بازدید 6453

بازداشت وزیر تونسی به دلیل واردات زباله ممنوعه

دو طرف درباره نابود کردن ۱۲۰ هزار تن زباله و مواد دورریختنی در تونس در مقابل ۴۸ یورو برای هر تن توافق کرده بودند. کل ارزش این قرارداد بیش از ۵ میلیون یورو است.
کد خبر: ۱۰۲۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴ 22 December 2020

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فرانسه، این زباله‌ها بدون مجوز و در تعدادی کانتینر وارد تونس شده بودند.
وزیر محیط زیست تونس علاوه بر برکناری، به همراهی شماری از مسوولان نیز بازداشت شد.

این محموله‌ها شامل پلاستیک و مواد دورریختنی خانگی هستند که تونس قبلا ورود آن‌ها را ممنوع اعلام کرده بود. معاهدات بین المللی نیز این دور ریختنی‌ها را خطرناک توصیف کرده بود.

علاوه بر وزیر محیط زیست، شماری از مقامات این وزارتخانه و گمرک نیز در موضوع واردات دورریختنی‌های خانگی از ایتالیا بازداشت شدند.
به گفته دادگستری تونس، در این پرونده ۱۲ نفر بازداشت شدند.

مدیر یک شرکت خصوصی تونسی فعال در زمینه بازیافت به نام صوروپلاست نیز فراری و تحت تعقیب است.

گمرک تونس در بندر سوسه ۷۰ کانتینر بزرگ ورودی به این کشور را توقیف و سپس وزارت محیط زیست را در این ماجرا متهم کرد. این کانتینر‌ها حاوی زباله‌ها و مواد دورریختنی از ایتالیا بودند که گفته شده قرار بود مورد بازیافت قرار بگیرند، اما رسانه‌ها می‌گویند این گونه نیست.

وزیر محیط زیست تونس گفته بود که هیچ سندی را درباره موافقت با واردات این دور ریختنی‌ها امضا نکرده بود.

این شرکت گفته بود قصد دارد بعد از بازیافت، این کالا‌ها را دوباره برای کشور‌های اروپایی صادر کند.

با این حال رسانه‌ها می‌گویند متن قرارداد میان شرکت خصوصی تونسی و طرف ایتالیایی نشان می‌دهد هدف، انتقال زباله‌ها و مواد دورریختنی از ایتالیا به تونس و نابودی کامل این محموله‌ها در این کشور بود.

یک مقام مسوول در گمرک تونس هم گفت که این اسناد نشان می‌دهند شرکت تونسی صوروپلاست اطلاعات نادرست و گمراه کننده‌ای را درباره چیستی محموله‌های وارداتی از ایتالیا به مقامات ارائه کرده بود.

این قرارداد با شرکت ایتالیایی در شهر ناپولی امضا شده بود. اسم این شرکت "سفیلیبو ریسورسی امپینتالی" و متخصص در جمع آوری زباله و مواد غیرقابل استفاده و دورریختنی است.

خبرگزاری فرانسه گفته است که به رغم تلاش برای کسب توضیح از این شرکت، اما نتوانسته از آن اطلاعاتی را به دست آورد. براساس قراردادی که دو شرکت ایتالیایی و تونسی امضا کرده بودند دو طرف درباره نابود کردن ۱۲۰ هزار تن زباله و مواد دورریختنی در تونس در مقابل ۴۸ یورو برای هر تن توافق کرده بودند. کل ارزش این قرارداد بیش از ۵ میلیون یورو است.

به گفته مقامات گمرک تونس، قرار شده این کانتینر‌ها به ایتالیا پس فرستاده شود، اما هنوز این کانتینر‌ها در گمرک شهر سوسه تونس هستند.

این خبر بیش از قبل، جزئیات تجارت غیرقانونی زباله و مواد دورریختنی در جهان را نشان می‌دهد.

پلیس بین الملل (اینترپل) قبل از این در گزارشی درباره افزایش شدید محموله‌های زباله‌های پلاستیکی غیرقانونی از سال ۲۰۱۸ تاکنون هشدار داده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی