خط و نشان مجلس برای مخلان نظم عمومی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی را تصویب کرده اند که به موجب آن تهدیدکنندگان مردم به خصوص زوگیرها و چاقوکش ها به اشد مجازات محکوم خواهند شد؛ طرحی که خواب را از چشمان مخلان امنیت خواهد ربود.
کد خبر: ۱۰۱۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲ 13 November 2020

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی را تصویب کرده اند که به موجب آن تهدیدکنندگان مردم به خصوص زوگیر‌ها و چاقوکش‌ها به اشد مجازات محکوم خواهند شد؛ طرحی که خواب را از چشمان مخلان امنیت خواهد ربود.

به گزارش «تابناک»؛ چندی پیش، طرح تشدید مجازات تهدید کنندگان مردم در یکی از نشست‌های علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد؛ طرحی که در آن تاکید شده کسانی که به هر شکل از سلاح سرد یا گرم و یا هر وسیله دیگری استفاده کرده و باعث ترس، وحشت، تهدید و زورگیری در مکان و فضا‌های عمومی و خصوصی با چاقو، قمه، چماق و اسلحه شوند، مرتکب جرم و جنایت شده و به اشد مجازات مندرج در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده رودبار در توضیح علت اصلی تهیه «طرح تشدید مجازات تهدیدکنندگان مردم» به اتفاقات بیمارستان پورسینای رشت اشاره و اظهار کرد: «این طرح به منظور جلوگیری از چنین رفتار‌هایی در کشور تدوین شد، چون این رفتارها، غیرمتعارف و در تضاد با قوانین جاری کشور بوده و آرامش و امنیت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما در این طرح به دنبال مقابله با افرادی هستیم که با سلاح سرد یا سلاح گرم یا هر وسیله دیگری باعث ترس، وحشت، تهدید و زورگیری، خفت گیری، کیف‌قاپی، سرقت، آدم‌ربایی و گروگان‌گیری می‌شوند و باید به خاطر این جنایات به اشد مجازات محکوم شوند.»

او با یادآوری این که مجلس «حامی نظم و برقرارکنندگان امنیت عمومی است» گفت که می‌خواهیم با این طرح آرامش و امنیت را با ضرایب بالاتری محقق کنیم؛ امنیتی که محصول تلاش ایثارگران، جهادگران و رزمندگان دلاور در نیرو‌های نظامی، انتظامی، بسیجیان همیشه در صحنه و سربازان گمنام امام زمان (ع) است، این مهم با قانون‌گذاری صحیح در نحوه برخورد مؤثر با برهم زنندگان نظم عمومی میسر خواهد شد.

احمد دنیامالی، نماینده بندر انزلی نیز با این توضیح که هدف این طرح «ارتقای امنیت جامعه» است، بیان کرد: «با توجه به اینکه قوه قضاییه و نیروی انتظامی در برخورد با مجرمان تهدیدکننده، جان مردم با موانع و محدودیت‌‎هایی روبه روست، در این طرح پیش بینی‌هایی برای رسیدگی قاطع به جرایم این افراد صورت گرفته است. انتظار می‌رود این طرح به ارتقای سطح امنیت جامعه کمک کند.»

او این موضوع را هم یادآور شد که «افزایش آمار چنین جرایمی ،تابعی از دو پارامتر اقتصادی و اشتغال بوده و حتی پایه پولی و تورم کشور نیز در افزایش آمار این جرایمی تاثیرگذار است. البته که باید دستگاه قضایی و نیروی انتظامی از اقتدار و قاطعیت لازم برای برخورد با تهدیدکنندگان جان مردم برخوردار باشد، ما هم در کنار توجه به مسائل زیربنایی در حوزه بازدارندگی نیز توجهات جدی خواهیم داشت که از جمله آن رسیدگی به این جرایم خارج از نوبت و حتی در روز‌های تعطیل و بدون فوت وقت است.»

سایر نمایندگان موافق تدوین این طرح نیز به اتفاقات بیمارستان پورسینا رشت اشاره می‌کنند که در آن عده‌ای از اراذل و اوباش به بیماران و همراه آنان حمله کرده و علاوه بر ایجاد ترس، مخل امنیت مردم شدند. وکلای ملت تاکید دارند که برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی باید ضمن در نظر گرفتن حداکثر مجازات برای عاملین این گونه جرایم، مجازات و صدور حکم آن‌ها نیز در سریع زمان ممکن رخ دهد، چون ایجاد امنیت و نظم عمومی حاصل خون بهای شهدای گرانقدر در عرصه‌های مختلف خصوصا در عرصه مقاومت است که هیچ فردی نباید به خود جرات اخلال در آن را ایجاد کند.

در این طرح با امضای ۵۳ نماینده مجلس شورای اسلامی، آمده است: «کسانی که به هر شکل از انحا با سلاح سرد و یا سلاح گرم و یا هر وسیله دیگری موجبات ترس، وحشت، تهدید، زورگیری در مکان‌های عمومی و خصوصی، فضا‌های عمومی و خصوصی، با چاقو، قمه، چماق، اسلحه با وسائط نقلیه و یا پیاده، فردی و یا جمعی مرتکب این گونه جرم و جنایت می‌شوند به اشد مجازات مندرج در قانون مجازات اسلامی محکوم و رسیدگی به این گونه جرم و جنایت خارج از نوبت حتی در روز‌های تعطیل هم رسیدگی خواهد شد.»

در حال حاضر طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی، «هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از‌کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.» رفتار‌های مجرمانه این ماده، محصور در «هیاهو» (سروصدا و فریاد)، «جنجال» (هیاهو و همهمه)، «حرکات غیرمتعارف» و «تعرض به افراد» (رفتار و گفتار منجر به آسیب روحی، جسمی و هتک حیثیت) شده است. طبق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی نیز مجازات ایجاد مزاحمت برای اطفال و زنان حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق مجازات است.

انتظار می‌رود با تصویب طرح تشدید مجازات تهدیدکنندگان مردم دیگر شاهد جرم‌هایی نباشیم که نظم عمومی و آسایش مردم را بر هم می‌زند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
جای این مجازات واقعا خالیه . باید خیلی زودتر از این تصویب و اجرا می شد
پاسخ ها
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
مخلان نظم عمومی آقازاده ها و مفسدین اقتصادی هستند که به فقر دامن میزنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
هر روز یه قانون، تورم قانون بیداد می کند این همه قانون چه خبره؟ مگه ما کتاب قانون مجازات سال 92 نداریم؟! تصویب قانون که کاری نداره به فکر اجرا هم باشید آقایان نماینده
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
خانه پدر رفيقم دزد زده، پليس صراحتا مي گه به دليل هزينه بالاي هر زنداني، دنبال دستگير كردن متخليفن جزء نيستيم
اغلب زورگیرها و چاقوکش ها مواد مخدر مصرف می کنند و کلا مغز آنها کار نمی کند.دوم اینکه با دوستانی و یا افرادی که سروکار دارند که سر سوزنی از اخلاق بهره نبرده اند و هرچه بیشتر بسمت خشونت تشویق می شوند.اینکه فضای فرهنگی و اقتصادی جامعه جوری باشد که افرادی خشن و بی بندوبار وارد اجتماع شوند و شرارت انجام دهند بعد مجلس درباره در باره مجازات آنها قانون تصویب کند چه فایده ای دارد؟
باید به فکر اشتغال باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
همه جرائم ربط به اشتغال يا فقر نداره
این ها همه یه مشت حرفه
سه هفته پیش منو خفتم کردن و زدن بینیمو شکستن لبمو پاره کردن و گفتن دفعه بعدی هم زنده نمیذاریمت توی منطقه باغستان شهریار
الان با گذشت قریب یک ماه هنوز یک جلسه دادگاه تشکیل نشده !! خودمو کشتم حالیشون کنم که این پرونده در لول آگاهیه نه شورای حل اختلاف !! حالا گفتن میفرستیم دادسرا و همچنان خبری نیست!
اسمشونو میدونم آدرسشونو بلدم ولی کاری از دستم برنمیاد !!!
از زندگی افتادم به خدا هر روز دوندگی میکنم و دستم به هیچ کجا بند نیست آقایون خفت کن و شر خر هم دارن زندگیشونو میکنن !!
تنها سندم دوربین پلیس راه بود که اون هم تا الان حتما پاک شده !
دارن نابود میشن شما خوش باشین
افزایش مجازات الزاما و همیشه باعث کاهش جرایم نمی شود و حتی گاهی اوقات کار را بدتر می کند.وقتی مجازات چاقوکشی که فقط می ترساند یا ضربات سطحی وارد می کند با قاتل یکسان می شود،بعضی مجرمان جرم بدتر را که همان مجازات را دارد انتخاب خواهند کرد.از مجازات بسیار بالای قاچاق چیان مواد مخدر به چه نتیجه ای رسیدیم که حالا می خواهید برسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
اتفاقا اونموقع كه قاچاقچيان، مجازات سنگين ميشدند قاچاق مواد مخدر خيلي كمتر از الان بود. شمام لطفا وقتي اراذل و اوباش ريختند سر خودت و زن و بچه ات اونموقع نظر بده ببينيم نظرت چي ميشه
اشد مجازات برای مخلان اقتصادی کی تصویب میشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
اون جاي خود و بايد باشه ولي دليل نميشه كه اراذل و اوباش و ساير مجرمان به اشد مجازات محكوم نشند
کاش مجلس خط و نشان برای بیکاری و تورم و گرانی و کاهش ارزش پول ملی و فساد و اختلاس و ... می کشید. اون وقت سایر مشکلات حل شدنی بود و خط و نشان کسی نمی خواست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
اونم جاي خود. ولي دليل نميشه كه عده اي امنيت جامعه را برهم بزنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
خيلي از جرائم مربوط به اراذل و اوباش و چاقو كشي فقط بدليل فقر يا بيكاري نيست. لطفا مسائل را باهم قاطي نكيد
این کجاش اشد مجازات بود؟
هرچه سریعتر تصویب واجراش کنین
عرض سلام و احترام، ضمن تشکر، ضمنا در جایی دیدم چند نفر شرور با یک سگ عظیم الجثه، مردم را میترساندند
فقط حکم زندان بخاطر کشف حجاب میدید
تابناک جان! من‌ به قربانت! چرا نیروی انتطامی و رسانه ها به پدر و مادر ها هشدار نمی دهند؟ وظیفه شماست که والدین را از خطرات احتمالی تنها گذاشتن کودکان و فرزندان زیر ۱۸ سال با خبر کنید. بیشتر این جرم‌ها و جنایات از عدم مراقبت های لازم والدین ناشی می شود.
من با زورگیری که باهاش درگیرشدم قصد گرفتن موبایلموداشت..باهاش درگیرشدم یه ضربه چاقو هم به بازوی چپم زد عکسو فیلمشم با دوربیت مغازه ها ضبط شده بود طرف رو زدم دستشو شکستم اون از من شاکی شد خلاصه هزاربار گفتم غلط کردم دیه هم 9میلیون دادم تا ولم کرد رضایت داد. با دزد و خلافکار تو ایران هیچ کس کاری نداره ......
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
قوانین جمهوری اسلامی روی کاغذ مدافع مردم است اما در عمل ....
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
دقيقا
تبعید به اردوگاههای کار اجباری حداقل ۱۰ سال
اشد محازات مندرج معمولا چند سال زندان است اینها باید به درک واصل بشن
تا آنجا كه مطلع هستم الان هم قوانين صفت و سختي براي سرقت مسلحانه چه با اسلحه سرد چه گرم (از جمله زور گيري) وجود داره ، سوال اينجاست : كي ميخواد اين قانون ها رو اجرا كنه؟ اگر هم اجرا شده مصلحتي و مقطعي بوده و هيچوقت در دستگاه قضايه نهادينه نشده ، براي همينه كه زورگيرهاي حرفه اي ترسي ندارن
کدوم قانون اجرا شده که این دومیش باشه دلتون خوشه
نخبگان مجلس
اگر اراذل و اوباش بدونن كه در صورت جرم به اشد مجازات يعني اعدام يا حداقل قطع انگشت محكوم ميشن و البته حكم بدون جوساري بعضي شبكه هاي خارجي اجرا بشه بنظرتون آيا كسي جرات انجام چنين جرائمي را داره؟!
به جای تصویب این قوانین الکی باید تصویب می کردید که اولا قوه قضاییه حق عفو این افراد را ندارد دوما بسیج و بقیه ارگان ها حق ندارند این افراد را جذب کنند.
تو رو خدا موقع برخورد با آدمهای شرور بدون نگاه کردن به آنها سریع محل را ترک کنید.
وقتی می شه با کار فرهنگی!!! دزد و اشرار و متجاوز به عنف و قاچاقچی رو بسیجی کرد چرا مجازات بشه؟!!!!!!
متاسفانه دستگاه انتظامی قضایی هیچ گونه اثر بخشی در تامین امنیت مردم ندارند
بهترين كار اين است افرادي كه با سلاح سرد و گرم جهت سرقت و كيف قاپي و...اقدام به ترس و وحشت در جامعه ميشوند در وهله اول با مجازات سنگين روبرو شوند و در صورت تكرار دستور اسلام يعني قطع دست كه الت اصلي اين اقدام است انجام شود
وگرنه مجازات مكرر يك فرد پاسخ نمي دهد
اگر شما بگیر بودید که هر روز به تعداد اینا اضافه نمیشد.
هرچی نداریم عوضش امنیت داریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم