بازدید 25621

هیات اعزامی از سوی نخست وزیر عراق به ایران حامل چه پیامی است!؟

تنش‌های امنیتی و سیاسی در عراق در آستانه سالروز ترور شهدای مقاومت، تحلیل‌ها و نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته است. دولت عراق نگران بروز تنش میان گروه‌های مقاومت و آمریکاست و مقامات عراقی به ویژه شخص الکاظمی، تلاش زیادی برای کاهش تنش‌ها آغاز کرده اند. در همین راستا، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت الکاظمی رایزنی‌هایی را با ایران برای کنترل نیرو‌های مقاومت جهت جلوگیری از هرگونه اقدام علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳ 28 December 2020

هیات اعزامی از سوی نخست وزیر عراق به ایران حامل چه پیامی است!؟

بین الملل تابناک: تنش‌های امنیتی و سیاسی در عراق در آستانه سالروز ترور شهدای مقاومت، تحلیل‌ها و نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته است. دولت عراق نگران بروز تنش میان گروه‌های مقاومت و آمریکاست و مقامات عراقی به ویژه شخص الکاظمی، تلاش زیادی برای کاهش تنش‌ها آغاز کرده اند. در همین راستا، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت الکاظمی رایزنی‌هایی را با ایران برای کنترل نیرو‌های مقاومت جهت جلوگیری از هرگونه اقدام علیه نیرو‌های آمریکایی در عراق آغاز کرده است.

در این رابطه، یک منبع آگاه عراقی خبر داد که یک هیأت عراقی از طرف «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور در سفری از پیش اعلام نشده، عصر امروز (یکشنبه) وارد تهران خواهد شد.

این منبع آگاه به وبگاه میدل ایست نیوز گفت، «ابوجهاد الهاشمی» ریاست این هیأت را بر عهده دارد و قرار است پیام الکاظمی را به مقامات ایرانی برساند. او درباره موضوع مذاکرات این هیأت با مقامات ایرانی توضیحی نداده؛ اما دو فرض در این رابطه مطرح شده است؛

فرض اول: پیامی از سوی دولت الکاظمی

نخست اینکه، هیات اعزامی از سوی الکاظمی حامل پیامی از سوی دولت عراق و مرتبط به تحولات این کشور به ویژه تنش های اخیر میان برخی نیروهای مقاومت و دولت این کشور بوده است.

در راستای اقدام علیه نیرو‌های مقاومت، در روز‌های گذشته دو نفر از نیرو‌های عصائب اهل‌الحق بازداشت شدند. به گزارش پایگاه المعلومه، یک منبع امنیتی جمعه اعلام کرد، نیرو‌های این گروه به دنبال بازداشت یکی از رهبران ارشد خود در مناطق مختلف بغداد مستقر شدند.

الکاظمی در توئیتی علاوه بر اینکه درباره ماجراجویی بیهوده در کشورش هشدار داد، تأکید کرد که دولت آماده رویارویی است. وی نوشت: «امنیت عراق امانتی بر گردن ماست و ما با آرامش به دنبال بازگرداندن اعتماد به دستگاه امنیتی و نظامی هستیم. ما خواستار آرامش شدیم تا کشور به یک توطئه و ماجراجویی دیگر کشیده نشود، اما در صورت لزوم آماده رویارویی قاطع هستیم.»

قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل‌الحق نیز در توئیتر به تحولات اخیر واکنش نشان داد و نوشت: «تنشی که بعد از بازداشت یکی از اعضای حشدالشعبی با دولت به وجود آمد، با عقل و درایت حل شد. ما مجدداً بر پایبندی خود به دولت و نهاد‌های آن و در عین حال حق مقاومت برای پایان دادن به حضور نیرو‌های امریکا با حفظ قدرت دولت و عدم هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک تأکید می‌کنیم.»‌ گزارش‌ها حاکی از این است که فرد بازداشتی، تحویل مدیریت امنیت حشدالشعبی داده شد.

لذا می توان هیات اعزامی از سوی الکاظمی به ایران را در چارچوب آرام کردن اوضاع و کاهش تنش میان دولت عراق و نیروهای مقاومت ارزیابی کرد.

فرض دوم؛ پیام از سوی آمریکایی

فرضیه دوم این است که هیات اعزامی از سوی الکاظمی، نه حامل پیام دولت این کشور بلکه حامل پیامی از سوی آمریکایی هاست، به ویژه آنکه زمزمه ها و گمانه زنی هایی پیرامون اقدام نیروهای مقاومت علیه آمریکا در سالروز ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس شنیده می شود.

در همین رابطه، آمریکایی نیز در عراق تحرکاتی انجام داده اند که این فرض را تقویت می کند. هفته پیش یک منبع آگاه در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه گفت، یک گروه از نیرو‌های زرهی امریکا از شمال شرقی سوریه وارد خاک عراق شده است. چند روز قبل نیز هواپیما‌های امریکایی در آسمان شهر اربیل گشت‌زنی کردند. برخی رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که سفارت امریکا نیرو‌های خود را به شهر اربیل منتقل کرده است، اما سفارت امریکا این خبر را تکذیب می‌کند. یک منبع امنیتی روز جمعه اعلام کرد که نیرو‌های امریکایی در داخل تمامی پایگاه‌های خود در عراق به ویژه در دو استان السماوه و الدیوانیه به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

این آمادگی‌ها در پی حملات اخیر به نیرو‌های وابسته به ائتلاف بین‌المللی و همزمان با تکذیب شایعه‌ها مبنی بر تخلیه سفارت امریکا در عراق صورت گرفته است. این منبع امنیتی در ادامه گفت که این وضعیت آماده‌باش بعد از آن صورت می‌گیرد که روز جمعه گروه قاصم الجبارین مسئولیت حملات به نیرو‌های ائتلاف را بر عهده گرفت.

همچنین یک منبع آگاه امنیتی روز شنبه، از تحرکات بی‌سابقه نیروی‌ها امریکایی در پایگاه نظامی «الحریر» در شهر «اربیل» واقع در منطقه کردستان عراق خبر داد و تصریح کرد: «نیرو‌های امریکایی در پایگاه الحریر در حال انجام تحرکات جدید و استحکام‌سازی هستند و کنسولگری امریکا در ناحیه «عینکاوه» در اربیل نیز شاهد ایجاد استحکامات جدید است و نیرو‌های حفاظتی و امنیتی جدیدی را در جاده منتهی به کنسولگری مستقر کرده است.»

این منبع افزود: «علاوه بر آن، از یک هفته پیش، شاهد پرواز هواپیما‌های امریکایی در اربیل و اطراف آن هستیم. ضمن اینکه بر تعداد نیرو‌های امریکایی در پایگاه الحریر افزوده شده است و یک گروه از نیرو‌های جدید نیز به این پایگاه وارد شده‌اند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۹
الکاظمی رئیس وقت دستگاه اطلاعات عراق در زمان ترور سردار سلیمانی،به گفته ی العبادی از قصد آمریکا برای ترور مطلع بوده و تایید کرده.
اعراب دوست ایران نیستن.حتی دوست خودشون هم نیستن .فقط آمریکا و اسرائیل بلدن چطور اینهارو به خدمت خودشون بگیرن.وگرنه هیچوقت روی وفاداری اینها حساب نکردن.
برخی خبرگزاری ها از قدرت آمریکا تعریف می‌کنند که ته دل ملت ایران را خالی کند وآنها
را بترسانند !!!!
شما لطفا قبل از اینکه خبری منتشر کنید، یه بار بخونیدش، خبرهای شما اغلب ‌پر از غلطهای نگارشی ودستور زبانی است
علتش توجیه عدم پیگیری و بایکوت پرونده شهادت سردار بزرگ ایران زمین حاج قاسم سلیمانی توسط دولت عراق است ؟
بنظرم بهترین کار اینه که ترامپ بعد از اتمام دوره اش به درک واصل بشه. اینطوری هم انتقام گرفتیم و هم جنگ نمیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
ترامپ پیر هست و مریض. بخاطر یک پیرمرد که اواخر عمرش هست اینده ایران را تباه نکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
ترامپ و پومپئو
حامل این پیام است لطفا نیروهای خود را از عراق خارج کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
از ایران میخاد که نیروهای امریکایی خارج بشن؟
از،خودشون بخاد دیگه
امریکا سفارت خود در بغداد را خالی کرده است و سفارت خالی است . الکاظمی یک مقام استخباراتی عراق و مشکوک به همکاری با امریکایی ها در ترور سردار قاسمی است . انها می خواهند با این بهانه ها حشد الشعبی را که نیروی مقاومت در مقابل حضور امریکا بعد از بین رفتن داعش به شمار می رود را نابود کنند الکاظمی گفته امنیت عراق امانتی بر گردن ماست و ما با آرامش به دنبال بازگرداندن اعتماد به دستگاه امنیتی و نظامی هستیم. یکی نیست به ایشان بگوید ان زمان که دستگاههای نظامی و امنیتی عراق اسلحه خانه های ارتش را به داعش تحویل می دادند ان زمان که کردستان در حال سقوط به دست داعش بود ان زمان که زنان شما را می ربودند و مردان شما را می کشتند ان زمان دستگاههای امنیتی و نظامی عراق کجا بود؟ ان زمان اعتماد شما به اینها چقدر بود ؟ ایا اکنون به فکر برگرداندن اعتماد مردم به ارتش عراق افتاده اید . اری خوب است ارتش عراق قوی شود ولی جه مباینتی با حشد الشعبی دارد ؟ ایا امریکا با ارتش عراق مواجه شود قدرت دفاعی بیشتری دارد و یا با یک نیروی مردمی مسلح ؟ امریکا خودش از طریق نیروهای مشکوک که ظاهرا مخالف امریکا هستند اقدامات مخرب انجام می دهد تا با این بهانه الکاظمی بتواند دستور انحلال حشد الشعبی و گروهای دیگر مردمی را بدهد . اینها همه برنامه امریکا است برای از بین بردن گروههای مقاومت که سد راهی برای تامین منافع عظیم نفتی عراق برای امریکا و تراستهای بین المللی هستند .
حتما حامل تهدید آمریکا و دولت خودباخته کاظمی به ایران
ماست مالی پرونده تروریستی شهادت سردار سلیمانی توسط دولت عراق
راستی از سوریه چه خبر ؟؟
بابا پوتین که تمام پرو›ه های باز سازی را گرفته
سهم ایران چقدره ؟؟
پولهایی که اونجا خرج شده کی و چطور بر می گرده ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
شما نگران پولت نباش، پولي آنجا خرج نشده بلكه جون عزيزان ما براي امنيت شما اونجا خرج شده!
دولت عراق مخالق حضور حشد الشعبی میباشد
اومدن پول بگیرن
اگه توانایی دارین آمریکایی ها رو از کشورتون بیرون کنین

مجلس هم که تصویب کرده
اگر قرار است کسی از عراق خارج شود امریکاست نه ایران.ما در عراق نیرو نداریم بلکه نیروهای مردمی عراق طرفدار ما هستند.اما امریکا باید خارج‌شود چون با تصویب خروج انها در پارلمان‌عراق آنها یک سال است که رسما اشغالگر محسوب می شوند.ومقاومت در برابر آنها کاملا مشروع وقانونی است.بتید بیرون برود یا بدلخواه یا به زور
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان