بازدید 21666

زنان هم می‌توانند مرجع تقلید شوند هم رئیس جمهور

رئیس مؤسسه پژوهشی فهیم گفت: بعضی صاحبان علم، اعتقاد دارند با توجه به مبانی دینی، ما نمی‌توانیم قدرت اجرایی اول کشور را به دست زنان دهیم، اما در مقابل، این نظریه، دیدگاه‌های فقهی دیگری هم وجود دارد که زنان نه فقط می‌توانند رئیس‌جمهور شوند .
کد خبر: ۱۰۱۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹ 17 November 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده در پاسخ به این سؤال که لفظ «رجال» که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از شروط کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شده، به معنای جنسیت است و فقط مردان را شامل می‌شود یا به معنای داشتن شرایط است و علاوه بر مردان، زنان را هم شامل می‌شود؟ اظهار داشت: در مورد تعبیر رجال سیاسی، از دو منظر می‌شود به این مسئله نگاه کرد؛ یکی این که مدونان قانون اساسی، از این واژه چه چیزی اراده کردند و دوم این که الان در عرف اجتماعی، چه چیزی از این واژه فهمیده می‌شود و آن چیزی که مورد مهاجه افراد، تحت عنوان رجال قرار می‌گیرد، چیست.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: از منظر اول ظاهرا در مجلس خبرگان قانون اساسی این اختلاف بین افرادی بود که در این مجلس حضور داشتند بود و این اختلاف اجمالا به طور جدی بین روحانیون برجسته آن مجلس و افراد دیگر وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت به نوعی برای راضی کردن کسانی که قائل بودند رئیس جمهور باید حتما مرد باشد مثل مرحوم آیت الله صدوقی و در مقابل، کسانی که این نکته مدنظرشان نبود و شرط مرد بودن را برای رئیس جمهور ضروری نمی‌دانستند، برای راضی کردن صاحبان هر دو تفکر، در نهایت واژه‌ای را به کار بردند که اگر آن دسته گفتند چرا شرط مردانگی نگذاشتید بگویند رجال سیاسی تصریح شده و اگر این دسته گفتند چرا رئیس جمهوری را به مردان مشروط کردید، بگویند، رجال سیاسی چنین معنایی ندارد که فقط جنسیت مردانه باشد.

قاضی زاده افزود: به نوعی این ابهام در این ماده قانونی هنگام تصویب آن، با عنایت و توجه افراد مجلس خبرگان گنجانده شد و البته متأسفانه این ابهام در برخی جاهای دیگر قانون اساسی هم هست؛ و این‌ها ابهام‌هایی است که با توجه و اراده خود مدونان در قانون راه پیدا کرده که بحث آن در نشست‌های علمی تخصصی است.

وی گفت: امروزه وقتی واژه رجل سیاسی گفته می‌شود، رجل سیاسی به کسی می‌گویند که در حقیقت در عرصه سیاست دارای مدیریت و دارای یک شخصیت اجتماعی بالا هست؛ و رجال در این ماده قانونی، چون تعبیر رجال مذهبی و رجال سیاسی گفته می‌شود، مراد کسانی هستند که قدرت تحلیل و درک شان از مسائل و پدیده های سیاسی به جهت آگاهی عمیق شان از مسائل اجتماعی و حضورشان در صحنه‌های سیاسی، به گونه‌ای است که همواره می‌توانند مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل را در اداره جامعه تشخیص دهند؛ در این مفهوم رجال، ظاهرا رجال سیاسی اختصاصی به مردان بعنوان جنس مرد ندارد.

رئیس مؤسسه پژوهشی فهیم، یادآور شد: ما خودمان هم دیدیم که گاهی اوقات، خانمی که می‌تواند برجستگی خاصی در حوزه اجتماعی داشته باشد و یا مثلا در حادثه خطیری که پیش می‌آید پیشقدم می‌شود، می‌گوییم این زن چه مردانگی از خودش بکار برد؛ هیچ وقت این تعبیر را بکار نمی‌بریم که از خودش زنانگی نشان داد؛ این نشانگر این است که مفهوم رجال، مفهومی اعم از مرد یا زن دارد.

وی با بیان این که البته به لحاظ فقهی این اختلاف بین علما وجود دارد، گفت: بعضی صاحبان علم، اعتقاد دارند با توجه به مبانی دینی، ما نمی‌توانیم قدرت اجرایی اول کشور را به دست زنان دهیم، اما در مقابل، این نظریه، دیدگاه‌های فقهی دیگری هم وجود دارد که زنان نه فقط می‌توانند رئیس‌جمهور شوند و مدیریت اجرایی کشور را به عهده بگیرند، بلکه زنان حتی می‌توانند مرجع تقلید شوند و هم می‌توانند قضاوت کنند؛ و همین نکته و این اختلاف نظری که در مباحث فقهی بین محققان وجود دارد، سبب اختلاف برداشت و اختلاف تفسیر در این بند از بندهای مربوط به شرایط ریاست شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۲۵
تفکرات سنتی را نمی توان با تفکرات مدرن و جامعه مدرن که زنان بخش زیادی از اقتصاد و رشد خانواده را بر عهدده دارند را به آنها سپرد.
نمی شود تربیت بچه را به زنان سپرد اما تربیت جامعه را نه
زنان اگه میتوانستند مرجع تقلید یا رییس جمهور بشوند تا الان شده بودند...ما احمق نیستیم و میدانیم که این صحبت ها برای راه فرار از شرایط مخمصه در نظر گرفته شده!
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
احسنت . با این حرفها میخواهند جمعیت پای صندوق رو زیاد کنند . چی شده تازگی احکام جدید در میاد .... ؟.
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
درود برشما،
اضافه نمایم دلیل دیگرش هم نزدیک شدن به انتخابات است تا رای جمع گردد.
الان مردان توی اداره مملکت هیچ گلی نکاشتند انتظار دارید زنان کاری کنند؟
پاسخ ها
هما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
برعکس نتیجه میگیرید؟ شماها که گلی
نکاشتید شاید زنها بتوانند
وقتی زن نمی تونه پیش نماز بشه ، چطور می تونه مرجع تقلید بشه . اینا رو از کجاشون در میارن
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
نه جانم فعلا لازمه که این ها رو در بیارند
وقتی تا این حد اختلاف در تفاسیر مختلف آیات قرآن در بین علمای تشیع وجود دارد چرا قوانین کشور را بر مبنای این تفاسیر تصویب و اجرا می کنید؟ و خون ملت را در شیشه کرده اید و مردم را از اسلام و تشیع فراری داده اید؟
از شرایط مرجع تقلید مرد بودنشه. ایشون کتابای خودشونم نمیخونن انگار
اما نمی توانند قاضی شوند ، دیه شان با مرد برابر نیست ، شهادتشان در دادگاه با مرد برابر نیست ، اگر بمیرند و فرزندی نداشته باشند دولت اموالشان را تصاحب می کند ، به ورزشگاه نمی توانند بروند ، حق آزادی پوشش ندارند ، اگر پدرشان آنها را بکشد قاتل مجازات نمی شود ، حق طلاق ندارند ، حق بیرون رفتن از خانه بدون اجازه شوهر ندارند ، حق خروج از کشور بدون اجازه شوهر ندارند و حق سرپرستی فرزندان را ندارند و سهم ارثشان نصف برادرشان است و سهم ارثشان از شوهر یک هشتم است و حق دوچرخه سواری ندارند ، حق موتورسواری ندارند ، حق ورزش با پوشش استاندارد جهانی ندارند و ....

خانه از پای بست ویران است با این وعده ها نمی تونید مردم را به صحنه نمایش انتصابات بکشانید دیگه فریب نمی خوریم اول این موارد را درست کنید بعد ادعا کنید زنان می توانند رییس جمهور شوند.
خدارو شكر تمام مشكلات نظام حل شده فقط رياست جمهوري و مرجعيت زنها مانده
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
نه بابا میخواهند مردم رو بکشند پای صندوق.
تنها ایراد گزاره خبری فوق، فراموش کردن قید مکانی و زمانی است.
این سری مردم را به این بهانه پای صندوق های رای بکشانید!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
شما برای کشوندن مردم و جمعیت زیاد پای صندوق ، میتونید از این جملات هم استفاده کنید:

" پپرس پلیس ها هممیتوانند کاندید ریاست جمهوری شوند" . این خودش 10 ملیون
" استقلالی ها هم میتونند کاندید ریاست جمهوری شوند" . اینم خودش 10 ملیون
" بازیگران پایتخت هم میتوانند کاندید ریاست جمهوری شوند" . اینم خودش حد اقل 5 ملیون
وقتی از کلمات عربی در قانون اساسی خودمان استفاده می کنیم تعابیر آن هم مبهم و قابل تفاسیر مختلف می شود!
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
درود برشما،
این نثر قانونی وجامع درتمام کشوراست که زبان رسمی مردم آن کشور و بالاخره زبان رسمی آن کشور میتواند جنبه حقوقی وقانونی داشته باشد.
حال در کشورما زبان عربی جایی قانونی ندارد اما تاثیرپذیرش میکنند و کرده اند تا جاییکه باستناد حدیث حتی حکم دار صادرکرده اند. ای بیچاره ایران
يه حاج آقايي بالاي منبر مي گفت در صورت زنده بودن همسر ،همزمان نميشود با خواهرش هم ازدواج كرد . يه نفر از پايين منبر داد زد حاج آقا ما كرديم و شد !!! روي همين حساب اگه زنو امام جماعت و مرجع تقليد هم بكنيد ، حتما ميشه . چرا كه نه !!!
این هم یک گام رو به جلو هست. اما سیاست های کلی ما مشکل داره. مثلا میگن آمریکا دشمن ماست. درصورتی که اکثر مسئولان خانوادهاشون رو فرستادن آمریکا. این نشون میده که ما باید در سیاست هامون تجدید نظر بکنیم
وقتی انسان به دنیا می آید اصلا معلوم نیست دختر است یا پسر ، بنابراین هیچ فرقی بین آنها نیست
جنابعالی مصداق علماء آخرالزمان هستید که پیامبر وعده داده بودند.
به اینگونه اخبار و اظهار نظر در اصطلاح می گویند سوپاپ اطمینان ایجاد کردن، هرگاه که جامعه به مرز تغییرات بنیادی نزدیک شود مسئولین ، حقوق سلب شده از آنها را در قالب گفتمان مطرح کرده و باعث می شوند شرایط کمی بهتر شود. این اتفاق در سال 99 به دلیل شدت گرفتن اعتراضات مردمی تا حدی پر رنگ شده است که تئوریسین های سنتی حجاب هم درباره لزوم بازنگری در قانون سخن می گویند و بحث رییس جمهوری بانوان و به تازگی هم مرجع تقلیدی به میان می آید. به گمانم ایجاد سوپاپ اطمینان با اینگونه مسایل دیگر نخ نما شده است و زمان بازنگری در عملکردهای کلان مسئولین رسیده است
زن با مرد فرقی ندارد این افکار را از سرتان بیرون ن کنید
صحبتهای این حضرت آقا صرفا" بلحاظ نزدیک شدن به انتخابات است تا رای مردمی جمع گردد. لیکن این ابزار دیگر چون حنا رنگی ندارد. ای بیچاره ایران من....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار