بازدید 24930

مسیر بازگشت آمریکا به برجام هموار است؟ / سناریو‌های پیش روی کدامند؟!

برخی‌ معتقدند آمریکا به برجام بازخواهد گشت و برخی دیگر معتقدند دولت بایدن انتخاب دیگری خواهد کرد و به برجام بازنخواهد گشت. فراغ از این دو دیدگاه، سوال مهم این است که بازگشت آمریکا به برجام آسان خواهد بود؟ در واقع، مسیر بازگشت دولت آمریکا به توافق هسته‌ای هموار است؟
کد خبر: ۱۰۱۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸ 26 November 2020

مسیر بازگشت آمریکا به برجام هموار است؟/ سناریوهای پیش رو کدامند!؟

بین الملل تابناک: این روزها خبرها، تحلیل ها و پیش بینی های زیادی پیرامون بازگشت دولت جو  بایدن به برجام مطرح و در همین راستا دیدگاه های مختلفی ارائه شده است.

برخی‌ معتقدند آمریکا به برجام بازخواهد گشت و برخی دیگر معتقدند دولت بایدن انتخاب دیگری خواهد کرد و به برجام بازنخواهد گشت. فراغ از این دو دیدگاه، سوال مهم این است که بازگشت آمریکا به برجام آسان خواهد بود؟ در واقع، مسیر بازگشت دولت آمریکا به توافق هسته‌ای هموار است؟

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا معتقد است بایدن به سرعت به برجام بازخواهد گشت. وی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفت: بایدن به سرعت به توافق هسته‌ای ایران برمی‌گردد؛ هرچند آسیب‌هایی وارد شده است که موجب می‌شود تا تغییر این وضعیت برای ما زمان ببرد.

 در همین رابطه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز گفته است: لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات زمانبر نیست، اگر آقای بایدن بخواهد تعهدات آمریکا را اجرا کند، ما هم می‌توانیم فورا و کامل به تعهدات برجامی خود برگردیم.

به جای رفع یک باره تحریم‌ها علیه ایران و یا بازگشت فوری ایران به تعهدات خود در این توافق، سناریوی محتمل رویکرد پله به پله و تصاعدی در یک بازه زمانی سه تا چهارماهه است. در این سناریو، گام نخست می‌تواند فریز کردن برنامه هسته‌ای ایران در مقابل برداشتن برخی از تحریم‌ها باشد. گام‌های دیگر می‌تواند در نهایت به بازگشت ایران به تعهدات برجامی و برداشتن همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران باشد.

به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی کشورمان بر این باور است که بازگشت دولت بایدن به برجام آسان خواهد بود؛ اما در چند روز گذشته رسانه ها و تحلیلگران زیادی عنوان کرده اند که مسیر برای بازگشت آمریکا چندان هم هموار و آسان نیست.

مسیر دشوار و مبهم بازگشت آمریکا به برجام

روزنامه روسی «ایزوستیا» روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که مسیر بازگشت ایالات متحده به برجام ناهموار است و با موانعی همراه خواهد بود.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳آبان) در آمریکا هنوز مسئولیت کاخ سفید را رسماً برعهده نگرفته است، کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه با یکدیگر درباره چگونگی همکاری با دولت جدید آمریکا در خصوص احیای برجام گفت‌وگوها و بحث‌هایی را صورت داده‌اند اما در هر صورت مسیر بازگشت واشنگتن به برجام ناهموار است و با موانعی همراه خواهد بود.

این روزنامه روسی در بخشی از گزارش خود به شرط‌گذاری بایدن برای بازگشت ایالات متحده به برجام اشاره کرد و نوشت که از نظر دیپلمات‌های اروپایی، اولین گام منطقی برای احیای برجام، کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران در قبال لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه جمهوری اسلامی است اما دولت بایدن ظاهراً در متقاعد کردن مجلس سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان برای لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران با چالش مواجه خواهد بود.

ایزوستیا همچنین به مساله برنامه موشکی ایران نیز اشاره کرد که دولت بایدن قصد دارد آن را وارد هرگونه توافق جدید احتمالی با ایران کند.

«آنیس ون انگلند» مدرس ارشد امنیت و حقوق بین‌الملل در مؤسسه حقوق دانشگاه «کرانفیلد» تصریح کرد که تصمیم بایدن برای وارد کردن مساله برنامه موشکی به توافق هسته‌ای با ایران، با توجه به مخالفت‌های پیشین جمهوری اسلامی با شامل کردن موضوعات غیرهسته‌ای در توافق هسته‌ای مشکل‌ساز خواهد شد.

از طرف دیگر، آن طور که در این رسانه‌ روس آمده است، ایران در صورتی که قصد مذاکره با ایالات متحده را داشته باشد، خواسته‌های جدیدی را مطرح خواهد کرد که شامل ضمانت مستحکم اجرای توافق است.

طبق این گزارش، کارشناسان اروپایی و آمریکایی نیز این احتمال را می‌دهند که جمهوری اسلامی ایران، درخواست جبران تحریم‌هایی را مطرح کند که بعد از خروج دو سال پیش واشنگتن از برجام، علیه این کشور تحمیل شد.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره بازگشت آمریکا به برجام و مشکلات و موانع آن نوشت که «دونالد ترامپ» در حال اعمال تحریم های بیشتر و سخت تری علیه ایران است که معکوس کردن این تحریم ها دشوار به نظر می‌رسد.

نیویورک تایمز در بخشی از این یادداشت با اشاره به درخواست ایران برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای افزود: ایران می‌گوید که واشنگتن باید کامل به برجام بازگردد و پس از آن ایران به تعهدات خود ذیل این توافق باز خواهد گشت.

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه بازگشت به برجام در حرف ساده اما در عمل به این راحتی نیست به نقل از منابعی دیپلماتیک مدعی شد که «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران پس از انتخابات آمریکا تلاش کرده از طریق واسطه‌هایی این پیام را به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب (به گفته رسانه‌های آمریکایی) منتقل کند که آمریکا قبل از شروع هرگونه مذاکره باید بدون پیش شرط به برجام بازگردد.

نیویورک تایمز به نقل از همین منابع نوشته، ایران مایل به توقف موقت غنی سازی اورانیوم یا کاهش سطح ذخایر اورانیوم خود نیست. این دیپلماتها می‌گویند ایران زمانی به تعهدات کامل خود بازخواهد گشت که آمریکا به تعهدات خود بازگردد. 

با وجود این، این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش داد، تیم جو بایدن هیچ پیامی از طرف ایرانی دریافت نکرده است و گفته‌اند که رسیدگی به این مساله (برجام) فقط بعد از مراسم تحلیف بایدن انجام خواهد شد.

سناریوهای بازگشت آمریکا به برجام

نحوه بازگشت آمریکا به برجام و احیای توافق هسته‌ای ایران، هنوز مشخص نیست و هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که طرح بایدن برای بازگشت به برجام چیست. طرف‌های منطقه‌ای و همچنین در سطوح ملایم‌تر اروپایی‌ها از بایدن خواسته‌اند که بدون قید و شرط به برجام بازنگردد؛ برای نمونه، وزارت خارجه اسرائیل تیمی برای تاثیرگذاری بر سیاست بایدن در برابر ایران تشکیل داده است. سعودی‌ها و اماراتی‌ها بایدن را ترغیب کرده‌اند که سیاست اوباما را در قبال ایران تکرار نکند؛ هرچند وزیر خارجه روسیه پیش‌بینی کرده است که بایدن در مسیر اوباما گام خواهد برداشت. منظور این طرف‌ها از سیاست اوباما تفکیک پرونده هسته‌ای از پرونده‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران است.

به عبارت دیگر رقبای ایران در منطقه از آمریکا می‌خواهند، این بار در هرگونه مذاکره با ایران علاوه بر موضوع هسته‌ای، محدودیت‌هایی بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نفوذ منطقه‌ای آن اعمال شود. بایدن هنوز در این زمینه موضعی در پیش نگرفته است؛ بنابراین، باید منتظر ماند و دید که بایدن چه سیاستی را در قبال ایران اتخاذ می‌کند. آیا او صرفا به بازگشت بی قید و شرط به برجام اکتفا خواهد کرد یا اینکه مسیر دشواری را پیش روی ایران خواهد گذاشت؟

برخی تحلیلگران از جمله افراد نزدیک به بایدن، احیای برجام را آسان نمی‌دانند. به اعتقاد آن‌ها شرایط نسبت به پنج سال پیش تغییر کرده و برخی از مفاد این توافق رو به انقضاست. همه این موارد به همراه موضوعات دیگر بازگشت به برجام را به یکی از چالش‌های اصلی سیاست خارجی بایدن تبدیل خواهد کرد. محافل رسانه‌ای برای حل و فصل این چالش سناریو‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند. از جمله شبکه ان بی سی نیوز که سناریوی بازگشت یک باره به برجام را بعید دانسته و در مقابل سناریوی بازگشت گام به گام را مطرح کرده است.

ان بی سی نیوز در این گزارش درباره سناریوی بازگشت گام به گام به برجام به نقل از یک مقامات سابق دولت آمریکا و دیپلمات‌های اروپایی می‌نویسد: به جای رفع یکباره تحریم‌ها علیه ایران و یا بازگشت فوری ایران به تعهدات خود در این توافق، سناریوی محتمل رویکرد پله به پله و تصاعدی در یک بازه زمانی سه تا چهارماهه است. در این سناریو، گام نخست می‌تواند فریز کردن برنامه هسته‌ای ایران در مقابل برداشتن برخی از تحریم‌ها باشد. گام‌های دیگر می‌تواند در نهایت به بازگشت ایران به تعهدات برجامی و برداشتن همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران باشد.

یکی دیگر از سناریو‌های مطرح در این گزارش به ایجاد یک توافق جدید شامل موضوعات غیر از برنامه هسته‌ای ایران اشاره دارد و می‌نویسد: بایدن و مقامات اروپایی همچنین پیشنهاد توافقی برای پاسخگویی به دیگر موضوعات شامل زرادخانه‌های موشک بالستیک در حال رشد ایران را مطرح کرده اند؛ توافقی که البته با مخالفت ایران مواجه شده است. علاوه بر آن، هرگونه توافق جدیدی فراتر از توافق سال ۲۰۱۵ باید به تایید کنگره مخالفِ آمریکا برسد؛ جایی که نتیجه دو کرسی انتخابات میان دوره‌ای در انتخابات پنجم ژوئن مشخص می‌کند که آیا جمهوری خواهان اکثریت خود را در سنا باز می‌گردانند یا نه.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۰
شرم آور است از این همه خسارت برجام که دوباره همان نگاه را دارند اقایان
خوب معلومه راه برای برگشتن آمریکا به برجام همواره برجام سند راهبردی دموکراتا برای کنترل منطقه غرب آسیاست معلومه بهش برمیگردن بلافاصله برای اینکه اگه برنگردن در فاصله شیفت سیاست از ترامپ به بایدن احتمال تنش و جنگ در منطقه بسیار بالاست
آیندگان خوب قضاوت می کنند که دانش کشور را بتن ریختید
دل بعضی ها به بایدن خوشه نمیدونن که سیاست خارجی امریکا باتغییر رییس جمهور تغییر پیدانمیکنه بخصوص در حمایت بی چون وچرا از اسراییل
نمیدونن که درنهایت همه این رفتن وامدها برای امتیاز گرفتن بیشتر و مهار قدرت ایران درمنطقه هست وترامپ وبایدن درواقع نقش افرینان بازی پلیس بد پلیس خوب هستند
شیخ حسن باگفتن حرفهایی نظیر« ترامپ به زباله دانی تاریخ پرتاب شد » اونقدر ترامپ راتحریک میکندتابالاخره هفته اخرریاست جمهوریش به ایران حمله کنه
بازگشت امریکا به برجام اصلا کارساده ای نیست چون که ان ها باید همه تحریم های ایران رو لغو کنند ولی لغو ان ها علیه ایران کار بسیار سختی است نتیجه می گیریم که بازگشت امریکا به برجام کار خیلی سختی است و ایران نباید منتظر بازگشت امریکا به برجام باشد .
انگار ایران بوده که از برجام خارج شده تحریمها رو افزایش داده!! اجرای برجام برای آمریکا صرفا بازگشت روی کاغذ و یا با بازه زمانی یا هرعنوان دیگه فقط به ضرر ایران هست . اگر ایران میخواست توافقی رو با برنامه موشکی و منطقه ای خودش ببنده در زمان اوباما و یا در بهترین حالت حتی در زمان ترامپ مذاکره میکرد نه اینکه اینهمه فشار تحریمی رو تحمل کنه ، بالاترین مقام نظامی کشور هم ترور بشه که حالا بخواد با بایدن مذاکره کنه.پس با این سوابق عملا مذاکرات پیرامون مباحث منطقه ای موشکی با این وضع اجرای برجامی نشدنی هست.
این دولتی که من دیده ام نه تنها برای بایدن شرط نمی گذارد بلکه جایزه هم می دهد
آقایان دیپلمات کشور. تو را بخدا اجازه ورود مجانی آمریکا به برجام را ندهید و اصلا هیچ مذاکرهء دیگری در مورد مفاد برجام یا اضافه کردن به مفاد دیگر به برجام را نپذیرید. تنها بر سر ورود آمریکا به برجام چانه بزنید و نگذارید مفت وارد برجام شوند. اگر دولت بایدن  بخواهد دوباره وارد برجام شود ابتدا و قبل از ورود به برجام باید 1_  خسارتهایی که تاکنون به ایران زده اند را نقدا" و تا آخرین سنت بپردازند.مخصوصا پول سرقتهای دریایی دولت شرامپ از ایران را بپردازند 2_تمامی تحریمها را قبل از ورود به برجام تعلیق کنند3_ ایران و هم پیمانان ایران را از لیست مندرآوردی سیاه خود خارج کنند. 4_سازمان منافقین را به لیست گروههای تروریستی برگردانند. 5_ قبل از ورود به برجام ,عدم اجرای مجدد تحریمها و خروج یکطرفه از قراردادها با ایران را در مجلس نمایندگان خود  قانونا" به تصویب برسانند. 6_جنگ اقتصادی علیه ایران را پایان دهند و دیگر تکرار نکند.7_ زندانیان ایرانی را آزاد کند و متهمان  ایرانی که در خارج از ایران پناه گرفته اند را به ایران تحویل دهند 8_دیگر در امور داخلی ایران دخالت نکنند. 9_ نیروهای نظامی خود را از منطقه ایران خارج کرده و دیگر بازنگردند .
تا زمانی که حد اقل این کارها را نکرده اند, اجازه ندهید به برجام وارد شوند چون امکان دارد در انتخابات بعدی یک شرامپ دیگر را  رو کنند تا کارهایی را که اینبار  موفق به انجامشان نشده اند را انجام دهد. یا به شکل دیگری باعث مزاحمت برای ایران  شوند.
اطمینان داشته باشید که آنها برای قدرتنمایی در شرق آسیا  به آرامش و صلح در منطقه ما نیاز دارند. لذا  مفت فروشی نکنید و محکم و استوار درخواستهای قانونی ایران را قبل از ورود شان به برجام طلب کنید.   و خواهشها" دیگر با کشورهایی که در تحریمهای یک طرفه آمریکا علیه ایران کاسه داغتر از آش آمریکا بودند مانند کره جنوبی و هند  وارد هیچگونه معامله ای نشوید.
به نام خدا
هشیار باشیم و یک بار برای همیشه با ایجاد اقتصاد تولیدی واشتغال زا و مالیاتی و صادراتی مردم را از رنج مداوم
بی ثباتی و گرانی شدید نجات دهیم
اقتصاد و قوانین فعلی وبودجه ورفتار دولت به شدت وارداتی دلالی و رانتی و صد درصد ضد تولید و کار آفرینی و اشتغال می باشد
دیباچه من 30-40 سال پیش مدیر یک کارخانه دولتی وزارت صنایع سنگین که کارخانه و ماشین ساز
بودم با کمبود ارز سفارش‌ها فراوان از همه جا مثل شرکت نفت ووزارت نیرو و
با کمی افزایش موجودی ارز همه به دنبال واردات می دویدند چون سفر خارجی وحق ماموریت دلاری و ریالی و پذیرایی ها و 5 درصد مدیرعامل و منافع بسیار داشتند خلاصه لذت بسیار در واردات برای مدیران دولتی وجود دارد که در تولید داخل نیست
در کانادا که یک کشور فوق صنعتی که من ساکن می باشم نرخ مالیات تولید 15 درصد و درایران 25 درصد می‌باشد
نرخ حق بیمه کارفرما 7 درصد و درایران 17 درصد می‌ باشد
بهره بانکی در کانادا
خانه فقط 2 درصد برای خرید وساخت
برای تولید 3-9 درصد می باشد
حمایت شدیدی از تولید و بخصوص کشاورزی صورت می‌گیرد
سیستم مالیاتی بسیار قوی که از صاحبان خانه و حساب بانکی انواع مالیات اخذ می‌شود شهرداری ها انقدر مالیات و عوارض می‌گیرند که نیازی به فروش تراکم ندارند
بلطف خدا و دعای مردم هموار میشود ، اگر چوب لای چرخ کردنهای کاسبان تحریم عقیم بماند
برگشت دلار به کانال زیر ده هزار تومن کلیک خورد
سکه تا قیمت ۵ میلیون سقوط می کند
کاسبان تحریم منتظر خورد شدن استخوان هایتان باشید
بعضی ها دلشون به بایدن خوشه نمیدونن که سیاست خارجی امریکا باتغییر رییس جمهور تغییر پیدانمیکنه بخصوص در حمایت بی چون وچرا از اسراییل
نمیدونن که درنهایت همه این رفتن وامدها برای امتیاز گرفتن بیشتر و مهار قدرت ایران درمنطقه هست وترامپ وبایدن درواقع نقش افرینان بازی پلیس بد پلیس خوب هستند
بسیار هموار است:
- چارچوب کار برجام محدود به برنامه هسته ای است که خوب همه باید رعایت کنند. آمریکا و ایران برای ادامه برجام نیازی به قید و شرط ندارند و هدف برداشتن گام مثبت توسط طرفین است.
- کنترل برد موشک ها مذاکره دیگری است که خارج از برجام و در غالب مذاکرات کاهش سلاح های کشتار جمعی قابل بررسی است. تمام کشورها باید در آن شرکت کنند و امنیت منطقه و دنیا را تامین کنند.
- مباحث حقوق بشر نیز باید جداگانه بررسی و مذاکره شود.
خلاصه گرونیهای وحشتناک کاری با این مردم مظلوم و ستمدیده کرد که


فکر نکنم حالا حالاها بتویم روز خوش ببینیم
امریکا قویترین کشور دنیاست.بهمان راحتی که از همه پیمانها خارج شد به همه انها میتواند بازگردد.جان کری در سخنان دو روز پیش خود بهمراه بایدن گفت اولویت او باز گشتن هر چه سریعتر به پیمان اب و هوایی پاریس است.خوب برجام هم یک پیمان مثل همان.اراده وجود داشته باشد انجام خواهد شد
امریکا به تمام معاهدات و قراردادهایی که ترامپ خارج شده بر میگرده از جمله برجام. ما نباید شرط و شروطی بگذاریم که منصرف بشه!
هیچ معمایی در کار نیست بایدن به قطعنامه سازمان ملل باز می گردد و ایران هم به جدول زمانی برجام بعد از ان هم نه خانی آمده و نه رفته است.نه تغییر مثبت چندانی در کشور روی می دهد چون که مشگلات ما ناشی از تحریم نیست نه تغییری در عملکرد امریکا روی می دهد چون که سیاست های کلان انها تابع افراد و احزاب نیست.
امدن امریکا به برجام بدترین حالت برای ایران هست چند سال از برجام گذشته و امریکا با خروجش عملا این توافق را دور زده و تمامی تحریم ها رو برگردونده و فقط از برجام سود برده و با امدن دوبارش سود بیشتری خواهد برد چرا که چهار سال زود تر ایران برجام را اجرا کرده و امریکا با امدنش می تواند با اولین بهانه سیستم ماشه رو فعال و تمام تحریم های سازمان ملل را فعال کند و عملا هم برنامه هسته را عقب رانده و هم دوباره ایران را تحریم جهانی کرده....
هی مذاکره کنید و آنها دبه کنند تا مردم له شوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار