سمت و سوی بورس بعد از انتخابات آمریکا؛ آیا رشد سهام تکرار می‌شود؟

این هفته یکی از ابهامات بزرگ بازار سرمایه تا حدودی برطرف و انتخابات آمریکا برگزار شد و تا حدودی هم نتایج این انتخابات تا لحظه تهیه این گزارش مشخص شده است. حالا پرسش این است، بورس که مدت‌هاست در فاز اصلاحی قرار دارد، بعد از انتخابات آمریکا به کدام سو خواهد رفت؟
کد خبر: ۱۰۱۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵ 06 November 2020
بورس بعد از انتخابات آمریکا چه خواهد شد؟
 
شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه، چهاردهم آبان ماه ۱۳۹۹ با رشد مواجه شد و به کانال یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحدی رسید.
 
به گزارش «بورس تابناک»؛ در پایان معاملات هفته گذشته، یعنی در چهارشنبه هفتم آبان ماه ۱۳۹۹ شاخص کل روی عدد یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد قرار داشت که رشد این هفته و رسیدن شاخص کل به عدد یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحدی بیانگر رشد کمتر از یک درصدی بود.

همچنین شاخص کل هم وزن در پایان هفته گذشته، روی عدد ۳۷۹ هزار و ۹۶۷ واحدی قرار داشت که در هفته جاری این عدد به ۳۷۴ هزار و ۸۹۰ واحد کاهش یافت.

 

نمادهای پربیینده کدام نمادها بودند؟

 
در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ایران خودرو، تامین سرمایه امید، بهساز کاشانه تهران، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری سیمان تامین و تولید نیروی برق آبادان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.
 

کدام گروه ها بازدهی بالایی را داشتند؟

 
در هفته‌ای که گذشت، عمده فروشی، کاشی و سرامیک، استخراج کانه‌های فلزی، استخراج زغال سنگ، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، سایر واسطه‌گری‌های مالی، زراعت و خدمات وابسته، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، فنی و مهندسی و صنایع غذایی به جز قند و شکر با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
 

کدام گروه ها با بازدهی منفی همراه بودند؟

 
همچنین نماد چاپ، سایر حمل و نقل، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، پیمانکاری صنعتی، کانی غیرفلزی، منسوجات، شیمیایی، محصولات چرمی، رایانه، ماشین‌آلات و تجهیزات، قند و شکر، سیمان، آهک و گچ، خرده فروشی، لاستیک و پلاستیک، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، هتل و رستوران، بیمه و بازنشستگی، واسطه گری های مالی و پولی، خودرو و قطعات، استخراج سایر معادن، وسایل ارتباطی، سرمایه‌گذاری‌ها، بانک‌ها و موسسات اعتباری، دارویی، محصولات فلزی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، مخابرات، محصولات کاغذی، فرآورده های نفتی، دستگاه‌های برقی، اطلاعات و ارتباطات و  حمل و نقل انبارداری و ارتباطات از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.
 
به هر صورت، این هفته یکی از ابهامات بزرگ بورس برطرف و انتخابات آمریکا برگزار شد. نهایتا تا چند روز آینده نیز نتایج قطعی انتخابات آمریکا مشخص خواهد شد؛ هر چند تا لحظه تهیه این مطلب نیز تا حدودی رئیس جمهور آینده آمریکا مشخص شده است. 
 

بورس بعد از انتخابات آمریکا چه خواهد شد؟

 
رویا ذبیحی سامانی، مدیر پرتفوی مشاور سرمایه گذاری مدبران هما در پاسخ به این پرسش گفت: با انتخاب آقای بایدن، امید به توافق برجام بیشتر شده و انتظارات تورمی کاهش پیدا می کند. با توجه به اینکه در این حالت، ایران احتمال بیشتری دارد که بتواند نفت صادر کند، دولت بخشی از بودجه خود را در این حالت می تواند تامین کند و نیاز به فروش اوراق کمتری خواهد داشت و احتمال افزایش نرخ سپرده بانکی کمتر خواهد بود که اتفاقی مثبت برای بازار سرمایه است.
 
وی افزود: با انتخاب آقای بایدن، دلار و سکه روند نزولی به خود خواهند گرفت، با توجه به نوسان در بازارهای رقیب و اصلاح طولانی مدت بازار سرمایه و ارزش گذاری آن با دلار پایین تر از نرخ بازار، بازار سرمایه مورد توجه قرار خواهد گرفت. بازار مسکن هم P/R حدودا ۴۰ دارد و با توجه به چسبندگی قیمتی که در این بازار وجود دارد، شاید کاهش قیمت را تجربه نکند؛ اما وارد دوران رکود خواهد شد، زیرا پیش از این، هر متر مربع با میانگین هزار دلار خود را بالانس می کرد و با دلار رشد دایمی داشت.
 
ذبیحی سامانی ادامه داد: شرکت ها به لحاظ افزایش احتمال برداشتن تحریم ها می توانند فروش مقداری خوبی داشته باشند و تخفیف ها و هزینه های بالای صادراتی آن ها کاهش پیدا خواهد کرد.
 
در این بین، صنایعی که مواد اولیه دلاری دارند و نرخ ها دستوری و ریالی بود، بهترین برد را خواهند داشت؛ همانند صنعت شوینده، لاستیک و روغن موتور. با انتخاب آقای بایدن و کاهش ریسک سیاسی، افراد ریسک گریزی که در این مدت پول خود را از بازار سرمایه خارج کرده و منتظر اعلام نتایج آمریکا بودند، به بازار برخواهند گشت و ورود نقدینگی را خواهیم داشت.
 
مدیر پرتفوی مشاور سرمایه گذاری مدبران هما در ادامه گفت‌وگو با نبض بورس اظهار داشت: با انتخاب آقاب ترامپ، ریسک سیاسی افزایش پیدا می کند و دلار و انتظارات تورمی روند صعودی به خود می گیرد. طلا، سکه، بورس و مسکن هم زمان رشد می کتند. از طرفی دولت چون چشم اندازی به فروش نفت ندارد، برای تامین بودجه اقدام به فروش اوراق بیشتر می کند و احتمالا نرخ سپرده را برای کنترل نقدینگی افزایش می دهد که سپرده خود، یک رقیب برای بازار سرمایه حساب می شود.
 
با افزایش نرخ دلار، دولت ممکن است نرخ فروش فلزی ها و یا پتروشیمی را دستوری کند تا با نرخ دلار رشد نکنند و جلوی تورم را بگیرد و این به ضرر شرکت های بورسی می شود. علاوه بر این، دولت برای جبران کمبود بودجه، شاید نرخ بهره مالکانه یا نرخ خوراک پتروشیمی ها را زیاد کند که باز هم به این شرکت ها ضرر می رساند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
بعد سه ماه فهمیدیم که این افراد که مثلا کارشناس اند و مدیر سرمایه گذاری و ....
هم هیچ امیدی به حرفاش نیست. بازار نشون داد که وقتی هیجان غالب میشه تحلیل یعنی کشک. حالا شما هزارتا دلیل بشمار.
فقط باید منظتر موند و دید واکنش به انتخاب بایدن چیه، همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
در علم پیش بینی و متعاقبا اقتصاد، دهها متغیر قابل کنترل و غیر قابل کنترل دخالت دارند، رفتار متغیرهای قابل کنترل قابل پیش بینی است ولی رفتار متغیرهای غیر قابل کنترل پیش بینی ناپذیر است ، همین باعث شده که اقتصاددانان نظرات مختلفی در باره آینده بازار داشته باشند و بعضا هم پیش بینی های آنها محقق نشود.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
نخیر باید منتظر موند دید خزانه دولت پره یا خالی
ارزش بورس ایران باید بالای 500 میلیارد دلار برسد. البته باید مراقب بود نمادهای توخالی و کاغذی توسط بعضی ها ایجاد نشود.
بازی تموم شد و دولت وارد می شود برای قهرمان سازی
باامدن بایدن سقوط قیمت دلار باعث شدت گرفتن سقوط بورس میشه و ظرف یک هفته کاری شاخص کل میره زیریک میلیون واحد (:
بورس در چنگ بازیگران و حقوقی ها (دولت) و جوگیری و شیفته صف بودن مردم است. به انتخاب بایدن یا ترامپ هیچ کاری ندارد.
فقط میتونم بگم در بورس بیچاره شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
فقط می تونم بگم وای برهر مسولی که مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق کرد
دیگه باید تو بورس، خواب ببنید که هر روز شاخص بخواد ۷۰ یا ۸۰ هزار واحد رشد کنه. دلیلش هم مشخصه، بدبین شدن و بی اعتماد شدن مردم به بورس و صحبت کارشناسان دلیلشه. منطقی هم هست، بورسی که هدفش دلالی هست و تولید نیست روزی هم زمین میخوره
فردا که دلار و سکه سقوط میکنن بعد هم خودرو و مسکن هم که کاهشی خواهد بود این پول هایی که میاد دست مردم واقعا کجا سرمایه گذاری میشه؟ شاید پول بیشتری حتی از بورس هم خارج بشه شاید هم سرمایه مسیر خود رو به سمت بورس بیاره والله اعلم هیچ بازار امنی باقی نمونده شاید به جز همین بورس
بورسی های طماع تا الان همه دلیل رشد بورس را رشد دلارعنوان میکردند حالا با سقوط دلار بورس هم بیشترازقبل فرومیریزه انشاالله
تحلیلای الکی
با همین حرفا چهار ماهه سرمایه گذاران خرد بورس رو قرباغه پز کردن وقتی حقوقیا داشتن خالی میکردن و بازار رو ریز ریز رو سر مردم خراب کردن.
بورس اماده سقوط تاریخی
بورس دست دولت

هر بلایی بخواد سرش میاره

هیچ تحلیلی هم روش جواب نمیده

اگه یه ماه فیکس مثبت ۵ بخوره شاید بشه بهش ایمان آورد
بورس کاملا داغونه
در بلند مدت کماکان ریزشی
پیش بینی شاخص در بلندمدت حول و حوش 800 هزار
دوتا عامل تاثیر گذار مهم بورس که هر تحلیلی را زمین گیر میکند :دخالت گسترده بی‌جای دولت و سپس تکذیب ان. دوم رفتار هیجانی سهامدار بی تجربه ترسو و جوگیر بی تحلیل که تعدادشون زیاده که هجوم می‌برد یه صف خرید یا هجوم به صف فروش؟؟!!
ببین چه ترامپ رای بیاره و چه نیاره بورس به یک حالت تعادل می رسد و حالت تعادل این است که سهام هایی که غیرمنطقی افزایش یافته اند کاهش و سهام های بنیادی افزایشی خواهند بود و اتفاقی که در تابستان افتاد دیگر اتفاق نمی افتد لذا سهامداران بهتر است بنیادین فکر کنند و خود را درگیر سهام های تبلیغاتی نکنند و با نگاه به شاخص کل تصمیم نگیرند
بازگشت آمریکا به برجام کار راحتی نیست چون ایران بخاطر خروج آمریکا از برجام متحمل شدیدترین تحریم ها شد و آمریکایی ها هم ساده و دلسوز ما نیستند که ببیند اگر به ما ضرر خورده آنرا جبران کنند و می نشینند و تحلیل می کنند و اگر احساس کنند خروج ترامپ از برجام به ضرر ایران تمام شده است به برجام بازگشت نمی کنند ولی اگر ببینند به نفع ایران شده است دنبال بازگشت خواهند بود. البته از یک لحاظ به ضرر ما شده و از یک لحاظ به نفع ما شده است منفعت آن این است که ایران توانست تا حدودی و البته مختصر به جهان بفهماند که آمریکا قابل اعتماد نیست و بهتر است یک سیستم مالی دیگر در کنار سیستم مالی آمریکا وجود داشته باشد که در ایران بخاطر FATF هنوز حل نشده است دوم اینکه بسیاری از باگ های اقتصادی بخصوص در خصوص واردات و صادرات و نظام پولی رو شد و مشخص کرد باید یک تصمیم و ساماندهی جدی در این خصوص بخصوص در صادرات و واردات بوجود آید و ...
بدون شک با افت دلار هر چند صوری بورس برای شاخص ۸۰۰ هزار اصلاح خواهد خورد چرا که قبلا که بورس و خودرو دلاز ۴۰ هزار تومان رو پیش خور کرده چرا که وقتی دلار۳۲۰۰تومان بود شاخص حدود ۸۵هزار بود ؟؟!
ص
میدونید بورس مخفف چه کلماتی هست؟
ب: بازار
و: ورشکسته
ر: روبه
س: سقوط
4 شنبه دیدید که واکنش چی بود
با روی کار اومدن بایدن سیل خروج و صف فروش و ریزش شاخص بسیار شدیدتر میشه . 90 درصد سفته بازهای بورس هیجانی بودن و موقت ، حالا هم همشون بشدت پول لازمن و میخوان هر طور شده از این باتلاق خودشونو نجات بدن . اما آیا برای سهام پاره خریداری وجود داره ؟ حتی یک نفر ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
اگر ترامپ برنده میشد چی میگفتی؟
نظرات کارشناسان رو در این ریزشها دیدیم. واقعا جا داره برای بازار سرمایه از بیرون کشور کارشناس وارد کنیم
۶۰۰ میلیارد دلار جریمه خسارت خروج ترامپ از برجام بایدن قول داد پرداخت کنه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
خخخخخ
شنبه ۱۷ ابان ساعت ۹:۰۷
بورس به شکل عجیب وبیسابقه ای سقوط کرد
همه فروشنده اند وخریداری نیست
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار در کوتاه مدت و میان مدت با روند نزولی همراه است زیرا رشد بورس بر پایه انتظارت تورمی بود و تا زمانی که این انتظارات تقویت نشود بورس وارد فضای رشد نمی‌شود. از دید این گروه سطوح کنونی بورس با تعادل بنیادی تا حدی فاصله دارد و بازار حداقل در سال جاری بارونق روبرو نخواهد شد و در کانال‌های نزدیک به یک‌میلیون واحد نوسان خواهد کرد.
دلیل دیگری که این گروه بر ادامه روند افت شاخص تأکید دارد قیمت دلار است. این گروه می‌گوید بسیاری از سهم‌های شاخص ساز وابسته به نرخ ارز هستند که در صورت افت دلار جذابیت آتی این دسته از سهام تعدیل می‌شود.
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار در کوتاه مدت و میان مدت با روند نزولی همراه است زیرا رشد بورس بر پایه انتظارت تورمی بود و تا زمانی که این انتظارات تقویت نشود بورس وارد فضای رشد نمی‌شود. از دید این گروه سطوح کنونی بورس با تعادل بنیادی تا حدی فاصله دارد و بازار حداقل در سال جاری بارونق روبرو نخواهد شد و در کانال‌های نزدیک به یک‌میلیون واحد نوسان خواهد کرد.
دلیل دیگری که این گروه بر ادامه روند افت شاخص تأکید دارد قیمت دلار است. این گروه می‌گوید بسیاری از سهم‌های شاخص ساز وابسته به نرخ ارز هستند که در صورت افت دلار جذابیت آتی این دسته از سهام تعدیل می‌شود.
باعث تاسف است که پنج درصد عرضه اولیه سهام آرامکوی عربستان، برابری میکند با کل بازار بورس ایران! شاخص اقتصادی کشورها در کل دنیا بورس آنهاست...باید همه مسئولین در کشور حمایت همه جانبه از بورس کنند ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل