بازدید 12455
۶

اقدام غیراصولی باغ وحش ارم، علت مرگ ماده ببر سفید

در پی اعلام خبر مرگ ماده ببر سفید باغ‌ وحش ارم به نام «کوئین» و مطرح شدن فرضیه‌های مختلف درباره علت این اتفاق، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: طبق بررسی‌های انجام شده اقدام غیر اصولی و غیرکارشناسی باغ وحش ارم نسبت به قرار دادن ببر نر در مجاورت جایگاه استراحت ماده ببر سفید علت اصلی حادثه نزاع این دو ببر است که به مرگ «کوئین» منجر شد.
کد خبر: ۱۰۲۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲ 13 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، جمعه ( ۱۴ آذر ماه) خبر تلف شدن ماده ببر سفید باغ وحش ارم در ساعات اولیه همان روز و براثر نزاع با ببر نر رسانه‌ای شد. در گزارش باغ وحش ارم آمده بود که ببر نر روز یکشنبه (٩ آذرماه) پس از شکستن و تخریب حصار مجاور محل نگهداری ببر ماده وارد محدوده نگهداری این حیوان شده و به نزاع با آن پرداخته بود. در این میان اقدام باغ وحش ارم برای جفت‌گیری ببر نر و ماده ببر سفید، وقوع خطای انسانی و درست بسته نشدن حصار میان دو جایگاه استراحت یا وجود اشکالات در حصار جایگاه‌ها از دیگر مواردی بود که به‌عنوان دلایل احتمالی وقوع این حادثه از سوی برخی کارشناسان مطرح شد.

محمد کرمی پس از گذشت ۹ روز از این اتفاق در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه علت مرگ با علت اتفاقی که منجر به مرگ ماده ببر سفید ارم شده‌ است دو جنبه متفاوت دارد، توضیح داد: سازمان دامپزشکی باید براساس بررسی‌ها و آزمایشات انجام شده علت مرگ ماده ببر سفید ارم را اعلام کند اما هنوز نتیجه بررسی‌ها و علت مرگ این ببر ماده را اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در زمینه شناسایی علت اتفاقی که منجربه به مرگ ماده ببر سفید ارم شد بررسی‌های اولیه‌ای را انجام داده و مشخص شده است که خطایی سهوی یا عمدی در این زمینه صورت گرفته است.

به گفته کرمی، خطایی که منجربه مرگ ماده ببر سفید ارم شده است قرار دادن ببر نر در جایگاه استراحتی در مجاورت جایگاه استراحت ببر ماده بود که طبق اصول کارشناسی نباید صورت می‌گرفت.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه تایید سهوی یا عمدی بودن خطایی که منجربه مرگ ماده ببر سفید ارم شده، موضوعی است که اداره حفاظت محیط زیست استان تهران نمی‌تواند درباره آن اظهار نظر کند، خاطرنشان کرد: بررسی کارشناسی دلیل این اقدام باغ وحش ارم و صحت سنجی گفته این مجموعه که ببر نر با ضربه وارد کردن به درب کشویی جداکننده دو جایگاه استراحت ببر نر و ببر ماده موفق شده که میله و جوش نگهدارنده درب کشویی را خم کند و با پنجه یا دندان‌های خود درب کشویی را عقب بکشد و وارد جایگاه ببر ماده شود در حوزه توانایی‌های پلیس آگاهی است.

وی ضمن بیان اینکه ببر نر در سیکل جنسی قرار داشته و در چنین شرایطی بروز هرگونه رفتاری از آن ممکن بوده است، تصریح کرد: ببر نر در هیچ شرایطی نباید در مجاورت ماده ببر سفید نگهداری می‌شد چراکه طبق تعهدات باغ وحش ارم هیچگونه تکثیر از ببر سفید نباید به‌علت مشکلات ژنتیکی صورت می‌گرفت. از این رو لازم بود ببر نر و ببر ماده در جایگاه‌های استراحت جداگانه و با فاصله از یکدیگر نگهداری شوند.

کرمی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا در گذشته ببر نر و ماده ببر سفید در جایگاه‌های استراحت جداگانه و با فاصله از یکدیگر نگهداری می‌شدند؟ خاطرنشان کرد: بله، جایگاه این دو حیوان از یکدیگر فاصله داشته اما طبق صحبت‌ها و بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که در شب حادثه حمله ببر نر به ببر ماده، پرسنل مجموعه ارم ببر نر را در جایگاه استراحتی قرار داده بودند که در مجاورت جایگاه استراحت ماده ببر سفید بود و این اقدام باغ وحش ارم غیراصولی، غیرکارشناسی و خطا بوده است.

وی ادامه داد: ببر نر به‌ هیچ عنوان چه در شرایطی که در سیکل جنسی قرار داشت و چه در مواقع دیگر نباید در جایگاه استراحتی مجاور ببر ماده قرار می‌گرفت و این خطای باغ وحش ارم علت اصلی اتفاقی است که منجربه حمله ببر نر به ماده ببر سفید این مجموعه شد اما دلیل این اقدام باغ وحش ارم هنوز مشخص و شناسایی نشده است.

کرمی ضمن بیان اینکه طی سال‌های گذشته اداره حفاظت محیط زیست استان تهران نسبت به نصب دوربین در باغ وحش ارم به این مجموعه اخطار داده بود، اظهار کرد: سال‌های گذشته باغ‌ وحش ارم به‌دلایل مختلفی از جمله نبود منابع مالی کافی نسبت به نصب دوربین اقدام نکرده بود اما اکنون بار دیگر اخطاریه برای این مجموعه صادر کرده‌ایم تا در اسرع وقت نسبت به نصب دوربین اقدام کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در پاسخ به این پرسش ایسنا که اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در صورت تکرار خطای باغ وحش ارم در نگهداری از حیوانات چه برخوردی با این مجموعه خواهد کرد، تاکید کرد: اگر باغ وحش ارم بار دیگر خطا یا اقدامی غیراصولی و غیرکارشناسی مرتکب شود، به‌طور قطع مسئولان آن را به دلیل عدم صلاحیت در نگهداری و مدیریت این مجموعه به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بررسی فرسودگی یا مستحکم نبودن جوش درب جایگاه‌ها، میله‌های نگهدارنده درب‌ها و ... در حوزه وظایف اداره حفاظت محیط زیست نیست، گفت: مجموعه ارم یک واحد «HSE» (بهداشت، سلامت و محیط زیست) دارد که باید این‌گونه موارد مانند فرسودگی یا مستحکم نبودن تجهیزات و امکانات نگهداری حیوانات را بررسی و اعلام کند تا مورد تعمیر یا تعویض قرار گیرند.

کرمی در ادامه تصریح کرد: وظیفه کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بررسی وضعیت نگهداری حیوانات، کم یا زیاد شدن تعداد آن‌ها و بررسی وضعیت تغذیه گونه‌ها است اما وظیفه بررسی فرسودگی و استحکام تجهیزات نگهدارنده حیوانات مانند قفل درب و میله نگهدارنده درب کشویی جایگاه‌ها جزو وظایف خود باغ وحش است.

به گزارش ایسنا، این نخستین باری نیست که یک ببر در باغ وحش ارم تلف شده است. در سال ۸۹ و درپی پروژه احیای ببر مازندران که با وارد کردن ببرهای سیبری از روسیه آغاز شد، یک ببر نر بر اثر آنچه ابتلا به بیماری مشمشه اعلام شد در باغ وحش ارم تلف شد. در سال ۹۲ نیز یک ببر بنگال در این مجموعه بر اثر خفگی در استخر محوطه باغ وحش ارم تلف شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
ما هر چی میکشیم از همین اقدامات غیرکارشناسی هست! کدوم دانشگاه به اینا مدرک داده؟
ما باید یاد بگیریم به فرزندانمان هم یاد بدهیم که هرگز از باغ وحش ها دیدن نکنیم تا کاسبی باغ وحش ها از رونق بیفته و بساطش برچیده شود.
داشتن باغ وحش در ایام قدیم که شبکه های اجتماعی ، رسانه ها تلویزونی ، اینترنت و غیره وجود نداشت جهت اگاهی مردم از حیوانات توجیه داشت ولی الان که در یک چشم بهم زدن و با کلیک بر روی یک سایت میتوان انواع و اقسام حیوانات در چهار گوشه جهان را دید دیگر به اسارت کشیدن حیوانات زبون بسته هیچ توجیهی ندارد کافی است یک لحظه فکر کنیم که خودمان به جای ان حیوان تمام عمر در یک فنس اسیر هستیم تا یک عده بیان و ما رو ببینن !
خواهشا تعطیلش کنین... آدم دلش کباب میشه حیوونای بدبخت رو تو قفسهای کوچیک میبینه
روزی چندتا آدم بخاطر تصمیمات غیر اصولی تو همین تهران میمیرن. شما نگران نسل ببرها شدی!؟
باغ‌ وحش ارم به‌دلایل مختلفی از جمله نبود منابع مالی کافی ؟؟!!
در سال ۹۲ نیز یک ببر بنگال در این مجموعه بر اثر خفگی در "استخر محوطه"؟!؟ باغ وحش ارم تلف شد.

مالک باغ وحش ارم کیه که اینقدر قلدر بازی در میاره؟
آیا باغ وحش ارم هم زیرمجموعه بنیاد مستضعفانه؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر