رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی:

بازار سرمایه برمی گردد

شقاقی شهری گفت: اکنون در کشور ما روزانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پمپاژ نقدینگی انجام می شود و این نقدینگی باید به یکی از بازارها وارد شود و درحال حاضر دو بازار برای ورود نقدینگی وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۱۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰ 08 November 2020

به گزارش بورس تابناک، وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در تشریح وضعیت بازار سرمایه و پیش بینی روند آتی تصریح کرد: ما عملا در بازار سرمایه از ۱۹ مردادماه سال جاری، شاهد ریزش شدیدی بودیم و اکنون شاخص کل از ۲ میلیون و ۸۰ هزارواحد به کمتر از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسیده است و حتی بسیاری از سهم ها ۱۰۰ درصد یا بیش از ۱۰۰ درصد کاهش داشته اند.

وی ادامه داد: درست است که شاخص کل حدود ۴۰ درصد افت داشته، اما قیمت بسیاری از سهم ها بیش از ۱۰۰ درصد در این بازار کاهش داشته اند و به همین دلیل تعداد زیادی از تازه واردهای بورس اکنون بسیار متضرر شدند و دلیلش هم تحلیل های اشتباهی بود که ارائه می شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بخش زیادی از تحلیل ها این بود که بازار سرمایه انتظارات تورمی را بالا برده و سایر بازارها را نیز مختل خواهد کرد. اما از ۱۹ مردادماه به بعد، زمانی که بازار سرمایه شروع به ریزش کرد موجب شد بازارهای دلار، خودرو، طلا و مسکن افزایش داشته باشند و به جای اینکه نقدینگی وارد بازار سرمایه شود به سمت بازارهای دارایی موازی حرکت کرد.

شقاقی شهری ضمن اشاره به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ریزش قیمت دلار گفت: اکنون با پیروزی جو بایدن و کاهش قیمت دلار (از ۳۰ هزارتومان به ۲۳ هزارتومان) که احتمالا تا پایان هفته به ۲۰ هزارتومان نیز می رسد و در این قیمت حفظ خواهد شد. بنابراین در بازارهای طلا و خودرو این روند کاهشی دنبال خواهد شد و مسکن نیز با اندکی کاهش روبرو می شود.

روزانه بیش از ۲ هزارمیلیاردتومان پمپاژ نقدینگی داریم و این نقدینگی راهی جز ورود به بازار سرمایه یا تبدیل به سپرده های بانکی بلندمدت ندارد
کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه به نقدینگی روزانه درکشور اشاره کرد و تاکید کرد که اکنون درکشور ما روزانه بیش از ۲ هزارمیلیاردتومان پمپاژ نقدینگی انجام می شود و این نقدینگی باید به یکی از بازارها وارد شود. اکنون به دلیل ریزش نرخ دلار در بازار طلا، خودرو و مسکن دیگر شاهد ورود نقدینگی نخواهیم بود. زیرا انتظارات این است که این بازارها افزایشی نخواهند داشت و حتی ممکن است با کاهش نیز روبرو شوند.

وی افزود: بنابراین درحال حاضر دو بازار برای ورود نقدینگی وجود دارد. یکی بازار سرمایه و دیگری بانک ها. اگر هماهنگی واقعی بین نظام بانکی و بازار سرمایه صورت گیرد می توانیم امیدوار باشیم که هم شبه پول و سپرده های بانکی در نظام بانکی افزایش پیدا کند و نقدینگی به سمت سپرده های مدت دار برود و هم بخش دیگر این نقدینگی به سمت بازار سرمایه بیاید این تزریق می تواند باعث بازگشت بازار سرمایه و موجب افزایش سپرده های مدت دار در سیستم بانکی شود.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: درنهایت نقدینگی که اکنون روزانه بیش از ۲ هزارمیلیارد تومان پمپاژ می شود، به سمت سپرده های مدت دار نظام بانکی و بازار سرمایه می آید. بنابراین می توانیم امیدوار باشیم که بورس در هفته های پیش رو نسبت به گذشته بهتر خواهد شد و شاهد بازگشت این بازار خواهیم بود.

شقاقی شهری اظهار کرد: به موجب تزریق این نقدینگی کاهش بیش از ۱۰۰ درصدی ارزش سهم ها نیز جبران می شود. زیرا بازار سرمایه تمام اخبار منفی را پیشخور و ریزش شدیدی هم داشته است و اکنون نقدینگی به غیر از این دو بازار راهی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که به همین دلیل نقدینگی به هر بازاری که وارد شود ما شاهد رشد آن بازار خواهیم بود.

منبع: تحلیل بازار

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست