بازدید 4653
اقتصاد در گذر زمان

از «تاسیس رسمی بانک ملی ایران» تا «طرح بنزینی جدید مجلس»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ 29 November 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

9 آذر 1285، بانك ملي ايران كه اساسنامه آن در پنجم آذر 1285 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده بود، رسماً تأسيس خود را اعلام كرد.

9 آذر 1321، وزارت كشاورزي ايران از نخست‌وزير درخواست كرد 10 نفر از مهندسان امريكائي براي اجراي طرح آبياري كشور استخدام شوند.

9 آذر 1330، دکتر محمد مصدق با انتصاب امیرعلایی به وزارت دادگستری، سپهبد یزدان ‌پناه به وزارت جنگ، دکتر علی امینی به وزارت اقتصاد و امیر تیمور کلالی به وزارت کشور تغییراتی در کابینه ایجاد و آن را ترمیم کرد.

9 آذر 1334، شرکت کشتیرانی ملی ایران با سرمایه حدود شصت میلیون ریال برای حمل نفت تشکیل شد.

9 آذر 1337، کار لوله‌کشی گاز از گچساران به شیراز به یک شرکت انگلیسی واگذار شد. همچنین در این روز، یک شرکت فرانسوی کار تاسیس کارخانه کود شیمیایی در شیراز را عهده‌ دار شد.

9 آذر 1343، به دلیل افزایش قیمت بنزین تمام تاکسی ‌های تهران اعتصاب کردند و تلاش دولت برای شکستن اعتصاب به جایی نرسید. وزارت کار و شهربانی کل کشور در این مورد اعلامیه‌ مشترکی دادند و اعلام کردند چنانچه رانندگان تاکسی تا ۱۰ آذر اعتصاب خود را نشکنند پروانه آنها لغو خواهد شد. همچنین در این روز، دومین قرارداد خرید گندم بین ایران و شوروی به امضا رسید. براساس این قرارداد ایران شصت هزار تن گندم از شوروی خریداری خواهد کرد.

9 آذر 1352، شاه در مصاحبه با تلويزيون آلمان: ما در تحريم نفت عليه اسرائيل شركت نمي‌ كنيم.

9 آذر 1354، بزرگترين قرارداد گاز جهان براي ايجاد يك شاه لوله 25 ميليارد متر مكعبي انتقال گاز به اروپا بين ايران، فرانسه، اتريش، آلمان غربي و شوروي در تهران به امضا رسيد. طول شاه‌ لوله شش هزار كيلومتر خواهد بود.

9 آذر 1356، جمشید آموزگار نخست ‌وزیر به منظور ترمیم کابینه محمد یگانه را به وزارت امور اقتصادی و دارایی و منوچهر آگاه را به سمت رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر مشاور منصوب کرد.

9 آذر 1389، سرانجام بررسی‌ برنامه پنجم توسعه که باید از ابتدای سال 1389 نقشه راه کشور می ‌بود با تاخیر زیاد به علت تدوین دیرهنگام آن در دولت توسط نمایندگان مجلس، خاتمه یافت و مسیر تصمیم ‌سازی پنج سال آینده مشخص شد.

9 آذر 1390، پس از دو هفته بحث بر سر جزئیات طرح بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار در مجلس، دولت از مخالفت جدی خود با این طرح خبر داد؛ محمدرضا میرتاج ‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌ جمهور خطاب به نمایندگان تاکید کرد:‌ در این طرح بسیاری از وظایف حاکمیتی و مدیریتی اقتصاد کشور از دولت گرفته شده است؛ در صورتی که این طرح با همین مفاد به تصویب برسد، دیگر نباید دولت را در مورد اقتصاد کشور مسوول دانست؛ زیرا اختیارات قوه مجریه سلب شده و به شورای گفت ‌و گو داده شده است.

9 آذر 1391، گشایش اعتبارات اسنادی بانک ‌ها برای بنگاه‌ های اقتصادی از روش‌ های قابل‌قبول و جا افتاده ‌ای بود که تا پیش از وقوع اختلاس بزرگ بانکی رواج پیدا کرده بود؛ این روش اما به دلیل تخلف عمده‌ ای که رخ داد برای یک دوره حدود ۱۷ ماه متوقف شد. براساس تازه‌ ترین مصوبه شورای پول و اعتبار شرایط برای باز کردن «ال.سی» ریالی به زمان پیش از توقف بازگشت. این خبر را محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد.

9 آذر 1393، مشاور معاون اجرایی رئیس‌ جمهور از اجرای مصوبه افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در راستای ارتقای کیفیت نان خبر داد.

9 آذر 1396، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی از جا ‌به ‌جایی ۱۰ واحد درصدی در سپرده ‌های بانکی طی شهریور و مهر ماه 1396 خبر داد و گفت: با این جا ‌به‌ جایی ماندگاری سپرده‌ ها و قدرت تاب ‌آوری نظام بانکی افزایش یافته است.

9 آذر 1398، جمعی از نمایندگان مجلس با تدوین طرحی جدید، ضمن اینکه خواستار واریز تمامی هزینه‌های مابه‌التفاوت مدیریت مصرف سوخت به حساب خانوارهای مشمول طرح هدفمندی یارانه‌‌ها شدند، مشوق‌هایی را نیز برای رانندگانی که در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنند، تعیین کردند. در این طرح دوفوریتی که با عنوان «ممنوعیت افزایش قیمت کالا و خدمات ناشی از طرح مدیریت مصرف سوخت» تدوین شده بود و به امضای بیش از ۱۳۰ تن از نمایندگان مجلس رسیده بود، تاکید شده بود که صددرصد منابع و درآمدهای حاصل از مدیریت منابع سوخت به حساب خانوارهای مشمول قانون هدفمندی یارانه‌ها واریز شود.

 

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر