بازدید 13558

جزئیات سفر اخیر سردار قاآنی به عراق از زبان مسجدی

سفیر کشورمان در بغداد با اشاره به اینکه ایران با تمام احزاب سیاسی عراق، روابط خوبی دارد تاکید کرد که سردار قاآنی اخیرا با نخست وزیر، رئیس جمهور و دیگر مسئولان این کشور دیدار کرد.
کد خبر: ۱۰۱۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 05 December 2020
جزئیات سفر اخیر سردار قاآنی به عراق از زبان مسجدی

 

به گزارش  تابناک به نقل از ایسنا، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد درگفت‌وگو با شبکه العالم به تشریح جزئیات سفر سردار قاآنی به عراق پرداخت.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

فرمانده نیروی قدس سپاه سردار حاج اسماعیل قاآنی دو هفته پیش به عراق سفر کرده وبا مقامات عالیرتبه عراقی دیدار کرد،سردار قاآنی باچه شخصیت‌های دیدار داشت؟ محور صحبت های دو جانبه در جریان سفر به عراق چه بود؟

جناب آقای سردار قاآنی بعد از شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی مسئول این پرونده و این کار شدند و نماینده جمهوری اسلامی ایران شدند در مراودات با عراق رسما، ایشان همان ماموریت های گذشته و روابط گذشته را انجام می دهند و فرقی نکرده و یا تاثیری نداشته در روابط دو کشور بعد از شهادت سردار عزیز شهید سلیمانی.
آقای قاآنی هم با هماهنگی مسئولین عراقی تشریف می آورند بغداد وبا مسئولین مختلف مانند آقای رئیس جمهور، آقای نخست وزیر و مقامات سیاسی و حزبی وشخصیت های گوناگون دیدار می کنند، در همین سفر اخیر هم ایشان با تعداد زیادی از مقامات عراقی ملاقات داشتند.

حتی با نخست وزیر؟

بله هم با رئیس الوزراء هم با آقای رئیس جمهور هم با تعدادی از مسئولین دیگر، طبیعتا محور بحث های ایشان همکاری دو کشور و پیگیری خیلی از مسائلی که وجود دارد، هم بحث های سیاسی می کنند هم بحث های امنیتی می کنند در رابطه با تقویت روابط امنیتی دو کشور، هم بحث های پیگیری بعضی از پرونده های اقتصادی و تاکید بر این موضوع، البته طبیعی است که سردار قاآنی خیلی وارد جزئیات پرونده ها نشوند اما به عنوان اینکه ایشان مسئول روابط بین دو کشور و نماینده جمهوری اسلامی در این موضوع هست تمام نیازهایی که بین دو کشور و روابطی که بین دو کشور هست را با مقامات عراقی مشورت می کنند و بحث می کنند.

گفته می شود که سردار قاآنی با فرماندهان مقاومت در عراق دیدار داشته و از آنها در خواست کرده با ایجاد آتش بس از هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در مدت زمان باقی مانده دولت ترامپ خودداری کنند، این صحبت ها چقدر دقیق هستند؟

تمامی گروهها واحزاب که در عراق تشکیلات و سازمان ، دفتر یا نمایندگی دارند و رهبری دارند و فرقی نمی کند چه گروههای سیاسی باشند چه آن چیزی که معروف شده به گروههای مقاومت، اینها روابط مثبتی را با جمهوری اسلامی دارند وکسی این را منکر نیست اما همیشه سیاست های جمهوری اسلامی مبتنی بر دو – سه موضوع می باشد وجناب آقای سردار قاآنی هم کاملا به این موضوع تاکید دارند.

مسئله اول عدم دخالت در شئون این گروههاست یعنی به هیچ وجه ایران در کار این ها دخالت نمی کند ولی علاقه مندند با ما مشورت کنند و نظر جمهوری اسلامی و آقای قاآنی را بدانند، ما دیدگاه ها و نظرات آنها را بدانیم، این خیلی طبیعیه که اتفاق می افتد.

مسئله دوم تقویت دولت است یعنی به هیچ وجه اقدامات جمهوری اسلامی و مذاکرات سردار عزیز آقای قاآنی خدایی نکرده در راستای تضعیف دولت نیست بلکه در جهت تقویت دولت وهمکاری با دولت عراق است علتش هم ملاقات با خود آقای نخست وزیر در راس این برنامه ها وجود دارد، به یک معنا جمهوری اسلامی جنبه مشورتی اش و جنبه مذاکراتش به نوعی ایجاد یک وفاق و یک همکاری و یک روابط صمیمی بین جناح های مختلف هست، بین اکراد و شیعیان، بین اهل سنت و شیعیان، بین شیعیان و دیگران، تشویق به وحدت و همکاری، این علاقه مندی است که در کشور ما وجود دارد و جناب آقای قاآنی موید و موکد هستند روی این مواضع .

در جریان این مشورت ها آیا ایران مشورتی مبنی برایجاد آتش بس در مدت زمان باقی مانده دولت ترامپ به گروههای مقاومت عراقی تقدیم کرده است؟ در خصوص دیدار با مصطفی الکاظمی آیا تلاش هایی برای نزدیک تر شدن دیدگاه ها بین رهبران مقاومت و دولت مصطفی الکاظمی صورت گرفته است؟

ببینید جریانات مقاومت در عراق بعد از شهادت شهید سلیمانی وشهید ابو مهدی المهندس به شدت ناراحتند از آمریکایی ها و این رو یک جنایت بزرگی در حق ملت عراق، درحق حشد الشعبی عراق و مردم عراق می دانند، بنا بر این به شدت ناراحتند، خواست آنها ها هم کاملا مشخص است و عنوان می کنند، چیز پنهانی نیست و آن این هست که نیروهای آمریکایی باید از این کشور خارج بشوند، این مواضع آنهاست.

ما به عنوان جمهوری اسلامی و موضع رسمی و قطعی ما که بارها اعلام کردیم خروج نیروهای آمریکایی از کل منطقه است، اصلا بحث عراق نیست، یا دخالت در شئون کشورها نیست، نظر جمهوری اسلامی است.

ایران معقتقد است که امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، منطقه که می گوییم شامل عراق و غیر عراق هست، اما اینکه چه وضعیتی به وجود بیاید و چه اتفاقی بیافتد، آمریکایی ها بروند یا نرود و چگونه بروند این بستگی به دولت های منطقه دارد، مواضع ما کاملا روشن هست، ما حضور نیروهای آمریکایی را باعث شر منطقه می دانیم و باعث دخالت آنها در امور منطقه می دانیم، باعث نا امنی در منطقه می دانیم، حضور آمریکایی ها را باعث بهانه می دانیم دست دیگران، این خیلی موضع رسمی وروشنی است که ایران همیشه بیان کرده است.

در رابطه با داخل عراق قطعا توصیه ما بر این است که تمام جریانات سیاسی، گروههای مقاومتی، اقلیم کردستان با دولت عراق دست در دست هم بدهند و همکاری کنند و خدمت کنند به مردم عراق، اگر اختلاف نظر بین این ها هست خیلی به جمهوری اسلامی ارتباط ندارد، من مثال بزنم، در خود گروههای سیاسی شیعه مگر اختلاف نیست؟ در گروههای کردی مگر اختلاف نیست؟ مگر بین اقلیم و بغداد بعضی اختلافات وجود ندارد؟ این ها خیلی طبیعی است که وجود دارد.

اگر بعضی تصور کنند که به این اختلافات ما دامن می زنیم یا مثلا گروههای مقاومت را تشدید می کنیم به اختلاف یا حتی تشدید می کنیم به مواضع انها این صحت ندارد، آنها خودشان صاحب عقیده و رای و صاحب نظر هستند.

گروههای مقاومت به شدت با آمریکایی ها مشکل دارند، مشکل آنها در این است که آمریکایی ها باید از این کشور بیرون بروند چرا؟ به خاطر اینکه فرمانده ما ابو مهدی المهندس را شهید کردند، به خاطر اینکه مهمان ما حاج قاسم را شهید کردند، به خاطر اینکه وجودشان تهدیدی است برای ما، بعضی مواقع پیام ها واطلاعاتی که به آنها می رسد که آمریکایی ها اینها را مورد شناسایی قرار می دهند یا مورد تهدید قرار می دهند باعث نگرانی در بین آنها می شود.

برخی درباره مهلت باقی مانده ترامپ در کاخ سفید سخن می گویند، برخی درباره ضرورت بهانه ندادن به ترامپ در این مدت می گویند تا نتواند آب را گل آلود کرده و از وضعیت امنیتی کنونی عراق سوءاستفاده کند.

ترامپ به بقیه بهانه می دهد ترامپ نباید کسی را تهدید کند و اقدامات تحریک آمیز انجام دهد اگر این اتفاق نیفتد طبیعی است که نه جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ کس دیگر بنای بر این ندارد که اقداماتی علیه آمریکا انجام دهد، موضع ما کاملا مشخص است، چه در این زمان و بعد از این بستگی به شرایط، مواضع و اقدامات آمریکایی ها دارد، آمریکایی ها اقدام به ترور در داخل عراق انجام دادند و سردار سلیمانی، ابومهدی و یارانشان را شهید کردند خوب بعد از این بود که ایران پاسخ داد مگر قبل از ان جمهوری اسلامی اقدامی صورت داده بود؟ اکنون نیز همان است اگر آمریکایی ها خطایی ترتیب دهند و علیه ما اقدامی کنند ما قطعا پاسخ قاطع خواهیم داد و اگر آن ها علیه جریانات مقاومت اقداماتی انجام دهند، رهبران مقاومت و پایگاه های مقاومت را مورد تهدید و حمله قرار دهند انتظار چه باید داشته باشند؟ قطعا مقاومت از خود عکس العمل نشان می دهد و از خود دفاع می کند که این حق طبیعی هر کسی است که از خودش دفاع کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان