دارا دوم هم‌چنان در ضرر

صندوق پالایش دارا دوم یا پالایش یکم علی‌رغم ورود به سبد دارایی افراد و سهام‌داران، هنوز قابلیت معامله پیدا نکرده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴ 29 November 2020

به گزارش بورس تابناک، صندوق‌های قابل معامله یا ETF ها در بورس یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری هستند که افراد با توان و سواد مالی مختلف می‌توانند از سهام این صندوق ها در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشند.

این صندوق ها که پس از تشکیل وارد بورس می شوند، مانند سایر نمادها، سهام آنها در بورس معامله شده و کارکرد آنها شبیه صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک است؛ البته تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند.

برخی این صندوق ها را به عنوان نماد اصلی در سبد خود قرار می دهند و برخی دیگر نیز، مقدار کمی از آن را خریداری و نگهداری می کنند.

داراهای دولت در سال 99 چگونه متولد شدند؟

دولت نیز در سال 99 و با توجه به ورود افراد بیشتر به بورس، از این موقعیت برای کسب درآمد و واگذاری شرکت های دولتی استفاده کرده و تا کنون سهام دو صندوق ETF با عنوان دارا یکم و دارا دوم و یا پالایش یکم را به مردم فروخته است.

اما در همین مدت، اتفاقات عجیب و غریبی پیرامون این صندوق ها رخ داده است که بسیاری از فعالین بازار، دارا دوم را مقصر ریزش 45 درصدی بازار در 3 ماه گذشته می دانند.

اختلافات وزرای اقتصاد و نفت در ماجرای عرضه دارا دوم و منتفی شدن عرضه آن در مردادماه سبب، ورود بازار به وضعیت اصلاحی شد که قیمت این 3 نماد را در عرض 15 روز، به میزان 30 درصد کاهش داد. با پیگیری های صورت گرفته، دارا دوم در تاریخ 4 شهریور وارد بورس شد و افراد و سهامداران توانستند به خرید این چهار نماد در قالب پالایش یکم اقدام کنند.

البته از زمان شروع خرید سهام این صندوق، تا هم اکنون بیش از 40 درصد از ارزش این نمادها کاهش یافته است. یعنی افرادی که این چهار صندوق را خریده اند، در حال حاضر با زیان  مواجه هستند.

رد نظر رییس سازمان بورس در خصوص پالایش یکم

در همین زمینه، حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد بازگشایی صندوق پالایش یکم گفت: یک پیشنهاد از سوی سازمان بورس به دولت ارائه کردیم که از چند روز قبل انجام شده، اگر این پیشنهاد عملی شود، صندوق پالایش یکم به زودی باز می‌شود. البته الان هم پالایش یکم قابل بازگشایی است، چون از زیاندهی خارج شده و به سوددهی رسیده است.

نکته ای که باید در خصوص رد صحبت های قالیباف مطرح کرد، این است که ارزش این چهار نماد در تاریخ 8 آذرماه، 89310 ریال می باشد. یعنی بیش از 42 درصد کاهش ارزش این چهار نماد از روز 4 شهریور که خرید این صندوق میسر شد.

البته باید گفت دولت در هنگام فروش سهام این صندوق 30 درصد تخفیف ارائه کرد که با لحاظ این تخفیف، ارزش دارا دوم در حال حاضر حدود 62500 ریال می باشد. این یعنی حدود 38 درصد ضرری که خریداران این صندوق  تا اینجا متحمل شده اند. دولت هر سهم این صندوق را 100000 ریال فروخته است.

بررسی آماری صندوق پالایش یکم و 4 نماد پالایشگاهی

بررسی ها نشان می دهد نمادهای شبریز و شبندر با 51 روز فعالیت در 3 ماه گذشته بیشترین میزان باز بودن را در بین این 4 نماد داشته اند. نماد شبندر در این مدت 22 روز مثبت بوده که بالاترین میزان را میان این سهام ها داشته است. شبریز هم با 34 روز منفی، رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

نماد شپنا هم از نظر خرید حقیقی و هم از نظر خرید حقوقی در 3 ماه گذشته رتبه نخست را در بین این نمادها داشته است. همین نماد از منظر فروش حقیقی و حقوقی نیز بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

پالایش نفت اصفهان بیشترین ارزش را در میان این 4 شرکت دارد. تعداد خریداران حقیقی این نماد نیز در بین سایر نمادها تعداد بیشتری بوده است.

از نگاه تعداد خریداران و تعداد فروشندگان و نوع حقیقی و یا حقوقی بودن آنها باید گفت این 4 نماد در میان شرکت های بورسی از حجم و تعداد معاملات قابل قبولی برخوردارند که با اندکی مدیریت صحیح می توان آنها را به بهترین قیمت رساند که این شرکت ها بتوانند سرمایه خود را از طریق بورس جذب کنند.

 

منبع: فارس

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فردا بورس بخاطر طرح مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی مثل ابشار نیاگارا میریزه پایین (:
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر