چرا بورس ریخت و قرمز شد؟

یک کارشناس بازار سرمایه نگاه سرمایه‌گذاران در بازار را نگاه کوتاه مدت دانست و اضافه کرد: نگاه همراه با ترس مردم به معاملات باعث شده است که سرمایه‌گذاران به فروش سهم‌ها فشار بیاورند.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ 24 November 2020

 به گزارش بورس تابناک، شاخص کل بورس امروز از مثبت به منفی حرکت کرد و در حالی که توانسته بود، رشد خوبی را تجربه کند باز هم در اواخر معاملات ریزشی شد،مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات روز گذشته بورس گفت: پس از سپری شدن شش جلسه معاملاتی همراه با رشد شاخص، بازار سرمایه روز شنبه شاهد افزایش محسوس عرضه ها از میانه معاملات بود. تحلیلگران عوامل مختلفی را عامل این تغییر روند دانستند که در این میان مطرح شدن لایحه  موسوم به طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در مجلس که بخش هایی از آن معافیت صادراتی تولید کنندگان فولاد را در معرض تهدید قرار می دهد، و همچنین رفتار فروشندگان حقوقی در نمادهایی چون شستا و خودرو بیشتر بازتاب یافتند. 

رادان درباره وضعیت امروز بازار نیز گفت: همانطور که قبلا نیز ذکر شده بود در شرایط فعلی بازار نگاه عمده خریداران نگاه کوتاه مدت و همراه با ترس است و به همین دلیل عمده خریداران روزهای گذشته حاضر به فروش سهام خود با سود جزئی به دلیل ترس از اصلاح مجدد قیمت ها هستند. به ویژه در نماد شستا، که فشار فروش ناشی  از توقف طولانی مدت آن تخلیه نشده بود، بیش از آنکه فروش دو روز اخیر مایه تعجب باشد، صف خرید روز بعد از گشایش نماد تعجب برانگیز و محل سئوال بود. به هر روی، شستا در دوشنبه مثبت بازار نیز کماکان در دامنه منفی متعادل بود. با اینحال در صورت استمرار روند صعودی بازار، شستا نیز با این روند همراه خواهد شد.


این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با گروه فلزات اساسی تصریح کرد: معاملات گروه فولادی نیز در بازار  از فضای مثبت بازار متأثر نشد و شاهد معاملات منفی در عمده سهام این گروه بودیم. بر عکس امیدواری در گروه سنگ آهن برای آزادسازی قیمت محصولات این گروه موجب رشد قیمت سهام شرکت های تولید کننده سنگ آهن شد.


رادان ادامه داد: جذابیت ذاتی قیمت های اصلاح شده در بازار سهام به همراه چشم انداز کاهشی بازار ارز و تأثیر آن بر بازار طلا و وجود حباب قیمتی در بازارهای مسکن و خودرو، اکنون بازار سرمایه را مستعد پذیرش نقدینگی سهامداران نموده است. مصوبات هفته گذشته شورای عالی بورس در جهت تسهیل تشکیل صندوق های سرمایه گذاری توسط بانک ها و همراهی رئیس کل بانک مرکزی و چراغ سبز او که از یادداشت ایشان در فضای مجازی استنباط گردید در شکل گیری فضای مثبت در بازار بی تأثیر نبوده است. دولت نیز تدریجا خود را برای طعم شیرین فروش سهام خود به قیمت های بالا در قالب صندوق دارا سوم آماده می کند و طرح پرداخت یارانه صد هزار تومانی به بخشی از جامعه نیاز دولت به فروش دارایی های مازاد را بیش از پیش نموده است. در گروه های مختلف نیز بهانه های خوب برای رشد بازار فراهم شده است و گزارشات شش ماهه در بسیاری از صنایع به همراه گزارشات فروش ماهانه زمینه را برای مثبت نگری در میان تحلیلگران فراهم کرده است.


وی در پایان گفت: اگر چه مجموع آنچه گفته شد نشانه هایی از آمادگی بازار برای جبران بخشی از اصلاح سه ماهه را نشان می دهد اما نباید فراموش کرد که سرمایه گذاران بسیاری مترصد رشد قیمت سهام هستند تا با جبران زیان وارده عطای بازار را به لقای آن ببخشند و بنابراین مقاومت های مهمی در پیش روی شاخص قرار خواهد داشت. بنابراین کماکان توصیه منطقی به سرمایه گذاران، خرید سهامی است که با بررسی کافی اطمینان از ارزش بنیادی آن برای سرمایه گذار وجود دارد تا چه از منظر ریسک کاهش ارزش و چه از بابت ریسک نقد شوندگی کمترین خطر در صورت اصلاح مجدد قیمت ها متوجه سرمایه آنان باشد.

 

منبع:سایت خبری بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی