. تمام مدیران چه رده های پایین و چه مدیران استراتژیک و فرا استراتژیک(مدیران ارشد) نیاز به اطلاعات صحیح و جامع و کامل دارند تا بتوانند هم هوشمندانه فعالیت ها را جلو ببرند و هم در منابع صرفه جویی و هم باعث کاهش هزینه ها و کاهش موازی کاری ها شوند. و لذا بودجه نویسی که در آن آمار و اطلاعات کمرنگ باشد هیچ گاه نتایج خوبی بهمراه ندارد
باسلام،قوانین ومصوبات مجلس شورای اسلامی توسطه نهادها وسازمانهای دولتی مثل سازمان تامین اجتماعی یا اجرا نمی شود. اگر هم اجرا کنند دست وپا شکسته آن هم قانون خوشم میاد خوشم نمیاد حاکم است.
●در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به صراحت وبدون ذکر درصد اعلام نموده 《تمامی جانبازان با حقوق آخرین احکام بازنشسته می شوند. ولی سازمان تامین اجتماعی از قانون مجلس شورای اسلامی تمکین نمی کند. ومی گوید بازنشستگی جانبازان با حقوق آخرین حکم مربوط به جانبازان 20الی40درصد است.
از طرف تمامی جانبازان زیر 20 درصد مخصوصا جانبازان شیمیایی از مجلس شورای اسلامی تقاضایی رسیدگی دارم . چون خیلی از این عزیزان چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.
منابع بودجه سالانه کشور در چارچوب قانون برنامه های پنج ساله کاملا مشخص هستند و منابع عجیب و غریب و پرنوسانی نیست. منابعی از قبیل فروش دارایی ها ، مالیات و فروش اوراق بهادار دولتی و شرکت ها .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل