بازدید 14666

عراقچی: مرز‌های خود را با ارمنستان بسته‌ایم

سیدعباس عراقچی گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به خاتمه مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در قره‌باغ کمک کند.
کد خبر: ۱۰۱۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲ 01 November 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، در گفتگو با شبکه"ITV" جمهوری آذربایجان، با اشاره به طرح ایران برای حل بحران قره‌باغ، اظهار کرد: نگاه واقع‌بینانه، رویکرد منطقه‌ای و مشارکت کشور‌های تاثیرگذار منطقه از ویژگی‌های این طرح است، بر اساس این طرح، ایران با یک مشارکت منطقه‌ای می‌خواهد این موضوع را حل‌وفصل کند و دو طرف را به خواسته‌های خود برساند.

وی ادامه داد: طرح ایران بر یک‌سری اصول پذیرفته شده‌ی بین‌المللی از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، اصل تغییرناپذیری مرزها، خاتمه اشغال، رعایت حقوق اقلیت‌ها و بازگشت آوارگان استوار است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: وظیفه ما در این شرایط این است که هر تلاشی که می‌توانیم انجام دهیم و هر ایده‌ای که می‌تواند کارساز باشد را بررسی کنیم، پیشنهاد ایران باحسن نیت کامل ارائه شده و دنبال این است که بتواند به تلفات انسانی و غیر انسانی خاتمه دهد.

وی با بیان این‌که امیدواریم که بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم، اما مشکلات پیچیده‌ای در این مسیر وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر همه طرف‌ها حسن‌نیت داشته باشند و از مداخله برخی کشور‌های خارج از منطقه که به دنبال تخریب روابط هستند جلوگیری شود، ما می‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه با بیان این‌که از ابتدای شروع دوباره درگیری‌ها ما تماس‌های خود را برای خاتمه بحران آغاز کردیم، گفت: موضع ایران همیشه حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، مخالفت با اشغال و تاکید بر آزادسازی مناطق اشغال‌شده بوده و این موضع در طول ۲۷ سال گذشته تغییر نکرده است.

عراقچی تصریح کرد: یکی از اصولی که همه کشور‌ها باید به آن پایبند باشند رعایت حقوق بشردوستانه است. عدم حمله به اماکن غیرنظامی و عدم هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه یکی از اصول مهم حقوق بشردوستانه است و همه باید آن را رعایت کنند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در دوران جنگ ۸ ساله رژیم بعثی عراق علیه ایران، ما شاهد حملات ناجوانمردانه به شهر‌ها و کشته شدن مردم بی‌گناه خود بودیم و با هرگونه حمله به شهر‌ها و مردم بی‌گناه توسط هرکسی که باشد، مخالف هستیم و آن را محکوم می‌کنیم، افزود: حمله به شهر «بردع» و کشته شدن مردم بی‌گناه از نظر ایران محکوم است، ما با خانواده قربانیان این حمله و با دولت و ملت جمهوری آذربایجان ابراز همدردی می‌کنیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: در طی هفته‌های گذشته شاید صد‌ها مورد اصابت موشک، خمپاره، و راکت‌های جنگی به مناطق مسکونی مرزی ایران وجود داشته است. برخی خانه‌های روستایی خسارت دیده، اما خوشبختانه تلفات انسانی نداشتیم.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که از هر دو طرف این اصابت‌ها صورت گرفته، البته در یک عملیات جنگی اشتباهات و اصابت‌های تصادفی محتمل است، ما از هر دو طرف درگیر بار‌ها تقاضا کردیم که دقت و مراقبت کنند که گلوله‌های آنان به سمت مرز ایران نیاید و تلاش کردیم تا این مسئله به تنش تبدیل نشود.

وی همچنین با بیان این‌که ادعا‌های موجود درباره ارسال سلاح و نیروی نظامی از ایران به ارمنستان را کاملا تکذیب می‌کنم و به هیچ‌وجه این موضوع صحت ندارد، تصریح کرد: ما از شروع دور جدید درگیری‌ها مرز‌های خود را با ارمنستان بسته‌ایم و اجازه انتقال سلاح به طرفین درگیری را ندادیم.

عراقچی افزود: این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است و ما با ارسال سلاح به این مناطق و ارمنستان به هیچ‌وجه موافقت نکردیم و نمی‌کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که من برای مردم جمهوری آذربایجان صلح پایدار همراه با رفع اشغال از مناطق سرزمینی جمهوری آذربایجان آرزو می‌کنم، گفت: امیدوارم مردم و دولت ایران و جمهوری آذربایجان یک روابط دوستانه و گرم بر اساس احترام متقابل داشته باشند و خوشحالم که عین این مطلب را از زبان رئیس محترم جمهوری آذربایجان هم شنیدم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان