بازدید 15587

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی به تصویب رساند

نمایندگان پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی به تکرار ادعا‌هایی درباره آنچه «نقض حقوق بشر در ایران» خوانده شده پرداخته‌اند.
کد خبر: ۱۰۲۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶ 17 December 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای ایران را به آنچه «نقض حقوق بشر» خوانده شده متهم کرده‌اند.

قانونگذاران اروپایی در این قطعنامه که با ۶۱۴ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶۳ رأی ممتنع به تصویب رسید از «روح‌الله زم»، سرشبکه آمدنیوز که بعد از محاکمه در دادگاه اعدام شد انتقاد کرده‌اند.

این قطعنامه علاوه بر این، در چند پرونده قضائی دیگر از جمله پرونده‌های «نسرین ستوده» و «احمدرضا جلالی» نیز ادعا‌هایی اثبات‌نشده مطرح کرده و از همه دولت‌های عضو اتحادیه اروپا خواسته در ارتباط با این پرونده‌ها اقداماتی علیه مقام‌های ایرانی انجام دهند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر در واکنش به اقدامات و بیانیه‌های کشور‌های غربی ضمن تأکید بر پایبندی تهران به تعهدات بین‌المللی و رعایت حقوق شهروندی دخالت‌های مغرضانه و مشکوک این کشور‌ها که با اهداف سیاسی خاص مطرح می‌شوند را محکوم کرده است.

قانونگذاران اروپایی در حالی درباره پرونده‌های رسیدگی‌شده در محاکم قضائی ایران موضع گرفته‌اند که در برابر اقدامات خودسرانه و ضد حقوق بشری متحدانشان معمولاً سکوت اختیار می‌کنند.

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران مهرماه سال جاری در همین خصوص گفت: «دولت‌های اروپایی در فروش میلیارد‌ها دلار سلاح برای کشتار مردم بی دفاع یمن به عربستان و دیکتاتور‌های منطقه با یکدیگر رقابت می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «سرکوب معترضان، قتل سیاه‌پوستان، قتل عام اقلیت‌ها به ویژه مسلمانان، آزار و اذیت و شکنجه زندانیان و تحت فشار قرار دادن مهاجرین در داخل مرز‌های اتحادیه را اجرای قانون تلقی می‌کنند، اما همزمان اجرای اقدامات قضایی بر اساس قوانین کیفری توسط دادگاه صالحه در دیگر کشور‌ها را نقض حقوق بشر می‌نامند.»

او تصریح کرد این استاندارد دوگانه، نشان دهنده نبود صداقت این گروه از کشور‌ها در حمایت از حقوق بشر و استفاده سیاسی از این مفهوم است.

در تازه‌ترین مورد، به عنوان مثال، کشور‌های اروپایی بعد از عملیاتی که به شهادت «محسن فخری‌زاده»، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران منجر شد به صدور بیانیه‌های مبهم و دعوت به خویشتنداری، بدون محکوم کردن صریح این عملیات تروریستی اقدام کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل