بازدید 7948

این دستگاه تنفسی، الکل را از بدن می‌مکد

یک دستگاه تنفسی می‌تواند الکل موجود در بدن را بیرون بکشد و بر خلاف چیزی که در ابتدا به نظر می‌رسد، برای درمان خماری پس از مستی ساخته نشده است، بلکه برای مسمومیت با الکل ساخته شده که یک خطر تهدید کننده زندگی است.
کد خبر: ۱۰۱۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ 15 November 2020

به گزارش  تابناک، ایسنا و به نقل از آی ای، اکنون می‌توان به معنای واقعی کلمه الکل را از سیستم تنفسی بیرون کشید و یک دستگاه تنفسی جدید به طور بالقوه می‌تواند افراد را از مسمومیت با الکل که جانشان را تهدید می کند، نجات دهد.

تیمی از دانشمندان دانشگاه شبکه بهداشت در تورنتو کانادا یک دستگاه موسوم به "ClearMate" ساخته‌اند که یک دستگاه تنفسی ساده است و می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

این دستگاه بدین صورت کار می‌کند که افراد درون آن تنفس می‌کنند و به آنها کمک می‌کند تا روند پاکسازی سطح الکل سمی در بدن تسریع شود.

هر ساله ۳ میلیون مرگ در نتیجه استفاده بیش از حد از الکل و مسمویت الکلی رخ می‌دهد و محققان به سرپرستی دکتر "جوزف فیشر" از این روش ساده به عنوان یک ناجی در درمان مسمومیت شدید با الکل استفاده خواهند کرد.

تا حد زیادی می‌توان از کبد برای پردازش الکل مصرفی تشکر کرد. با این حال، وقتی یک فرد بیش از حد الکل مصرف کرده باشد، کبد وی نمی‌تواند به موقع آن را برای بقیه بدن متابولیزه کند و این موضوع می‌تواند به معضلی جدی و حتی تهدید کننده زندگی ختم شود.

با این وجود، ریه‌ها نیز با از بین بردن الکل از بدن، نقش کمی در این روند دارند. همانطور که می‌دانیم، اغلب اوقات می‌توان بوی الکل را از تنفس فردی که الکل مصرف کرده استمشمام کرد. دلیل این امر آن است که خون اشباع شده از الکل در تلاش برای تکمیل سطح اکسیژن خود به ریه‌ها می‌رسد. بنابراین مقداری از این الکل همراه با دی اکسید کربن با بازدم خارج می‌شود.

فرآیند تنفس می‌تواند با سرعت گرفتن، به رفع مسمومیت الکلی کمک کند، اما این کار معمولاً منجر به غش کردن و بیهوش شدن فرد می‌شود. اما این دستگاه جدید اساساً این تسریع تنفس را طوری فراهم می‌کند که فرد بیهوش نشود.

دکتر "جوزف فیشر" نویسنده اصلی این مطالعه و مخترع این دستگاه گفت که "ClearMate" شخص را به ویژه هنگامی که بیش از حد الکل مصرف کرده باشد، در امان نگه می‌دارد. تمام کاری که فرد باید انجام دهد پوشیدن یک ماسک گازی است که به یک منبع اکسیژن و کربن دی اکسید متصل است.

"فیشر" متخصص بیهوشی و محقق ارشد در دانشگاه شبکه بهداشت تورنتو توضیح داد: این دستگاه طوری طراحی شده است که با هر بار تنفس بتواند یک مقدار طبیعی از کربن دی اکسید را از خود خارج کرده و کربن دی اکسید اضافی در تنفس بعدی بازگردد. تمام این کار به روشی ساده توسط یک شیر مکانیکی انجام می شود، بنابراین نیازی به وسایل الکترونیکی یا رایانه نیست.

تاکنون این تیم دستگاه بر روی پنج داوطلب آزمایش شده است که نشان داده است منجر به تنفس سریعتر و بهتر از روند طبیعی بدن می‌شود.

با وجود اینکه این دستگاه روی افراد اندکی آزمایش شده است، اما سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) استفاده اضطراری از "ClearMate" را در اورژانس تایید کرده است.

دکتر "فیشر" گفت: این یک وسیله بسیار ابتدایی و با فناوری پایین است که می‌توان آن را در هر کجای دنیا ساخت و به هیچ قطعه الکترونیکی، هیچ رایانه و فیلتر دیگری نیازی نیست. تقریباً غیرقابل توضیح است که چرا ما از چند دهه قبل این وسیله را نساخته‌ایم.

این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان