بازدید 10722
عضو انجمن اقتصاددانان در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

سایه سوء مدیریت بر اقتصاد کشور/ بخشنامه‌های خلق الساعه بدتر از تحریم است

یک کارشناس اقتصادی معتقد است، تحریم ۳۰ درصد می‌تواند بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد، ۷۰ درصد آثار سوء مدیریت در کشور است، همچنین با توجه به عدم مطلوبیت وضعیت اقتصادی امکان جذب سرمایه گذار خارجی وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۱۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 11 November 2020
سایه سوء مدیریت بر اقتصاد کشور/ بخشنامه‌های خلق الساعه بدتر از تحریم است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در جلسه این هفته هیات دولت، رئیس جمهور سیاست اصلی دولت را، آسان کردن معیشت مردم، حفظ ارزش پول ملی، کاهش قیمت ها، افزایش اشتغال، رشد و جهش تولید ملی و تعامل سازنده با اقتصاد جهانی را مطرح کرد. همچنین وی معتقد است، سیاست‌های غلط چهار سال گذشته آمریکا خسارات زیادی به اقتصاد، امنیت و صلح جهانی وارد کرد و برخلاف تعهد بین المللی کشور‌ها به گسترش صلح و امنیت جهانی، موجب نفرت پراکنی بیشتر، رواج دشمنی و کینه توزی بین دولت‌ها شد، اما جمهوری اسلامی ایران گرفتار این دام شیطانی و غیرانسانی نشده است. 
 
رئیس جمهور تاکید کرد: دولت با اتخاذ سیاست‌های متناسب مالی حفظ ارزش پول ملی و کمک به تولید ملی و رشد اقتصادی کشور را با قوت دنبال می‌کند.

وزارت خارجه نیز در این جلسه موظف به اقدام جدی برای جلب سرمایه گذاری خارجی با همکاری دستگاه‌های اقتصادی و مشارکت فعال بخش خصوصی شد.

پرویز دلداده جاوید، یکی از اعضای انجمن اقتصاددانان، با توجه به سخنان رئیس جمهور در خصوص دنبال کردن سیاست رشد اقتصادی و رونق تولید و حفظ ارزش پول به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: رشد مثبت اقتصادی در شرایط فعلی، غیر منطقی به نظر می رسد، زیرا شاخصه‌های اقتصادی بیانگر خلاف این سخن هستند. در حال حاضر تورم بالای ۴۰ درصد و بیکاری متوسط بالای ۱۸ درصد در کلیه استان‌ها و رشد منفی اقتصادی، حدود ۵ درصد حاکی از عدم مطلوبیت اقتصاد کشور است.

این اقتصاددان در خصوص شعار اقتصادی دولت گفت: رئیس جمهور چهار سال است، شعار رونق اقتصادی می‌دهد، ولی در جهت تولید تا به امروز این وعده‌ها به عمل تبدیل نشده است. همچنین قوانین موجود را می‌توان ضد تولید نامید، برای اثبات این امر می توان به نرخ بهره بانکی و وضعیت گمرک کشور اشاره کرد. باید در نظر داشت خیلی از کارخانه‌های کشور به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی توان پرداخت مالیات‌های سنگین را ندارند.

وی با اشاره به عدم حفظ ارزش پول ملی افزود: وقتی نفت کشور به فروش نمی رسد و منابع ارزی در دسترس بانک مرکزی نیست، سازمان تاثیرگذار از نبود استراتژی مناسب رنج می‌برد. بر اساس اذعان مدیران ارشد بانک مرکزی، کشور با محدویت منابع ارزی رو به روست، زیرا اگر کشور در این زمینه مشکلی نداشت، می توانست در جهت تنظیم بازار و تامین کالای اساسی کشور گام‌های موثری بردارد. البته احتمال دارد، منظور از وجود منابع ارزی، ارز حاصل از صادرات به بخش خصوصی باشد. قابل ذکر است که منابع ارزی ایران در کشور‌های دیگر، حدود ۷۰ میلیارد دلار است که بلوکه شده است.

این عضو انجمن اقتصاددانان در جهت تحقق اهداف اقتصادی دولت گفت: زمانی شاهد اتفاقات مثبت اقتصادی خواهیم بود که درآمد داشته باشیم و صادرات غیر نفتی ما دچار نقص نباشد، همچنین با منابع حاصل از صادرات به تولید دست پیدا کرد. گفتنی است، تولید به معنای کاهش تورم و اشتغال است. در انجمن اقتصاددانان نیز بررسی شده است که تحریم تا ۳۰ درصد می‌تواند بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد؛ بنابراین، ۷۰ درصد آثار سوء مدیریت در کشور است. برای مثال می توان به بخشنامه‌های خلق الساعه قسمت‌های مختلف اشاره کرد.

وی با اشاره به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: در کوتاه مدت تاثیر مثبت بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت و در بلند مدت باید منتظر موضع رئیس جمهور آینده آمریکا در قبال ایران بود. چنانچه آمریکا به برجام برگردد، می توان برای اقتصاد ایران مفید باشد. ناگفته نماند که مواضع رئیس جمهور جدید در قبال ایران هنوز کامل معلوم نیست.

دلداده جاوید در پایان مطرح کرد: جذب سرمایه گذار خارجی برای کشور مفید است که با توجه به وضعیت بد اقتصادی، افراد خارجی رغبتی به سرمایه گذاری ندارند. با جذب سرمایه گذار خارجی نه تنها سرمایه وارد کشور می شود، بلکه به تبع آن مدیریت همراه سرمایه وارد می شود. گفتنی است، شرایط ورود سرمایه گذار خارجی وجود ندارد، زیرا بعد از توافق برجام هم سرمایه گذار در کشور جذب نشد و اگر هم وارد کشور شدند، به قصد بررسی آمدند. البته تهدید سرمایه گذاران توسط رئیس جمهور وقت آمریکا هم بی اثر نبوده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ما از اولش گفتیم. فقط سوئ مدیریت. تحریم هم ه خاطر همین چیزاست
چرا بعد از چهار دهه هنوز فساد مالی هست و دست مفسدان را قطع نکردید ؟؟؟؟
مشکل اینست که این دسته گل ها را کسانی به آب میدهند که با تغییر دولتها تعییر نمیکنند
وقتی جای تعهد وتخصص عوض میشود چه انتظاری دارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
منظور از این حرف چیه؟ باید تعهد را معنی کنید. چون من خیلی آدم های متخصص رو می شناسم که منعهد هم هستند. در این موزد می بایست می گفتید تعهد به جریانی خاص با تفکری خاص جای تخصص رو گرفته!
روندکاهشی بورس تا سقوط به کانال ۵۰۰ هزار واحدی ادامه خواهد داشت پس ازان هم درجا خواهدزد یا حداکثر رشد ناچیزی خواهدداشت
دوران روزهای طلایی والبته بی منطق رشد روزانه ۵ درصدی بسر رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
پس بشین تا توفیقت بشه .. اره میشه
چرا روحانی به گونه ای رفتار می کند که انگار هیچ مشکلی وجود ندارد؟
مدیریت مدیریت، که میگید یعنی چه؟مگه هر کی مدیر شد یا مدیر کل و وزیر و ... مدیریت نمی کنه؟
زمانی رونق اقتصادی خواهیم داشت که درآمد داشته باشیم؟؟؟ بله کاملا درسته ولی اون زمانی که نفت میفروختین و درأمد عالی داشتیم چه گلی به سر اقتصاد مملکت زدین؟
تنها کشوری که از دلال مالیات نمیگرن از تولید کنند میگرن زور کسی بهشون نمیرسه
اولویتهای کشور :۱.شفافیت آرا در مجلس و دولت در امور غیر امنیتی برای جلوگیری از حوادثی مثل دلار ۴۲۰۰ تومانی و استفاده از رانت آن ۲.مالیات بر مجموع درآمد هر ایرانی به صورت پلکانی (هرچه درآمد بیشتر درصد مالیات بیشتر ) برای جلوگیری از فرار مالیاتی همه صنوف از جمله دلالان و وکلا و پزشکان و کاهش وابستگی به درآمد نفت ..۳.مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ بالا بر سود فروش کالای غیر مصرفی مثل خانه دوم و خودرو دوم و ارز و ...برای جلوگیری از دلالی و سوداگری و هدایت نقدینگی به سمت تولید و بورس و بانکها و پس از کاهش تورم کاهش نرخ سود بانکی ۴.هماهنگی وزارت صنعت و امورخارجه جهت صادرات هدفمند و منظم ۵.اصلاح گمرک و جلوگیری از واردات اقلامی که ضروری نمی باشد و یا در داخل امکان تولید آن وجود دارد مثل خلال دندان و دسته بیل ۶.ساماندهی صادرات مازاد محصولات کشاورزی جهت جلوگیری از کم یاب شدن آن در داخل ۷. پس از قدرتمند شدن کشور از نظر اقتصادی مذاکره عزتمندانه با آمریکا
یعنی مدیریت کشور به غیر از اینی که هست اگر باشه تعجب میکنیم علی برکت الله
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی