بازدید 14233

خانواده میلیاردر اسمارتیزی

کد خبر: ۱۰۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸ 03 June 2010
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

خانواده مارس مالک یک شرکت شیرینی و شکلات‌سازی به نام شرکت مارس است. این خانواده تا سال 1988 از سوی مجله فوربز به عنوان ثروتمند‌ترین خانواده آمریکا معرفی می‌شد.

«فارست مارس اس‌آر (بزرگ)» در زمان مرگش، به همراه دو پسر خود در جایگاه 29، 30 و 31 ثروتمند‌ترین افراد آمریکا قرار داشتند. ثروت هر کدام از آنها در آن زمان در حدود 4 میلیارد دلار بود. سه فرزند فارست مارس اس‌آر («فارست مارس جی‌آر (کوچک)»، «جان فرانکلین مارس» و «ژاکلین مارس») در سال 2009‌ و هر کدام با ثروت 9 میلیارد دلار در جایگاه چهل و سوم ثروتمند‌ترین افراد جهان قرار داشتند. این خانواده به شدت از انظار عمومی و انجام مصاحبه دوری می‌کنند و به غیر از ژاکلین، هیچ عکسی نیز از اعضای این خانواده در دست نیست.

داستان امپراتوری خانواده مارس با فرانکلین کلارنس مارس (1883 -1934) شروع شد. فرانكلین در سنین جوانی به فلج اطفال دچار بود و نمی‌توانست مثل کودکان دیگر فعال باشد به همین دلیل در آشپزخانه به مادرش کمک می‌کرد. مادر او به پختن شیرینی علاقه داشت و به پسر خود نیز این فن را آموزش داد. فرانکلین زمانی که مدرسه را تمام کرد، شروع به فروختن شیرینی‌ها و آب نبات‌ها كرد.
 
وی در سال 1902 و در سن 19 سالگی بنگاه شیرینی‌سازی خود را با فروختن محصولاتش به مغازه‌ها راه انداخت. او با اتل کیساک ازدواج کرد، اما به دلیل شکست کسب و کارش، همسرش از او جدا شد. وی سپس با اتل هیلی ازدواج کرد که بسیار پشتیبان و حامی او بود و وی را در اداره کسب و کار کوچکش به نام شرکت مارس در تاکومای واشنگتن (که در 1911 شروع به کار کرده بود) کمک می‌کرد.

فرانکلین شیرینی‌ها را به همراه همسرش در خانه درست می‌کرد. این زوج بارها تغییر مکان داده و بارها کسب و کارهایی با نام‌های مختلف را راه‌اندازی کردند و پس از افت و خیزهای فراوان در سال 1923 شکلات میلکی وی و در سال 1930 شکلات اسنیکرز را روانه بازار کردند.

در طول سال‌های 1931 تا 1933، بیش از 800 نفر برای فرانکلین و برای ساختن خانه‌ای21 اتاقه در یک مزرعه 2800 جریبی در ایالت تنس کار می‌کردند. شرکت فرانکلین در سال 1930 در حدود 5/2 میلیون دلار سودآوری داشت. فرانکلین در سال 1934 و در سن 51 سالگی از دنیا رفت و همسرش تا اواسط دهه 60 شرکت را اداره می‌کرد. فارست مارس بزرگ فرزند فرانکلین از همسر اولش بود. او که متولد 21 مارس 1904 بود با پدرش بسیار مشکل داشت.
 
وی در اوایل دهه 1930 تلاش می‌کرد تا پدرش را قانع کند كه شکلات‌های میلکی وی را در کانادا بفروشد، اما فرانکلین قبول نکرد. به همین دلیل، فارست عصبانی شد و شرکت پدر و کشورش را در سال 1932 ترک کرد. فرانکلین که قبلا بخشی از سهام شرکت را به فارست داده بود، این سهام را از او به قیمت 50000 دلار خریده و حق بازاریابی اسنیکرز در خارج را نیز به او واگذار کرد.

فارست به مدت کوتاهی برای شرکت‌ها تابلر و نستله کار کرد و سپس به انگلستان رفت و یک شرکت شیرینی‌سازی به نام «تولیدکنندگان خوراک» را راه‌اندازی کرد. وی همچنین خط تولید غذای کنسروی حیوانات خانگی‌، که یک مفهوم و ایده جدید بود را نیز از طریق یک شرکت جدید به نام پت فود (غذای حیوانات خانگی) راه‌اندازی کرد. وی بعدها در سال 1968 تحت نام کال کن فودز به بازار غذای حیوانات خانگی آمریکا وارد شد.

فارست مارس بزرگ در سال 1939 به آمریکا بازگشت و کسب و کار جدیدی را با تولید شیرینی‌هایی به نام M&M راه‌اندازی کرد. وی با آدری مارس (که در سال 1989 از دنیا رفت) ازدواج کرد که حاصل این ازدواج فارست پسر، جان و ژاکلین بود. فارست بزرگ در سال 1964 کنترل کل شرکت را از مادر خود اتل گرفت و کسب و کار خود را با شرکت پدر ادغام کرد.
 
او بسیاری از قوانین شرکت را عوض کرد و قوانین تنبیه و پاداش جدیدی وضع کرد. او کارکنان خود را «شریک و هم‌قطار» می‌نامید و به آنها اختیار عمل و تصمیم‌گیری می‌داد. او کارخانه را از درون ارتقا می‌داد. علاقه خاص او تولید محصولات جدید، راه‌هايی جدید برای انجام بهتر کارهای کنونی و یکپارچگی تولید بود. او از انظار عمومی دوری می‌کرد. فارست در سال 1973 در سن 69 سالگي بازنشسته شد و کنترل شرکت را به دو پسرش داد.

او حتی پس از بازنشستگی نیز آرام ننشست و شرکت شیرینی‌سازی دیگری به نام مادرش اتل ام چاکلتز در لاس وگاس تاسیس کرد. او برندهای دیگری چون برنج عمو بن و غذای حیوانات پدیگری را نیز خلق کرده است. فارست مارس بزرگ در سال 1999 از دنیا رفت.

جان مارس 72 ساله در حال حاضر ريیس شرکت مارس است. وی ازدواج کرده و دو فرزند دارد. فارست مارس کوچک 77 ساله نیز ازدواج کرده و 4 فرزند دارد. هر دو پسر فارست بزرگ در دانشگاه ییل تحصیل کرده‌اند.

ژاکلین دختر 69 ساله فارست بزرگ نیز به همراه دو برادرش در جایگاه چهل و سومین ثروتمندان جهان قرار دارند. او که در کالج برین ماور تحصیل کرده، طلاق گرفته است و 3 فرزند دارد. ثروت این خانواده در سال 2009 در مجموع از سوی مجله فوربز در حدود 27 میلیارد دلار برآورد شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار